Alfredo Alfredo skrev:
Recenserar du dina egna bidrag i tråden?
Ja, bland annat
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Självklart får du det
Ja nu är jag egenföretagare så du kan raljera bäst du vill för jag har ingen anledning att hitta på.
Det låter mer som att du är bitter för att du själv inte klarar av att ha den disciplinen m.
 
S Stling skrev:
För 50kvm fiberduk är väl rimligt med en halvtimmes avdrag.
"Inköp, leverans och installation av markduk"
Gör man detta på en halvtimme?
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Ja nu är jag egenföretagare så du kan raljera bäst du vill för jag har ingen anledning att hitta på.
Det låter mer som att du är bitter för att du själv inte klarar av att ha den disciplinen m.
Nä, jag är inte bitter.😂
 
D Dilato skrev:
"Inköp, leverans och installation av markduk"
Gör man detta på en halvtimme?
Man kanske hade gjort inköpet och leveransen i ett tidigare skede
 
P Putte 9497 skrev:
Nä, jag är inte bitter.
P Putte 9497 skrev:
Nä, jag är inte bitter.😂
:).
 
G Gsoul skrev:
Jag måste lyfta en fråga ang ett markjobb vi nyss gjort.
Vi har gjort om vår framsida där det tidigare var sten och där vi nu har fyllt med grus istället och vi är väldigt nöjda med själva jobbet och kontakten med företaget fram tills nu.

Vi fick en offert på 64 tim totalt och en kostnad på strax under 100 000 kr inkl allt material som vi accepterade. När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan. Vi skulle få betala extra (ca 5000 kr) för att köra bort avfall vilket är helt ok.
Det artade sig så att vi jobbade hemma under de dagar som arbetet pågick och vi kunde därför se hur många timmar de var på plats och fick det till ca 32 tim totalt. Därför tänkte vi att fakturan borde landa på en hyfsad mindre peng än offererat.

När vi sen får fakturan hamnar den på ca 105 000 kr och det anges totalt 60 tim arbete. När vi då frågar hur det kan bli 60 tim när vi bevisligen sett de komma och gå och räknar ungefär hälften får vi till svar att resterande timmar är restid och hämta verktyg på kontoret.
Är det rimligt att hälften av arbetstiden är restid? Dvs tid som vi inte kan bekräfta på något sätt? 30 tim restid för 3 pers på 4 dagar?

De har gjort ett jättebra jobb och kommunikationen har hela tiden varit bra men när vi nu frågar om detta verkligen kan stämma så är de inte lika lätta att få tag på.

Är det bara att bita i det då vi ändå har accepterat den ursprungliga offerten eller finns det någon gräns för hur mycket "restid" man kan fakturera?
3 gubbar som jobbat 8tim/ dag i 4 dagar blir 96tim.
 
8 8ongz skrev:
3 gubbar som jobbat 8tim/ dag i 4 dagar blir 96tim.
Om du läser vidare ser du att det inte var fallet.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Dilato skrev:
"Inköp, leverans och installation av markduk"
Gör man detta på en halvtimme?
Japp det gör man.
Troligen har man rullar på företaget 5x100m rullar av 10m skär av den(10min), gör ett bylte av den och tar med den i bilen när man ändå åker till arbetsplatsen. Drar sen ut den på schaktbotten (max 10min)
Fiberduk kostar idag ca 8:-+ moms om man köper i hela rullar och med företagsrabatt.
 
C
G Gsoul skrev:
Om han då tar bort moment när han väl har börjat gräva, kan man fortfarande hävda att det är fast pris och att ingånget avtal gäller? Han har ju förändrat avtalets innehåll?
Precis. Han har ju inte utfört det som står i offerten. Dvs. inte utfört alla moment som står där, inte levererat allt material som står där, och inte levererat antalet timmar som står där. Att priset gällde en viss färdig slutprodukt står det inget om i offerten, så det kan han knappast hävda heller.

Så det ursprungliga avtalet har ju frångåtts, på hans eget initiativ. Och det är ju förvisso bra att jobbet blev mindre omfattande än beräknat. Men frågan du ställer dig då är naturligtvis "What's in it for me?" Man vill ju naturligtvis inte betala för något som inte kommer att levereras.

Att ingå ett avtal och sedan ändra sig under resans gång är fullt naturligt och händer hela tiden. Men man måste då träffa ett nytt avtal om vad som skall gälla istället för det som tidigare avtalats. Det är här jag menar att det kan finnas en brist.

Det verkar till synes som att du accepterat att skippa schaktningen, markduken, etc. mot ett visst prisavdrag. Och då är det ju detta som är det nya avtalet som skall gälla framför vad som tidigare avtalats. Men nu, vid ett senare tillfälle, är ni inte längre eniga om vad som skall gälla angående priset. Det är det jag menar med vad jag tidigare skrev, att ni borde ha gått till botten med vad som skulle gälla när detta med arbetets reducerade omfattning kom upp.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Stling skrev:
Japp det gör man.
Troligen har man rullar på företaget 5x100m rullar av 10m skär av den(10min), gör ett bylte av den och tar med den i bilen när man ändå åker till arbetsplatsen. Drar sen ut den på schaktbotten (max 10min)
Fiberduk kostar idag ca 8:-+ moms om man köper i hela rullar och med företagsrabatt.
Ok, så man drar av nettokostnaden men lägger på med vinstmarginal.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
G Gsoul skrev:
Jag måste lyfta en fråga ang ett markjobb vi nyss gjort.
Vi har gjort om vår framsida där det tidigare var sten och där vi nu har fyllt med grus istället och vi är väldigt nöjda med själva jobbet och kontakten med företaget fram tills nu.

Vi fick en offert på 64 tim totalt och en kostnad på strax under 100 000 kr inkl allt material som vi accepterade. När de väl satte igång ansåg de att grunden var så pass bra så vi behövde inte lika mycket makadam/grus vilket då skulle dras av på fakturan. Vi skulle få betala extra (ca 5000 kr) för att köra bort avfall vilket är helt ok.
Det artade sig så att vi jobbade hemma under de dagar som arbetet pågick och vi kunde därför se hur många timmar de var på plats och fick det till ca 32 tim totalt. Därför tänkte vi att fakturan borde landa på en hyfsad mindre peng än offererat.

När vi sen får fakturan hamnar den på ca 105 000 kr och det anges totalt 60 tim arbete. När vi då frågar hur det kan bli 60 tim när vi bevisligen sett de komma och gå och räknar ungefär hälften får vi till svar att resterande timmar är restid och hämta verktyg på kontoret.
Är det rimligt att hälften av arbetstiden är restid? Dvs tid som vi inte kan bekräfta på något sätt? 30 tim restid för 3 pers på 4 dagar?

De har gjort ett jättebra jobb och kommunikationen har hela tiden varit bra men när vi nu frågar om detta verkligen kan stämma så är de inte lika lätta att få tag på.

Är det bara att bita i det då vi ändå har accepterat den ursprungliga offerten eller finns det någon gräns för hur mycket "restid" man kan fakturera?
Fast pris är fast pris. Ena gången går dom back, nästa gång är det du.
Jag har gjort samma tabbe. Fast pris för kakelugns o skorstensrenovering.
Inte alls så mycket jobb som dom sa att det skulle bli dessutom hjälpte jag till o röjde.
Man lär sig. Det värsta är när det är rörligt o dom säger dom har varit här 6 Tim men jag vet via grannen att dom varit här max 2 och ja det finns alltid nåt att skylla på. Dom saltar där dom kan.
Ni kanske ska ta in dom på markjobb igen men då till rörligt pris! Om dom nu är duktiga. Kul att se hur mycket restid dom skulle lägga.
Dom kanske åker från Kiruna o har en jäkla oordning på verktygen 😆
Jag tycker det är konstigt med restid. Jag är egen företagare men tar inte betalt för att åka på ett jobb jag själv accepterat. Och inte heller för att ta med mig dom grejer jag behöver för att utföra jobbet. Jag tycker det är konstigt att man tar betalt för det eller ja kanske inte 🤔
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår inte ens varför ni diskuterar arbetstimmar. Jag hade blivit tokig om nån vill ha fast pris och sen vill diskutera det. Som företagare tar man då risken och prissätter risken.
En del jobb kanske det räcker med att lägga på 30% arbetstimmar mot förväntat, andra 100% och vissa har så svåra risker att det handlar om flera 100% för att inte riskera förlustaffär. Men man måste alltid lägga på timmar mot förväntat utfall.

Har man valt fast pris är det bara resultatet man kan diskutera, eller om det fasta priset avviker från överenskommet.

Jag anlitar gärna hantverkare på rörligt pris eftersom det ofta finns hyfsade osäkerheter och det rimliga är att jag som beställare som vill ha det hela gjort får bestämma hur de ska hanteras när de manifesterar sig. Det viktiga är att anlita någon man litar på som kommer göra sitt bästa och har kompetensen.

Fastprisavtal är otäckt för båda parter, särskilt om någon part inte ens förstår vad det är. Jag har lite svårt för ”vurmen” att vilja skriva fastprisavtal. Ibland hänvisas det till att man inte kan hitta bra och pålitliga hantverkare. Jag säger att fastprisavtal är ännu otäckare att att teckna med nån man inte litar på , så det löser verkligen inte det problemet.

Så slår ett slag för fler löpande pris-avtal , det placerar oftare priset mer ”rätt” och båda parter kan vara nöjda oftare (mindre konflikter och mer resultat). Och alla slipper jobba massor med att bedöma ekonomiska risker, och istället koncentrera sig på byggteknik och problemlösning.

Och den allra största fördelen - man kan ändra sig när det behövs utan att det måste skrivas nya avtal och bli krångligt. Mer samarbete och mindre byråkrati.
 
R
S sjoberga skrev:
Jag förstår inte ens varför ni diskuterar arbetstimmar. Jag hade blivit tokig om nån vill ha fast pris och sen vill diskutera det. Som företagare tar man då risken och prissätter risken.
Jag kan tala om för dig anledningen att vi pratar om timmarna är för att entreprenören har redovisat timmarna på sin offert och faktura och ingenstans står det Fastpris så det är ganska givet att det diskuteras😉
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag kan tala om för dig anledningen att vi pratar om timmarna är för att entreprenören har redovisat timmarna på sin offert och faktura och ingenstans står det Fastpris så det är ganska givet att det diskuteras😉
Slutsatsen verkade vara att beställaren uppfattat det som fast pris (läste igen). Och att beräkningsunderlaget redovisas har väl inte riktigt med saken att göra? Att vi diskuterar det här är väl en sak, jag menade mer att beställare diskuterar det med utförare i efterhand när man fått jobbet utfört till det resultat man ville ha och blivit fakturerad det man blev offererad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.