S SpjuteViking skrev:
Det är nog vad man får betala. Betalade cirka 30 för efteranslutning i Vellinge kommun. Kommunalt bolag som är enda alternativet. Hade 4g-router under väntetiden. Det funkade som sämst/gick trögt när man använde det som mest. Under lågbelastningstider kunde man komma upp i bra hastigheter, men på kvällar/helger gick det väldigt trögt. I mitt tycke är 4g inte ett fullgott alternativ till fiber

Det beror helt på var man bor och hur många som använder 4G.
Här där jag bor har nästan alla fiber utom en del gamlingar och jag.
Den jag köpte huset av ville inte ta kostnaden då hon var väldigt gammal.
Provade 4G bara för att se hur det fungerar då jag flyttade in.
Varför lägga ut 30k om man har ett fullgott alternativ för 1500?

Det fungerar löjligt bra.
50Mbit ned, 35Mbit upp och 20ms

Dvs kan både jobba och se barnen se netflix / spela samtidigt. inga problem
MEN det gäller ju bara för mig just nu.
(och om det tex blir strömavbrott så dyker allas fiber, men telekom masterna kan ev fungera så alla går över till mobilen och då orkar masterna inte med )

Så i slutändan beror det på ens egen teckning , hur mycket din närmaste mobilmast kan trycka samt hur många som är i närheten kör via mobilt samtidigt.

Att kategoriskt avfärda 4G bara för att det inte fungerar för just dig är ungefär som att säga som Stockholms Journalister.
"Det var stopp på E4an i 10timmar. Ingen kunde komma fram."
WTF?
E4an är Torneå i Finland till Helsingborg. Dvs 160mil
Att just den lilla sträckan på nån enstaka mil i Stockholms området hade problem betyder inte att hela sträckan är ofärdbar.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Eftersom jag byggt fibernät då kan jag berätta att detta är normala priser on de inte skall ta igen det på månadsavgiften istället. De har gjort investeringar för er fastighet som de ligger ute med och det är ganska dyrt att ansluta enstaka fastigheter, även om tomrör ligger i tomtgräns. De måste in i hud, det kan finnas veck på slangen osv...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Med 5G är fiber passé. 4G räcker långt för de flesta.
 
  • Haha
  • Gilla
Marcus-AA och 4 till
  • Laddar…
Har haft 4g i flera år. Hastigheten som tekniken erbjuder är fullgod till det mesta.
Det sorgliga är att det oftast är överfult med abonenter på antennen. Då spelar dubbla riktantenner och full signalstyrka inge roll. Det är ju heller inget dom går ut med hur som hellst. Jag har efter alla år blivit erbjuden fiber nu för <9k vilket jag ser fram emot. Telia då.
Sen kanske 5g kan vara snabbare men det är väldigt kort räckvidd på det nätet.
Med det sagt har jag två fina televes riktantenner över.
 
Vi betalade 40.000:- för att koppla upp oss på Telias öppna fiber juli 2021. Det var kommunens energibolag som hade avtal med en grävare och installatör som utförde jobbet åt oss. Gubben som hade huset innan oss fick däremot ett betydligt lägre erbjudandet på 18.000:-, men han tackade nej.
 
N
Har ett avtal på fiber tecknat (förra året) med utlovad installation senast 31/12 i år. Om det inte skett kan jag gå ut avtalet utan kostnad. Mitt pris är 22400:-. De som tecknar nu (innan bygget ens kommit igång) får ett pris på drygt 28000:-.
Jag har kört 4G+ i snart fem år och det räcker gott och väl för mina behov.
Masten fullt synlig 8,5 km bort. Kör med dubbla riktantenner. Högsta hastighet jag uppnått är 276/72 men mera normalt är 175/65. Under tider med hög belastning dock lägre och runt 80/50 vilket även det räcker med råge.
Telia (som jag har) bygger ut successivt och 5G lär väl avlasta 4G-nätet en del. Har en mast på närmare håll (1,8 km) men den har inte 4G+ ännu så länge.
Blir det ingen fiber är det ingen katastrof för min del men visst drar jag in det för 22400:- utan att tveka.
Aftonbladet hade en test för en tid sedan där de pekade på att mobilnätet mer och mer blir ett fullgott alternativ till fiber.
Länk till testet finns på Telenors hemsida för den som vill läsa det.
 
Vi tar 28k för en anslutning i vår samfällighet. Självklart ska efteranslutningar inte åka räkmacka på dom som tidigare investerat i nätet. Att vi lagt slang till tomtgräns utan kostnad för fastighetsägsren är knappast ett argument för att det ska bli billigare för denne.

Mvh
 
  • Gilla
Marcus-AA och 4 till
  • Laddar…
Vi betalade 24 tusen sommar 2022, grävde själv. Östergötland
 
Jag hade inte råd med fiber så jag tog N1/Teracom mobilt bredband, men nyligen meddelade att de slopar privatkunder.

Då fick jag undersöka vad som fans och hittade Chili. Kollade olika kund undersökningar och deras kundtjänst fick många lovord. De andra kallades all möjliga okvädningsord då kunderna inte fick svar på sina frågor eller någon service i rimlig tid. Klart man tar det bästa då ;)

Så nu kör jag med fri surf för mindre än Telia tar och det funkar jättebra. :)

https://chilimobil.se/bredband/

Edit: Snyggade till länken
/Mats
Moderator
 
Redigerat av moderator:
Om de flesta i ditt område redan installerat fiber sjunker priset väsentligt. Här var det från början ca 25K exklusive grävning. Nu 10K inklusive grävning och installation.
 
D Dan Mårgård skrev:
Med 5G är fiber passé. 4G räcker långt för de flesta.
Är det därför operatörerna själva har fiber till sina master?
:rofl:
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Det som en del inte förstår är att 4G (och 5G) kan fungera fantastiskt bra - om man har bra förhållanden gärna direkt Line of Sight till masten och/eller att den ligger nära, + att det inte är särskilt hög belastning på masten.

Fallerar något av dessa kriterier så kommer du garanterat inte att bli någon av de som påstår att detta är ett alternativ jämförbart med fiber. Latens är bara en del av problemet, svårt komma under 40 ms om man inte har turen att ha en lågbelastad 5G-mast i närheten.

Det *kan* vara ett fantastiskt bra och kostnadseffektivt alternativ om man har turen att kriterierna ovan uppfylls, annars får man se det som en nödlösning som ev kan uppfylla grundläggande krav mot modesta behov.

Finns ju som nämnts tidigare i tråden en del nyare alternativ med dedikerade radiolänkar Air2Fibre etc vad de kan kallas, dessa är inte särskilt välutbyggda eller vanligt förekommande vad jag har sett i min närhet. Skickade in intresseanmälan på dylikt för min fastighet ute på vischan men det var noll respons pga för litet intresse i grannskapet så en "no go".

Fiberanslutet är uteslutet på denna plats, när Net1 (sedermera statliga Teracom) lade ner sin tjänst för privatkunder återstår inget annat än att försöka koppla upp sig mot master bakom halvmilsvis av skog med vad det nu är för riktantenner man kan hitta. Resultat, en svajande lina som är extremt beroende på aktuell mastbelastning, väder, luftfuktighet...

Riktigt bredband är tyvärr ännu inte för alla i vårt rike, tycks vara ett lågprioriterat mål trots alla högtflygande visioner.
__
Kontentan: har du ingen tillräckligt bra mobil anknytning och får ett erbjudande om fiber för säg 25-50 kkr... vad funderar du på? Hade hoppat på detta vilken dag som helst om jag fick chansen, en extrem värdehöjare för fastigheten och inte minst för oss själva så länge vi har nytta av det på plats, för hyresgäster om man har det.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
När "byn" fick fiber så skrev jag upp för att få det indraget för 15000 men jag hörde aldrig av dem igen. Men när jag ringde och frågade vill dem ha 250000 för det, så det var väl deras sätt att säga att dem inte var sugna på att gräva ca 500m till mitt hus för att installera fiber. Det fick bli mobilt internet istället :sweat:
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
C Caroline B skrev:
Om de flesta i ditt område redan installerat fiber sjunker priset väsentligt. Här var det från början ca 25K exklusive grävning. Nu 10K inklusive grävning och installation.
Generellt fel, kanske i vissa områden med lite tur men i många är priset i tråden normal.
Brukar ta fram statistik någon gång per år från PTS och skriva in i de här trådarna och nästa är mars 2023.
 
När det sedan gäller fiber kontra mobiluppkoppling finns det bra andra trådar där vi ett antal gånger förklarat mobiluppkoppling kontra fiber och framför allt hur 5G fungerar.
Låt säga lite höftat att 70-75% av hushållen (villa/flerfamiljshus) är uppkopplade med fiberanslutning idag, resten har mobiluppkoppling eller inget alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.