Normalt kostar en anslutning av fiber ca 20ksek för en villa. Om bolagen började ta mindre av de som kom efteråt skulle ingen någonsin betala för installationen till att börja med. Och med låg upptagning hade fibern kostat 100ksek i stället.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
MrJay
29.000kr kostar det för att ansluta min villa till fiber (stadsnätet). Anslutningspunkt ligger vid gatan och jag bor inte i Skåne. Så, helt normalt pris för efteranslutning (tyvärr).
 
Normalt och rimligt skulle jag säga
 
  • Gilla
Franken.
  • Laddar…
Priserna är lite si och så telia villa he 29k förra året i efteranslutning men kunde man vänta till augusti så skulle det kosta 6k.
Dom kom i Juni och installerade, för 6k deras priser verkar inte vara hugget i sten.
 
Klart det får få bättre pris om dom har 20 kunder på kampanj men om man vill ha en anslutning så ska det grävas blåsas och sen svetsas och alla vill ju ha lön ska jag ens lasta min minigrävare så vill jag iallafall ha minst 5000 fakturerat när dagen är slut oavsett om det är 20 m som ska grävas eller 20 tomter
 
A
P Papi_Wahabi skrev:
Hej

Vi köpte hus i november 2022 i ett litet samhälle utanför Malmö.

Förra ägare valde inte att ansluta sig till Fiber, men allt är dragen in till tomtgränsen.

Vi är en barnfamilj och behovet för snabbt internet blir allt större som åren går, så vi önsker att ansluta oss till fibernätverket.

Men... anslutningsavgiften är hög - faktisk högsta priset jag har set: 29.000 sek.

Är det en rimlig pris eller vilka erfarenheter har ni?


Betala om ni vill/behöver fiber eller låt bli.
 
E
P Papi_Wahabi skrev:
Hej

Vi köpte hus i november 2022 i ett litet samhälle utanför Malmö.

Förra ägare valde inte att ansluta sig till Fiber, men allt är dragen in till tomtgränsen.

Vi är en barnfamilj och behovet för snabbt internet blir allt större som åren går, så vi önsker att ansluta oss till fibernätverket.

Men... anslutningsavgiften är hög - faktisk högsta priset jag har set: 29.000 sek.

Är det en rimlig pris eller vilka erfarenheter har ni?
Varit med om 2 prishöjningar i nuvarande fastighet så vänta inte för länge om ni ska skaffa.
 
Bor på landsbyggden mellan Malmö och Lund. Har haft 4G senaste fyra åren, ca 2km med klar sikt till masten. Men, fick fibern aktiverad förra veckan efter många års fördröjning. Det är som natt och dag, speciellt på kvällarna. På dagen kunde vi få 40/40 med 4G, men på kvällarna pallade inte nätet all trafik och det gick ner mot 3-6 Mbit, lagom för att kunna ha en streaming tjänst igång, men köra ett teams möte eller liknande samtidigt kunde man fetglömma.

Nu har vi 250/100 dygnet runt. Kostade oss 23000 att ansluta (grävde själv på tomten, hade kostat 25000 annars). Kommunalt bolag som äger nätet, "öppen fiber".

Mitt råd, testa vilken hastighet ni får med 4g, framförallt vid olika tillfällen på dygnet. Om ni har det som oss, en mast som täcker väldigt stort område med många abonnenter, ja, förvänta er inte för mycket!
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
P petersv skrev:
Om bolagen började ta mindre av de som kom efteråt skulle ingen någonsin betala för installationen till att börja med.
Det är kanske deras officiella linje, men verkligheten är en annan. När fiber lades i mitt område kostade anslutning 17500 har jag för mig. Jag tackade nej. Då sa de att jag skulle få betala minst det dubbla ifall jag ångrade mig.
Sen dess har det kommit några erbjudanden. Det har alltid gått ner några 1000 ända tills det senaste som var en höjning till 11000. Lägsta var 9999. De vill ha många kunder som de kan tjäna pengar på genom tjänsteförsäljning så en rabatterad anslutning är bättre än ingen.
 
P petersv skrev:
Normalt kostar en anslutning av fiber ca 20ksek för en villa. Om bolagen började ta mindre av de som kom efteråt skulle ingen någonsin betala för installationen till att börja med. Och med låg upptagning hade fibern kostat 100ksek i stället.
Men ändå tar dom mindre betalt.
P petersv skrev:
Normalt kostar en anslutning av fiber ca 20ksek för en villa. Om bolagen började ta mindre av de som kom efteråt skulle ingen någonsin betala för installationen till att börja med. Och med låg upptagning hade fibern kostat 100ksek i stället.
Hur kommer det sig att priset varierar
 
A A-Man_08 skrev:
Vilka operatörer har ni testat med?

Kanske bredband via radiolänk kan vara ett alternativ om ni inte kan få fiber [länk]
Intressant. Har aldrig hört om detta. Tyvärr finns det inget i Svedala kommun.

Så just nu har vi Telia mobilt bredband. Som en annan också skrivar, är hastigheten något ostabil beroende på tidspunkt. Just nu fungerar det, men när barnen börjar på gaming, då är det kört.
 
P Papi_Wahabi skrev:
Hej

Vi köpte hus i november 2022 i ett litet samhälle utanför Malmö.

Förra ägare valde inte att ansluta sig till Fiber, men allt är dragen in till tomtgränsen.

Vi är en barnfamilj och behovet för snabbt internet blir allt större som åren går, så vi önsker att ansluta oss till fibernätverket.

Men... anslutningsavgiften är hög - faktisk högsta priset jag har set: 29.000 sek.

Är det en rimlig pris eller vilka erfarenheter har ni?
Låter tyvärr rimligt.
28000:- här.
Skärmdump av hemsida som diskuterar kostnader för fiberanslutning med priser och avbetalningsalternativ i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
P Papi_Wahabi skrev:
Intressant. Har aldrig hört om detta. Tyvärr finns det inget i Svedala kommun.

Så just nu har vi Telia mobilt bredband. Som en annan också skrivar, är hastigheten något ostabil beroende på tidspunkt. Just nu fungerar det, men när barnen börjar på gaming, då är det kört.

Betala dom ynkliga 20K så har du och din familj en stabilt fiber uppkoppling
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Betalade 22k för 8 år sedan.
Inget jag ens funderade kring, bara att betala.

Jag säger inte det för att jag tycker det är lite pengar, vi var relativt nyinflyttade och mitt i en serie av studier och föräldraledighet så visst vände vi på kronorna för att få runt ekonomin.

Men väger man mot nackdelarna som svajjig uppkoppling vilken kanske innebär att vi inte kan arbeta/studera hemifrån eller att huset blir mindre attraktivt vid en försäljning, så är investeringen småpotatis, det enda rimliga är att lösa finansieringen.

Potentiellt kostar det mer att avstå, och än värre riskerar det att bli i en fallande husmarknad.
 
  • Gilla
Majmildred
  • Laddar…
Funderade på fiber hemma men precis då kom 5g-täckning så testade att köra all internet direkt från mobilen. Bästa jag gjort snabbare och billigare. Runt 20-40ms i alla spel jag testat även om man har streaming på i bakgrunden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.