5 559 läst · 52 svar
6k läst
52 svar
Ordförande i byggnadsnämnd misstänks för svartbygge på sin tomt
Är det inte 6 meter som gäller?Claes Sörmland skrev:
Eventuell åtgärd är att fastighetsägarna får ett gemensamt "erbjudande" om att köpa in 6 meter mark av kommunen Det är klart att om man söker dispans från byggnadsnämnden så kanske man kan lösa det ändå..
Lite buktaleri över det hela.
Ja och jag vill nog kalla det "inte så illa", finns grader i helvetet och att ett inte allt för stort bygge upprättats nära tomtgräns av tidigare ägare är inte nyhetsvärdigt i min personliga mening.Claes Sörmland skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
Det är 4,5 m:spikplanka skrev:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...s-narmare-grans-mot-allman-plats-an-45-meter/
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 25 078 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 25 078 inlägg
Jag tycker lagstiftningen är helt galet repressiv men kan trots det förstå att en lokaltidning tycker det är spännande att visa att ordföranden för byggnadsnämnden har svartbyggen på tomten. Samma ordförande som leder en nämnd som fungerar som kombinerad åklagare och domare för att utfärda byggsanktionsavgifter och förelägganden. Svårt att sitta i en sån nämnd om man själv bryter mot lagstiftningen utan att anklagas för dubbelmoral. Om man inte själv tror på lagstiftningen eller inte klarar av att följa dess grunder så ska man knappast sätta sig i en maktposition där man dömer andra. Grundläggande i vår (kristna) kultur.L LoTiX skrev:
Jo jag håller med (om än med samma ståndpunkt som tidigare kring mitt intresse), kan hon inte påvisa ok från granne till dåvarande ägare så får hon med tanke på sin roll åtgärda.Claes Sörmland skrev:Jag tycker lagstiftningen är helt galet repressiv men kan trots det förstå att en lokaltidning tycker det är spännande att visa att ordföranden för byggnadsnämnden har svartbyggen på tomten. Samma ordförande som leder en nämnd som fungerar som kombinerad åklagare och domare för att utfärda byggsanktionsavgifter och förelägganden. Svårt att sitta i en sån nämnd om man själv bryter mot lagstiftningen utan att anklagas för dubbelmoral. Om man inte själv tror på lagstiftningen eller inte klarar av att följa dess grunder så ska man knappast sätta sig i en maktposition där man dömer andra. Grundläggande i vår (kristna) kultur.
Moralkodexen är att om man inte kan följa reglerna själv kan man heller inte begära att andra ska göra det heller.