Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilda Sörmland!
Som formade mig i min uppväxt 😀
 
  • Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
olovligt svartbyggande
Finns det lovligt? 🤔😀
 
  • Haha
Kane och 1 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det står en husbil i parken. Eller i planteringen.
Får man inte det enligt allemansrätten?
 
  • Haha
Claes Sörmland
  • Laddar…
R
mexitegel mexitegel skrev:
Finns det lovligt? 🤔😀
Lovligt blir det väl när det har preskriberats är det tio år den behöver vara?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
ett svartbygge eftersom den står närmare allmän plats än 4,5 m.
Är det inte 6 meter som gäller?

Eventuell åtgärd är att fastighetsägarna får ett gemensamt "erbjudande" om att köpa in 6 meter mark av kommunen ;) Det är klart att om man söker dispans från byggnadsnämnden så kanske man kan lösa det ändå..

Lite buktaleri över det hela.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Byggnaden står ju alldeles vid gränsen mot allmän plats, alltså ett svartbygge eftersom den står närmare allmän plats än 4,5 m.
Ja och jag vill nog kalla det "inte så illa", finns grader i helvetet och att ett inte allt för stort bygge upprättats nära tomtgräns av tidigare ägare är inte nyhetsvärdigt i min personliga mening.
 
Claes Sörmland
K Kane skrev:
Får man inte det enligt allemansrätten?
My bad det är inte hemfridszonen på kommuns mark.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
Claes Sörmland
L LoTiX skrev:
Ja och jag vill nog kalla det "inte så illa", finns grader i helvetet och att ett inte allt för stort bygge upprättats nära tomtgräns av tidigare ägare är inte nyhetsvärdigt i min personliga mening.
Jag tycker lagstiftningen är helt galet repressiv men kan trots det förstå att en lokaltidning tycker det är spännande att visa att ordföranden för byggnadsnämnden har svartbyggen på tomten. Samma ordförande som leder en nämnd som fungerar som kombinerad åklagare och domare för att utfärda byggsanktionsavgifter och förelägganden. Svårt att sitta i en sån nämnd om man själv bryter mot lagstiftningen utan att anklagas för dubbelmoral. Om man inte själv tror på lagstiftningen eller inte klarar av att följa dess grunder så ska man knappast sätta sig i en maktposition där man dömer andra. Grundläggande i vår (kristna) kultur.
 
  • Gilla
FreQa och 7 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tycker lagstiftningen är helt galet repressiv men kan trots det förstå att en lokaltidning tycker det är spännande att visa att ordföranden för byggnadsnämnden har svartbyggen på tomten. Samma ordförande som leder en nämnd som fungerar som kombinerad åklagare och domare för att utfärda byggsanktionsavgifter och förelägganden. Svårt att sitta i en sån nämnd om man själv bryter mot lagstiftningen utan att anklagas för dubbelmoral. Om man inte själv tror på lagstiftningen eller inte klarar av att följa dess grunder så ska man knappast sätta sig i en maktposition där man dömer andra. Grundläggande i vår (kristna) kultur.
Jo jag håller med (om än med samma ståndpunkt som tidigare kring mitt intresse), kan hon inte påvisa ok från granne till dåvarande ägare så får hon med tanke på sin roll åtgärda.
 
  • Gilla
Flasktratt och 1 till
  • Laddar…
Moralkodexen är att om man inte kan följa reglerna själv kan man heller inte begära att andra ska göra det heller.
 
P
P Pligg85 skrev:
Offentligt anställda i sitt esse. Kan låta denna gå faktiskt .
Byggnadsnämndens ordförande är väl folkvald och Inte offentligt anställd?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Byggnadsnämndens ordförande är väl folkvald och Inte offentligt anställd?
Annsofie Karlsson är iaf invald för moderaterna.

Deras mandat ökar också med tiden långsamt:
2002: 4
2006: 7
2010: 9
2014: 7
2018: 8
2022: 10
 
P
Det är intressant om den här händelsen ökar eller minskar antalet mandat för det partiet.
 
P pmd skrev:
Det är intressant om den här händelsen ökar eller minskar antalet mandat för det partiet.
Det är nog andra saker som avgör det som policy för kommunen osv.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.