Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet att min Daikin LLVP stänger av värme + fläkt när börvärdet är uppnått , tex +18 gr .
Fläkten i LLVP snurrar mycket långsamt för att kolla temp i omgivningen .
Kan iofs ställa den i kaminläge , enbart fläkt .
Min fläkt stängs aldrig av. Den går automatiskt ner i lägre fläkthastighet när måltemp är uppnådd och kan på så sätt vifta runt värmen från brasan, likt ditt kaminläge. Man är ju alltid hemma när man eldar så fläkten kan jag ju justera med om det behövs.
 
Tomture61
Har aldrig använt KAMINLOGIK (som det heter i Daikin)
När jag läser manualen verkar det som fläkten går och ju större tempskillnad desto högre fart på fläkt i LLVP (y)
 
  • Gilla
HarryStem
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Har aldrig använt KAMINLOGIK (som det heter i Daikin)
När jag läser manualen verkar det som fläkten går och ju större tempskillnad desto högre fart på fläkt i LLVP (y)
Min är ju inverterstyrd så fläkten slår aldrig av utan anpassar sig till husets klimat. Behöver den värma upp så gör den det. Är det över inställd temp cirkulerar den bara och det är just därför jag satte upp värmeförflyttaren. Det måste man ju utnyttja :)
Många modeller är ju Av/på. Dvs värmer upp och slår av när måltempen är uppnådd. Så funkar inte min.

Din kaminfunktion får du allt testa tror jag
 
  • Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
H HarryStem skrev:
Firman kommer hit och fixar det.
Bara så intressant att man som lekman typ alltid får påpeka för en fackman att dom missar saker. Helt otroligt.
Min värmeförflyttare från brasan till hallen är riktigt grymt iaf. Det borde ni testa. Mata pumpen med varmluft som sen sprids ut i hela huset.
Pumpen producerar värme upp till 18g, över 18 (när jag eldar) fläktar den bara.
Ska bli kul att se förbrukningen på el om ett tag.
Ser din elkabel som är dragen genom yttervägg / sidofönster , är det matning till LLVP ?
Mina installationer har matning från insidan . Ser dina täcklock till ngn elinstallation , Kan det vara ngt som kan husera fler kablar .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Ser din elkabel som är dragen genom yttervägg / sidofönster , är det matning till LLVP ?
Mina installationer har matning från insidan . Ser dina täcklock till ngn elinstallation , Kan det vara ngt som kan husera fler kablar .
befintlig el. Bara doslock.
Elen till llvp går ut på helt annat ställe. Även slangar etc.
 
Skulle det vara smart att sätta värmeförflyttaren nära golvet istället? Mtp att värmen stiger i nästa rum?
 
M MOW skrev:
Skulle det vara smart att sätta värmeförflyttaren nära golvet istället? Mtp att värmen stiger i nästa rum?
Funkar kalas som det är. Blir otrolig skillnad samt att en del av värmen smiter upp för trappan med.
 
H HarryStem skrev:
Funkar kalas som det är. Blir otrolig skillnad samt att en del av värmen smiter upp för trappan med.
Verkar onekligen smart. Har själv vardagsrum kök i öppen planlösning. Där sitter kamin och llvp, perfekt att köra en fläkt genom väggen till sovrummet intill
 
Tomture61
M MOW skrev:
Skulle det vara smart att sätta värmeförflyttaren nära golvet istället? Mtp att värmen stiger i nästa rum?
Den varmaste luften där kaminen bor är ju vid taket .
 
  • Gilla
MOW
  • Laddar…
Tomture61
Sådär då , invänta vintern nu då :cool:
Använde 125 mm rör / ventil .
Fresh fläkten sitter på andra sidan .
Ventil och värmepump installerade på vägg med blommigt tapetmönster, sladd hänger ner från enheten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
galento
H HarryStem skrev:
Intellivent Celsius Värmeflyttare
Superenkel. Knapp för temp den ska dra igång på samt vilken hastighet.

Gjorde en sjuk skillnad för mig.
Utan den stannade värmen från brasan i ett hörn där kaminen står. Pumpen blåste in 18g luft i mitten av ett långsmalt rum och delade rummet i två värmezoner typ.
26g i ena sidan där kaminen står och typ 21g på andra sidan där köket är.
När fläkten drar igång nu när jag eldar får jag helt jämn värme i hela huset.

en annan fördel är att en del av värmen även stiger upp i trappan till övervåningen med.
Ja vi värmer hela huset än så länge med köksspisen och kanalfläkten som cirkulerar
vedvärmen i huset , funkar kanon. Dessutom lägger vi i spisen innan vi lägger oss så
sprider den varmluft hela natten så det är varm och skönt i alla rum på morron. Fläkten
har termostat och hastighetsstyrning. Så än så länge är el element och llvp avslagna.
Vi har köket i söderläge så fläkten kan även cirkulera värmen från solen i huset.
Så detta med värmeförflyttning är nåt att tänka på (y)
 
  • Gilla
HarryStem
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Sådär då , invänta vintern nu då :cool:
Använde 125 mm rör / ventil .
Fresh fläkten sitter på andra sidan .
[bild]

Vad kul att du testade! Hoppas du blir lika nöjd som jag. Glöm nu inte brasinställningen på pumpen när du eldar :)

Återkom gärna hur det funkar för dig!
 
  • Gilla
Tomture61
  • Laddar…
Tomture61
Helt sanslöst , var 0 gradigt i morse utomhus , 20 gr på bottenvåningen .
Nu skulle nya funktionen testas :D
Eldade med 2 inlägg i min täljstenskamin (600kg) väntade ca 1 tim .
Då slog värmeförflyttaren igång , startade samtidigt LLVP med braskaminläget aktivt .
LLVP konsumerar 12-13 w men skickar ut 24 gr värme , tyvärr med mycket låg hastighet på fläkten .
OBS startade kaminen vid 10.00 , nu 18.00 går värmeförfyttaren fortfarande :surprised:
24 gr i resten av bottenvåningen (som LLVP når)
:heart:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Helt sanslöst , var 0 gradigt i morse utomhus , 20 gr på bottenvåningen .
Nu skulle nya funktionen testas :D
Eldade med 2 inlägg i min täljstenskamin (600kg) väntade ca 1 tim .
Då slog värmeförflyttaren igång , startade samtidigt LLVP med braskaminläget aktivt .
LLVP konsumerar 12-13 w men skickar ut 24 gr värme , tyvärr med mycket låg hastighet på fläkten .
OBS startade kaminen vid 10.00 , nu 18.00 går värmeförfyttaren fortfarande :surprised:
24 gr i resten av bottenvåningen (som LLVP når)
:heart:
Yeah!!!!!!!! Va gött att höra.
1200:- för en fläkt och brasvärme i hela huset med hjälp av en LLVP som knappt drar något på fläktläge är rätt go lösning :)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Tycker termostaten funkar skitdåligt i värmeförflyttaren :thinking:
Ställer in den på 26 gr , på andra sidan avläser jag 22,5 gr (vid LLVP)
Slutar aldrig snurra :rolleyes:
Japp , har kalibrerat den (vänta halvtimme)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.