Längesedan jag gjorde uppdatering här, så tänkte jag skulle uppdatera hur det ser ut idag och hur projektet är tänkt att fortsätta under den här säsongen! :)

Hela muren är nu klar, shit vilket jobb det var. För en lekman så tar det tid då man grubblar mycket och försöker vara så noggrann man bara kan. Även om slutresultatet inte är helt perfekt, så blev det ändå mycket bra och jag är mycket nöjd över min insats!
Räknade ut att det är cirka 50ton jag har förflyttat med min kropp. 15ton mursten och resterande fylle av olika slag.

En hel del stenspräckning blev det
Ett stort murstenblock med insatta armeringsjärn omgivet av byggmaterial och verktyg i ett pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som jag sedan la bakom muren som fylle
Nyligen färdigställd stenmur och förberedd grund för gjutning vid byggprojekt.
Skapa konto

Blir ju dessutom ett extra bra stöd mot marken
Nybyggd mur av grova stenblock med pågående markarbete och dräneringssladd framför.
Skapa konto

Dräneringsslang i botten
Nybyggd mur av sten med dräneringsslangar längs en grusgång bredvid en byggnad.
Skapa konto

Markduk ovanpå slang och sedan makad
Nybyggd stödmur av sten med dränering, markduk och grus, vid en trädgård under konstruktion.
Skapa konto

Geonät lades hela vägen i två olika lager
Nybyggd stödmur längs en uppfart med mursten och grus, dräneringsslang, geonät och planteringslåda.
Skapa konto

Sidan mot grannen
Nybyggd stödmur av mursten med dränering och fyllda stenar bakom, längs en grusgång.
Skapa konto

Ganska rakt eller?
Nybyggd grå stenmur med dränering, geonät och makadam, intill en grusgång och hus.
Skapa konto

Satte i gjutrör som jag klädde med plast för att skydda pappen under vintern. Gjutning skall göras nu i sommar. Satte även stödplintar med armeringsjärn i två lager imellan för att stadga huvudplintarna ytterligare. Armeringsjärnen penslades med ett mycket kraftigt rostskyddsmedel gjort för industribruk som används i havsmiljö.
Nyligen färdigställd stenmur längs husvägg med markeringspinnar och förberedelse för gjutning och dränering.
Skapa konto

La ner avloppsrör som kommer gå till ett utekök samt tömning av framtida badbalja.
Mursten och dränering under konstruktion med rör, geonät och armeringsjärn utanför en byggnad.
Skapa konto

Ja den är hög!
Nybyggd grå mur längs en grusgång med plasttunnor uppställda ovanpå och skog i bakgrunden.
Skapa konto

Här är höjden klar
Nybyggd grå betongmur längs en grusdrivväg med byggmaterial och hus i bakgrunden.
Skapa konto

Gjorde en planteringslåda i slutet ut mot vägen, kommer göras en likadan på vänster sida om infarten. Med lite växter och belysning blir det ett trevligt välkomnande.
Nybyggd mur av mursten med verktyg och garage i bakgrunden.
Skapa konto

Och där slutade jag för säsongen!
Nybyggd grå stenmur med dräneringsslang, i byggprocess nära infart med parkerade bilar i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
andthe och 4 till
  • Laddar…
Det här året skall jag (hoppas jag, har en hel del annat som skall göras också!) färdigställa muren och bygga planket.

Jag skall lägga ytterligare en stenrad på andra sidan plintarna, som hamnar en nivå högre. Detta för att få upp nivån ytterligare på min sida samt att det blir en snygg avslutning från min sida mot mursten, sedan fyller jag upp med makadam under planket. Således är det bra dränering omkring plank och mur!

Här blir en stenrad till till vänster om huvudplintarna. Dom andra plintarna kommer hamna under mark och inte synas.
Grund för plank med stenrad, plintar och garagevägg i skymningen.
Skapa konto

Och här kommer lite utkast på ett tänkt plank.
Detta kommer jag att bolla med er andra om olika alternativ och lösningar här framöver! :)

Den vita väggen illustrerar min garagevägg.
3D-rendering av en mur med ytterligare stenrad, plank och stolpfästen, intill en vit garagevägg.
Skapa konto

Sidan mot grannen
3D illustration av ett staket ovanpå en stenmur, med stolpfästen mot en vit garagevägg, avser dränering och infästning.
Skapa konto

Här ser ni den extra stenraden på min sida
3D-rendering av en trädgård med mur och plank, stolpfästen i mur, gräs och stenläggning.
Skapa konto

Hör går infästning av plank över från plintar i mark till infästning med stolpfästen i mur.
3D-rendering av ett plank med trälameller över en stenmur med makadam nedanför.
Skapa konto

Kommer därför stadga planket mot garaget för att minska påfrestning på muren!
3D-modell av ett byggprojekt som visar en mur med en extra stenrad och ett tilltänkt träplank med stolpfästen.
Skapa konto

• Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
Snyggt!

Schtiligt!

Hur fick du ned plintarna i efterhand? Förbi geonät, grus och utan att skada dräneringsrör??

Plintarna går från mellan första och andra stenlagret. Så första geonätslagret ligger precis under plinten och dräneringen ligger vid sidan om under. Andra geonätslagret har jag gjort hål i där plintarna går igenom...

Plintarna är cirka 90-100cm djupa när allt är återfyllt.

Limmar du stenen?

Japp, dubbla strängar med PU700.

Ser detta bra dimensionerat ut som plintjärn för stolparna?

Tänker mig fransk skruv 12x50mm, två från var sida skruvade omlott (eller är det bättre att skruva mitt emot varandra och nöja sig med det övre och understa hålet?). Stolpen går ner till en bit ovanför den streckade linjen. Alltså 350mm kommer vara nedgjutet i plinten.

Teknisk ritning av plintjärn för stolpar med måttangivelser och hålpositionering, till ett byggprojekt.

C crazytok skrev:
Ser detta bra dimensionerat ut som plintjärn för stolparna?

Tänker mig fransk skruv 12x50mm, två från var sida skruvade omlott (eller är det bättre att skruva mitt emot varandra och nöja sig med det övre och understa hålet?). Stolpen går ner till en bit ovanför den streckade linjen. Alltså 350mm kommer vara nedgjutet i plinten.

[bild]
Hur tjock är stolpen? Du vill ju använda översta och understa hålen för maximal styvhet. Speciellt eftersom du oroat dig för just detta. Jag tror inte du behöver ha särskilt djupa skruvar - du har väl vänt järnen så att de ligger i linje med planket (då kan stolparna justeras i djupled) och då är det tjockleken på skruven som framför allt avgör styrkan i infästningen! Även om skruvarna teoretiskt skulle kunna mötas i mitten så täcker en mycket liten vinkel för att inte mötas.

Stolpen kommer vara 95x95. Har inte gjort stolpjärnen ännu så dessa är inte därför inte heller fastgjutna. Men ja, dom kommer sitta i linje med planket som du säger!

Jag kan ju sätta hålen lite var jag vill, men kanske är det bättre att bara ha det övre och undre hålet då, och skruva mitt för varandra.

12x50mm klarar sig därför även mitt för varandra utan problem, förmodligen går det även med 12x60 (om det ens finns). Funderade ett tag på om man tom skulle sätta en gängad stång rätt igenom med muttrar ist. Men känns väl som att det inte borde bli någon avsevärd skillnad va?

C crazytok skrev:
Stolpen kommer vara 95x95. Har inte gjort stolpjärnen ännu så dessa är inte därför inte heller fastgjutna. Men ja, dom kommer sitta i linje med planket som du säger!

Jag kan ju sätta hålen lite var jag vill, men kanske är det bättre att bara ha det övre och undre hålet då, och skruva mitt för varandra.

12x50mm klarar sig därför även mitt för varandra utan problem, förmodligen går det även med 12x60 (om det ens finns). Funderade ett tag på om man tom skulle sätta en gängad stång rätt igenom med muttrar ist. Men känns väl som att det inte borde bli någon avsevärd skillnad va?
När jag byggde altan körde jag gängstång men det är meckigt att gå igenom rakt. Även om det går. Mitt plank är skruvat med skiftnyckelskruv ;)
Nej det skall nog inte vara den svaga punkten. Och plintjärnen måste du ju ändå gjuta fast med mallar, om du diffar en halv centimeter i höjd kommer det inte synas efter montage. Men jag har inte gjort så (95x95 200m högt).

Och apropå f91-jsw (Johan)s kommentarer om plintjärnens längd - jag satte armeringsjärn som förlängning av järnen, fastsurrade med najtråd. I betongen alltså.

R
Om du tar gängstång kan du efterdra dom då trät krymper , jag har rostfria stänger
och locknuts + brickor

R rävlyan skrev:
Om du tar gängstång kan du efterdra dom då trät krymper , jag har rostfria stänger
och locknuts + brickor
En 95x95 stolpe i konstruktionsvirke skall nog inte krympa så mycket? Och varför skulle du inte kunna försiktigt efterdra franskt i den?

R
Oavsett sort och art på virke så kommer det att klämmas ihop mellan järnen .
Det med fransk fungerar nog det med , börjar det gunga i infästningen så ska det
tajtas upp , ( en fransk då , dra försiktigt ) lite för mycket så river den ur trät
Med gängstång bara dra till ordentligt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.