Underbara kommentarer! Man lär sig så mycket härinne.... inte konstigt att man blivit en byggahus narkoman! :love:

Det ligger absolut något i det ni poängterar med järnen placerade fram och bak. Nackdelen är dock att jag då kommer ha ett plattjärn med tillhörande skruv som sticker ut på framsidan där jag tänkt skruva ribbor! :thinking:
 
R
Du får väl skruva dit ribban lite lätt , slå till med hammaren , ett märke blir , ta bort ribban , borra ur lite ,
sätta tillbaka ribban , klart , då kan du även öppna och efterdra om det behövs någon gång
Jag har så på mitt plank
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Sen så bygger väl kommunen hellre hållbart än vackert i allmänhet. Jag menar det är ofta en annan nivå av slitage också. Inget ont om hantverkarna. Men i allmänhet lär de skita i lite fula skruvskallar mot att slipa laga efter 10 år.
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Sen att gjuta en lång rad järn helt rakt .. ja det blir ju inte vackert om det buktar här och där ..
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
R
C crazytok skrev:
jag då kommer ha ett plattjärn med tillhörande skruv
Ska jag vara ärligt så har jag fräst ur min bräda lite så den inte står ut , jag har tryck 22X125 stående
 
R
elpaco elpaco skrev:
Sen att gjuta en lång rad järn helt rakt .. ja det blir ju inte vackert om det buktar här och där ..
Är inte så svårt , bara lägga reglar på längden och fästa järnen i , rikta upp samt sträva fast och vips
sitter allt en rak linje , bara att gjuta
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Sen så bygger väl kommunen hellre hållbart än vackert i allmänhet. Jag menar det är ofta en annan nivå av slitage också. Inget ont om hantverkarna. Men i allmänhet lär de skita i lite fula skruvskallar mot att slipa laga efter 10 år.
Ja så är det ju såklart!

Men man vill ju försöka få till det bästa av två världar! Vilket inte alltid går hand i hand dock. ;)

Men om jag sätter plintjärnen på fram/baksida. Så att dom sticker upp ca 40cm, 30cm mellan övre och undre skruv, sätter 12mm gängad axel igenom med bricka och låsmutter på var sida. Då borde jag ha ett plank som står emot en mindre orkan va? (y):D

Ska bara se om jag får till det så med min konstruktion i övrigt på planket! Men det tror jag... :thinking:
 
R
C crazytok skrev:
Ja så är det ju såklart!

Men man vill ju försöka få till det bästa av två världar! Vilket inte alltid går hand i hand dock. ;)

Men om jag sätter plintjärnen på fram/baksida. Så att dom sticker upp ca 40cm, 30cm mellan övre och undre skruv, sätter 12mm gängad axel igenom med bricka och låsmutter på var sida. Då borde jag ha ett plank som står emot en mindre orkan va? (y):D

Ska bara se om jag får till det så med min konstruktion i övrigt på planket! Men det tror jag... :thinking:
Då blir det starkt , det med låsmutter , menar du då locknuts , dom med teflonet i
Det finns nog inget mer att ge dig info om nu , massor av tips , du får gallra vad du vill ha .
Lycka till och återkom med resultatet ,
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Kanske är bra att göra hålen i plintjärnen 13mm ist, så man har lite marginaler ifall man behöver böja till och rikta järnen i efterhand?
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Lycka till och återkom med resultatet ,
Jag kommer troligtvis bara gjuta plintarna och sätta fast stolparna i år. (Om jag vågar, dom kanske kroknar om jag inte sätter ribborna? Tänkte bara sätta ett par ribbor för att fixera dom någorlunda tills nästa år)
Har så mycket annat att göra på tomten att jag troligtvis inte hinner med det. Sen skall planket byggas ihop med en altan som också skall byggas, så det blir nog att jag gör allt på samma gång nästa år ist.

Men absolut skall jag posta bilder när järnen och stolparna är på plats!
 
Redigerat:
Konstruktionsvirke 90x90 fastsatt i superjärn skall inte gärna krokna. Det behöver du inte oroa dig för .. :D
 
Haha, jag syftar alltså på att det kanske böjer sig när det torkar om jag inte sätter ribbor på det? Men det kanske det inte gör när det är så kraftigt!?
 
C crazytok skrev:
Haha, jag syftar alltså på att det kanske böjer sig när det torkar om jag inte sätter ribbor på det? Men det kanske det inte gör när det är så kraftigt!?
Vi säger att en 90x90 stolpe skulle vilja krokna, beroende på hur den är sågad, torkad, limmad - tror du några ribbor i sidled skulle hindra den?
 
Blir nog bra det här!

Metallprofil med utskärningar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett nyligen tillverkat metallstycke med utsågade sektioner ligger på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stapel med metallbleck med förborrade hål på en arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jotsat och 3 till
  • Laddar…
Skall inom ett par månader påbörja mitt plank, ÄNTLIGEN! Är lite fundersam hur jag ska få till mina ribbor snyggt bara. Jag har ju 2m mellan stolparna så 45x45 lär ju krokna och vrida sig så det står härliga till. Har ni något bra tips på hur jag kan lösa problemet? Andra dimensioner på ribborna? Eller montera en vertikal ”list” mellan stolparna som jag skruvar fast ribborna i för att förhindra vridning?
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.