electroluxaren skrev:
Cylinda har fortfarande de mesta delarna till denna

Pumpar slits, du kan fått in nått i den. men här ser man tydligt att cylinda inte vill att du skall reparera denna då deras pris är 3000.- vilket näppeligen denna maskin är värd. en tiondel av priset i turkiet så du får ta dig en sväng dit.
tom kabelstamman finns för några hundringar.
Arcilik som fabriken heter i Turkiet är an kvarleva från sovjetimperiet och har inte utvecklats lika mycket som andra, gör ju fortfarande maskiner som skall passa den sovjetiska planekonomin dvs antal istf kvalitet eller reellt behov. Deras produkter motsvarar ingenting i väst de har helt egna lösningar.
Tack för svar, uppskattas! Trodde jag hade en av kvalitetsmaskinerna som var värda att lägga lite mer pengar på. Får bara bli lite mindre fix framöver då innan jag pensionerar den.

Ibland, inte alltid så hör jag att cirkulationspumpen suger torrt under pågående program. Märker det även genom att när jag öppnar luckan då står spolarmarna stilla. Häller jag då i ytterligare en liter vatten drygt i maskinen så fungerar det. Brukar detta bero på att den inte fyller på tillräckligt med vatten eller att den pumpar ut vatten när den inte ska göra det? Kanske dags att byta pressostat?
 
A
P PåLandet skrev:
Tack för svar, uppskattas! Trodde jag hade en av kvalitetsmaskinerna som var värda att lägga lite mer pengar på. Får bara bli lite mindre fix framöver då innan jag pensionerar den.

Ibland, inte alltid så hör jag att cirkulationspumpen suger torrt under pågående program. Märker det även genom att när jag öppnar luckan då står spolarmarna stilla. Häller jag då i ytterligare en liter vatten drygt i maskinen så fungerar det. Brukar detta bero på att den inte fyller på tillräckligt med vatten eller att den pumpar ut vatten när den inte ska göra det? Kanske dags att byta pressostat?
Som sagt de turkiska maskinerna har alla fel som inte de andra har...
Din maskinen symptom kan bero på mycket tex smutsiga silar,skit I nivåsystemet, dålig disk pump ev.tom.pressostat
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Som sagt de turkiska maskinerna har alla fel som inte de andra har...
Din maskinen symptom kan bero på mycket tex smutsiga silar,skit I nivåsystemet, dålig disk pump ev.tom.pressostat
Jo nu vet jag inte vad som är fel på turkiska maskiner, politik?

Däremot så är ju många maskiner bedrövligt igenskitade och ägaren har inte ens orkat göra ren silen,
Servicefolket på min frus jobb, en förskola tröttnade på alla besök och det blev så här.
Råd 1 var att göra ren silen regelbundet.
Råd 2 var att skippa ekonomiprogrammet
Råd 3 var att köra Yes rengöring 1 gång/halvår.
Efter det så funkade diskmaskinerna mycket bättre men servicefolket har iaf en massa jobb.
https://www.coop.se/handla/varor/hushall/disk/spolglans-ovrigt/diskmaskinsrengoring-5413149352971
 
A
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte vad som är fel på turkiska maskiner, politik?

Däremot så är ju många maskiner bedrövligt igenskitade och ägaren har inte ens orkat göra ren silen,
Servicefolket på min frus jobb, en förskola tröttnade på alla besök och det blev så här.
Råd 1 var att göra ren silen regelbundet.
Råd 2 var att skippa ekonomiprogrammet
Råd 3 var att köra Yes rengöring 1 gång/halvår.
Efter det så funkade diskmaskinerna mycket bättre men servicefolket har iaf en massa jobb.
[länk]
Konstruktionen är defekt per definition.
Politik blir det först när svensken stödköper dessa
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Konstruktionen är defekt per definition.
Politik blir det först när svensken stödköper dessa
Jo den svenska polariseringen.... vi får nog stora problem i framtiden.
"Asko Appliances is now owned by Gorenje Group which is a part of Chinese major appliances manufacturer Hisense. The products continue to be sold in Sweden under the brand Cylinda and Asko."
https://en.wikipedia.org/wiki/Asko_Appliances
 
A
P paralun skrev:
Jo den svenska polariseringen.... vi får nog stora problem i framtiden.
"Asko Appliances is now owned by Gorenje Group which is a part of Chinese major appliances manufacturer Hisense. The products continue to be sold in Sweden under the brand Cylinda and Asko."
[länk]
Jo så har det varit sedan 2012, men sverigedisken är inre en Asko utan gorenje
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jo så har det varit sedan 2012, men sverigedisken är inre en Asko utan gorenje
Jo och Gorenje ägs av ett kinesiskt bolag Hisense
https://global.hisense.com/dishwasher-series/
Så är det med det!
 
A
P paralun skrev:
Jo och Gorenje ägs av ett kinesiskt bolag Hisense
[länk]
Så är det med det!
Och tyvärr så avspeglas det inne i maskinen då all el kommer i från PRC,dvs kretskort och motorer hår sönder på löpande band.
 
MultiMan
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte vad som är fel på turkiska maskiner, politik?

Däremot så är ju många maskiner bedrövligt igenskitade och ägaren har inte ens orkat göra ren silen,
Servicefolket på min frus jobb, en förskola tröttnade på alla besök och det blev så här.
Råd 1 var att göra ren silen regelbundet.
Råd 2 var att skippa ekonomiprogrammet
Råd 3 var att köra Yes rengöring 1 gång/halvår.
Efter det så funkade diskmaskinerna mycket bättre men servicefolket har iaf en massa jobb.
[länk]
Jag har erfarenhet från ett antal turkiska tvättmaskiner och ungefär lika många tyskbyggda, från samma företag. De tyskbyggda håller mycket bättre.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Jag har erfarenhet från ett antal turkiska tvättmaskiner och ungefär lika många tyskbyggda, från samma företag. De tyskbyggda håller mycket bättre.
Njau, Bosch har fabriker i Turkiet, tvivlar på att Bosch har fabriker i Tyskland, sen är då Beko deras eget märke. Sen kommer säkert huvuddelen av alla komponenter från Kina numera.
Men lägger inte ner mer tid på reda ut detta.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
A
P paralun skrev:
Njau, Bosch har fabriker i Turkiet, tvivlar på att Bosch har fabriker i Tyskland, sen är då Beko deras eget märke. Sen kommer säkert huvuddelen av alla komponenter från Kina numera.
Men lägger inte ner mer tid på reda ut detta.
Ha ha ha jo du!
noll koll
ha ha det roligaste i år ta mig fan
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Det som egentligen spelar mest roll är hur påkostad och genomtänkt konstruktionen är och vilken kvalitet man har på ingående komponenter.
Betydligt viktigare än var den skruvas ihop.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Ha ha ha jo du!
noll koll
ha ha det roligaste i år ta mig fan
Njau, det är väl egentligen inte alls något roligt att vi plötsligt vaknar upp och funderar på vart allting produceras numera. Marknadsliberalism...

Sen tror jag inte många funderar särskilt mycket när man står där hos Elgiganten och snabbt ska hitta en ersättare för sin trasiga maskin!
 
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det som egentligen spelar mest roll är hur påkostad och genomtänkt konstruktionen är och vilken kvalitet man har på ingående komponenter.
Betydligt viktigare än var den skruvas ihop.
men så är det , var fabriken ligger har ingen betydelse, det är mer en generalisering att billiga/dåliga modeller görs i lågkostnadsländer.
 
A
P paralun skrev:
Njau, det är väl egentligen inte alls något roligt att vi plötsligt vaknar upp och funderar på vart allting produceras numera. Marknadsliberalism...

Sen tror jag inte många funderar särskilt mycket när man står där hos Elgiganten och snabbt ska hitta en ersättare för sin trasiga maskin!
Det är rätt det är inte många som funderar eller ens tänka, och skulle de mot förmodan försöka tänka så har dom konstant otur. Beviset är all import av diverse bijouterier från PRC.
 
  • Gilla
Oskar Norrköping och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.