A
S scasi skrev:
Behöver gå in och rätta detta påståendet. Några större ändringar av leverantörsbasen skedde inte i samband med flytt av produktion. Leverantörer byts med jämna mellanrum men att det skulle skett i samband med flytt är felaktigt.
tyvärr har du helt fel!
from flytten letade gorenje bara efter enkla och billiga lösningar.
samtliga maskintyper gjorda i Sverige gjordes om till bleka kopior.
bla slutades det att köpa el och elektronik från europeiska tillverkare utan gorenje valde PRC.
tyvärr så är även reservdelarna till svenskbyggda maskiner numer från kina oxå, och för att vara snäll kan man säga att deras mätdon inte är lika de europeiska vilket medför att tex motorer inte passar.
 
  • Ledsen
Huddingebo
  • Laddar…
A
Huddingebo Huddingebo skrev:
De testar givetvis inte livslängd.
Utan tvätteffekt/tvättresultat, sköljeffekt etc.
Ganska banala saker att testa. Oftast är det välrenommerade utomstående testinstitut som utför testerna.

Tvivlar du på resultaten menar du?
hon jobbar nog där..
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Fast det är väl lag på och ändå vanligast att man temperaturreglerar varmvattentemperaturen ut ifrån beredaren i pannan eller tanken till runt 60°C?
Någon lag om varmvattentemperatur finns inte.
 
F fribygg skrev:
Någon lag om varmvattentemperatur finns inte.
Om ingen lag existerar hur kommer det sig då att man slutade i Sverige att leverera skålhett vatten över 80 grader nån gång på 80-talet? Numera är det ju bara kring 60 grader i kranen om man har kommunalt vatten. Minns när jag var liten på 80-talet och man fyllde upp badkaret med blandaren, det var nästan lite skrämmande hur hett det blev i badrummet, verkligen rykte som fasen när man fyllde upp med varmaste vattnet. det skedde ju en del allvarliga tillbud på den tiden med små barn pga det heta vattnet så var väl därför man sänkte.
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
Skärmdump av text som diskuterar riktlinjer för varmvattentemperaturer för att förhindra legionellabakterier.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du har kommunalt vatten eller inte påverkar knappast vilken värma som kommer i vattenkranen. Utan det är ju din egna (villa) eller husets värmeanläggning (bostadsrätt/hyresrätt) som styr detta.
 
R roli skrev:
Om du har kommunalt vatten eller inte påverkar knappast vilken värma som kommer i vattenkranen. Utan det är ju din egna (villa) eller husets värmeanläggning (bostadsrätt/hyresrätt) som styr detta.
Jag menade med kommunalt vatten varmvatten som kommer från fjärrvärmen och inte varmvattenberedare.
 
Har du fjärrvärme så är det fortfarande husets anläggning som styr då det är där som "skållningsventilen" sitter.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
R roli skrev:
Har du fjärrvärme så är det fortfarande husets anläggning som styr då det är där som "skållningsventilen" sitter.
Visste jag inte! Men det är ju fortfarande så att temperaturen sänkts påtagligt på varmvatten om man jämför med hur det var på 80-talet och tidigare. Själv har jag numera varmvattenberedare som är inställd på 65 grader.
 
J Joakim Ågren skrev:
Om ingen lag existerar hur kommer det sig då att man slutade i Sverige att leverera skålhett vatten över 80 grader nån gång på 80-talet? Numera är det ju bara kring 60 grader i kranen om man har kommunalt vatten. Minns när jag var liten på 80-talet och man fyllde upp badkaret med blandaren, det var nästan lite skrämmande hur hett det blev i badrummet, verkligen rykte som fasen när man fyllde upp med varmaste vattnet. det skedde ju en del allvarliga tillbud på den tiden med små barn pga det heta vattnet så var väl därför man sänkte.
Javisst är det för att slippa skållning som vi normalt begränsar vattentemperaturen, men nån lag finns inte. Har man tex en fungerande original vedpanneinstallation från 40talet har man sannolikt 95° både till vv och radiatorer fortfarande.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
De testar givetvis inte livslängd.
Utan tvätteffekt/tvättresultat, sköljeffekt etc.
Ganska banala saker att testa. Oftast är det välrenommerade utomstående testinstitut som utför testerna.

Tvivlar du på resultaten menar du?
Ingen anledning att tvivla på resultaten. Miele, Asko och Bosch har alla samma problem med sköljeffektsbetyg. Det är som med mycket annat en kompromiss mellan olika faktorer, prioriterar man vattenförbrukning har det en konsekvens på sköljeffekt. I senaste kan man se att Miele och Bosch har samma problem.
 
A
S scasi skrev:
Ingen anledning att tvivla på resultaten. Miele, Asko och Bosch har alla samma problem med sköljeffektsbetyg. Det är som med mycket annat en kompromiss mellan olika faktorer, prioriterar man vattenförbrukning har det en konsekvens på sköljeffekt. I senaste kan man se att Miele och Bosch har samma problem.
det är ju inte frågan om att tvivla på resultaten, det är ju frågan om resultaten är relevanta! Du kan ju sätta upp 100 maskiner och i laboratorium finna olika mängd rester av kemikalier eller proteiner eller vad som.
skillnaden ligger på milliondelar av ingenting, konsumenten kan dock inte märka det. men det passar ju hypokondriker.
testerna visar ingen trend för dessa 100 maskiner. därför vet vi inte om förhållandet blir det omvända efter ett antal diskar.
 
S scasi skrev:
Ingen anledning att tvivla på resultaten. Miele, Asko och Bosch har alla samma problem med sköljeffektsbetyg. Det är som med mycket annat en kompromiss mellan olika faktorer, prioriterar man vattenförbrukning har det en konsekvens på sköljeffekt. I senaste kan man se att Miele och Bosch har samma problem.
Detta låter som rena bortförklaringar.
Alla vet att maskiner idag snålar på vattnet för att "spara på miljön".
Kan man då jämföra hur effektiva maskinerna är på att faktiskt skölja bort tvättmedlet mot hur mycket vatten de förbrukar så får man svart på vitt hur effektivt de använder vattnet.

Jag mins tex att min gamla FT46, den modellserien hade så pass bra sköljseffekt att den fick astma och allergiförbundets rekommendation som enda maskin.

Nu är kanske inte sköljeffekt prio ett för de flesta utan parametrar som ljudnivå, tvätteffektivitet, pris/prestanda, centrifugering och tilltro till varumärket viktigare.

Och just tvättresultaten skiljer ju sig dessutom åt fortfarande.
Sist jag läste ett test på kanske 20 maskiner (ett fåtal år sedan) så placerade sig Askomaskinen i den sämre fjärdedelen, bland de sämsta maskinerna. Kanske placerar de sig bättre idag men jag litar hellre på min väl som arbetar med service av bosch/Siemens om vilken ev ny maskin jag ska köpa. Kvalitetsmässigt då alltså, de får i regel mycket bra betyg i tester nuförtiden och kostar inte mer än en Asko från Slovenien.

För 20år sedan hamnade cylinda alltid bland de bästa eller som vinnare, not soo more...
Dessutom har man ingen lust att göda ett uppköpt och utsålt/utflyttat gammalt hederligt svenskt kvalitetsföretag.
Då köper jag hellre något annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Min far får leverans av splitter ny Asko DI6101 i nästa vecka för att ersätta en gammal Cylinda. Jag kan återkomma med omdöme.
 
Har haft 2 st Asko diskmaskiner. Det är avhoppare från Elektroskandia/Cylinda.

Har varit mycket nöjd med insidan och hur den var byggd, riktigt fina.

Men värmarna har gått i omgångar på båda, den senaste blev 7 år innan jag bytte till en billig Electrolux pga de håller inte så länge som man tror.

Köper billigt skit och förväntar mig byta efter typ 7 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.