K Krille4 skrev:
Jag tänker att det kanske kan vara ok för de som faktiskt kör elbil att beskriva resor även om det inte uppstår problem ? 😉

/Krille
Nä, det skulle vara ganska tråkigt att läsa om varenda resa till Konsum.
 
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
H
L Liljeros skrev:
Jag gjorde en mellandagsresa till Romme, åkte med fulladdad Model Y SR från Stockholm 6.30, var framme vid backen 08.59 med 27% kvar av batteriet trots -10 grader snömodd och ganska tät trafik, totalt 230km körsträcka. Åkte sedan skidor hela dagen, förvämde bilen lite innan avresa till hotellet i Borlänge så man slapp sätta sig i en kall bil efter en dag i backen. Medans övriga familjen gjorde sig i ordning på hotellet så körde jag till den närliggande superchargern, var fullt men innan jag hade hunnit googla fram närmsta mataffär var en plats ledig, jag pluggade in bilen och promenerade bort till Maxi ett par 100m från laddaren, handlade lite snacks till kvällen och gick åter till bilen som nästan var full, väntade dom sista minuterna och åkte sen tillbaks till hotellet med fullt batteri. Njöt av hotellvistelse.

Dagen efter åkte vi åter till backen, är väl dryga 20km från Borlänge, parkerade bilen och åkte skidor hela dagen. Lastade sen in i bilen, förvärmde även nu då det som vanligt är lite kallt efter en dag i backen. Försökte oss sen på en genväg hem för att undvika lite trafik men missade nånstans att följa GPS så körde fel och sparade ingen tid. När vi passerade Enköping fanns väl 7-8 platser lediga på superchargern men vid hade ström kvar så vi åkte direkt hem, anlände med 15% kvar hemma trots rejäl felkörning på hemvägen.

Var tyvärr inte mer dramatiskt än så i mellandagskaoset.

Hade vi bara åkt över dagen hade dom gott om laddare på parkeringen.
23 mil är inte en långresa.
Det är vad tex en lokal hantverkare kan köra på en arbetsdag.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nä, det skulle vara ganska tråkigt att läsa om varenda resa till Konsum.
Inte så många som har över 50 mil t o r till Konsum....eller? Trodde tråden handlade "Om att resa med elbil" och att även svar där resan och laddningar gick bra.

Får jag också föreslå en enkät också där bara de med problem får svara?😉

Illustration visar urvalsfel; presentatör och publik betraktar enkätsvar med misstänkt positiva resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Minns ni när GM-chefen häcklade Bill Gates om hur bilar skulle fungera om Microsoft hade utvecklat dem?

"1. Utan någon anledning kraschar bilen två gånger om dagen.

2. Varje gång vägmarkeringarna målas om måste du köpa en ny bil.

3. Plötsligt stannar din bil på motorvägen utan anledning - och om du accepterar det startar den igen och fortsätter.

4. En enkel manöver, exempelvis en vänstersväng, får din bil att stanna och vägra starta igen. Det enda som hjälper är att du byter motor.

5. Endast en person i taget får använda bilen, såvida du inte köpt Car95 eller CarNT, men då måste du köpa flera säten.

6. Varningslamporna för olja, vattentemperatur och liknande skulle ersättas med en varningslampa för 'allmänt bilfel'.

7. Airbag-funktionen skulle säga 'är du säker' innan den löste ut.

8. Apple skulle tillverka en Macintosh som gick på solenergi, var driftsäker, fem gånger snabbare och dubbelt så lätt att köra, men som bara kunde användas på 5 procent av vägarna."


Åh som vi skrattade! Åh så larvig vi tyckte tanken var. 😳
Jag börjar tro mer att vw är som en iphone, den uppdateras till den inte går att använda längre. Eller som vilken smartphone som helst. Till sist funkar inte bankid längre, då får du byta bil.

På tal om 940 som skrevs ovan, jo men den kan gå sönder. Skillnaden är att man bara behöver ta med verktygslådan och hoppa ner i motorrummet för att skruva lite så är man igång snart igen. På en elbil specifikt vw så skall man först felsöka, boka in tid för reperation, beställa delar och sen lämna in den igen.

Sen är 940 en ganska bekväm bil med. Skillnaden på körning vintertid är ingen skillnad på en volvo 7/940 jämfört med en id3, de är lika illa båda 2 :O

Sen måste jag dra en runda till om att resa med elbil. ID3 är ingen bil man kör långt med om man är 185 lång och väger mer än en fis. Sätet är inte till för att köra längre än 10 mil i rad med, den enda bil jag fått domningar i benen av faktiskt.
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag börjar tro mer att vw är som en iphone, den uppdateras till den inte går att använda längre.
Det är ju det som är så dåligt med all ny teknik i bilarna. Det låter ju väldigt flashigt med uppdateringar OTA, men konsekvensen är att tillverkarna känner sig trygga med att släppa ut bilar som bara är halvfärdiga. "Det där fixar vi i nästa update bara...". Lite som mjukvaruföretagen alltid fungerat.

🙄
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Jag försökte med Circle K autocharge häromdagen och det funkade inte trots att min Hyundai Kona skulle vara kompatibelt. Fick blippa ett gammalt passerkort jag registrerat tidigare och det var inget problem.


Det var ju synd att du inte korsade vägen till mackarna på andra sidan IKEA där både OKQ8 och Circle K har moderna laddare. Jag har ratat Allegoladdaren där tidigare. Annars är favoritstället Tesla i Mantorp där det alltid funnits lediga platser.
Hade inte hört talas om Autocharge. Trodde först att de hade hittat på ett eget namn på Plug&Charge-standarden men det var ju smidigare än så. Den läser av en kod i bilen för att identifiera den, ska tydligen även funka med Tesla så det ska jag prova någon gång.

Föredömlig lösning även om det innebär att man måste registrera sitt betalkort hos alla kedjor som går på det spåret.

Men tråkigt att det inte funkade när du skulle prova.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är ju det som är så dåligt med all ny teknik i bilarna. Det låter ju väldigt flashigt med uppdateringar OTA, men konsekvensen är att tillverkarna känner sig trygga med att släppa ut bilar som bara är halvfärdiga. "Det där fixar vi i nästa update bara...". Lite som mjukvaruföretagen alltid fungerat.

🙄
Så är det. Speciellt med datorspel.

Det kan bli konstigt, min Konas utrustningsnivå inkluderar inte vad de kallar highway assist vilket är funktionen som håller bilen i mitten av filen men har den enklare assistenten som varnar och styr tillbaka om man är för nära linje. Efter en uppdatering har jag plötsligt highway assist. Jag klagar inte :)
 
W witten skrev:
Hade inte hört talas om Autocharge. Trodde först att de hade hittat på ett eget namn på Plug&Charge-standarden men det var ju smidigare än så. Den läser av en kod i bilen för att identifiera den, ska tydligen även funka med Tesla så det ska jag prova någon gång.

Föredömlig lösning även om det innebär att man måste registrera sitt betalkort hos alla kedjor som går på det spåret.

Men tråkigt att det inte funkade när du skulle prova.
Autocharge är deras egen lösning och alltså inte blivande standarden plug&charge när den nu kommer om någonsin. Det står i Circle Ks app att funktionen är i betatest så det kanske blir bättre.
 
H H-Thomasson skrev:
23 mil är inte en långresa.
Det är vad tex en lokal hantverkare kan köra på en arbetsdag.
Jag har på inget sätt sagt att att det är en lång resa, en representativ resa för att ha lite semester skulle jag säga.

Jag skulle nog vilja påstå att om man som lokal hantverkare avverkar 23 mil dagligen så kan man fundera över om man kanske måste höja bränslepriserna ännu lite till för det är uppenbarligen för billigt att köra bil.

Det är ju lite elefanten i rummet men knäckfrågan med hela elbils/miljötänket är ju att till sist kommer vi till det faktum att vi kommer behöva ändra våra rutiner och vår vardag.

Antingen så accepterar vi att betydande delar av jorden inte kommer vara beboliga om 100-150 år, eller så kommer vi som den del av världen som med vårt konsumtionsmönster orsakar majoriteten av utsläppen behöva anpassa oss. Det betyder inte att vår uppoffringar är att vi byter ut våra 2 fossilbilar mot elbilar utan att vi kanske måste acceptera att byta ut 2 fossilbilar mot en elbil, bosätta oss mer centralt och konsumera mindre. Inse att man inte kan åka 80 mil enkel resa med bil över helgen för att hälsa på gamla mormor osv.

Ska vi göra förändring så kommer det innebära uppoffringar, vi kommer inte med teknisk utveckling kunna leva vidare utan vi kommer behöva sänka standarden för våra liv. Det är också anledningen till att jag tror att vi aldrig kommer komma till en lösning med klimatkrisen, det finns helt enkelt ingen som är villig att sänka sin levnadsstandard.
 
  • Gilla
Roga1337 och 8 till
  • Laddar…
Här är ett exempel där jag planerade elbilsresan i appen ABRP, och sedan hur utfallet blev.

Utmaningen för dagens elbilar är vinterväglag och kyla, då kortas räckvidden ner en hel del.

Jag kör med lite reducerad hastighet runt 95 km/h, har en Audi E-tron 55 och den är ju som en ladugårdsvägg.

(Det är ju också nerförsbacke långa sträckor då Storlien ligger 800 möh. vilket ger en lägre förbrukning på hemresan).

I Ytterån var batteriet fortfarande kallt då natten var kylig och hela batteriet hade inte hunnit komma upp i bra drifttemperatur, vilken är runt 15 plusgrader.

Nya batterikemier som klarar kyla bättre och smartare batteriuppvärming väntar runt hörnet, så vi kommer säkert se förbättringar där.

Kina elbilar kommer med 1000 km räckvidd snart, då används denna batteriteknik: https://www.catl.com/en/research/technology/

Resvägsplan för elbil: Storlien till Stockholm. Två laddningar, 8 timmar och 50 minuter, detaljerad ruttinformation och kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Det var ju synd att du inte korsade vägen till mackarna på andra sidan IKEA där både OKQ8 och Circle K har moderna laddare. Jag har ratat Allegoladdaren där tidigare.
För längt från ChopChop. För allt handlar ju inte om laddning. Numer finns det så gott om laddare att man ofta kan välja efter matutbud, inte bara tillgänglighet eller pris.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
A Greedy1978 skrev:
Man kommer inte ifrån att det är skillnad på att från att "aldrig" behövt tänka på att tanka innan så sitter det i huvudet på en hela tiden när man sitter och kör
A Greedy1978 skrev:
Men lite bökigare är det ju såklart. Inget snack om saken.
Så oerhört ovanligt med en elbilsägare som öppet vill medge att det faktiskt finns nackdelar med elbilar. Även om vi alla naturligtvis vet om dessa verkar det av någon anledning vara nästan tabu att diskutera det på forumet och jag tycker uppfriskande när någon faktiskt gör så. 👍
 
  • Gilla
CM1234 och 5 till
  • Laddar…
sysmali
S Superrobban skrev:
Jag kör med lite reducerad hastighet runt 95 km/h, har en Audi E-tron 55 och den är ju som en ladugårdsvägg.
Får man fråga om du kör 95 km/h överallt - även där det är 100-120? Även på 2-1 vägar?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så oerhört ovanligt med en elbilsägare som öppet vill medge att det faktiskt finns nackdelar med elbilar.
Kognitiv dissonans.

Det ser vi väl på båda sidor?
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så oerhört ovanligt med en elbilsägare som öppet vill medge att det faktiskt finns nackdelar med elbilar. Även om vi alla naturligtvis vet om dessa verkar det av någon anledning vara nästan tabu att diskutera det på forumet och jag tycker uppfriskande när någon faktiskt gör så. 👍
Tänk vad olika man kan uppfatta det. Tycker de allra flesta elbilsägare medger att det finns nackdelar medan många icke elbilsägare bara verkar kunna se nackdelar 😉

/Krille
 
  • Gilla
  • Arg
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.