Nyfniken Nyfniken skrev:
Det kan ju diskuteras om det verkligen är en miljögärning, just där och då.

Tar man elbilen så bränns det mer naturgas/kol någonstans i mellaneuropa. Det är ju inte så att solen lyser lite extra mycket eller att det blåser lite extra mycket för att du tar elbilen.

(Men absolut, i ett större perspektiv är det såklart nyttigt att driva upp elkonsumptionen så att det blir motiverat att investera i koldioxidfria energikällor.)
Jag trodde att den där myten redan var avhandlad flera gånger - vad fel jag hade 🙂

/Krille
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Storsockret
Logad Logad skrev:
Jag försökte med Circle K autocharge häromdagen och det funkade inte trots att min Hyundai Kona skulle vara kompatibelt. Fick blippa ett gammalt passerkort jag registrerat tidigare och det var inget problem.
Trist, för mig funkade det direkt
 
K Krille4 skrev:
Jag trodde att den där myten redan var avhandlad flera gånger - vad fel jag hade 🙂
Ja, det var ett slag under bältet. Det medger jag.

Jag får bara mental klåda av alla självutnämnda miljöhjältar som stoltserar med att tuffa runt mil efter mil i en metallklump på 2,5 ton och tycker att de gör världen en tjänst. Det är inte fritt från koldioxidutsläpp, det är bara lite mindre koldioxidutsläpp.

(Och jag är lika illa själv, så ingen får för sig att jag tror något annat)
 
  • Gilla
  • Haha
Trappa och 9 till
  • Laddar…
S
L Liljeros skrev:
EV6 är en stor bil men skulle säga att bagaget är i underkant för dom flesta familjer, en så stor bil kan man tycka att dom kunde planerat bättre. Ioniq 5 har ju ännu mindre.

I övrigt har dom mycket trevliga funktioner, är man bara 2 vuxna fungerar dom nog utmärkt.
Jag tycker att vi får in minst lika mycket vår Ioniq 5 än i tidigare Passaten. Är fyra i familjen och vi brukar ha både packning och mat med oss. Lite mer tetris bara eftersom utrymmet sluttar men det hade ju underlättat med mindre sluttande baklucka. Har man behov av hundbur blir det väl bara småburar som passar.

Baksätet kan man skjuta fram 17 cm i längsled och även då är det rymligt baksäte. Baksätet är mycket rymligare både i längs och bredd än Passaten. Åka fem går utmärkt i Hyundaien till skillnad från Passaten.

Bilen fullpackad med väskor, kuddar, matvaror och annat för resan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom finns det en helt okej frunk i den bakhjulsdrivna modellen.
Elbilens frunk med grönsaker som squash, gurkor och tomater i papperskasse och skål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det ryms fler banankartonger i Ioniq 5 än Tesla Y. https://docs.google.com/spreadsheet...vI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/htmlview?pli=1


Ev6 har inte skjutbart baksäte och var 70000kr dyrare så den gick bort.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, det var ett slag under bältet. Det medger jag.

Jag får bara mental klåda av alla självutnämnda miljöhjältar som stoltserar med att tuffa runt mil efter mil i en metallklump på 2,5 ton och tycker att de gör världen en tjänst. Det är inte fritt från koldioxidutsläpp, det är bara lite mindre koldioxidutsläpp.

(Och jag är lika illa själv, så ingen får för sig att jag tror något annat)
Visst kan jag hålla med dig om att det går till överdrift och bäst är ju naturligvis att inte resa alls (eller ens skaffa barn). Sen är jag den första att erkänna att miljöaspekten inte är orsaken till vårt byte till elbil även om det inte är någon nackdel.

Samtidigt är det ju inte bara "lite mindre koldioxidutsläpp" det rör sig om.

Diagram jämför CO2-utsläpp från bensin-/dieselbilar med elbilar i olika EU-länder år 2030.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag tycker att vi får in minst lika mycket vår Ioniq 5 än i tidigare Passaten. Är fyra i familjen och vi brukar ha både packning och mat med oss. Lite mer tetris bara eftersom utrymmet sluttar men det hade ju underlättat med mindre sluttande baklucka. Har man behov av hundbur blir det väl bara småburar som passar.

Baksätet kan man skjuta fram 17 cm i längsled och även då är det rymligt baksäte. Baksätet är mycket rymligare både i längs och bredd än Passaten. Åka fem går utmärkt i Hyundaien till skillnad från Passaten.

[bild]

Dessutom finns det en helt okej frunk i den bakhjulsdrivna modellen.
[bild]


Det ryms fler banankartonger i Ioniq 5 än Tesla Y. [länk]

[media]
Ev6 har inte skjutbart baksäte och var 70000kr dyrare så den gick bort.
Jag kikade runt en del när vi böt bil och upplevde ioniq 5s bagage som hopplöst trångt, möjligt att det blir en förbättring om man drar fram stolarna men det var inget jag hade med i beräkningen när jag jämförde.
När vi reser är det framförallt mjuk packning och inte banankartonger och där slukar model Y fruktansvärt mycket om man nyttjar hela utrymmet under bagagegolvet.

Det är åtminstone den klart rymligaste bil jag ägt och då har jag tidigare haft v70 och VW touran
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Samtidigt är det ju inte bara "lite mindre koldioxidutsläpp" det rör sig om.
Ditt diagram visar ju snittsiffror och inte marginaleffekterna i mitt under bältet-slag.

Nu hittar jag inte tillbaka till artikeln men Europarådet (?) hade någon forskningsrapport som sa att som allra sämst släpper en elbil ut 22% mindre CO2 än en förbränningsbil.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ditt diagram visar ju snittsiffror och inte marginaleffekterna i mitt under bältet-slag.

Nu hittar jag inte tillbaka till artikeln men Europarådet (?) hade någon forskningsrapport som sa att som allra sämst släpper en elbil ut 22% mindre CO2 än en förbränningsbil.
Så att i absolut sämsta scenariot är det en besparing på 22% men man kan spara upp till 79% som i Sveriges fall? Det låter i alla fall som en förbättring. Med lite minskat bilåkande så kanske det ändå finns hopp om att utsläppen ska landa på en hanterbar nivå
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S
L Liljeros skrev:
Jag kikade runt en del när vi böt bil och upplevde ioniq 5s bagage som hopplöst trångt, möjligt att det blir en förbättring om man drar fram stolarna men det var inget jag hade med i beräkningen när jag jämförde.
När vi reser är det framförallt mjuk packning och inte banankartonger och där slukar model Y fruktansvärt mycket om man nyttjar hela utrymmet under bagagegolvet.

Det är åtminstone den klart rymligaste bil jag ägt och då har jag tidigare haft v70 och VW touran
Tesla y är säkert en jättebra bil även om den inte föll oss i smaken. Ioniq 5 är mycket luftigare inredd med plant golv både fram och bak.

Undrade vad det var för något som var odugligt med den bara eftersom du skrev så. Tycker själv att det är bästa bilen. Sjukt skön att köra och åka i och med snabb laddning och till lägre pris.
Är väl bara Lucid och Porsche som har snabbare laddning och de kostar nog 2,5 gånger så mycket.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, det var ett slag under bältet. Det medger jag.

Jag får bara mental klåda av alla självutnämnda miljöhjältar som stoltserar med att tuffa runt mil efter mil i en metallklump på 2,5 ton och tycker att de gör världen en tjänst. Det är inte fritt från koldioxidutsläpp, det är bara lite mindre koldioxidutsläpp.

(Och jag är lika illa själv, så ingen får för sig att jag tror något annat)
Självutnämnda är väl kanske inte korrekt. Elektrifiering i olika former är väl i stort sett planen vi jobbar efter för att nå utsläppsmålen.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vill man göra en insats för miljön så gör man ju klokast i att stanna hemma.
Tror du själv på den typen av askes, eller vill du bara se hur andra reagerar på påståendet?

För egen del tror jag nämligen att det är trams. Folk må prata om att man borde göra uppoffringar, men i verkligheten är få villiga till det i någon större omfattning. I alla fall över tid.

Och med den inställningen kan man fråga sig vad man kan göra trots att man kör mycket bil. Exempelvis.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Tesla y är säkert en jättebra bil även om den inte föll oss i smaken. Ioniq 5 är mycket luftigare inredd med plant golv både fram och bak.

Undrade vad det var för något som var odugligt med den bara eftersom du skrev så. Tycker själv att det är bästa bilen. Sjukt skön att köra och åka i och med snabb laddning och till lägre pris.
Är väl bara Lucid och Porsche som har snabbare laddning och de kostar nog 2,5 gånger så mycket.
Det måste varit innan Teslas prissänkning då. Nu är Ioniq 5 dyrare än Model Y

Kollade priser på nya idag
Model Y SR 527' (455km WLTP, real world ~350km)
Ioniq 5 SR 575' (400km WLTP, real world ~295km)
Model Y LR AWD 603' (542km WLTP, real world ~435km)
Ioniq 5 LR 2WD 610' (507km WLTP, real world ~390km)
Ioniq 5 LR AWD 645' (481km WLTP, real world ~385km)


Lite lustigt hur man känner för inredningen. Jag tycker Ioniq 5 är trevlig, men att Model Y känns både luftigare och rymligare. Ioniq 5 känns lite halvtrång i cupen men ändå okej, inte klaustrofobisk med huvudet i taket som Ioniq 6
 
Redigerat:
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ditt diagram visar ju snittsiffror och inte marginaleffekterna i mitt under bältet-slag.

Nu hittar jag inte tillbaka till artikeln men Europarådet (?) hade någon forskningsrapport som sa att som allra sämst släpper en elbil ut 22% mindre CO2 än en förbränningsbil.
Bilflottan blir elektrifierad en bil i taget. En elentrifierad bilflotta ger möjlighet att i framtiden driva den på fossilfri kraft i alla länder. Men redan nu är det bättre än olja och i Norden är det markant.

En oljedriven bilpark gör inte den framtidsutvecklingen möjlig.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Tesla y är säkert en jättebra bil även om den inte föll oss i smaken. Ioniq 5 är mycket luftigare inredd med plant golv både fram och bak.

Undrade vad det var för något som var odugligt med den bara eftersom du skrev så. Tycker själv att det är bästa bilen. Sjukt skön att köra och åka i och med snabb laddning och till lägre pris.
Är väl bara Lucid och Porsche som har snabbare laddning och de kostar nog 2,5 gånger så mycket.
Jag skulle säga att det länge lutade åt ev6/ionic5 men att dom föll bort efter att jag tittat på dom, jag upplevde dom helt enkelt ha lite konstig formfaktor, ev6 är som sagt väldigt stor och har galet långt baksäte men väldigt litet/lågt bagage.

Möjligt att jag hade fått en bättre bild vid ett regelrätt test av dom, för mig är själva bilens proportioner A och O och köper jag en bil för 5-600.000kr är minimikravet alla fall ett rejält bagage och en schysst instrumentering och på dom punkterna levererade inte den koreanska koncernernen vilket för mig var en total dealbreaker.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror du själv på den typen av askes, eller vill du bara se hur andra reagerar på påståendet?
Nej det gör jag inte. Jag tror att det enda som kan rädda oss är tekniska framsteg.

Jag tycker Konstantin Kisin sammanfattar min ståndpunkt bättre än jag:
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.