H Harald Blåtumme skrev:
Att det sitter en iPad i mitten på instrumentpanelen på många bilar idag vore väl ok om föraren fortfarande har omedelbar tillgång till styrfunktioner och information via muskelminne, taktil känsla och displayer i uppmärksamhetens riktning.

För mig är det en dealbreaker om jag ska behöva släppa uppmärksamheten, kolla åt sidan och fippla med touchdisplayer och menyer för enkla manövrar som annars går på ren automatik i en fullutrustad och välgenomtänkt förarmiljö.

Men visst, det blir väl billigare om man kan ta bort flertalet centrala reglage och instrument och packa ihop det i en iPad.
Vad det nu är man vil fippla med, jag fipplar nog mest med ljudet/spotify.

Volym är ju på ratten, sen har dom flesta en rad med snabbknappar i nederkant.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte var du kör, men där jag kör har mängden ställen med snabbladdare nog fördubblats på de senaste två åren (och antalet stolpar ökat ännu mer). Och de flesta ligger vid eller nära snabbmatshak.

Så du har lite oflyt med ditt elbilsåkande må jag säga.
Nu är det 2 år sen jag var uppe, då fanns inget vettigt vid matställe halva vägen (skövde)
Oflytet nästa gång är för att jag ska ha cykeln med mig (ingen krok på id3) och att jag gjort av med skitbilen till dess :)
Kanske 2025, vem vet.

Men kollag man då chargefinder. Så är där 1 i skövde bredvid cirkle k, inga andra nära matställen som inte går ifrån rutten. Vad har en sån idag? Korv med mos?

Då har vi nästa ställe, Mariestad. Där fanns förvisso donken och burger king och något annat. 33 mil hemifrån, då får man hoppas på gynsamma förhållande en lagom sommardag för att nå dit. Lite risky det.

Nästa ställe Kristinehamn, förvånande med donken? Den är dock inte aktuell då det inte är inom räckvidd hemifrån.
Efter det så finns nästa i Lesjöfors, men då avgår jag helt från rutten då jag faktiskt viker av i Filipstad och kör genom skogen, fanns förvisso i Hagfors. Den kan man ju vika av i och ha tråkigt i en 40-50 minuter.

Men det kvittar ju för att man sitter ju halvkasst till om man inte når till Mariestad till att börja med.

Så det du skriver om att det fördubblats är en liten lögn, det är samma som för 2 år sen när jag var uppe sist.
Kör då från Skåne- Jönköping - väg 26 till Filipstad och där dyker jag in i "tiomilaskogen" där inne i den djupa skogen vill man inte få eltorsk då mobiltäckningen är rätt kass :)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Argumentet är att när jag kör så vill jag ha fokus på vägen och trafiken. Det är en ren säkerhetsfråga. (Jag tror väl att kanske lite av sanningen är att jag börjar bli gammal och lite av "det var bättre förr!" efter 30 år med körkort. Men sjukdomsinsikt har jag i vart fall, och krockat har jag i alla fall aldrig gjort).

Det ska inte vara lite småroliga animationer eller funktioner gömda i en massa undermenyer så fort man vill ändra en inställning. Knapparna ska vara grupperade 3-5 st och utformade lite olika så att man hittar dem i mörkret utan att leta. Vissa är viktigare än andra: varningsblinkers, handbroms, defroster och volym etc ska vara lättåtkomliga så det inte är någon tvekan om var de är om man hamnar i en stressig situation.

Sen kan jag förstå att det finns de som vill att det ska vara som en liten bioupplevelse när man ska slå på sätesvärmen. Men jag är inte en av dem.

Du är inte gift va? 😉

Edit: En liten disclaimer att jag nästan bara har erfarenhet av VW, men det systemet är verkligen ett riktigt litet helvete.

Edit 2: Och volymknappen ska då inte vara någon minusknapp som man ska sitta och hamra på, eller en touch-slider, utan en rund sak så att man på nolltid kan hamna rätt, eller smälla till så det blir knäpptyst med en gång.
Mercedes El varianter har fortfarande fysiska knappar och röst styrning :) Sjukt nöjd med det på vår EQB.

VW skulle jag aldrig röra efter vad de har ställt till med, gäller alla deras bilar och inte bara EL, kolla Golf mk8…. tjejen hade en MK7 som fungera klockrent.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Har en Ioniq 5 2023 med awd och stora batteriet.

Anledningen att vi köpte den är pga vi har 3 mil till jobbet var enkel väg och jag jobbar natt och sambon dag så det går att dela bil.

I den aspekten är jag super nöjd bryr mig inte om förbrukningen då vi båda laddar gratis på jobbet.

Fick bilen för ett halvår sen och har redan kört 3000 mil.

Det jag därimot inte är nöjd med är räckvidden när det börjar bli lite kallare (-20 och uppåt)

Senaste lite längre körning hade jag drygt 28 mils räckvidd vid full laddning (45 utlovas)
Hade hoppats på lite mer än så.

Körde även en sväng till Tyskland i somras och inte heller imponerad över laddningen

Många laddare trasig och dom där 18 minuters laddning som man får i bästa fall händer väldigt sällan då det ofta står någon annan tomte som vill ladda eller så behöver man ladda där inte laddaren klarar av samma hastighet som bilen.

Även otroligt irriterad över att man behöver femtielva appar för att ta sig fram med bilen, borde väl va dax för EU att ta fram ett universellt betalsystem för alla laddare i EU
 
R Rkarlsson skrev:
Oflytet nästa gång är för att jag ska ha cykeln med mig (ingen krok på id3)
Onekligen en smula oflyt att faktiskt kunna ha nytta av ID3:ans låtsaskrok och inte ha den!

R Rkarlsson skrev:
Så det du skriver om att det fördubblats är en liten lögn, det är samma som för 2 år sen när jag var uppe sist.
Nja, nu skrev jag ju att jag inte visste var du körde men att det var så för mig. I och med att jag kör från Stockholm har jag en fördel av att ha många stora vägar längs mina färdrutter. Städer med ~100.000 innevånare är förstås också bra att passera med ”rätt” batterinivå. Falköping/Skövde/Filipstad – not so much.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
R Robert-san01 skrev:
Finns rätt många som inte har laddning hemma i Stockholm, vissa har inte ens egna parkeringsplatser.

Så kunna ladda med 11kW om du är och handlar eller är på gymmet är avgörande för många i storstäderna som funderar på att skaffa elbil.
Det är strongt av dom som ger sig på elbil utan att ha möjlighet att ladda vid hemadressen. Men ett ok batteri så kan man nog säker pussla ihop det, är ju mycket att hitta rutiner och sätt som funkar.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ioniq 5 SR med 58 kWh finns det nog inga sålda i Sverige och Ioniq 5 var rabatterad när den kom.
Nu har de 77kWh och första året var de på 72 kWh.

Jag betalade 548 000 för 77 kWh advance Rwd plus färg (8900kr) och komfort plus-paketet (12000kr).
Med dragkrok och vinterhjul 612000kr för en välutrustad bil.

I Teslan är man ju helt inbyggd med mittkonsolen mellan framstolarna. Där är det luftigare i Ioniq 5 (inte 6).
Jag upplever det som en yta jag ändå inte kan använda så jag tycker Teslas lite lägre mittkonsol ändå bibehåller en luftig kupé även om Hyundai öppna såklart blir ännu luftigare, Polestar/volvos mittbarriär däremot har jag svårt för, känns ju som att man ålar sig ner i ett trångt jetplan när man sitter i stolen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
De kommer att köpa upp varandra med tiden.
Sant. Sen kommer det nog inte heller att bli accepterat på marknaden om man släpper ytterligare en ny betalapp när allt är mer etablerat och konsoliderat.

Parkeringsappjävlarhelvetet motsäger möjligtvis förutspåelsen.
 
S Superrobban skrev:
Ja det gör jag, annars når jag inte fram.

När det är 2-3 mil kvar till laddstationen ökar jag till 120 om det finns mariginal, detta för att värma upp batteriet ordentligt.

Är det 2-1 vägar brukar jag öka till 100 km/h för att inte skapa irritation i trafiken.

Har testat att köra hela sträckan i 120 km/h också, då krävs det tre laddstopp och resan tar 12 minuter längre tid....
Du lär inte vara ensam om detta otroligt irriterande beteende, jag tycker man råkar ut för fler o fler som ligger i möljer både 20 o 30Km/t under tillåten hastighet....

Detta är vansinne och det inverkar absolut negativt på trafiksäkerheten totalt sett då det leder till köbildning, frustration och onödigt många omkörningar. Många pressas säkert även av frustration att göra "chansningar" som de inte skulle gjort annars, vilket ovillkorligen kommer leda till att risken för olyckor ökar.

Det kommer med säkerhet slå så hårt att detta även visar sig i statistiken om några år, var så säkra.

De som vill köra el-bil får gärna göra det, men då får de lova att köra som folk. Klarar inte bilen av normal användning så kanske tekniken inte är helt mogen för konsumentbruk riktigt än?
Helt otroligt vad vissa står ut med i sin strävan att vara miljöhjälte......
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
S Superrobban skrev:
Ja det gör jag, annars når jag inte fram.

När det är 2-3 mil kvar till laddstationen ökar jag till 120 om det finns mariginal, detta för att värma upp batteriet ordentligt.

Är det 2-1 vägar brukar jag öka till 100 km/h för att inte skapa irritation i trafiken.

Har testat att köra hela sträckan i 120 km/h också, då krävs det tre laddstopp och resan tar 12 minuter längre tid....
Verkar drygt. Blir nästa bil en med större batteri?
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Onekligen en smula oflyt att faktiskt kunna ha nytta av ID3:ans låtsaskrok och inte ha den!


Nja, nu skrev jag ju att jag inte visste var du körde men att det var så för mig. I och med att jag kör från Stockholm har jag en fördel av att ha många stora vägar längs mina färdrutter. Städer med ~100.000 innevånare är förstås också bra att passera med ”rätt” batterinivå. Falköping/Skövde/Filipstad – not so much.
Nu har jag ju haft skåpbil under hela tiden jag haft elbil. Nu sålde jag skåpbilen då den inte var helt säker att ha med ungen i. Körde bara inom byn typ när han åkte med. Så jag köpte en ny bil i veckan (nåja 2006) med krok.
Så det har ju inte hindrat mig direkt. Plus att jag skulle nog ändå haft 2 bilar om jag köpt elbilen och inte leasat. Skulle inte få för mig att ha varit ute på en dyngig cykeltur och sen sätta mig i en ny bil även om jag sätter en handduk på sätet.

Från sthlm till sälen är det alldeles säkerligen mycket bättre. Men från skåne upp till sälen är det inte riktigt bra anser jag. Att stanna först redan i Jönköping, som för den delen gör att man avviker kraftigt från rutten då man kör E4 och ska upp mot Mullsjö.

De har lite att bygga på där. Men en rejäl eloge att en sådan by som Lesjöfors har en snabbladdare. Även om den verkar strulig enl rescensionerna.

Liksom när man kör därigenom så tänker man ju på "Wrong turn" direkt. Trots att det verkar vara en by där folk är engagerade.

Måste bara tillägga en sak. Eon har stängt av sina slöladdare i vår by. Lite sorgligt då det fanns folk i byn som bara kunde ladda just där. Nu har de ingenstans längre att ladda och blir tvingade att köra in till stan :( Det var alltid bilar där, iallafall så ofta att jag anser det "fullbelagt"
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Du lär inte vara ensam om detta otroligt irriterande beteende, jag tycker man råkar ut för fler o fler som ligger i möljer både 20 o 30Km/t under tillåten hastighet....

Detta är vansinne och det inverkar absolut negativt på trafiksäkerheten totalt sett då det leder till köbildning, frustration och onödigt många omkörningar. Många pressas säkert även av frustration att göra "chansningar" som de inte skulle gjort annars, vilket ovillkorligen kommer leda till att risken för olyckor ökar.

Det kommer med säkerhet slå så hårt att detta även visar sig i statistiken om några år, var så säkra.

De som vill köra el-bil får gärna göra det, men då får de lova att köra som folk. Klarar inte bilen av normal användning så kanske tekniken inte är helt mogen för konsumentbruk riktigt än?
Helt otroligt vad vissa står ut med i sin strävan att vara miljöhjälte......
Visst är det konstigt att lastbilschaufförer och avgastekniker tycker det är jätte frustrerande med bilar som som kör lite saktare men är inte alls irriterade på lastbilar?
Och dessutom på motorväg! men herregud Britta! kolla nu ligger det en sådan där elbil i högerfilen igen! Fy fasen nu måste vi svänga ut i vänsterfilen! Jag gasar på nu så det låter fräsigt ur avgassystemet!

Och att de tror att de som köpt elbil har gjort det för att rädda miljön 😆😂😆
 
Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
men är inte alls irriterade på lastbilar?
Det är betydligt lättare att ha förståelse för att de kör långsamt än att ha förståelse för att vanliga personbilsförare agerar onormalt.
 
  • Gilla
Erikdenlille och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är betydligt lättare att ha förståelse för att de kör långsamt än att ha förståelse för att vanliga personbilsförare agerar onormalt.
Fast det är ju bara ointelligenta tankar. Det är inte svårare att köra om en elbil än en lastbil.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fast det är ju bara ointelligenta tankar. Det är inte svårare att köra om en elbil än en lastbil.
Vem har påstått att det ena skulle vara svårare än det andra men desto fler som avviker från normal trafikrytm, desto mer stör det.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.