Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För egen del tror jag nämligen att det är trams. Folk må prata om att man borde göra uppoffringar
Nog tror jag exempelvis flygskamsdebatten påverkat en hel del. Om det sen är en, tio, eller fler procent än så som minskat sitt flygande vågar jag dock inte gissa.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ditt diagram visar ju snittsiffror och inte marginaleffekterna i mitt under bältet-slag.

Nu hittar jag inte tillbaka till artikeln men Europarådet (?) hade någon forskningsrapport som sa att som allra sämst släpper en elbil ut 22% mindre CO2 än en förbränningsbil.
Ja precis som allra sämst. Det säger väl det mesta tycker jag. Nu känns det som att argumenten börjar närma sig "man kan inte åka hundra mil med släp på tre ton i -30 med en elbil"😉

/Krille
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
S
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det måste varit innan Teslas prissänkning då. Nu är Ioniq 5 dyrare än Model Y

Kollade priser på nya idag
Model Y SR 527' (455km WLTP, real world ~350km)
Ioniq 5 SR 575' (400km WLTP, real world ~295km)
Model Y LR AWD 603' (542km WLTP, real world ~435km)
Ioniq 5 LR 2WD 610' (507km WLTP, real world ~390km)
Ioniq 5 LR AWD 645' (481km WLTP, real world ~385km)


Lite lustigt hur man känner för inredningen. Jag tycker Ioniq 5 är trevlig, men att Model Y känns både luftigare och rymligare. Ioniq 5 känns lite halvtrång i cupen men ändå okej, inte klaustrofobisk med huvudet i taket som Ioniq 6
Ioniq 5 SR med 58 kWh finns det nog inga sålda i Sverige och Ioniq 5 var rabatterad när den kom.
Nu har de 77kWh och första året var de på 72 kWh.

Jag betalade 548 000 för 77 kWh advance Rwd plus färg (8900kr) och komfort plus-paketet (12000kr).
Med dragkrok och vinterhjul 612000kr för en välutrustad bil.

I Teslan är man ju helt inbyggd med mittkonsolen mellan framstolarna. Där är det luftigare i Ioniq 5 (inte 6).
 
S
L Liljeros skrev:
Jag skulle säga att det länge lutade åt ev6/ionic5 men att dom föll bort efter att jag tittat på dom, jag upplevde dom helt enkelt ha lite konstig formfaktor, ev6 är som sagt väldigt stor och har galet långt baksäte men väldigt litet/lågt bagage.

Möjligt att jag hade fått en bättre bild vid ett regelrätt test av dom, för mig är själva bilens proportioner A och O och köper jag en bil för 5-600.000kr är minimikravet alla fall ett rejält bagage och en schysst instrumentering och på dom punkterna levererade inte den koreanska koncernernen vilket för mig var en total dealbreaker.
EV6 är 5 cm längre och 5 cm lägre än Ioniq 5.
Du har gjort ditt val och det har jag inget emot.
 
S
Laddade igår på en hemlig 11 kW-laddare för 2,36kr/kWh vid Barkarby handel. Reklamfinansierade stolpar som mest ser ut som reklampelare.
Bra pris med typ 4,5-5 kr/mil så blev mer pengar till shopping. 🤓 En laddstation för elbilar märkt med "SMART Charger", vinterväder, QR-kod, bil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Laddade igår på en hemlig 11 kW-laddare för 2,36kr/kWh vid Barkarby handel. Reklamfinansierade stolpar som mest ser ut som reklampelare.
Bra pris med typ 4,5-5 kr/mil så blev mer pengar till shopping. 🤓[bild]
Det finns några sådana i Arninge också. Har dock inte orkat kolla vilken app som gäller för att kunna ladda med dessa.
 
R Robert-san01 skrev:
Det finns några sådana i Arninge också. Har dock inte orkat kolla vilken app som gäller för att kunna ladda med dessa.
Det är som nämnt ett gissel med alla dessa appar, hade underlättat med lite färre plattformar. Annars känns dessa laddare mest till för laddhybrider, är ju så mycket billigare att ladda hemma.
 
De kommer att köpa upp varandra med tiden.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
sunnis
H H-Thomasson skrev:
Är det inte kraftigt underbetyg till elbilar att det inte ens går att hålla 110 km/h (gps fart) under långköring på svensk motorväg bara för att det drar för mycket batteri så man måste stanna å ladda efter varje 2 - 2,5 timmars stint i motorvägsfart. Det blir lång restid då, bara tiden det tar att svänga av / på e4.an till laddaren är störande och tidskrävande nog.
Min gör i alla fall drygt 40mil @ 130km/h på autobahn. Det beror väl helt på bil?
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hade gärna sett att man kunde starta alla laddare som finns i chargefinder via appen. Vore smidigt
Egentligen är detta ett feltänkt redan från början, bilen och laddaren är fullt kapabla rent tekniskt att kommunicera om betalinformationen över laddkabeln, stödet har funnits där hela tiden men tydligen varit så avancerad teknologi att bara Tesla lyckades lösa den funktionen för typ 13år sedan.

Lite sarkastisk, men detta skulle löst typ 95% av alla laddbekymmer och är inte det minsta svårt att implementera. Det kan inte bli enklare än så att laddningen och betalinformationen utväxlas automatiskt när man pluggar i laddkabeln.
Nyfniken Nyfniken skrev:
Lite på samma tema: Finns det någon elbilstillverkare som fortfarande använder fysiska knappar i stället för stora iPads överallt?

Jag verkligen hatar pekskärms-sliders för att ställa in saker. VW är ju det riktiga bottennappet där knapparna för värme och volym sitter blandade huller om buller på en smal list som inte är belyst. 🙄
ID-bilarnas icke-bakgrundsbelysta Touch-panel är riktigt usel. För övrigt är den bakgrundsbelyst, men bara power-off knappen för huvuddisplayen. Hur man kom fram till att just den knappen ska vara belyst och inte det andra är en gåta. Jättekonstigt.

Men i övrigt förstår jag inte vad man ska ha knappar till på centrumkonsollen? Vad fyller de för funktion när man alltid har knappar på ratten? Volymen är en klassiker som argument, men den finns alltid på ratten?

Temperaturen, varför behöver man justera den när i princip alla bilar har klimatautomatik? Om den behöver justeras så finns den alltid som snabbmeny på displayen. Men den ställer väl man in typ en gång?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Problemet med elbil på de vägarna jag kör är att det finns ingen lämplig snabbladdare vid matställen. (fanns inte för 2 år sen iallafall har inte varit aktuellt att kolla nu)
Jag vet inte var du kör, men där jag kör har mängden ställen med snabbladdare nog fördubblats på de senaste två åren (och antalet stolpar ökat ännu mer). Och de flesta ligger vid eller nära snabbmatshak.

Så du har lite oflyt med ditt elbilsåkande må jag säga.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
S
Det var Monta som hade betaltjänsten så jag laddade ner deras app men jag tror man kan skanna qr-koden och betala direkt i telefonen utan app också.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Men i övrigt förstår jag inte vad man ska ha knappar till på centrumkonsollen?
Argumentet är att när jag kör så vill jag ha fokus på vägen och trafiken. Det är en ren säkerhetsfråga. (Jag tror väl att kanske lite av sanningen är att jag börjar bli gammal och lite av "det var bättre förr!" efter 30 år med körkort. Men sjukdomsinsikt har jag i vart fall, och krockat har jag i alla fall aldrig gjort).

Det ska inte vara lite småroliga animationer eller funktioner gömda i en massa undermenyer så fort man vill ändra en inställning. Knapparna ska vara grupperade 3-5 st och utformade lite olika så att man hittar dem i mörkret utan att leta. Vissa är viktigare än andra: varningsblinkers, handbroms, defroster och volym etc ska vara lättåtkomliga så det inte är någon tvekan om var de är om man hamnar i en stressig situation.

Sen kan jag förstå att det finns de som vill att det ska vara som en liten bioupplevelse när man ska slå på sätesvärmen. Men jag är inte en av dem.
sunnis sunnis skrev:
Temperaturen, varför behöver man justera den när i princip alla bilar har klimatautomatik?
Men i övrigt förstår jag inte vad man ska ha knappar till på centrumkonsollen?
Du är inte gift va? 😉

Edit: En liten disclaimer att jag nästan bara har erfarenhet av VW, men det systemet är verkligen ett riktigt litet helvete.

Edit 2: Och volymknappen ska då inte vara någon minusknapp som man ska sitta och hamra på, eller en touch-slider, utan en rund sak så att man på nolltid kan hamna rätt, eller smälla till så det blir knäpptyst med en gång.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Ioniq 5 SR med 58 kWh finns det nog inga sålda i Sverige och Ioniq 5 var rabatterad när den kom.
Nu har de 77kWh och första året var de på 72 kWh.

Jag betalade 548 000 för 77 kWh advance Rwd plus färg (8900kr) och komfort plus-paketet (12000kr).
Med dragkrok och vinterhjul 612000kr för en välutrustad bil.

I Teslan är man ju helt inbyggd med mittkonsolen mellan framstolarna. Där är det luftigare i Ioniq 5 (inte 6).
Ja, det är väl ett bra pris. Då är din motsvarande någostans mellan en Model Y SR och LR eftersom du har lite kortare räckvidd och inte AWD.

Jag gillar mittkonsolen ändå, armstöd och lite förvaring. Det luftiga som jag gillar är från mitten av ratten och uppåt i höjd. Men bagateller, jag skulle vara nöjd med vilken som
 
Att det sitter en iPad i mitten på instrumentpanelen på många bilar idag vore väl ok om föraren fortfarande har omedelbar tillgång till styrfunktioner och information via muskelminne, taktil känsla och displayer i uppmärksamhetens riktning.

För mig är det en dealbreaker om jag ska behöva släppa uppmärksamheten, kolla åt sidan och fippla med touchdisplayer och menyer för enkla manövrar som annars går på ren automatik i en fullutrustad och välgenomtänkt förarmiljö.

Men visst, det blir väl billigare om man kan ta bort flertalet centrala reglage och instrument och packa ihop det i en iPad.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Det är som nämnt ett gissel med alla dessa appar, hade underlättat med lite färre plattformar. Annars känns dessa laddare mest till för laddhybrider, är ju så mycket billigare att ladda hemma.
Finns rätt många som inte har laddning hemma i Stockholm, vissa har inte ens egna parkeringsplatser.

Så kunna ladda med 11kW om du är och handlar eller är på gymmet är avgörande för många i storstäderna som funderar på att skaffa elbil.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.