61 461 läst · 1 022 svar
61k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Min upplevelse, speciellt på detta forum är att elbilsföraktet är betydligt om inte större så högljuddare än fossilbilsföraktet.
Att man känner sig kränkt över att någon kallar en förbränningsbil fossilbil säger en del med 😉
Att man känner sig kränkt över att någon kallar en förbränningsbil fossilbil säger en del med 😉
Jag åkte med familjen från Norra Sverige till Paris i somras, med diverse av utsvävningar på vägen. Måste säga att det i det stora hela fungerade bra. Om infrastrukturen blir ännu bättre och laddeffekten högre kommer det att fungera hur bra som helst.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Du blir alltså kränkt över att någon kallar bilar som drivs med fossilt bränsle för fossilbilar?mikethebik skrev:
Borde elbilsägare också bli kränkta när någon kallar bilar som drivs av el för elbilar?
/Krille
Det stora problemet i artikeln är väl hastigheten? Han kan väl inte ha kört 90 km/h på E4an, det är outhärdligt både för en själv och andra trafikanter.
Då tror jag du tolkar i alla fall mig helt fel. Bara tanken på att man skulle kunna känna förakt för en viss typ av bil är mig helt främmande.13th Marine skrev:
Bilar är tekniska prylar med olika egenskaper. Vissa egenskaper är bättre hos en elbil och andra är bättre hos en traditionell fossilbil. Beroende på en massa olika omständigheter kan den ena eller den andra vara det lämpligaste valet för en viss person i en viss situation vid ett visst tillfälle.
Själv använder jag både kostym och blåkläder beroende på vad jag ska pyssla med. Inget av klädesplaggen är bäst på allt och jag föraktar definitivt inte något av dem. På samma sätt känner jag för bilar.
Senast jag åkte så långt på en dag var nog förra sommaren.
El är ju ingen energikälla. Man kanske skulle kalla de vindkraftsbilar, vattenkraftsbilar eller kolkraftsbilar beroende på land och elmix?K Krille4 skrev:
Nu är det ju så att man måste skija på olika bilar. ICE är väl den mest korrekta benämningen, MEN vätgas kan ju hamna i ICE. Och biogas. Eller annat brännbart. Så då är det vettigt att om man kör diesel eller bensin så säger man att man kör "fossilt" - just för att majoriteten av det man då troligen tankar är dino-juice... Och en skvätt etanol kanske...mikethebik skrev:
Jag kör en billig elbil och har inte summerat ägandet än, men eftersom jag till 95% laddar hemma så kör jag rätt billigt. Vad kostnaden blir vet jag inte förrns jag summerar ihop vad jag laddat, reparationer och vad jag får när jag säljer bilen. Än har jag inte behövt reparera något. Jag har haft bilen 2 år och jag tror jag kört 3500 mil, lite väl kort för att få bra lönsamhet tror jag. Men jag gissar att jag vunnit ca 10kr / mil. Och slipper tanka en gång i veckan. På långresor tar vi vår gamla V70, det är nog nedsidan, att vi måste ha 2 bilar. Dock har vi nytta av det ganska ofta, även om min fru åker kommunalt till jobbet så gör vi olika saker på helgerna där båda bilarna kommer till användning.K Krille4 skrev:
Så jag tror jag över 2 år kommer tjänat ca 40.000 på bränslekostnad. Turligt nog så har jag bara behövt åka in till jobbet 2 gånger per vecka, annars hade jag sparat mer. Men hur jag än åker så är det en förlust att åka till jobbet då jag förutom drivmedel även betalar vägtull och förstås slitage på bilen.
Den -potentiellt- billigaste bil jag haft var en gas-golf via jobbet, förmånsvärdet var jättelågt. Om man orkade tanka gas körde man oerhört billigt. Men den hade jätteliten gastank och undrar om inte bensintanken var mindre också, för i princip fick man tanka minst 3-4 gånger per vecka, om macken var "låg" på gas så var trycket lågt och det tog en evighet att tanka - och ännu längre eftersom man fick vänta på korvätande och mattvändande taxichaffisar som passade på att fixa med bilen och käka medan de tankade...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 669 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 669 inlägg
Men är det igen så?Alfredo skrev:
Ser man på detta forum till exempel så dyker det med jämna mellanrum upp trådar om hur dåligt det är med elbil, men jag ser inte samma typ av trådar om hur dåliga fossilbilar är. Då menar jag alltså att man skapar en tråd för att kritisera den biltypen man inte själv har.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 066 inlägg
Om man nu tycker att kalla en fossilbil fossilbil är föraktfullt låter det i mina ögon som att man känner sig kränkt, personligen använder jag fossil som en egenskap för biltypen, inget mer eller mindre.Alfredo skrev:Då tror jag du tolkar i alla fall mig helt fel. Bara tanken på att man skulle kunna känna förakt för en viss typ av bil är mig helt främmande.
Bilar är tekniska prylar med olika egenskaper. Vissa egenskaper är bättre hos en elbil och andra är bättre hos en traditionell fossilbil. Beroende på en massa olika omständigheter kan den ena eller den andra vara det lämpligaste valet för en viss person i en viss situation vid ett visst tillfälle.
Själv använder jag både kostym och blåkläder beroende på vad jag ska pyssla med. Inget av klädesplaggen är bäst på allt och jag föraktar definitivt inte något av dem. På samma sätt känner jag för bilar.
Du har trots allt gillat mikethebiks inlägg...
Jag har väldigt blandade känslor med våran elbil, den är jäkligt trevlig o ratta omkring i stan och lite längre turer om man inte behöver stanna o ladda!
För det är just laddningen som är så jäkla enerverande, först ska man ha olika appar för olika stationer sen kan en app funka till flera ställen men kör man fel app så blir det dyrare helt magiskt nog, tänk dig att du får pröjsa 1kr mer per liter bara för att du råkar ha ett visa kort istället för Mastercard!
Varför i helsike ska man behöva ha en app för att ladda bilen? Stolpen har ju uppenbarligen internet så hallå låt mig stoppa i kortet och få ladda.
Sen är laddhastigheten ett annat problem, man ska förvärma batteriet sen ska man hoppas att bilen har en bra dag och att ingen annan råkar stå och ladda när man anländer för då går det långsamt.
Vi väljer att köra dieselbilen 9 av 10 gånger om vi ska längre än 25mil.
Vi kommer nog inte ha lagt mer än 900mil på elbilen under 1år, hade laddningen varit bättre och att det inte ska vara så krångligt hade det säkert vart det dubbla.
För det är just laddningen som är så jäkla enerverande, först ska man ha olika appar för olika stationer sen kan en app funka till flera ställen men kör man fel app så blir det dyrare helt magiskt nog, tänk dig att du får pröjsa 1kr mer per liter bara för att du råkar ha ett visa kort istället för Mastercard!
Varför i helsike ska man behöva ha en app för att ladda bilen? Stolpen har ju uppenbarligen internet så hallå låt mig stoppa i kortet och få ladda.
Sen är laddhastigheten ett annat problem, man ska förvärma batteriet sen ska man hoppas att bilen har en bra dag och att ingen annan råkar stå och ladda när man anländer för då går det långsamt.
Vi väljer att köra dieselbilen 9 av 10 gånger om vi ska längre än 25mil.
Vi kommer nog inte ha lagt mer än 900mil på elbilen under 1år, hade laddningen varit bättre och att det inte ska vara så krångligt hade det säkert vart det dubbla.