Relativt ny med elbil, fick den i början av oktober.
Otroligt smidigt när man åker runt i närområdet, känslan att köra en "vanlig" bil igen är märklig med ljudet och fördröjningen samt växlingarna. Man vänjer sig snabbt tydligen.
MEN det finns en del saker som är omogna med elbilen, dels har jag haft lite trassel med programvaran, tog Audi 13 dagar att uppdatera den...
Sen det här med tankning på resa, oavsett vilken bensinmack du stannar vid kan du alltid betala med det vanliga visa/mastercard om du ska tanka bensin/diesel. Men att ladda elbil är en liten annan historia, OKQ8 är föregångare här: Tydlig prissättning och det funkar att tanka med vanligt konto/kreditkort. Men alla andra kräver specialmedlemsskap, laddabbonemang prissättningen är tydligen hemlig man har nämligen ingen aning om det kostar 9kr/kW eller 40öre. Laddköer är sällsynta, finns alltid någon annan laddare i närheten som är ledig med visst det händer.
På det stora hela, väldigt nöjd med eldrift även om det finns förbättringspotential.
 
  • Gilla
Elofsson och 6 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad beror det på då? Körsträckorna eller att de bara är tröga?
Allmän tröghet och rädsla för att uppfattas som mindre macho skulle jag tro.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Eller kanske Elbil = Mp, hata Mp?
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 5 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller inte alls med dig, fossilbil är för de flesta bara ett annat ord för just en förbränningsbil eller ICE.
Har nog aldrig stött på någon som använder det som nedvärderande.

Vänliga hälsningar en annan laddhybridförare ;)
Vad kallas min bil när jag tankar HVO?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag håller inte alls med dig, fossilbil är för de flesta bara ett annat ord för just en förbränningsbil eller ICE.
Har nog aldrig stött på någon som använder det som nedvärderande.

Vänliga hälsningar en annan laddhybridförare ;)
Det är inte bara i detta forum som det läses om el- kontra ICE-fordon.

Vänlig och God Jul hälsning till dig från en nöjd laddhybridägare🙂
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
useless useless skrev:
rädsla för att uppfattas som mindre macho skulle jag tro.
Fast rent generellt kör väl genomsnittselbilen förbi genomsnittsfosilen så det där med macho har jag lite svårt att fatta... 🤔
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P para skrev:
Körde samma strecka med en bensinbil som jag hyrde förra helgen.

Stannade för att fylla på bensin vid Gävlebro då tankmätaren närmade sig halv tank.

Gick in på Jula ock köpte 10 dunkar Aspen för 45kr/liter. Vansinnig dyrt. 10min kö i kassan och jag fick gå två gånger för att få med allt.

Det tog sen ytterligare 20min att hälla i bensinen i bilen. Spillde nog 2-3liter. Inte helt lätt det här med att tanka. En timme totalt.

Gick in och åt efteråt så där gick ytterligare 30minuter och gott var det inte.

På hemvägen var Jula stängt men som tur var hade Biltemas öppet. Nöjde mig med 5 dunkar nu så det gick lite fortare. Betalade såklart allt med kontanter.

Nästa gång tar jag nog elbilen. Frugan skrattade gått åt mig såklart…
MVG!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad kallas min bil när jag tankar HVO?
Som sagt för de flesta, de håller inte koll på på HVO100.

Jag brukar försöka använda förbränningsbil så ofta jag kan.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Eller hur det lät när man tvingades ha katalysator.
Har inget minne av att det väckte några reaktioner. Hade bilen en katalysator så hade den. Inget man direkt funderade över vad jag minns.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
R
mikethebik mikethebik skrev:
Det är inte bara i detta forum som det läses om el- kontra ICE-fordon.

Vänlig och God Jul hälsning till dig från en nöjd laddhybridägare🙂
Jag använder uttrycket fossil-bil och hade inte en tanke på att det skulle ligga något negativt i det innan folk som du började tala om att ni tror det. Så du ska nog inte anta att det är därför folk använder det.

Jag tycker helt enkelt att det är ett rätt bra samlingsnamn på bränsletyperna. Att skriva ICE känns rätt krystat om jag ska vara ärlig. Och det är nog inte så himla många som förstår vad du menar med det.

PS: Jag äger själv en fossil-bil.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag använder uttrycket fossil-bil och hade inte en tanke på att det skulle ligga något negativt i det innan folk som du började tala om att ni tror det
Vilka ni?
 
mikethebik mikethebik skrev:
Min reaktion är att många som kör elbil ser ner på dem som inte gör det och föraktfullt kallar dem fossilbilar, underförstått att du är en bakåtsträvare, miljöbov eller fattiglapp eller värre.
Jag skulle gissa att det också finns de som tror att fossilbil är en hyfsat neutral term för bilar byggda för att drivas med fossila drivmedel, dvs bensin- eller dieselbilar. Men det bör alltså undvikas eftersom det kan uppfattas nedsättande, förstår jag.

"Bensin-/dieselbilar" är väl det kompaktaste sättet att tala om dessa bilar. Skriver man BD-bilar så tror väl de gamla rävarna här att man menar bilar från Norrbotten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka ni?
De som tror att uttrycket fossil-bil är ett sätt att provocera. Var det verkligen oklart?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det är inte bara i detta forum som det läses om el- kontra ICE-fordon.

Vänlig och God Jul hälsning till dig från en nöjd laddhybridägare🙂
Så sant, som jag skrev har jag inte alls upplev det så här, men det är tråkigt om det är så på andra forum.

Gud jul på dig med! 🎅
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har inget minne av att det väckte några reaktioner. Hade bilen en katalysator så hade den. Inget man direkt funderade över vad jag minns.
Jag minns att det var en del gnäll när det infördes. Katalysatorn innehöll jättedyr platina och skulle bara hålla några år. Ingen vettig människa köpte en ny bil om den hade katalysator.

Samma sak med blyfri bensin. Motorn skulle inte få samma smörjning och skära ihop inom kort. De som tankade blyfritt utan att hälla i en flaska bensintillsats var idioter och skulle hängas ut så inte deras begagnade bil hamnade i någon stackars ovetandes händer.
 
  • Gilla
  • Haha
Turbo_Tail och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.