Alfredo Alfredo skrev:
Men varför ska man försöka få det att funka med en viss motortyp? Man väljer väl den framdrivningsmetod som ger en själv mest nytta för pengarna? Det finns väl ändå inget egenvärde med en viss motortyp?

Jag har exempelvis aldrig ägt en diesel. Det har inget som helst att göra med att jag föraktar dieselbilar utan handlar bara om att jag aldrig har uppfattat det som ett fördelaktigt alternativ utan därför alltid valt bensindrivna bilar. Med ett annat "körmönster" hade jag högst troligt gjort andra val.
Missförstå mig rätt.

Elbil behöver ett annat tänk på vägarna med långkörning, det gör även gasbilar och vätgasbilar om jag förstått det rätt.

Det jag menade var att istället för att leta efter artiklar där en klydderöv försöker göra det så svårt för sig som möjligt, så kika på de som istället handlar om hur man gör och hur det funkar och gör sedan en bedömning om det funkar för dig, funkar det inte för en så välj ett annat drivmedel.

Vår nästa bil kommer troligtvis bli en elbil för det passar oss, vi gör kanske en eller två långturer om året som skulle behöva laddning som inte är hemma.
Hade vi inte kunnat ladda hemma eller åkt till släkten i långtbortistan varannan helg hade vi troligtvis gjort en annan bedömning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Rätt många bilar fick både lägre motoreffekt och högre förbrukning med katalysator, så det var en hel del diskussioner kring det.

En bekant som var väldigt prismedveten körde första generationen Nissan Micra (köpt ny). Drog 0,4 med hans körning till jobbet som ändå var rätt mycket kallkörning (2*2 mil knappt). När det var dags att byta och han trodde han fick en bättre bil med nyare Micra med katalysator så fick han en chock, då den nya omöjligt gick att köra under 0,65.

Väldigt stor skillnad som delades av en hel del andra bilar vid den tiden, särskilt billigare modeller med "elektronisk" förgasare och inte separat insprutning för varje cylinder. Köpte själv min första bil vid den tiden, en BMW 318iS som hade både en nykonstruerad motor (inte den urgamla M10 som annars alltid satt i BMW med fyror) och katalysator. Den hade högre effekt och gick klart snålare än modellen innan utan katalysator. Men då pratar vi prisklass som nog var den dubbla mot Micran.
Gamla förgasare med dåligt flöde. Samma sak med partikelfilter på dieselbilarna.

Sen kom avgaskrav på NOx som gör att dom inte kan magra ut på samma sätt, alltså inget med katalysatorn att göra.

Och folk tror att den nya bilen ska vara snålare trots att den vuxit med 30%
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men är det igen så?
Ser man på detta forum till exempel så dyker det med jämna mellanrum upp trådar om hur dåligt det är med elbil, men jag ser inte samma typ av trådar om hur dåliga fossilbilar är. Då menar jag alltså att man skapar en tråd för att kritisera den biltypen man inte själv har.
Håller helt med. Jag har inga synpunkter på tekniken i sig med fossilbilar. Det finns förstås nackdelar rent tenkiskt och objektivt med tekniken, den är ganska komplicerad numera.

Däremot tycker jag att samhället ska verka för att vi minskar både emissioner och CO2, vilket då innebär att man ska se till att utveckling och försäljning av bilar som är mindre miljöförstörande kan innebära en lägre kostnad. Liksom att det ska "kosta mer" att köra en väldigt stor och tung bil som drivs på fossilt bränsle (och här är det viktigt att betona att det är fossilt, för kör man på etanol, biodiesel eller biogas så -kan- det vara betydligt bättre för CO2 utsläpp).

Felet tycker jag är att man har subventionerat själva elbilarna, när man snarare skulle jobbat med att förbättra laddinfrastrukturen och elproduktionen. Är elpriset väldigt lågt så finns en lönsamhet i elbilar för de som kör många mil om året. För de som kör få mil om året tror jag miljönyttan är högst tveksam att gå över till el innan den nuvarande bilen är "slutförbrukad".

Snackisen med barnarbete i smutsiga gruvor och vissa ämnen i batterier som är en högst ändlig resurs är givetvis högst relevant. Batterierna måste produceras på ett etiskt och miljömässigt bra sätt. Men i andra änden så är inte produktionen av olja helt okontroversiell. Om vi undantar norge (och kanske USA) så produceras oljan på ett oetiskt sätt av diktaturer och skapar makt och rikedom som inte är oproblematiska.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
PeterFalun
Peder Swart Peder Swart skrev:
Det är nog så, måste som sagt vara tröstlöst att harva i den hastigheten.
och vilken hastighet ska det vara då?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Gamla förgasare med dåligt flöde. Samma sak med partikelfilter på dieselbilarna.

Sen kom avgaskrav på NOx som gör att dom inte kan magra ut på samma sätt, alltså inget med katalysatorn att göra.

Och folk tror att den nya bilen ska vara snålare trots att den vuxit med 30%
Det var exakt samma Micra-kaross. Katalysator kom innan karossbytet, så du gissar bara.
 
R
PeterFalun PeterFalun skrev:
och vilken hastighet ska det vara då?
Den angivna hastigheten på vägen, är den 110 o du kör i 90 så blir du en form av trafikfara då de allra flesta behöver köra om dig…
 
  • Gilla
Heden71 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Har inget minne av att det väckte några reaktioner. Hade bilen en katalysator så hade den. Inget man direkt funderade över vad jag minns.
Det var ju världens diskussion om detta. Det var ingen hejd på hur dåligt det var med katalysator. När den satte igen skulle man få skrota bilen, typ.

Biltillverkarna gjorde till och med en egen årsmodell för bilar utan katalysator, 1988B, som egentligen var 1989 års modell tillverkade före årsskiftet 1988/1989 när kravet på katalysator började gälla.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Upprepar frågan. Hur kan du tro att någon blir kränkt?
Varför uppfattar han det annars som föraktfullt att någon kallar fossila bilar för just fossila bilar? Det är ju ett vedertaget begrepp precis som att bilar som drivs av el kallas för elbilar.

/Krills
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
För att fossila bränslen kommer fasas ut, och det som verkar ersätta dem är EL. Så oavsett om man vill eller inte så kan man nog bli tvungen att anpassa sig efter denna biltyp.
Men vad då anpassa sig? Den dag el bedöms lämpligare än bensin köper jag väl bara en eldriven bil? Inte mer dramatiskt än att jag för länge sedan hade köpte en diesel om jag trott att det skulle ha varit lämpligare än en bensinare.
 
  • Gilla
Doks och 8 till
  • Laddar…
N
@ @ndreas skrev:
Alla kan få problem. Försökte själv hjälpa igång en Volvo (bensinare) som inte gick igång igår. Genialiskt nog var 12v batteriet monterat i bagaget.....vilket inte gick att öppna 😆

I artiklar lyfter de ofta fram att det skulle vara problematiskt med elbil i Norrland inland. Det visar att journalisterna inte har koll. Finns hur många laddställen som helst och i princip alla platser är dessutom lediga då man behöver ladda 👍
Gäller det även i Norrlands inland? Seriöst menad fråga.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
MultiMan
K Krille4 skrev:
Varför uppfattar han det annars som föraktfullt att någon kallar fossila bilar för just fossila bilar? Det är ju ett vedertaget begrepp precis som att bilar som drivs av el kallas för elbilar.

/Krills
Därför att det är inga fornlämningar. Vill man vara snäll så kanske det beror på att ni tänker på engelskans fossil fuel, men det handlar alltså om vilket bränsle bilen använder, precis som elbilen. Att kalla en ICE eller fossilbränsledriven bil för fossil är felaktigt och har en helt annan betydelse. Som en bil från forntiden. Menar man verkligen det är det nedvärderande.
 
  • Älska
mikethebik
  • Laddar…
@
N Nalleman64 skrev:
Gäller det även i Norrlands inland? Seriöst menad fråga.
Det finns betydligt fler laddare där än elbilar. Så det är aldrig några problem 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Gäller det även i Norrlands inland? Seriöst menad fråga.
En hel del verkar det finnas numera. Om det är "hur många laddställen som helst" är väl en definitionsfråga.

Kartapplikation visar många laddningsstationer för elektriska fordon i en region; färgkoder indikerar status eller typ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Den angivna hastigheten på vägen, är den 110 o du kör i 90 så blir du en form av trafikfara då de allra flesta behöver köra om dig…
Tänker du samma för tung trafik?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tänker du samma för tung trafik?
Är inte "tung trafik" alltid mer eller mindre en trafikfara? 😂😢
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.