R
MultiMan MultiMan skrev:
Jo, det gör jag. Det dyker med jämna mellanrum upp lastbilar (oftast utlandsreggade) som kör långt över 100 km/h. Det är fakta. Hur de kringgår reglerna vet jag inte.
Hur långt över går dessa lastbilar?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inte vad jag missförstår. Denna deldiskussion började med:


Och att jag ifrågasatte varför det skulle vara något egenvärde i att försöka "får jag det att funka med elbil". Den dag det fungerar bättre med en elbil väljer man väl bara en sådan? Så länge något annat fungerar bättre väljer man väl något annat? För mig är detta inte svårare än så.
Finns det nått egenvärde att läsa artiklar där en klydderöv försöker göra så mycket fel som möjligt på sin elbilsresa?
 
  • Gilla
  • Älska
aiskylos2 och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
R RoAd skrev:
Mest korrekta håller jag med om, men bästa tycker jag verkligen inte det är då det kommer vara mängder med människor som inte har en aning om vad du pratar om.

Diväteoxid är det mest korrekta namnet på vatten, men trots det undviker jag att skriva det ;)
Du presenterar ju den enkla och självklara lösningen: Kalla alla bilar för just bilar! Det kvittar väl vad din bil drivs av när du berättar om den? "Den är väldigt bekväm, tyst, rymlig och lätt att köra om med!" Om inte är vi tillbaka till pudelns kärna och varför en del vill kalla ICE för fossila.
 
R
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inte vad jag missförstår. Denna deldiskussion började med:


Och att jag ifrågasatte varför det skulle vara något egenvärde i att försöka "får jag det att funka med elbil". Den dag det fungerar bättre med en elbil väljer man väl bara en sådan? Så länge något annat fungerar bättre väljer man väl något annat? För mig är detta inte svårare än så.
Kanske dåligt formulerat av @13th Marine men jag förstod vad han menade. Att man inte bör avgöra om det är lämpligt eller inte genom att läsa en artikel som uppenbart är skriven för att komma till slutsatsen att det inte är det.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Den angivna hastigheten på vägen, är den 110 o du kör i 90 så blir du en form av trafikfara då de allra flesta behöver köra om dig…
Alla lastbilar kör ~90. Klarar man inte av att anpassa sig till det så bör man reflektera hur man ska köra på ett annat sätt...

Men är det en motorväg ska givetvis de som kör 90 INTE köra i vänsterfilen. Oavsett om man har en 25 meters volvo, porsche eller Tesla...

Kanske vore bättre att ändra maximal hastighet till 90, även "ICE" bilar drar mindre vid den hastigheten... Så blir det färre onödiga omkörningar av lastbilar mm.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Finns det nått egenvärde att läsa artiklar där en klydderöv försöker göra så mycket fel som möjligt på sin elbilsresa?
Bortsett från att jag nog måste gissa mig lite till vad en "klydderöv" är, så nej, antagligen inget!

Lägger raskt till klydderöv till min lokala ordlista som toppas av favoritordet rullebör! 😂👍 Men ni där nere vet säkert inte vad jag menar om jag säger att jag ska sätta på pärern. 😉😅
 
  • Gilla
  • Haha
Doks och 3 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Alla lastbilar kör ~90. Klarar man inte av att anpassa sig till det så bör man reflektera hur man ska köra på ett annat sätt...

Men är det en motorväg ska givetvis de som kör 90 INTE köra i vänsterfilen. Oavsett om man har en 25 meters volvo, porsche eller Tesla...

Kanske vore bättre att ändra maximal hastighet till 90, även "ICE" bilar drar mindre vid den hastigheten... Så blir det färre onödiga omkörningar av lastbilar mm.
Det är inte jag som drog in lastbilar i denna diskussionen det var jannejanne123..

Återigen bör man inte köra i 90 på 110 väg detta är o kan klassas som trafikfarligt av ordningsmakten bra för dig att veta😉
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Nej då dessa inte får eller kan..
Det är faktiskt så att kör du uppenbart långsamt så kan detta bötfällas av ordningsmakten om inte det finns synnerliga skäl till det uppenbart långsamma hastigheten..
Det är Polisens bedömning på plats som avgör…
Om man ligger i högerfil och kör i 100 på 110-väg utgör man ingen fara för någon. Vet dock inte varför jag försvarar det här då jag själv brukar hålla hastighetsbegränsningen, men kunde inte låta bli att hugga på ditt dåliga argument.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men är det en motorväg ska givetvis de som kör 90 INTE köra i vänsterfilen.
Inte heller om de kör om någon som kör 70? Här kan jag tänka mig att det finns en hel del rätt olika åsikter... 🤔
 
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Inte heller om de kör om någon som kör 70? Här kan jag tänka mig att det finns en hel del rätt olika åsikter... 🤔
Kör man 70 på motorväg kör man på fel väg.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Återigen bör man inte köra i 90 på 110 väg detta är o kan klassas som trafikfarligt av ordningsmakten bra för dig att veta😉
Kan du ge ett enda exempel på när någon som kört i 90 på 110-väg ens fått en tillsägelse av polisen? Jag hävdar att det aldrig har hänt!
 
  • Gilla
  • Älska
Freddedan och 6 till
  • Laddar…
MultiMan
R Rejäl skrev:
Hur långt över går dessa lastbilar?
Senaste gången jag surnade till (direkt olämplig omkörning) och körde ifatt var det nära 130 på min mätare, så över 120 iaf. Mer fel än så visar inte min mätare.
 
R
R Rejäl skrev:
Det är inte jag som drog in lastbilar i denna diskussionen det var jannejanne123..

Återigen bör man inte köra i 90 på 110 väg detta är o kan klassas som trafikfarligt av ordningsmakten bra för dig att veta😉
Nu känner jag personligen ett par poliser och har faktiskt diskuterat detta med dem mer än en gång.

Ingen kommer att bli stoppad eller bötfälld för att köra 90 på en motorväg. En skillnad i hastighet på < 20% utgör ingen trafikfara. Du måste ligga i hastigheter närmare en traktor för att det ska bli aktuellt.
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 5 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det är inte jag som drog in lastbilar i denna diskussionen det var jannejanne123..

Återigen bör man inte köra i 90 på 110 väg detta är o kan klassas som trafikfarligt av ordningsmakten bra för dig att veta😉
Eftersom de flesta 110 vägar är motorvägar och lastbilar/bussar/bilar med släpvagn kör 85-100km/h samt att väderförhållanden och liknande kan påverka hastigheten så måste man räkna med att bilar kör 90km/h på motorväg.

Jag har hyfsat många bokstäver på mitt körkort, det var länge sen jag tog min sista behörighet men jag tror mig ha koll på att det är fullt lagligt att köra 90 på motorväg och en googling visar att så även nu verkar vara fallet...

Hur polisen skulle kunna se det som farligt att köra 90 i högerfilen om man inte gör andra konstiga manövrar vet jag inte.

Hur långsamt får man köra på en motorväg?

Det finns ingen undre hastighetsgräns för fordon som är tillåtna på motorväg, men det finns en tydlig regel i trafikförordningen som säger följande:
'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.
https://ntf.se/fragor-och-svar/traf...ra förares körning.-,',I köras på dessa vägar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Kör man 70 på motorväg kör man på fel väg.
Maxhastighet med släpvagn är 80 och då är det inte direkt anmärkningsvärt sakta att köra i 70. Sen finns det faktiskt motorväg med hastighetsbegränsningen 70 km/h också.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.