MultiMan
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tänker du samma för tung trafik?
Jag brukar bli omkörd av tunga lastbilar när jag håller 100, så det är nog inget problem.
 
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Tänker du samma för tung trafik?
Nej då dessa inte får eller kan..
Det är faktiskt så att kör du uppenbart långsamt så kan detta bötfällas av ordningsmakten om inte det finns synnerliga skäl till det uppenbart långsamma hastigheten..
Det är Polisens bedömning på plats som avgör…
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Därför att det är inga fornlämningar. Vill man vara snäll så kanske det beror på att ni tänker på engelskans fossil fuel, men det handlar alltså om vilket bränsle bilen använder, precis som elbilen. Att kalla en ICE eller fossilbränsledriven bil för fossil är felaktigt och har en helt annan betydelse. Som en bil från forntiden. Menar man verkligen det är det nedvärderande.
Så "fossilbränsledriven bil" är okej, men "fossilbil" kan uppfattas nedvärderande. Hur uppfattas mellantinget "fossilbränslebil", känns det ok?
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
S Skopan skrev:
Så "fossilbränsledriven bil" är okej, men "fossilbil" kan uppfattas nedvärderande. Hur uppfattas mellantinget "fossilbränslebil", känns det ok?
Då faller alla bilar bort som kör på HVO t ex, eller etanol. ICE är det bästa och mest korrekta. Annars får ni börja kalla elbilar utifrån var elen kommer också. Elvindbil, kärnkraftelbil, solfångarelbil, vattenkraftelbil, naturgaselbil, kolkraftelbil osv.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
@
Alfredo Alfredo skrev:
En hel del verkar det finnas numera. Om det är "hur många laddställen som helst" är väl en definitionsfråga.

[bild]
Tja....även på vintern, då det är som kallast och jävligast, kan vi alltid köra minst 30 mil. Så något behov av att alltid ha en laddare innom synhåll finns inte ☺️
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Ett fordon som drivs med oftast fossilt bränsle är ingen fossilbil, lika lite som att en elbil som drivs med el från Karlshamnsverket är det.
Vill man vara seriös kan man kalla dem ICE eller konventionellt drivna, men just benämningen "fossilbil" är avsiktligt nedvärderande för att själv framstå som mera värd än dem som av olika skäl inte kör elbil.

Och du har dessutom kränkt mig som som påstår att jag blivit kränkt...😉
Någon säljare har inte krängt en renodlad elbil till mig ännu...
Har aldrig uppfattat fossilbil som avsiktligt nedvärderande utan mer en förenkling på samma sätt som vi använder bil istället för automobil.

/Krille (har både en elbil och en fossilbil)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R
Alfredo Alfredo skrev:
Men vad då anpassa sig? Den dag el bedöms lämpligare än bensin köper jag väl bara en eldriven bil? Inte mer dramatiskt än att jag för länge sedan hade köpte en diesel om jag trott att det skulle ha varit lämpligare än en bensinare.
Du verkar (medvetet?) missförstå vad jag skriver. Jag skrev ju just att fossila bränslen fasas ut, då kommer förstås alternativen vara "lämpligare".
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Som en bil från forntiden. Menar man verkligen det är det nedvärderande.
Är det? De jag känner som pysslar med gamla amerikanare eller andra typer av veteranbilar är stolta över sina klenoder och jag förstår dem! 😉😂
 
  • Älska
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Då faller alla bilar bort som kör på HVO t ex, eller etanol. ICE är det bästa och mest korrekta.
Visst, om frågan är vad ett lämpligt samlingsnamn på alla bilar med förbränningsmotorer är.

Men jag vill veta om jag kan skriva "fossilbränslebil" istället för "fossilbränsledriven bil" utan att det uppfattas som ett öknamn såsom "fossilbil" riskerar göra.
 
RoTe
MultiMan MultiMan skrev:
Jag brukar bli omkörd av tunga lastbilar när jag håller 100, så det är nog inget problem.
Då kör du nog inte 100 enligt GPS. Lastbilar är spärrade på 90 och har en extremt exakt hastighetsmätare eftersom den måste besiktas och kalibreras med visst intervall. Din personbil är ställd så att den visar högre hastighet än du kör pga att den aldrig ska kunna visa för lite om du t.ex. monterar fel storlek på hjul osv.
 
  • Gilla
Heden71 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
S Skopan skrev:
Visst, om frågan är vad ett lämpligt samlingsnamn på alla bilar med förbränningsmotorer är.

Men jag vill veta om jag kan skriva "fossilbränslebil" istället för "fossilbränsledriven bil" utan att det uppfattas som ett öknamn såsom "fossilbil" riskerar göra.
Inget av det. Använd ICE eller hitta på ett svenskt ord (kanske redan finns?)
 
R
MultiMan MultiMan skrev:
Då faller alla bilar bort som kör på HVO t ex, eller etanol. ICE är det bästa och mest korrekta. Annars får ni börja kalla elbilar utifrån var elen kommer också. Elvindbil, kärnkraftelbil, solfångarelbil, vattenkraftelbil, naturgaselbil, kolkraftelbil osv.
Mest korrekta håller jag med om, men bästa tycker jag verkligen inte det är då det kommer vara mängder med människor som inte har en aning om vad du pratar om.

Diväteoxid är det mest korrekta namnet på vatten, men trots det undviker jag att skriva det ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
RoTe RoTe skrev:
Då kör du nog inte 100 enligt GPS. Lastbilar är spärrade på 90 och har en extremt exakt hastighetsmätare eftersom den måste besiktas och kalibreras med visst intervall. Din personbil är ställd så att den visar högre hastighet än du kör pga att den aldrig ska kunna visa för lite om du t.ex. monterar fel storlek på hjul osv.
Jo, det gör jag. Det dyker med jämna mellanrum upp lastbilar (oftast utlandsreggade) som kör långt över 100 km/h. Det är fakta. Hur de kringgår reglerna vet jag inte.
 
  • Gilla
Lullejulle och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Du verkar (medvetet?) missförstå vad jag skriver. Jag skrev ju just att fossila bränslen fasas ut, då kommer förstås alternativen vara "lämpligare".
Jag vet inte vad jag missförstår. Denna deldiskussion började med:
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag rekommenderar istället artiklarna "hur får jag det att funka med elbil"
Och att jag ifrågasatte varför det skulle vara något egenvärde i att försöka "får jag det att funka med elbil". Den dag det fungerar bättre med en elbil väljer man väl bara en sådan? Så länge något annat fungerar bättre väljer man väl något annat? För mig är detta inte svårare än så.
 
RoTe
MultiMan MultiMan skrev:
Jo, det gör jag. Det dyker med jämna mellanrum upp lastbilar (oftast utlandsreggade) som kör långt över 100 km/h. Det är fakta. Hur de kringgår reglerna vet jag inte.
Lustigt, jag upplever det aldrig. Det är så EXTREMT uppenbart om man kör för fort med lastbil så att man är en ren jubelidiot om man gör det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.