R
A Argastesnickaren skrev:
Rättshaverist??
Du länkar ju till precis det som jag säger:)

[bild]
Ja om dom kan fastställa det på plats kan dom inte det så gäller penningböter.

Man kan inte rättfärdiga sina egna bortkommanden genom att tro att det är polisens skyldighet att identifiera dig om du är körkortsbehörig eller inte, utan i fallet med körkort så finns lagen om att ha denne med sig.. det är hör jag anser att du resonerar som en rättshaverist…
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Ja om dom kan fastställa det på plats kan dom inte det så gäller penningböter.

Man kan inte rättfärdiga sina egna bortkommanden genom att tro att det är polisens skyldighet att identifiera dig om du är körkortsbehörig eller inte, utan i fallet med körkort så finns lagen om att ha denne med sig.. det är hör jag anser att du resonerar som en rättshaverist…
Läs hur hovrätten dömde i mitt förra svar.
Dom håller med mig och det tolkar jag som att jag inte är en rättshaverist:)
Poliser är människor dom också, om du är vänlig och talar om att du glömt ditt körkort så är det inte så att dom till varje pris vill sätta dit någon utan dom kollar väldigt lätt upp om du har ett körkort eller inte.
 
R
A Argastesnickaren skrev:
Läs hur hovrätten dömde i mitt förra svar.
Dom håller med mig och det tolkar jag som att jag inte är en rättshaverist:)
Poliser är människor dom också, om du är vänlig och talar om att du glömt ditt körkort så är det inte så att dom till varje pris vill sätta dit någon utan dom kollar väldigt lätt upp om du har ett körkort eller inte.
Fortfarande så gör du allt för att lägga dina bortkommanden med att inte ha körkortet med dig på att polisen ska lägga onödigt jobb på just dig…

Mycket bättre att du följer lagen med att ha med dig körkortet i och med att det finns en lag som talar om detta..
 
R Rejäl skrev:
Fortfarande så gör du allt för att lägga dina bortkommanden med att inte ha körkortet med dig på att polisen ska lägga onödigt jobb på just dig…

Mycket bättre att du följer lagen med att ha med dig körkortet i och med att det finns en lag som talar om detta..
Hur tror du att polisen kollar att mitt körkort är giltigt?
Hur tror du att dom kollar om det inte är indraget och jag kör på en kopia som beställts extra?
Jo dom kollar i körkortsregistret.
Det är inget jobb för dom så dom behöver inte lägga någon extra tid på mig.
Diskussionen är över för mig, nöjet du dig inte med vad hovrätten beslutar så får du överklaga till högsta domstolen:)
 
P para skrev:
Körde samma strecka med en bensinbil som jag hyrde förra helgen.

Stannade för att fylla på bensin vid Gävlebro då tankmätaren närmade sig halv tank.

Gick in på Jula ock köpte 10 dunkar Aspen för 45kr/liter. Vansinnig dyrt. 10min kö i kassan och jag fick gå två gånger för att få med allt.

Det tog sen ytterligare 20min att hälla i bensinen i bilen. Spillde nog 2-3liter. Inte helt lätt det här med att tanka. En timme totalt.

Gick in och åt efteråt så där gick ytterligare 30minuter och gott var det inte.

På hemvägen var Jula stängt men som tur var hade Biltemas öppet. Nöjde mig med 5 dunkar nu så det gick lite fortare. Betalade såklart allt med kontanter.

Nästa gång tar jag nog elbilen. Frugan skrattade gått åt mig såklart…
😂DEN va bra!
 
R
A Argastesnickaren skrev:
Hur tror du att polisen kollar att mitt körkort är giltigt?
Hur tror du att dom kollar om det inte är indraget och jag kör på en kopia som beställts extra?
Jo dom kollar i körkortsregistret.
Det är inget jobb för dom så dom behöver inte lägga någon extra tid på mig.
Diskussionen är över för mig, nöjet du dig inte med vad hovrätten beslutar så får du överklaga till högsta domstolen:)
Men att rättfärdiga sig med att bryta mot en lag för att sedan lägga över det på polisen att du är körkortsbehörig håller inte…
 
R Rejäl skrev:
Men att rättfärdiga sig med att bryta mot en lag för att sedan lägga över det på polisen att du är körkortsbehörig håller inte…
För sista gången enligt hovrättens dom så kunde dom inte bötfälla.
Det är inte mitt fel hur mycket du än försöker.
Jag klipper in igen, läs och begrunda. Skärmdump av rättsfall, RH 2006:2, text på svenska, polis-identifikation via RPS-data, ordinärt lagförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
A Argastesnickaren skrev:
För sista gången enligt hovrättens dom så kunde dom inte bötfälla.
Det är inte mitt fel hur mycket du än försöker.
Jag klipper in igen, läs och begrunda.[bild]
Att köra bil och ha körkort innebär nästan bara skyldigheter och ett av dom är att du ska enligt lagen ha med dig körkortet vid framförandet av ett fordon..

Sedan kan det vara så i den enstaka domen att det ansågs vara så..
Men du kommer inte ifrån lagen för det…
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag körde över bron ett antal gånger under flyktingkrisen när man stoppade alla bilar som körde för att kolla passet.

Visade glatt upp passet, och sedan efterfrågade polisen körkortet, tydligen var det väldigt många som inte hade körkortet med.
Man kunde ju tro att det skulle vara tvärtom för bilförare. Pass har inte så många egentligen.
Körkort funkade superbra vid gränskontrollen.
 
R Rejäl skrev:
det finns en lag som säger att du ska ha körkortet med dig när du kör bil.. (3 kap. 15 § körkortslagen).
Ja.
R Rejäl skrev:
Den som bryter mot kravet på att ta med sig körkortet ska dömas till penningböter (9 kap. 2 § körkortslagen).
Nej. Det finns flera straffrihetsgrunder i den paragrafen. Bland annat, som ovan diskuterats, att man på annat vis omedelbart kunnat styrka sin identitet.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
R
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja.

Nej. Det finns flera straffrihetsgrunder i den paragrafen. Bland annat, som ovan diskuterats, att man på annat vis omedelbart kunnat styrka sin identitet.
Ja men det tar inte bort faktumet att man ska enligt lag ha körkortet med sig för framförandet av en bil..
 
Fairlane
För cirka 20 år sen pratade jag med polisen om detta med körkort (trafikpolisen) och redan på den tiden var det inget konstigt alls om man inte hade med sig körkortet, de kollade det utan problem i datorn.

Så, ja, man bryter mot lagen, men det är inget straff om det snabbt att kontrollera för dem.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Körkortsdiskussionen kanske kan tas i en annan diskussion av de som är intresserade?

/Krille
 
  • Gilla
mgranbom och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
[länk]

På andra håll, t ex i forum sägs det att det är problemfritt med elbil.
Man bör kolla apparna vad det kostar också. Det skiljer en hel del.
Jag kollade Ullared som jag vet finns i 2 av mina appar. Det är samma laddstolpe men i den ena appen betalar man 3 kr/kwh och i den andra 6 kr/kwh. Det är ingen snabbladdare utan en 11 kw laddare.
 
  • Wow
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Vad jag inte begriper är varför det inte tycks gå att betala med kort. Kort kan användas på alla bensinstationer och i alla affärer sedan mycket lång tid.
 
  • Gilla
Hubbe73 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.