TRJBerg TRJBerg skrev:
Ett kort har bättre driftsäkerhet än både mobil och appar.
Ja, men har kortläsaren det, och till vilket pris?
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är det inte bättre att hålla sig till en i praktiken väletablerad "standard" som är i praktiken heltäckande i hela landet?
Allt annat lika, ja. Men allt annat är ju inte lika om man vet att olika betallösningar kostar olika mycket.

Laddinfrastrukturen har också sin historik med mycket småladdande pga. små batterier och därmed många köp för småpengar. Och eftersom att det är förbjudet med kortavgifter har många länge valt att inte acceptera direktbetalning med kort.

Förhoppningsvis förändras det inte minst på snabbladdare då summorna numera är större. Ett sätt att hjälpa den utvecklingen på vägen är att som @witten föreslog premiera dem som accepterar det betalmedel man själv föredrar.
 
  • Gilla
witten och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
därmed många köp för småpengar. Och eftersom att det är förbjudet med kortavgifter har många länge valt att inte acceptera direktbetalning med kort.
Fast det där köper (sorry 😳) jag inte. Idag går det knappt längre att köpa en varmkorv kontant (viss överdrift men åtminstone i linje med utvecklingen) och kan "alla andra" acceptera kort på småköp betydligt under en "normalladdning" borde laddföretagen kunna göra det.

Och vad det gäller driftsäkerhet på kortläsare så duger den för laddning av vätskedrivna bilar...
 
  • Gilla
Erikdenlille och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur tänkte du nu?

Tycker det känns som jag byter plastkortet oftare än mobilen
Byte av det fysiska föremålet ser jag inte som relevant vad gäller min kommentar. F ö byter jag mobil lika ofta eller oftare än kreditkorten/betalkorten.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Jag kan dessutom blippa kortet med Google wallet på alla tankstationer numera.

Det är nog främst inlåsningseffekt med abonnemang och att slippa kortavgifterna man är ute efter
Inte riktigt alla. Jag har nyligen fått lämna en obemannad OKQ8 utan att kunna tanka då jag bara hade mobilen med mig och de saknade "blipp"

/M
 
M mgranbom skrev:
Jag har nyligen fått lämna en obemannad OKQ8 utan att kunna tanka då jag bara hade mobilen med mig och de saknade "blipp"
Amex har historiskt varit dysfunktionellt med blip även om det sakta men säkert fungerar på allt flera ställen.
 
MultiMan
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur tänkte du nu?

Tycker det känns som jag byter plastkortet oftare än mobilen
Märkligt. Är snart 60 och har kanske behövt byta kort 2-3 gånger på alla år och då var enda anledningen gamla tidens kort med magnetremsa som kunde avmagnetiseras. Aldrig behövt byta ett kort med chip (annat än vid utgångsdatum såklart).

Gnuggar du korten mellan bakelitstav och kattskinn som man gjorde på högstadiets fysiklektioner?
 
MultiMan MultiMan skrev:
Är snart 60 och har kanske behövt byta kort 2-3 gånger på alla år
Min erfarenhet är att det är stor skillnad i hållbarhet mellan olika kort. Vissa håller i "evigheter" medan andra spricker på mitten innan giltighetstiden går ut.

Sen är det även stor skillnad på hur de behandlas. Frugan har sina i en plånbok i en handväska och de håller. Mina är oftast klämda i en plånbok i bakfickan och de håller inte.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det där köper (sorry 😳) jag inte. Idag går det knappt längre att köpa en varmkorv kontant (viss överdrift men åtminstone i linje med utvecklingen) och kan "alla andra" acceptera kort på småköp betydligt under en "normalladdning" borde laddföretagen kunna göra det.
Jag argumenterar inte för att det är bra, jag konstaterar bara att det är begripligt.

Vill man förstå snarare än bara konstatera att de är dumma kan man fundera på varifrån utvecklingen kommer också. Mackarna kommer från manuell betalning i kassa och sedelautomater. Men de har också ”förbud” mot för små köp (även om det säkert går rent tekniskt att tanka mindre än tre eller fem liter eller vad de nu har för minimigräns). Även de har alltså försökt undvika småköp.

För 15 år sen skulle jag för övrigt aldrig köpt en korv eller glass med kort. De fick kontanter få jag visste att kortavgiften åt av deras små marginaler. Nu blir det kort, eller swish om de föredrar det, för det är vad jag har.

Jag tror också att snabbladdarna går mot att ta kort (eller vad vi nu har för gängse betalformer om fem år; Apple/Samsung/Google pay kanske), men jag förstår motståndet.
Alfredo Alfredo skrev:
Och vad det gäller driftsäkerhet på kortläsare så duger den för laddning av vätskedrivna bilar...
Jo, men hur många transaktioner per terminal kan du få in på en pump jämfört med en laddstolpe, och på vilka belopp? Fem tankningar eller en laddning per timme i 15 timmar per dygn kanske. 3–5.000 spänn i timmen mot 2–500? 45–75 tkr mot 3–7.500 per dygn?

Det är säkert högt räknat men magnituderna tror jag kan vara typ där.

***

Fler och fler betalningar görs ju för övrigt via appar, inte bara elbilsladdning.

Jag tvättar bilen hos Glimra med appbetalning. Där var det för fem år sedan kort i en central terminal. Jag betalar parkering via appar. Convini har varuautomater med appbetalning. Bensinmackarna försöker även få kunder med avgasbilar att betala via app. Osv.

Det kanske vid närmare eftertanke är Babsterminalerna som är på väg ut. I alla fall vid självbetjäning.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Är det inte bättre att hålla sig till en i praktiken väletablerad "standard" som är i praktiken heltäckande i hela landet?
Varför är det bättre? Det är visserligen enkelt att blippa kortet, men ännu enklare när betalningen hanteras automatiskt mellan bil och laddare. Det är i grunden också kortbetalning, bara det att betalkortet är inlagt i bilen.

Nej jag köper inte argumentet. En uppenbar nackdel är ju att det måste installeras en massa kortläsare när det i dag finns andra lösningar.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men de har också ”förbud” mot för små köp
Men debiterar inte laddapparna (oftast?) det underliggande kortet direkt? I så fall blir det väl samma antal småköp som om man kunde kortbetala direkt vid "laddstolpen"?

Det är ju lite annorlunda med exempelvis Parkster som samlar ihop småköp till ett något mer rejält köp. De skjuter ju dessutom upp smådebiteringar, vilket jag antar inte sker av godhet utan för att det är lönsamt.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jo, men hur många transaktioner per terminal kan du få in på en pump jämfört med en laddstolpe, och på vilka belopp? Fem tankningar eller en laddning per timme i 15 timmar
Fast här handlade det om driftsäkerhet. Och en kortläsare som används mindre bör hålla längre än en som används frekvent...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
W witten skrev:
men ännu enklare när betalningen hanteras automatiskt mellan bil och laddare.
Ingen har väl hävdat något annat. Det är ju behovet av en "massa" laddappar som folk skulle vilja ersätta med "normal" kortbetalning. Kan den normala kortbetalningen ske ännu mer automatiskt tror jag få protesterar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen har väl hävdat något annat. Det är ju behovet av en "massa" laddappar som folk skulle vilja ersätta med "normal" kortbetalning. Kan den normala kortbetalningen ske ännu mer automatiskt tror jag få protesterar.
Jo TRJberg tyckte att det var bättre att hålla sig till kort när jag föreslog Teslas lösning.
 
TRJBerg
W witten skrev:
Varför är det bättre? Det är visserligen enkelt att blippa kortet, men ännu enklare när betalningen hanteras automatiskt mellan bil och laddare. Det är i grunden också kortbetalning, bara det att betalkortet är inlagt i bilen.

Nej jag köper inte argumentet. En uppenbar nackdel är ju att det måste installeras en massa kortläsare när det i dag finns andra lösningar.
Jag kan inte för mitt liv se att det skulle vara enklare. Snarare rakt tvärtom.
Och betydligt större risk för strul (= det fungerar inte när man ska betala).
Förstår inte hur du resonerar.
 
  • Gilla
andersjwerner
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag kan inte för mitt liv se att det skulle vara enklare. Snarare rakt tvärtom.
Och betydligt större risk för strul (= det fungerar inte när man ska betala).
Förstår inte hur du resonerar.
Vad brukar strula menar du? Jag har inte hört talas om problem med lösningen utan tycker själv att den är otroligt stabil.
 
W witten skrev:
Jo TRJberg tyckte att det var bättre att hålla sig till kort när jag föreslog Teslas lösning.
Exakt hur han tänkte får han svara på själv men jag skulle föredra ett system där jag kunde använda precis alla laddstolpar och betala direkt med kort jämfört med en helautomagisk lösning som fungerar på vissa ställen.

Jag kan tanka min bensinbil överallt och betala vid pumpen. Varför ska jag inte kunna göra detsamma (enkelt) med en elbil?
 
  • Gilla
Erikdenlille och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.