60 469 läst · 1 022 svar
60k läst
1,0k svar
Om att resa med en elbil
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Ja, men har kortläsaren det, och till vilket pris?TRJBerg skrev:
Allt annat lika, ja. Men allt annat är ju inte lika om man vet att olika betallösningar kostar olika mycket.TRJBerg skrev:
Laddinfrastrukturen har också sin historik med mycket småladdande pga. små batterier och därmed många köp för småpengar. Och eftersom att det är förbjudet med kortavgifter har många länge valt att inte acceptera direktbetalning med kort.
Förhoppningsvis förändras det inte minst på snabbladdare då summorna numera är större. Ett sätt att hjälpa den utvecklingen på vägen är att som @witten föreslog premiera dem som accepterar det betalmedel man själv föredrar.
Fast det där köper (sorry 😳) jag inte. Idag går det knappt längre att köpa en varmkorv kontant (viss överdrift men åtminstone i linje med utvecklingen) och kan "alla andra" acceptera kort på småköp betydligt under en "normalladdning" borde laddföretagen kunna göra det.Nötegårdsgubben skrev:
Och vad det gäller driftsäkerhet på kortläsare så duger den för laddning av vätskedrivna bilar...
Inte riktigt alla. Jag har nyligen fått lämna en obemannad OKQ8 utan att kunna tanka då jag bara hade mobilen med mig och de saknade "blipp"Johannes Carlsson skrev:
/M
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 394 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 394 inlägg
Märkligt. Är snart 60 och har kanske behövt byta kort 2-3 gånger på alla år och då var enda anledningen gamla tidens kort med magnetremsa som kunde avmagnetiseras. Aldrig behövt byta ett kort med chip (annat än vid utgångsdatum såklart).Johannes Carlsson skrev:
Gnuggar du korten mellan bakelitstav och kattskinn som man gjorde på högstadiets fysiklektioner?
Min erfarenhet är att det är stor skillnad i hållbarhet mellan olika kort. Vissa håller i "evigheter" medan andra spricker på mitten innan giltighetstiden går ut.MultiMan skrev:
Sen är det även stor skillnad på hur de behandlas. Frugan har sina i en plånbok i en handväska och de håller. Mina är oftast klämda i en plånbok i bakfickan och de håller inte.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 295 inlägg
Jag argumenterar inte för att det är bra, jag konstaterar bara att det är begripligt.Alfredo skrev:
Vill man förstå snarare än bara konstatera att de är dumma kan man fundera på varifrån utvecklingen kommer också. Mackarna kommer från manuell betalning i kassa och sedelautomater. Men de har också ”förbud” mot för små köp (även om det säkert går rent tekniskt att tanka mindre än tre eller fem liter eller vad de nu har för minimigräns). Även de har alltså försökt undvika småköp.
För 15 år sen skulle jag för övrigt aldrig köpt en korv eller glass med kort. De fick kontanter få jag visste att kortavgiften åt av deras små marginaler. Nu blir det kort, eller swish om de föredrar det, för det är vad jag har.
Jag tror också att snabbladdarna går mot att ta kort (eller vad vi nu har för gängse betalformer om fem år; Apple/Samsung/Google pay kanske), men jag förstår motståndet.
Jo, men hur många transaktioner per terminal kan du få in på en pump jämfört med en laddstolpe, och på vilka belopp? Fem tankningar eller en laddning per timme i 15 timmar per dygn kanske. 3–5.000 spänn i timmen mot 2–500? 45–75 tkr mot 3–7.500 per dygn?Alfredo skrev:
Det är säkert högt räknat men magnituderna tror jag kan vara typ där.
***
Fler och fler betalningar görs ju för övrigt via appar, inte bara elbilsladdning.
Jag tvättar bilen hos Glimra med appbetalning. Där var det för fem år sedan kort i en central terminal. Jag betalar parkering via appar. Convini har varuautomater med appbetalning. Bensinmackarna försöker även få kunder med avgasbilar att betala via app. Osv.
Det kanske vid närmare eftertanke är Babsterminalerna som är på väg ut. I alla fall vid självbetjäning.
Varför är det bättre? Det är visserligen enkelt att blippa kortet, men ännu enklare när betalningen hanteras automatiskt mellan bil och laddare. Det är i grunden också kortbetalning, bara det att betalkortet är inlagt i bilen.TRJBerg skrev:
Nej jag köper inte argumentet. En uppenbar nackdel är ju att det måste installeras en massa kortläsare när det i dag finns andra lösningar.
Men debiterar inte laddapparna (oftast?) det underliggande kortet direkt? I så fall blir det väl samma antal småköp som om man kunde kortbetala direkt vid "laddstolpen"?Nötegårdsgubben skrev:
Det är ju lite annorlunda med exempelvis Parkster som samlar ihop småköp till ett något mer rejält köp. De skjuter ju dessutom upp smådebiteringar, vilket jag antar inte sker av godhet utan för att det är lönsamt.
Fast här handlade det om driftsäkerhet. Och en kortläsare som används mindre bör hålla längre än en som används frekvent...Nötegårdsgubben skrev:
Ingen har väl hävdat något annat. Det är ju behovet av en "massa" laddappar som folk skulle vilja ersätta med "normal" kortbetalning. Kan den normala kortbetalningen ske ännu mer automatiskt tror jag få protesterar.W witten skrev:
Jo TRJberg tyckte att det var bättre att hålla sig till kort när jag föreslog Teslas lösning.Alfredo skrev:
Jag kan inte för mitt liv se att det skulle vara enklare. Snarare rakt tvärtom.W witten skrev:Varför är det bättre? Det är visserligen enkelt att blippa kortet, men ännu enklare när betalningen hanteras automatiskt mellan bil och laddare. Det är i grunden också kortbetalning, bara det att betalkortet är inlagt i bilen.
Nej jag köper inte argumentet. En uppenbar nackdel är ju att det måste installeras en massa kortläsare när det i dag finns andra lösningar.
Och betydligt större risk för strul (= det fungerar inte när man ska betala).
Förstår inte hur du resonerar.
Vad brukar strula menar du? Jag har inte hört talas om problem med lösningen utan tycker själv att den är otroligt stabil.TRJBerg skrev:
Exakt hur han tänkte får han svara på själv men jag skulle föredra ett system där jag kunde använda precis alla laddstolpar och betala direkt med kort jämfört med en helautomagisk lösning som fungerar på vissa ställen.W witten skrev:
Jag kan tanka min bensinbil överallt och betala vid pumpen. Varför ska jag inte kunna göra detsamma (enkelt) med en elbil?