P pmd skrev:
Visst är det så, men man kan ändå välja om man vill kunna prata med grannen i fortsättningen, eller inte.
Min granne hade nog bränt den relationen genom att vandalisera min egendom.

Nissens
J Jocke Best skrev:
Du får för det första läsa inlägget en gång till. De saker du tar upp har även med uppsåt att göra. Inga konstigheter.
Det är nog du som får läsa en gång till. Jag tror att det är oerhört ovanligt att någon kör in i en annan bil bakifrån med uppsåt, det är sannolikt mycket vanligare att det handlar om ovarsamhet eller liknande.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Önskar grannen förhandla bort en anmälan om skadegörelse från TS så kan beloppet räknas med utgångpunkten 80 dagsböter från HD-domen.
Men se upp så det inte räknas som utpressning.

• Wow
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Adam.jn skrev:
Tack allesammans för samtliga bidrag

Om jag ska förtydliga så var det (efter ny information) inte grannen utan dennes grävare som fällde trädet i samband med markarbete på grannens tomt. Det handlar om nybyggnation av hus så vare sig undertecknad eller grannen har något färdigbyggt hus på tomten för närvarande.

Pratade med firman grannen anlitat och fick svar att de tog fel på tomtgränsen, så de fällde ner trädet (som låg precis innanför min tomtgräns) från rötterna, och styckade stammen i tre delar på vardera 4m (av någon oklar anledning och utan mitt godkännande)!

Vill ju helst slippa någon långdragen civilrättslig process.
Brottas med tankarna kring en balansgång där man inte vill låta girighet ta över samtidigt som man inte vill att ett en sådan oaktsam handling skall försvinna med vinden onoterad.

/Adam
Det här vänder ju helt på frågan, där ser man hur viktigt det är att skriva tydligt från början! Det är ju firman du ska kräva , inte grannen. Och varför jag vet det, jo en av våra anställda gjorde samma sak och vi blev ersättningsskyldiga efter konsultation med jurister. Några år sedan nu men har för mig att vi betalade 7000:-

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Bockamålen Bockamålen skrev:
Det här vänder ju helt på frågan, där ser man hur viktigt det är att skriva tydligt från början! Det är ju firman du ska kräva , inte grannen. Och varför jag vet det, jo en av våra anställda gjorde samma sak och vi blev ersättningsskyldiga efter konsultation med jurister. Några år sedan nu men har för mig att vi betalade 7000:-
Det där med vart skadeståndsanspråk ska riktas är alltid lite knepigt i och med att jordabalken/miljöbalken lägger en hel del ansvar på markägaren. En del t o m strikt. Men det gäller ju bara vissa typer av arbete t ex markarbete, sprängning o s v.

Om en entreprenörs anställda på eget initiativ ger sig ut i grannskapet och sågar ned träd hos andra utan att det är en del av uppdraget från markägaren så blir det ju som du säger, entreprenörens ansvar i första hand. Svårt att lyckas visa att markägaren skulle ha ett ansvar för oaktsamhet av denna typ från entreprenörens sida. Särskilt om det är en markentreprenör som en del av sin yrkesroll ska kunna det här med fastighetsgränser, deras läge och gränsmärken.

Jag tycker att olovlig fällning av just träd är en komplicerad fråga. Av svaren att döma tycker vissa här att träd är en skitgrej som man gärna blir av med och att en vedhög är kompensation nog för att någon kapat ner någon annans träd.

Värderar man inte träden på ens tomt högre än så, då är det ju inget att bråka om. Trädet blir fällt. Grannen som fällt det tyckte uppenbarligen att det skulle bort och den "drabbade" slapp fälla trädet själv och får dessutom ved att elda med utan att själv behöva slita för det.

Själv uppskattar jag mina träd betydligt mer än så. Jag har fyra gamla lönnar på tomten. För att se hur mycket jag tycker att de är värda för mig gör jag följande tankeexperiment: Någon knackar på dörren och säger "Du får x kronor för att ta ner de där träden".

Hur mycket pengar skulle jag tänka mig att avstå ifrån för att få ha träden kvar? Jag skulle inte gå under 100.000 i alla fall. Börjar vi närma oss 200.000 skulle jag fundera allvarligt på det, men ändå inte vara säker på att gå med på det. Träden gör väldigt mycket för hur min trädgård ser ut och hur det känns att vara i den. Planterar jag nya skulle jag inte få uppleva dem innan jag går i graven.

Skulle jag säga till grannen som olovligen fällt mina träd att jag vill ha 200.000 som kompensation skulle jag antagligen bli hånad både av honom och av det här forumet 🙃.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Skulle jag säga till grannen som olovligen fällt mina träd att jag vill ha 200.000 som kompensation skulle jag antagligen bli hånad både av honom och av det här forumet 🙃.
Om jag vore din granne och skulle vilja ha bort de stora träden skulle jag självklart prata med dig innan , erbjuda dig 200 000kr och att min entreprenör fixar allt arbete med träfällningen.

Livet i blir ju mycket lättare om man pratar och tar reda på OM man kan få sin vilja fram och vad priset isåfall blir.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Folk som medvetet tar sig friheter med grannars egendom på grannars mark har redan bestämt sig för att skita i grannsämjan och kommer sannolikt ta sig ytterligare friheter i framtiden. Om du upplever det som att grannen gjort det här uppsåtligen (inte av misstag) och tänkt att han ska komma undan med det känner jag spontant att det är värt mycket att se till att det får kännbara ekonomiska och rättsliga konsekvenser om inte det råder mkt speciella omständigheter som talar emot det. Vuxna människor bör inte få lära sig att de kan komma undan med vad som helst.

Inled en dialog per SMS eller inspelade samtal så att det framgår vad som har hänt, vem som är ansvarig och varför. Polisanmäl eller stäm. Du kommer kanske få 10-15 000 men din granne kommer att få en värdefull (eller åtminstone dyr) utbildning i allmänt hyfs.

I annat fall kan du be om 20 000 i ersättning (skadestånd + näsknäpp, men sannolikt en saftig rabatt på det sistnämnda). Om du har bolån kan du amortera med motsvarande summa. Om du inte har bolån kan du bygga ett 15m högt betongmonument där trädet stod, för att hedra dess minne. Älskade träd. Vi kommer att sakna dig.

EDIT: om det nu är ett företag som "klantat" sig är det väl hursomhelst inte grannen som ska betala utan företaget. 10-15 000 är rimligt från mitt perspektiv. Om du har användning för ved eller fina torkade plankor kan ni kanske komma överens om något sådant.

Redigerat:
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
Jag tycker att olovlig fällning av just träd är en komplicerad fråga. Av svaren att döma tycker vissa här att träd är en skitgrej som man gärna blir av med och att en vedhög är kompensation nog för att någon kapat ner någon annans träd.

Värderar man inte träden på ens tomt högre än så, då är det ju inget att bråka om. Trädet blir fällt. Grannen som fällt det tyckte uppenbarligen att det skulle bort och den "drabbade" slapp fälla trädet själv och får dessutom ved att elda med utan att själv behöva slita för det.

Själv uppskattar jag mina träd betydligt mer än så. Jag har fyra gamla lönnar på tomten. För att se hur mycket jag tycker att de är värda för mig gör jag följande tankeexperiment: Någon knackar på dörren och säger "Du får x kronor för att ta ner de där träden".

Hur mycket pengar skulle jag tänka mig att avstå ifrån för att få ha träden kvar? Jag skulle inte gå under 100.000 i alla fall. Börjar vi närma oss 200.000 skulle jag fundera allvarligt på det, men ändå inte vara säker på att gå med på det. Träden gör väldigt mycket för hur min trädgård ser ut och hur det känns att vara i den. Planterar jag nya skulle jag inte få uppleva dem innan jag går i graven.

Jag är beredd att hålla med dig - jag har också träd på min tomt som jag vill ha kvar och skulle bli mäkta förbannad om någon "råkade" såga ner. Men även träd som snarast skulle vara skönt att bli av med.

För mig kokar ändå frågan ner till två aspekter: uppsåt och vikten av god framtida grannrelation. Har grannen tagit ner mitt finaste träd bakom min rygg för att få mer havsutsikt skulle jag bedöma mycket hårdare än om det var ett misstag och/eller trädet egentligen inte var så viktigt för mig. Vilket kanske är mer troligt på en ännu obebyggd tomt.

Men som jag skrev tidigare, vilket jag antar att du refererar till. Relationen till grannen är inte oväsentlig heller och om man inte går den rättsliga vägen är förstås den moraliska bedömningen avgörande. Både i hur mycket ersättning man med äran i behåll kan kräva, men även hur skyldig grannen känner sig. Absolut går det argumentera åt båda håll.

• Gilla
Mnbvcxz
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här gör ju hela ansvarsfrågan riktigt otydlig. Om inte grannen har instruerat dem att ge sig på trädet så är din motpart troligen firman. Och eftersom de är proffs förväntas de ta hänsyn till fastighetsgränserna vid schaktning. Så troligen oaktsamhet.

Lite mer pragmatiskt så har jag sett ett antal småhus uppföras på obebyggda tomter i mitt nära grannskap det senaste åren. Och anläggningsföretagen skiter fullständigt i fastighetsgränser och gräver där de känner för det utan markägarens kännedom om det rör sig om t ex obebyggd mark bredvid tomten. Jag tror ingen har hållit sig helt inom fastighetsgränserna i något fall här. Och de gräver ofta bort några gränsmarkeringar och träd på annans mark. Branschen är helt enkelt inte bättre än så här, det är ett antal praktiska män med grävmaskin. Och markägaren, den blivande villaägaren som köpt husbygget håller sig ofta långt borta från "brottsplatsen".
.. och att gömma, förstöra eller flytya utsatta gränsmarkeringar är en straffbar handling och bör under alla omständigheter anmälas.

A Adam.jn skrev:
Grannen har olovligt fällt ner ett träd (tall) på min tomt. Trädet var fullvuxen, lite över 12 m. Efter konfrontation är grannen villig att betala skadestånd. Vad anser ni är en rimlig ersättning/belopp? Finns ju skräckhistorier där vissa fått betala skyhöga summor, 50-100k kr. Någon som varit med om något liknande och blivit ersatta (alternativt blivit skadeståndsskyldiga och kan ge en summa ;)

Har läst lite gamla trådar men på dessa framgår inte något konkret pris. Vet att det är olika faktorer som spelar in. Men vad anser ni kan vara en skälig summa?
https://www.hallandsposten.se/nyhet...omen-om-skogsskövlingen-i-tylösand-1.49684436

• Haha
  • Wow
yonna och 1 till
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Vilka definierar Du som "vi"?
Vi, dvs alla röstberättigade medborgare, har den politik som vi valt.
Nepp, en stor del av oss har politik vi inte personligen valt 😉 vi röstberättigade lever faktiskt med en politik som är någon sorts medel av majoritetens val

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:

Rättsapparaten erkänner ju förlorat fastighetsvärde som har med trädens estetiska uttryck att göra. Så om din fastighet förlorar värde på marknaden p g a att fina gamla träd fälls så har du rätt till motsvarande skadestånd där. Och bedömningen görs ju rent skälighetsmässigt, så det är typ att rätten sätter upp fingret i luften och känner hur mycket fastighetsvärde som du har förlorat.

Men rättsapparaten erkänner inte din personliga och sentimentala värdering av träden. "För mig är träden värda [ett högt belopp]" flyger inte rättsligt.

• Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:

Frågan är ju inte vad dina känslor säger, frågan är ju om någon skulle betala 200 000:- extra för att ha några gigantiska träd på villatomten när de letar efter nytt boende. Det kan till och med vara så att köpare tvekar pga dem, eller åtminstone räknar dem som en kostnad att bli av med.

Nissens Nissens skrev:
Frågan är ju inte vad dina känslor säger, frågan är ju om någon skulle betala 200 000:- extra för att ha några gigantiska träd på villatomten när de letar efter nytt boende. Det kan till och med vara så att köpare tvekar pga dem, eller åtminstone räknar dem som en kostnad att bli av med.
Vissa vill ha en levande trädgård med så mycket växter som möjligt. Andra vill enbart ha tryckimpregnerat trä och eventuellt en robotklippt gräsyta så lättskött som möjligt. Träd är mest ett omak med löv och annat jobbigt.

Då blir det ju skevt när böter ska delas ut. För mig är mina stora träd i trädgården inte lika viktiga som att taket på huset inte läcker in - men nästan.

Det blir ju en toppenaffär att köpa ett hus som ingen annan vill ha för att grannarna har stora skymmande träd och sedan kapa skiten mot max några tiotusen i böter. Vips har du bättre utsikt och ökat priset på det nyköpta huset rejält. Sur granne? Vem bryr sig. Det är ju bara att sälja och flytta.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.