30 754 läst · 91 svar
31k läst
91 svar
Olovlig bergvärmebrunn på vår mark - lösningsförslag?
Kan bli problem när man ska bruka marken. Man kan troligen inte köra tunga maskiner där. Och hindrar uppförande av ev byggnader eller andra anläggningar som t ex väg.Christer G.V. skrev:
Det vore intressant om TS kunde ge lite fler detaljer om var borrhålet egentligen ligger..
Det är mycket osannolikt att bergvärmehålet ligger "mitt i skogen", Vi får väl anta att om har en "skogsgård", så handlar det om minst 5-10 hektar skogsmark.
Det är väl snarare sannolikt så att borrhålet ligger väldigt nära fastighetsgränsen, mellan TS och "nya grannens" fastighet, kanske bara någon meter in, och dessutom nära grannens bostadshus, och eftersom det är borrat, så finns det berg under marken. Antagligen lågproduktiv mark eller impediment.
Jag antar också att det inte handlar om hagmark/betesmark eller liknande, för då tror jag att TS hade varit urförbannad, eftersom borrhålet hade varit besvärligt för brukandet, och då hade nog TS redan skrivit om detta.
Olägenheten för TS avseende brukandet av skogsfastighetens skulle i fall det ser som ovan vara väldigt måttlig, det kan kanske växa något enstaka träd på TS mark, som skulle kunna vara avverkningsbart, samtidigt som det är enkelt att avstå från att köra med maskiner precis ovanpå borrhålet.
Vill man då behålla en god grannsämja, så är det rimligaste att skriva ett tidsbegränsat avtal/servitut, med en rättighet för grannen att nyttja exakt det borrhålet.
Ni som snackar om att borrhålet skulle "stjäla TS värme" tänker fel. Det gäller endast om det borras massor med hål väldigt nära varandra, t.ex. i ett villaområde med små tomter.
Risken att det bli för många borrhål på landet, är försumbar.
Det är mycket osannolikt att bergvärmehålet ligger "mitt i skogen", Vi får väl anta att om har en "skogsgård", så handlar det om minst 5-10 hektar skogsmark.
Det är väl snarare sannolikt så att borrhålet ligger väldigt nära fastighetsgränsen, mellan TS och "nya grannens" fastighet, kanske bara någon meter in, och dessutom nära grannens bostadshus, och eftersom det är borrat, så finns det berg under marken. Antagligen lågproduktiv mark eller impediment.
Jag antar också att det inte handlar om hagmark/betesmark eller liknande, för då tror jag att TS hade varit urförbannad, eftersom borrhålet hade varit besvärligt för brukandet, och då hade nog TS redan skrivit om detta.
Olägenheten för TS avseende brukandet av skogsfastighetens skulle i fall det ser som ovan vara väldigt måttlig, det kan kanske växa något enstaka träd på TS mark, som skulle kunna vara avverkningsbart, samtidigt som det är enkelt att avstå från att köra med maskiner precis ovanpå borrhålet.
Vill man då behålla en god grannsämja, så är det rimligaste att skriva ett tidsbegränsat avtal/servitut, med en rättighet för grannen att nyttja exakt det borrhålet.
Ni som snackar om att borrhålet skulle "stjäla TS värme" tänker fel. Det gäller endast om det borras massor med hål väldigt nära varandra, t.ex. i ett villaområde med små tomter.
Risken att det bli för många borrhål på landet, är försumbar.
Som jag tolkar och tänker så det den nya ägarens borrhål även om det hamnar på fel sida fastighetsgränsen.. särskillt om det bara är några meter hit eller dit..
Att tro att borrhålet blir skogsägarens bara för att det borrat på fel sida tomtgräns är enligt mig rent svammel.. att det liggger på fel sida gränsen ändrar inte vem som äger det lika lite som gamla ledningar där servituten ramlat bort eller i glömska fortfarande ägs av nån och aldrig eller åtminstone väldigt väldigt sällan övergår i markägarens ägande även om det ligger i marken på dennes mark..
Egentligen är det ju bara slangar /ledningar i mark nu går dom inte till nåt elskåp eller till nån annan utan är en slinga för energiutvinning men inte fan äger man grannens elkabel för den är nedgrävd i ens mark även om servitutet försvunnit eller tappats bort eller kanske aldrig funnits.. hur kan man tro att det här ska tolkas på nåt helt annat vis.. att skada brunnen är skadegörelse likväl som det är att skada grannens elkabel servitut eller inte kvittar.. det är ju kronofogde som ska komma och lyfta in kabel eller slang eller energibrunn bort från grannens mark om man nu ska dra det till sin spets . men den ringa skadan för skogsägaren gör troligen att det kanske till och med går att tvinga genom ett servitut via lantmäteriet för att man råkat borra hålet nån meter in på fel sida tomtgränsen..
Att tro att borrhålet blir skogsägarens bara för att det borrat på fel sida tomtgräns är enligt mig rent svammel.. att det liggger på fel sida gränsen ändrar inte vem som äger det lika lite som gamla ledningar där servituten ramlat bort eller i glömska fortfarande ägs av nån och aldrig eller åtminstone väldigt väldigt sällan övergår i markägarens ägande även om det ligger i marken på dennes mark..
Egentligen är det ju bara slangar /ledningar i mark nu går dom inte till nåt elskåp eller till nån annan utan är en slinga för energiutvinning men inte fan äger man grannens elkabel för den är nedgrävd i ens mark även om servitutet försvunnit eller tappats bort eller kanske aldrig funnits.. hur kan man tro att det här ska tolkas på nåt helt annat vis.. att skada brunnen är skadegörelse likväl som det är att skada grannens elkabel servitut eller inte kvittar.. det är ju kronofogde som ska komma och lyfta in kabel eller slang eller energibrunn bort från grannens mark om man nu ska dra det till sin spets . men den ringa skadan för skogsägaren gör troligen att det kanske till och med går att tvinga genom ett servitut via lantmäteriet för att man råkat borra hålet nån meter in på fel sida tomtgränsen..
Så om jag borrar ett hål på din mark så har jag alltså rätt till hålet? Gäller det även om jag gräver ner en studsmatta eller en betongring för att elda i? Och det är alltså skadegörelse om du försöker ta bort det. Hur gör man med servitutet för att ta sig till studsmattan, får man en stig från gatan eller egen parkering?P polaris78 skrev:Som jag tolkar och tänker så det den nya ägarens borrhål även om det hamnar på fel sida fastighetsgränsen.. särskillt om det bara är några meter hit eller dit..
Det har stor betydelse om det är gjort med flit eller av misstag har hamnat just på fel sida gränsen.. vi får väl anta att vi inte pratar villa område i stan med staket mellan tomterna utan där det är mer oklart och kan ske av misstag...K KungAnka skrev:Så om jag borrar ett hål på din mark så har jag alltså rätt till hålet? Gäller det även om jag gräver ner en studsmatta eller en betongring för att elda i? Och det är alltså skadegörelse om du försöker ta bort det. Hur gör man med servitutet för att ta sig till studsmattan, får man en stig från gatan eller egen parkering?
i fallen du tar med studsmatta och betongring att elda i så kommer man knappast få lägga dom kvar hos grannen då dom är lättare att flytta till rätt sida tomtgränsen och vägrar grannen så blir det väl kronofogde eller rätten via ombud som ska komma och flytta grejerna till rätt sida tomtgränsen..
Är det däremot saker som är svårt att flytta eller kostsamt som hundrameter djupa borrhål eller byggnader som står lite fel så blir det ofta inte flyttat utan kostnaden för att göra rättt blir oskäligt hög och man börjar fundera hur pass lidande markägaren är av intrånget..
I fallet med bergvärmehål så kan dom göras helt under markytan så ingen ser vart hålet är och det är troligen lika lite lidande för grannen som när man har kablar nedgrävda på sin mark och där vet vi ju alla att man kan tvinga fram sertvitut om det verkligen behövs om nån markägare tvärvägrar.
Och ja man får inte som markägare ta lagen i egna händer och skada bergvärmehålet nu när man uppenbart vet att det finns där, då är risken stor att det ramlar under skadegörelse trots att det är på "min mark utan mitt lov.." det är så svensk lag fungerar.. man får inte gräva upp eller skada saker som finns nedgrävda i marken för att man äger ett stycke mark.. Sen får folk inte heller gräva ner saker på din mark hur som helst heller men att nån gör fel ger inte fri chans att gräva upp det och slänga in det till grannen igen då är man två dårar som brutit mot lagar och det är nog störst chans att markägaren är den som faktiskt åker dit på det..
Den typen av hämd liknande öga för öga beteenden brukar inte uppskattas när man kommer till lagar och regler..
Redigerat:
Dom sakerna du nämner är långt ifrån bergvärmehål. De är betydligt enklare att flytta , med betydligt mindre konsekvenser. Vem fan skulle gräva ner en studsmatta?K KungAnka skrev:Så om jag borrar ett hål på din mark så har jag alltså rätt till hålet? Gäller det även om jag gräver ner en studsmatta eller en betongring för att elda i? Och det är alltså skadegörelse om du försöker ta bort det. Hur gör man med servitutet för att ta sig till studsmattan, får man en stig från gatan eller egen parkering?
Så länge det inte finns mer information, så är det svårt att vara så kategorisk och göra det så enkelt för sig som du gör nu.
Visst är det ett intrång, men det kan vara gjort i god tro. Ibland är det väldigt otydligt var fastighetsgränser verkligen går när man befinner sig på landsbygden, i en miljö med mycket skog och mark, och glest mellan husen.
Vi har en skogsfastighet i två skiften. På det ena skiftet har en tidigare ägare varit osams med sin ena rågranne, och någon gång för sisådär 50 år sedan märkt upp gränsen mycket noga.
På det andra skiftet så har man varit sams genom historien, och där saknas helt gränsmarkeringar.
Det finns inga rör naturligtvis, eftersom gränserna bestämdes för flera hundra år sedan, några gränsrösen finns inte heller. Det finns endast rester av en gammal gärdesgård på en delsträcka...
Det kan vara så, att den som borrat hålet, kanske endast en halv meter in på TS mark, trodde att det var på den egna marken.
Gårdscentrum för TS mark kan ligga flera kilometer från grannen som låtit borra bergvärmehålet.
Jag tycker att man ska ha en positiv attityd till sina medmänniskor, så länge som de är trevliga och åtminstone försöker göra rätt för sig.
Självklart så bör man prata med sin granne innan man borrar ett bergvärmehål, och så gott det går, säkerställa att man inte går över gränsen till grannens mark.
Att starta en lantmäteriförrättning för gränsbestämning, är en dyr och komplicerad sak, det kan ta många år och kosta rejäla summor. Det är mer rimligt att komma överens.
Underhållet av bergvärmehål är mikroskopiskt. De flesta syns inte ens över mark. Det behövs antagligen vare sig stig eller parkeringsplatser.
Och btw, det finns inga "gator" på landet...
Jag håller fortfarande på att TS ska försöka få någon form av avtal och en flaska vin till jul.S skogaliten skrev:Dom sakerna du nämner är långt ifrån bergvärmehål. De är betydligt enklare att flytta , med betydligt mindre konsekvenser. Vem fan skulle gräva ner en studsmatta?
Så länge det inte finns mer information, så är det svårt att vara så kategorisk och göra det så enkelt för sig som du gör nu.
Visst är det ett intrång, men det kan vara gjort i god tro. Ibland är det väldigt otydligt var fastighetsgränser verkligen går när man befinner sig på landsbygden, i en miljö med mycket skog och mark, och glest mellan husen.
Vi har en skogsfastighet i två skiften. På det ena skiftet har en tidigare ägare varit osams med sin ena rågranne, och någon gång för sisådär 50 år sedan märkt upp gränsen mycket noga.
På det andra skiftet så har man varit sams genom historien, och där saknas helt gränsmarkeringar.
Det finns inga rör naturligtvis, eftersom gränserna bestämdes för flera hundra år sedan, några gränsrösen finns inte heller. Det finns endast rester av en gammal gärdesgård på en delsträcka...
Det kan vara så, att den som borrat hålet, kanske endast en halv meter in på TS mark, trodde att det var på den egna marken.
Gårdscentrum för TS mark kan ligga flera kilometer från grannen som låtit borra bergvärmehålet.
Jag tycker att man ska ha en positiv attityd till sina medmänniskor, så länge som de är trevliga och åtminstone försöker göra rätt för sig.
Självklart så bör man prata med sin granne innan man borrar ett bergvärmehål, och så gott det går, säkerställa att man inte går över gränsen till grannens mark.
Att starta en lantmäteriförrättning för gränsbestämning, är en dyr och komplicerad sak, det kan ta många år och kosta rejäla summor. Det är mer rimligt att komma överens.
Underhållet av bergvärmehål är mikroskopiskt. De flesta syns inte ens över mark. Det behövs antagligen vare sig stig eller parkeringsplatser.
Och btw, det finns inga "gator" på landet...
För en nedgrävd studsmatta uppe på skiftet skulle jag inte kräva nånting, men skulle ändå vilja ha ett avtal. Ett muntligt ”är det OK om vi…” är helt tillräckligt i det fallet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon sa att det kostar ca 70 tkr att ta bort en anläggning. Är det en bedömning du kan hålla med om?M Martin Silvemark skrev:Hej!
Efter att länge haft problem med en granne till vår skog har vi nu istället fått en ny positiv granne. Tillsammans försöker vi att komma fram till en lösning. Därför behöver vi hjälp med att få fram lite faktauppgifter.
Det aktuella problemet är att den tidigare grannen oss ovetande olovligen borrat en brunn för bergvärme flera meter in på vår mark.Inför kommande diskussioner med den nya grannen behöver vi nu få fram lite fakta som vi hoppas att du kan hjälpa oss med.Att via en behörig installatör på ett korrekt sätt ta bort / avinstallera anläggningen från vår mark lär väl kosta en hel del. Kan du ge oss en grov kalkyl på vad denna kostnad eventuellt skulle bli?Om vi istället skulle komma fram till att den nya grannen betalar oss en ersättning för att behålla anläggningen: Finns det någon praxis för en sådan typ av ersättning? Engångsersättning och/eller löpande ersättning?Det vore toppen om du kunde hjälpa oss få fram lite fakta om dessa alternativ. Vi ser fram emot dina synpunkter.
Om man tar bort en anläggning på detta sätt, är det då tillåtet att borra ett nytt hål närmare än 20 m från det gamla hålet?
Varför skulle det kosta så mycket? Vad ska göras menar du?
På vilket sätt är hålet ett problem för dig?
På vilket sätt är hålet ett problem för dig?
Hur kan det komma sig att du inte märkt att grannen borrat en energibrunn? Det låter under borrningen, det transporteras borrigg, container för borrkax, och grävmaskin som brukas märkas.M Martin Silvemark skrev:
Personligen så skulle jag se ett eventuellt dumpande av borrkax på fel ställe (annans mark), som ett stort problem, som teoretiskt sett skulle kunna vara ett miljöbrott.
Givetvis är det ett intrång, och väldigt konstigt att borra en brunn på annans mark utan lov, men nu finns brunnen där, och om intrånget är litet, så är det enklaste att skapa ett tidsbegränsat avtal med grannen, som enbart gäller den brunnen, och som absolut inte ger rätt att borra fler hål på din mark.
Han du inte ge mer information om hålet, dess tillkomst, och sådant som hur långt in på din mark hålet finns, hur nära ditt gårdscentrum hålet och andra omständigheter, som t.ex. hur länge hålet funnits där, om det kanske kan vara så att det gjorts en muntlig överenskommelse om borrhålet, med någon annan i din familj/släkt (om skogsgården varit i släktens ägo under ett antal år, kanske med samägande, men där du tagit över, eller om du ärvt gården).
Eller är det rent av så att grannen med borrhålet, bor på en fastighet som relativt nyligen styckats av från din skogsfastighet, och borrhålet togs upp innan avstyckning?
Kostnadsuppskattningen innefattar hur mycket det kostar att borra ett nytt hål och dra ledningar dit, samt ta bort de gamla ledningarna till, och det som som går ner i det gamla hålet.
Grannens uppvärmningssystem bygger ju på att ett borrhål finns, så grannen behöver verkligen ett borrhål, som iofs skulle kunna ersättas med jordvärmeledning, om tillräcklig yta av lämpligt slag finns på grannens mark.
Kostnadsuppskattningen känns som en rimlig uppskattning mellan tummen och pekfingret.
Det finns antagligen inget hinder mot att borra ett nytt hål relativt nära det gamla hålet. Så länge det första hålet är oanvänt i varje fall. Återigen, många aktiva energibrunnar nära varandra gör att marken till slut värms upp. En inaktiv brunn är i princip neutral.
Dessutom: Är borrhålet störande för ditt brukande av fastigheten? På vilket sätt? Jag har svårt att föreställa mig att någon granne låtit borra ett hål mer än några få meter "över gränsen" till grannen, och att borrhålet dessutom är nära grannens bostadhus, där värmen ska användas.
Så berätta mer om borrhålets belägenhet, dess tillkomst och vilka problem det orsakar för dig, förutom att det är väldigt märkligt att göra en så pass dyr åtgärd, som att borra en energibrunn på annans mark.
Ju mer faktiska problem, desto viktigare att få bort det istället för att skriva avtal. Men om problemen är små, så gäller det att markera tydligt, och få en mer symbolisk intrångsersättning.
Allra viktigast, är att säkerställa att grannen inte, med början i borrhålet, börjar annektera delar av din fastighet på olika sätt.
Så därför är ett ordentligt skriftligt avtal med grannen ett måste, i termer av "hit men inte längre".
Redigerat:
Den olovliga brunnen borrades 2016 oss ovetande efter osant intygande till kommunen med hjälp av falsk karta, och felaktig registrering i SGUs brunnsarkiv. Den sedan dess använda brunnen förhindrar eventuell kommande exploatering av det aktuella området på vår mark.
Så den stackars grannen som köpt fastigheten har inte gjort sin undersökningsplikt och tidigare ägare har aktivt valt att placera det utanför tomten för sin egen vinning plus ej meddelat vid försäljningen? Så ett par bullar för grannsämjan tycker väl merparten här är rätt lösning.M Martin Silvemark skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 011 inlägg
Vad du dra på!M Martin Silvemark skrev:
Berätta exakt vad som brunnen hindrar er att eventuellt göra?