3 697 läst · 34 svar
4k läst
34 svar
Olika varma element.
Har du luftat i luftningen som sitter på röret i taket?Megax1985 skrev:Godkväll.
Jag har nu fått iordning på elementen. Jag ringde rörmokaren som sa och tyckte att man borde spola rent alla system för det kunde samlat på sig avlagringar med åren som täpper till olika ventiler. jag väntade på rörmokaren skulle återkomma, då dom hade mycket att göra och sedan blev han sjuk, men efter jag ringt 2ggr på 6 veckor och frågat och kollat så dom inte glömt av mig, men det hade dom inte. sen gav jag upp och ringde installatören av min nya jordvärmepanna månaderna innan (minns ej om jag skrev dit det i tidigare inlägg)
Men dom sa att jag skule testa öka Delta T lite i pannans meny, sagt och gjort så drog jag ner den 2 steg från 7 ner till 5 och nu cirkulerar vattnet bättre.
MEEEN! rörmokaren var här några månader innan och kopplade om ett element vi fick flytta på i garaget för att värmepannan skulle stå där. vi kom överens om att rören skulle gå från ena väggen till andra sidan genom att dra rören över taket, (han kopplade in luftnippel vid taket så luften där kunde luftas av rören.) Men nu när det börjar bli kallare ute så får jag inte varmt i det elementet vi flyttade på, rören över mot taket är varmt och enbart 10cm av 150cm på elementet är varmt. enbart där vattnet kommer in och där det går ut igen, jag har enrörs system skall tilläggas igen. Han har dragit rör som är Ø15mm yttermått till elementet, Är det underdimmentionerat så man borde ringa och klaga så dom får göra om det?, vi bestämde aldrig dimensioner som skulle användas då jag inte har koll, jag ringde och bad dom bara koppla in ett element, och hur vi skulle koppla det över taket, sedan antar jag dom vet vad för rör dom ska användas.
Eller vad kan vara mer för fel? kan det vara elementet som inte fungerar i övrigt? det är inget fel på stiftet det går jättelätt, jag har luftat elementet flera ggr sedan det installerades för 2-3 månader sedan. och luftade det precis nyss igen för att dubbelkolla luft igen. men jag lät det flöda länge, men det var en jämn fin vattenstråla hela tiden.
Vad kan jag göra nu?
nee jag har inte gjort det personligen, men jag kanske skulle ge mig på det och testa innan man ringer, jag vet att rörmokaren gjorde det vid installationen. men kanske kan behövas igen. dock fick han inte rum med en riktig luftnippel vid taket så han satte en t-koppling eller vad det heter, jag kan ladda upp en bild sen från mobilen. men då får jag lyfta på locket lite, eller sakta skruva upp locket så det rinner vatten ner, jag får nog använda en handduk mot väggen. ska skicka bild. men tack.
Produkter som diskuteras i tråden