Godkväll.
Jag har googlat och letat som fasen efter någonsol har samma problem som mig men utan resultat, så får lägga en ny fråga och se om det hjälper andra med om vi får bukt på det hela.
Kortfattat så har vi olika temperaturer i våra 4 zoner i husets element. (vilket kan ses på bilden dom 4 rör som går ner och upp ut golvet)
Jag vet inte vilken zon som går vart då vi bott här i huset sen november 2021 bara. Vi bytte ut den 23 år gamla jordvärmepannan mot en ny 2022 års modell i juli i år. Den visar att den trycker ut 31. 8° vatten i elementen med 1.5bar i expansionskärlet och jag har mätt med min ir mätare som på alla 4 rören som visar 31.5° så good enough som man ser på bilden (kan va svårt att se kanske)
Men returen avviker väldigt mycket emellanåt beroende på hur varmt vatten pannan skickar ut, vilken som också känns på elementen. Men vi har bara problem i hälften av elementen resten fungerar som ska. Jag testade under dagen idag att trycka upp vattentempen ut till 40° under några h för att se om det hjälpte, insåg då att från elementen som fungerar som dom ska och dom som inte är riktigt okej diffar det det mellan 6-10° medans då dom som fungerar är 40° varma.
Jag har luftat alla element läääänge men det kommer bara ut vatten, så länge att trycket föll från 1.5bar ner till 1.2 bar så fick jag fylla på igen och lufta nästa element, men det hjälper inte. Jag har knackat på alla stift så stiften går lätt och fjädrar tillbaka och tagit bort termostaterna så flödet kan flöda fritt utan att riskera bromsas p.g.a termostaterna.
Nu kommer jag inte längre, så tänkte kolla med er om ni har tips på vad jag kan kolla innan jag ringer hit rörmokaren.
Hoppas det inte blev för krångligt att förstå.
Jag har googlat och letat som fasen efter någonsol har samma problem som mig men utan resultat, så får lägga en ny fråga och se om det hjälper andra med om vi får bukt på det hela.
Kortfattat så har vi olika temperaturer i våra 4 zoner i husets element. (vilket kan ses på bilden dom 4 rör som går ner och upp ut golvet)
Jag vet inte vilken zon som går vart då vi bott här i huset sen november 2021 bara. Vi bytte ut den 23 år gamla jordvärmepannan mot en ny 2022 års modell i juli i år. Den visar att den trycker ut 31. 8° vatten i elementen med 1.5bar i expansionskärlet och jag har mätt med min ir mätare som på alla 4 rören som visar 31.5° så good enough som man ser på bilden (kan va svårt att se kanske)
Men returen avviker väldigt mycket emellanåt beroende på hur varmt vatten pannan skickar ut, vilken som också känns på elementen. Men vi har bara problem i hälften av elementen resten fungerar som ska. Jag testade under dagen idag att trycka upp vattentempen ut till 40° under några h för att se om det hjälpte, insåg då att från elementen som fungerar som dom ska och dom som inte är riktigt okej diffar det det mellan 6-10° medans då dom som fungerar är 40° varma.
Jag har luftat alla element läääänge men det kommer bara ut vatten, så länge att trycket föll från 1.5bar ner till 1.2 bar så fick jag fylla på igen och lufta nästa element, men det hjälper inte. Jag har knackat på alla stift så stiften går lätt och fjädrar tillbaka och tagit bort termostaterna så flödet kan flöda fritt utan att riskera bromsas p.g.a termostaterna.
Nu kommer jag inte längre, så tänkte kolla med er om ni har tips på vad jag kan kolla innan jag ringer hit rörmokaren.
Hoppas det inte blev för krångligt att förstå.
Tumregel är att varje radiator skall diffa 7 grader från topp till botten så ledes skall även tur/retur diffa 7 grader för optimalt värmeutbyte.
Du verkar ha intrimmningsventiler på varje slinga vad jag kan utröna på bilderna.
Prova trimma in dom när VP producerar värme och har stabilisera värmeproduktionen.
Vad gäller IR-termometer, så har dom nån allergi mot koppar-rör, vilket gör att man kan få lite missvisande värden. Sätt en tejp på rören att mäta på.
Du verkar ha intrimmningsventiler på varje slinga vad jag kan utröna på bilderna.
Prova trimma in dom när VP producerar värme och har stabilisera värmeproduktionen.
Vad gäller IR-termometer, så har dom nån allergi mot koppar-rör, vilket gör att man kan få lite missvisande värden. Sätt en tejp på rören att mäta på.
Godmorgon. Tack för svar,
Jag mätte med or på den vita målade delen längst ner av rören, just för som du säger så kan man inte mäta på rena koppar/alurör eller nåt.
Intrimningsventiler? Är det dom som sitter på varje rör på från rören längre ner, den lilla aluminiumdelen mellan kopparröret och den vita målade delen. Jag har kikat in dom och varit nyfiken på att släppa trycket i elementen och lossa alla dom småskruvarna för att se om det är nåt där bakom som stoppar flödet. Men då kanske det bara räcker att skruva ut dom lite försiktigt och se om värmen flödar fram mer?
Jag mätte med or på den vita målade delen längst ner av rören, just för som du säger så kan man inte mäta på rena koppar/alurör eller nåt.
Intrimningsventiler? Är det dom som sitter på varje rör på från rören längre ner, den lilla aluminiumdelen mellan kopparröret och den vita målade delen. Jag har kikat in dom och varit nyfiken på att släppa trycket i elementen och lossa alla dom småskruvarna för att se om det är nåt där bakom som stoppar flödet. Men då kanske det bara räcker att skruva ut dom lite försiktigt och se om värmen flödar fram mer?
nej, dom som sitter på returen ser ut som balofixer (avstängningsventiler).Megax1985 skrev:Godmorgon. Tack för svar,
Jag mätte med or på den vita målade delen längst ner av rören, just för som du säger så kan man inte mäta på rena koppar/alurör eller nåt.
Intrimningsventiler? Är det dom som sitter på varje rör på från rören längre ner, den lilla aluminiumdelen mellan kopparröret och den vita målade delen. Jag har kikat in dom och varit nyfiken på att släppa trycket i elementen och lossa alla dom småskruvarna för att se om det är nåt där bakom som stoppar flödet. Men då kanske det bara räcker att skruva ut dom lite försiktigt och se om värmen flödar fram mer?
Ventilerna som sitter på turen ser ut som trimbentiler/strypventiler, och släpper man på locket (sexkantiga muttern) så finns det nog en insexskruv där att justera på.
Vill oxå nämna utan att veta vad du har för radistorer, så bör det finnas flödesstrypningar på dom oxå som brukar sitta under termostaterna.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Såhär ser det ut under dom locken, men dom sitter under tillopp och inte returen och alla dom 4 rören är lika varma, men ska man strypa på dom en och en försiktigt så det dippar ca 7° när det Kommer tillbaka på samma slinga till returen.
Jag skickade ett kort med på ett av elementen. Jag kan inte hitta nån slags av ventil för att strypa
Jag skickade ett kort med på ett av elementen. Jag kan inte hitta nån slags av ventil för att strypa
prova stryp flödet med mejselfattningen på slingan längst till höger där din diff såg ut att vara minst.Megax1985 skrev:Såhär ser det ut under dom locken, men dom sitter under tillopp och inte returen och alla dom 4 rören är lika varma, men ska man strypa på dom en och en försiktigt så det dippar ca 7° när det Kommer tillbaka på samma slinga till returen.
Jag skickade ett kort med på ett av elementen. Jag kan inte hitta nån slags av ventil för att strypa
Men dokumentera dina rådande inställningar så att du kan återgå till inställningarna du har idag.
Förslagsvis provar du skruva medsols en kvart åt gången sen mäta tempen vid värmeproduktion och se om du får nån annorlunda difftemp.
Ser ut som radiatorventilen är av Aga-modell och jag har ingen större kunskap om den.
Tack, jag ska testa det nu medans pannan pumpar ut jämn värme. Men jag känner på mig att denna procedur kan pågå några timmar, och att efter varje vridning så får man vänta 1h eller 2 för att se resultat, eller syns det direkt.
Jag tror jag börjar förstå nu. Jag ska genom dom strypventilerna att diffa ca 7° på alla rör mellan till och från? Jag ska dokumentera alla värden med och vilken som är kopplad vart, skriva på rören också. Tusentack så länge, jag återkommer senare om hur det går.
Jag tror jag börjar förstå nu. Jag ska genom dom strypventilerna att diffa ca 7° på alla rör mellan till och från? Jag ska dokumentera alla värden med och vilken som är kopplad vart, skriva på rören också. Tusentack så länge, jag återkommer senare om hur det går.
Du får göra som du själv beskriver, vänta en tid innan effekten syns.Megax1985 skrev:Tack, jag ska testa det nu medans pannan pumpar ut jämn värme. Men jag känner på mig att denna procedur kan pågå några timmar, och att efter varje vridning så får man vänta 1h eller 2 för att se resultat, eller syns det direkt.
Jag tror jag börjar förstå nu. Jag ska genom dom strypventilerna att diffa ca 7° på alla rör mellan till och från? Jag ska dokumentera alla värden med och vilken som är kopplad vart, skriva på rören också. Tusentack så länge, jag återkommer senare om hur det går.
nördar man ner sig så kan man hålla på men injustering i flera veckor.
Sen att tänka på. Injusteringarna du gör idag vid 10 grader utomhus, kan vara helt annat när det är -10 utomhus. Så nånstans får man hitta ett medelvärde där man är nöjd med komforten innomhus.
Hmm okej tack, ska tänka på det, jag testar nu och ser iallafall om det ger resultat, gör det inte det så får jag ringa rörmokaren iallafall, men ser jag resultat då vet jag hur jag ska gå tillväga i framtiden med.
Men jag börjar där. Jag återkommer kanske ikväll igen om hur det gick. Tusen tack sålänge.
Men jag börjar där. Jag återkommer kanske ikväll igen om hur det gick. Tusen tack sålänge.
Läste ditt inlägg igen.
Om du vill utröna vilken zon/radiator varje rör går till. Så skruva balofixen (ventilerna på returen) ett kvarts varv med mejsel en åt gången och se vilka radiatorer som inte blir varama.
När mejselfatningen står horisontellt är ventilen avstängd, och vertikalt är den öppen.
Om du vill utröna vilken zon/radiator varje rör går till. Så skruva balofixen (ventilerna på returen) ett kvarts varv med mejsel en åt gången och se vilka radiatorer som inte blir varama.
När mejselfatningen står horisontellt är ventilen avstängd, och vertikalt är den öppen.
Stängde du av cirkulationspumpen när du luftade elementen?
Nee, pannan är så pass ny att jag inte vet vart i menyn man stänger av den. Ska man göra det och sedan tömma expansionkärlet också? Eller bara cirkulationspumpen?L L A Axelsson skrev:
Kan tetsa det först Kankse innan jag går vidare för långt
Innanför packboxen/stiftet kan det sitta en justerbar strypning, om det är en radiatorventil med förinställning,Megax1985 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I följande inlägg finns flera dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
Det finns utbytesinsatser till många olika radiatorentiler, tex
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...insatser/ventilinsatser-rot/utbytesinsats-aga
Genom att kolla på dels ratten/termostaten samt på radiatorventilen så kan man få fram vad det är för ventil och vilken ersättningsisats man kan använda,
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf
https://www.purmo.com/sv-se/produkt...insatser/ventilinsatser-rot/utbytesinsats-aga
Genom att kolla på dels ratten/termostaten samt på radiatorventilen så kan man få fram vad det är för ventil och vilken ersättningsisats man kan använda,
https://www.purmo.com/public/prod/b...77f630af3b/sv-se-files-mma-rot-boken-2020.pdf