Vi har köpt hus som ligger högst upp på gatan, med något sluttande tomt. Vi har börjat riva upp golven för att lägga in vattenburen golvvärme. Plattan är som på bilden torr, ingen doft av fukt eller mögel, reglarna är torra, fina.
Om det har hållit sig fint sedan -76 så borde väl rätt många år till vara lugnt? Vi kommer ej isolera plattan, vad tror ni? Borde vara lugnt om plattan är torr och fin?
Vi ska lägga eps fördigspårat för slangarna till värmen.
Om det har hållit sig fint sedan -76 så borde väl rätt många år till vara lugnt? Vi kommer ej isolera plattan, vad tror ni? Borde vara lugnt om plattan är torr och fin?
Eftersom att plattan är oisolerad kommer en hel del värme från värmegolvet att värma upp plattan. Risken är att den kalla plattan som kommer att möta det varma golvet finns risk att det blir fuktvandring. Skulle garanterat isolera med cellplast
Ser ut att vara en massa ingjutet virke, om jag inte ser fel. Ser väldigt grönt ut. Tryckt?J Josefine Persson skrev:Vi har köpt hus som ligger högst upp på gatan, med något sluttande tomt. Vi har börjat riva upp golven för att lägga in vattenburen golvvärme. Plattan är som på bilden torr, ingen doft av fukt eller mögel, reglarna är torra, fina.
Är plattan oisolerad (ingen isolering UNDER plattan)? Om ja, så hade jag garanterat isolerat undergolvet. Så mycket det bara går. Dock med luftspalt mot plattan.
Edit - jag hade absolut inte lämnat kvar så mycket organiskt material i kontakt med plattan. Särskilt inte om ni ska dit med golvvärme och för lite isolering.. Är lite som att be om problem.
Nivells/subfloors lösningar är bra, men dyra.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Heltäckningsmatta i gargage på oisolerad betongplatta?
Arkiv: Fråga byggexperten söndag 9 mars 20-22 -
Oisolerad betongplatta lukt
Byggmaterial & Byggteknik -
Hus byggt 1973 med oisolerad betongplatta
Grund & Markarbeten -
Vattenburen golvvärme på oisolerade betongplatta
Golv -
Oisolerad betongplatta, golvvärme? Vad rekommenderas?
Isolering