25 937 läst · 36 svar
26k läst
36 svar
Offert - tackade nej
Helt otroligt hur mycket det kan skilja mellan badrumsofferter. Förra året renoverade vi ett av badrummen. Först fick vi en vvs-offert som vi tyckte var aningen hög, när vi frågade rörisen om kostnaderna blev han sur och ville inte längre göra jobbet. Tur för oss eftersom nästa firma gjorde hela badrummet för mindre pengar än vad den förra ville ha för bara rörarbetet.
Rustabo ? :xHenrikP skrev:Fick en motsvarande fantasioffert på en takomläggning för några år sedan.
Arbetar själv med att besvara förfrågningar och lämna anbud, men i en annan bransch. Om vi av något skäl inte kan/vill lämna ett anbud så berättar vi det. Vi skulle aldrig göra oss löjliga med ett fantasipris för att "slippa" accept.
Ser hantverkare det som en hederssak att man lämnar en offert, till bokstavligt talat varje pris?
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Hehe apropå det så tackade vi nej till dom också. 200'000:- före moms och ROT men med rabatter på material. Arbetskostnaden var på offerten satt till 193'000kr. Rätt hyggligt för vårt lilla tak.Excel skrev:
Jag förstår att saker kostar och nog är jag villig att betala för mig. Dessutom är jag väldigt vänlig i både ton och när det kommer till att betala. Ex. är jag för hövlig för att ens kunna pruta oavsett om det är en privat affär eller med en firma. Men jag går inte med på vad som helst, utan tackar då hellre för mig och lämnar affären ogjord
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Fick tre nollor för mycket på en offert. 59 miljoner
När man se de här fantasifakturorna, höga kostnader så förstår man ju hur lönsamt det är att ta tjänstledigt från sitt högavlönade arbete och göra jobbet själv.
Det måste ju vara det mest lönsamma arbete man någonsin har tagit på sig, och så vet man att de inte blir nåt fusk
Det måste ju vara det mest lönsamma arbete man någonsin har tagit på sig, och så vet man att de inte blir nåt fusk
Många lycksökare i byggsvängen var inte så bra på matte i skolan. Kan vara en felräkning helt enkelt. Snart, med ROT-minimering, tar man ALLA jobb man nekat tidigare.
Inget "ont" utan det har något gott med sig.
Inget "ont" utan det har något gott med sig.
Medlem
· Västernorrland
· 15 inlägg
Jag håller på att totalrenovera mitt badrum på 7kvd. Flyttat runt allt toa,tvättställ,dusch och badkar. Gjutit 15cm eps och 3cm flytspackel. Reglat ner tak mm.
Vattenburet i golv och till handdukstork.
Kan säga såhär de blir dyrare än man tro.
Eps/flyt 10k
Tätskikt 10k
Virke/k-plywood/gips/fönster 15k
Vvs jobb + material 20k
Eljobb + material 10k
Kakel/fix mm 18k
Detta är grovt räknat men med inredning landar jag lätt på 110-130k
Elpush för golvvärme osv är inte inräknat + att ja jag gjort ett eget tvättnedkast.
Om man räknar in allt jobb jag gör och har gjort så är det många timmar och då anser jag mig själv som händig. Skulle jag leja bort allt då sticker de iväg i pris.
Nu låter 200k grymt mycke för ditt men som sagt de kostar mer än man tro.
Vad gäller tak så kostar det också och jag har lagt många. Material (papp,regelvirke och plåt) brukar landa på 30-50k inkl alla beslag.
Sen ställning och hanterkarkostnad så blir de svårt att komma under 100k.
Såklart beroende på hur stort taket är och om de är många ränndalar/kupor osv.
/Mvh
Daniel
Vattenburet i golv och till handdukstork.
Kan säga såhär de blir dyrare än man tro.
Eps/flyt 10k
Tätskikt 10k
Virke/k-plywood/gips/fönster 15k
Vvs jobb + material 20k
Eljobb + material 10k
Kakel/fix mm 18k
Detta är grovt räknat men med inredning landar jag lätt på 110-130k
Elpush för golvvärme osv är inte inräknat + att ja jag gjort ett eget tvättnedkast.
Om man räknar in allt jobb jag gör och har gjort så är det många timmar och då anser jag mig själv som händig. Skulle jag leja bort allt då sticker de iväg i pris.
Nu låter 200k grymt mycke för ditt men som sagt de kostar mer än man tro.
Vad gäller tak så kostar det också och jag har lagt många. Material (papp,regelvirke och plåt) brukar landa på 30-50k inkl alla beslag.
Sen ställning och hanterkarkostnad så blir de svårt att komma under 100k.
Såklart beroende på hur stort taket är och om de är många ränndalar/kupor osv.
/Mvh
Daniel
De där materialpriserna låter höga tycker jag. Var köper du materialet egentligen? Sedan så har du ju faktiskt lejt bort en del också ser jag.
Medlem
· Västernorrland
· 15 inlägg
Som sagt grovt räknat. Endast elen som var i överkant allt annat har jag bra rabatter på men jag har ju inte direkt valt de billigaste.
Jag fick en också en offert för ett tag sen, badrum med intilliggande tvättstuga, totalt ca 10 kvm, all el,vvs, gipsning klart alltså bara för flytspackling, spackling vägg, matta + läggning golv och vägg
Offert: 50 000:- före rot, tycker jag känns rejält tilltaget eller? :x
Offert: 50 000:- före rot, tycker jag känns rejält tilltaget eller? :x
Måste instämma i att materialet är dyrt. Är i slutfasen av ett badrum med tvättstugedel på totalt 14m2. Är byggt med ny betongplatta över krypgrund och har gjort precis allt själv. Har kostat över 150k i material och då är inte heller en vakuumtoalett på 40k inräknat så ja det kostar en del om man inte köper allt på Byggmax. Tiden jag lagt ner vill jag inte ens tänka på.labbetheking skrev: