Någom som har erfarenhet av denna Bergvärmepump CTC EcoHeat 408. Hur är CTC som märke? Bra eller dåligt? Fick en offert på 118 000 kr. 8kw pump, borra 170 m för ett hus på 164 kvm. 2 1/2 plans villa. Enligt energirådgivaren så är det inte bra att ha för stark pump då den skulle ev starta och stänga ner ofta och detta är inte bra för pumpen

Just i fallet Ctc så har storleken på vp kontra huset inte så stor betydelse för antal starter eftersom en Ctc jobbar mot volymen i pannan och därefter shuntar ut värmen med rätt framledning. Att shunta kan vara bra för att undvika knäppningar från radiatorer och rör men ger en lite lägre besparing eftersom kompressorn jobbar med lite högre temperaturer jämfört med en vp som jobbar med helt flytande kondensering. Jag tror Ctc är helt ok men jag skulle nog titta på lite flera alternativ med helt flytande kondensering tycker Ctc har en dålig lösning bland annat vid vv beredning.

Nu är jag inte speciellt insatt i värmepumpar men CTC har väl en övre och undre tank, vilket gör att dom kan köra flytande kondensering mot den undre tanken (och huset) och fast mot den övre tanken (som toppvärmer varmvattnet).

Varmvattnet var det väl länge sedan dom hade problem med?

Ctc kör en typ av flytande mot nedre delen av tanken men dom startar på bör värde och värmer 5 grader över vilket är sämre än att starta 2,5 grad under bör och värma 2,5 över. Ctc har stora problem med vv eftersom vid en vv laddning så trycks det ganska varma vattnet ner från vv delen till värmedelen och det medför att man värmer huset med dyrt värme vatten. Problemet kommer sig av att det är en gemensam behållare till både värme och vv endast delad med en skikt plåt skulle man få det riktigt bra skulle den vara helt delat eller använda dubbla växelventiler så att returen till vp togs från vv delen vid vv laddning och inte som i dag där returen tas från värme delen hela tiden.

Enligt kalkylen jag fick så skulle jag gå från 27000 kw/år till 5500 för värme. Vilket är en stor besparing för mig om man nu kan lita på kalkyler :) sedan fattade jag att pumpar som är inverter styrda inte är bra då dom går på och av vilket inte är bra för kompressor. Den ovannämnda från ctc är ny modell som kom ut i höstas, problemen ni nämner borde dom inte blivit lösta? Vissa andra märken är dyrare men erbjuder 5 års garanti. Ctc har 10 år. Känns onödigt att slänga 50 000 extra som kanske pajjar efter 5 år och plötsligt har jag repkostnader med i kalkylen. Eller tänker jag fel?

Har en ecoheat 410 i ett gammalt hus 190kvm årsmodel 1909 total el inkl hushåll 1080kw november månad 5 pers familjen.
Inga problem med vv räcker till även fast jag ställt den i ekonomi läge.
Installerat både Nibe, thermia, ctc värmepumpar, valde själv ctc för att slippa ev knäppningar likaså att vi har haft så lite problem med alla de ctc pumpar vi monterat.

mvh

Redigerat:
Låter bra spekerök :)

Att gå från 27000 kwh till endast 5500 kwh ska man nog inte räkna med låter som lite för bra oavsett vp skulle kolla med andra som lämnar bättre kalkyler. Det finns lösningar som gör att inte andra vp får problem med knäppningar och som gör att dom får ok med starter och värmer nära börvärde.

Som smurfen skriver så är kalkylerna hos tillverkarna förskönade för att kunna sälja, sedan när jag skriver om att vv räcker till så gäller det när man duschar.

Mvh

Men tittar man så är inte förlusten stor. Skiljer 1000-2000 kw/år med dagens elpris så tar det 20 år att spara in 50 000 kr som man ger i mellanskillnad för en dyrare maskin med kortare garanti samt ev reparationskostnader efter 5 år ifall den skulle gå sönder förstås för mig är det viktigt att gå ifrån totalel på 34000 kw/år och givetvis få varmt i huset. Sedan hur jag än vrider å vänder så borde bergvärme vara bättre lösning än luft/vatten. Skilde bara 18000 kr mellan offerterna.

Varför skulle tex en Nibe eller Thermia vara 50000 kr dyrare Ctc ligger lika i pris. Ctc är inget uselt val så vill du ha en köp en sån men som du såg om du läste testet så kommer förbrukningen bli lite högre men får du Ctc 50000 kr billigare är det bara att slå till.

Jag jämför med dom offerter jag fått. Detta är priser
Nibe 1255 BV 216000:- före rot och 172800:- efter rot
Daikin Evolution BV 191000:- före rot och 152800:- efter rot

Medan ovannämnda CTC offert ligger på 118 000 efter rot
Ni ser ju själva priserna hur dom varierar

IVT Greenline HA C9 får jag för 131 000 efter rot

Om borrdjupet är samma så är det mycket märkliga priser du fått kolla med flera leverantörer. Tycker priserna tyder på att dom räknat med dubbla borror och trots det ligger dom högt i pris har dom räknat med samma effektbehov.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.