M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
På er tomtmark drar ni rör, täckdiken och öppna diken som ni vill. Men vill ni leda vattnet ut från er fastighet så får ni förhandla med ägaren till den fastighet som ni leder vattnet till. Det säkraste är att ni får servitut att leda vattnet dit men ett enkelt muntligt avtal räcker för stunden. De flesta diken som passerar fastighetsgränser ligger nog där utan servitut eller annan rättighet säkrad.
Det är ett vägdike direkt utanför vår tomtgräns och mellan oss och stora vägen. Är det kommunen då?

M
S Skyflakes skrev:
Varje fastighetsägare har skyldighet att ta hand om sitt dagvatten utan att det rinner ut på det här sättet på grannens fastighet. Anmäl till kommunen att grannens dagvatten strömmar fritt över till er fastighet.
Det stämmer. Men det berör inte kommunen.

• Gilla
KÅMH
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Miscela skrev:
Det är ett vägdike direkt utanför vår tomtgräns och mellan oss och stora vägen. Är det kommunen då?
Det är troligen en del av väganläggningen. Vem är huvudman för vägen? Annars kolla vem som äger fastigheten som vägen går på.

M
M Mortsken skrev:
Fungerar byggnaden inte som vall den biten då? Så sätter du vall tätt mot huset.
Med vall menar jag mer åt sarg hållet.
Ungefär så här ser det ut. Dessa byggnader kan inte agera vall och hade de det hade det i sig varit ett problem för det huset

• En stiliserad ritning av byggnader med skydd mot översvämning markerat i gult.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Det är troligen en del av väganläggningen. Vem är huvudman för vägen? Annars kolla vem som äger fastigheten som vägen går på.
Kommunen om jag minns rätt. Vart kollar man upp det annars?

Claes Sörmland
M Miscela skrev:
Kommunen om jag minns rätt. Vart kollar man upp det annars?
Hitta.se visar fastighetsgränser från Lantmäteriet på sina kartor. Annars har Lantmäteriet bra kartor med fastighetsgränser. Kommuner brukar också erbjuda en sån tjänst på sina sidor.

• Gilla
Miscela
  • Laddar…
M
Hitta.se visar fastighetsgränser från Lantmäteriet på sina kartor. Annars har Lantmäteriet bra kartor med fastighetsgränser. Kommuner brukar också erbjuda en sån tjänst på sina sidor.
Den va lätt. Det är kommunens mark och väg

Är det så kraftigt att det forsar vatten mot dina byggnader så kanske något sånt här kan vara en bra början för att akut skydda dig mot skador. Lär nog gå att sälja sen till någon prepper i risk för översvämningar när ditt problem är åtgärdat.
https://noaq.com/sv/hem/

• Gilla
DandrO och 5 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Varje fastighetsägare har skyldighet att ta hand om sitt dagvatten utan att det rinner ut på det här sättet på grannens fastighet. Anmäl till kommunen att grannens dagvatten strömmar fritt över till er fastighet.
Skyflakes har rätt i att det är otillåtet att låta dagvatten rinna över och belasta grannfastigheten. Inget som kommunen har ansvar att hjälpa till med heller i det här fallet om jag förstår situationen rätt. Kommunen har endast ansvar där det finns verksamhetsområde för dagvatten för den kommunala VA-anläggningen, i enlighet med LAV. På detaljplanelagt område kan det också vara reglerat hur dagvatten ska hanteras. Men gissar att det inte finns detaljplan här? Frågan är väl just också kanske om det här är dagvatten eller grundvatten?
Historiskt har grundvattenproblem lösts med markavvattningsföretag(dikningsföretag) och de som inte är omförrättade eller upplösta finns kvar än idag. En modern lösning är väl som Claes varit inne på att göra en gemensamhetsanläggning för era båda fastigheter, alternativt fler. Grannen har uppenbarligen behov av att sänka grundvattennivån, precis som ni har. Lantmäteriet är den myndighet man ska vända sig till först i den här frågan. Vill grannen inte vara med kan ni kanske, om jag förstod det rätt, be om lov att använda vägdiket för att avleda vattnet och torka upp fastigheten?

Lycka till!

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A
Se till att dokumentera skriftligen för er egen del och mot grannen. Dvs informera grannen med bilder och text att dennes dagvatten översvämmar din tomt med risk för skador på tomt och hus.

Informera vad du själv tittar på för lösning men skriv även att du inte vet vad som är möjligt och att även grannen behöver åtgärda då det är grundproblemet.

Du har då dokumenterat att grannen vet om det och blir det skador pga grannen ej åtgärdar kan du dra det vidare. Utan dokumenterat informationen har du väldigt lite att hämta…

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fast ska jag vara ärlig så tror jag den juridiska vägen bara är ett kostsamt elände. Jag skulle:

1. Fortsätta försöka få grannen att agera på sin fastighet. Erbjuda mig att skjuta till medel och genomförande.
2. Föröka lösa problemet på min egen fastighet.
3. Möjligen påbörja en diskussion om en GA som delas mellan TS, grannen och kommunen. Men är all tre parter inte överens så kör det hela bara fast i lantmäteriförrättningen, så kanske inte ändå.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Har ni kontaktat ert försäkringsbolag och hört vad de säger?

M
N nickevackerdag skrev:
Har ni kontaktat ert försäkringsbolag och hört vad de säger?
Ja. Men än finns ju inga kända skador så inget att hantera än. Rättshjälp har vi om det går dit.

M
P Petma076 skrev:
Är det så kraftigt att det forsar vatten mot dina byggnader så kanske något sånt här kan vara en bra början för att akut skydda dig mot skador. Lär nog gå att sälja sen till någon prepper i risk för översvämningar när ditt problem är åtgärdat.
[länk]
Tack för tipset

M
T tobbnick skrev:
Skyflakes har rätt i att det är otillåtet att låta dagvatten rinna över och belasta grannfastigheten. Inget som kommunen har ansvar att hjälpa till med heller i det här fallet om jag förstår situationen rätt. Kommunen har endast ansvar där det finns verksamhetsområde för dagvatten för den kommunala VA-anläggningen, i enlighet med LAV. På detaljplanelagt område kan det också vara reglerat hur dagvatten ska hanteras. Men gissar att det inte finns detaljplan här? Frågan är väl just också kanske om det här är dagvatten eller grundvatten?
Historiskt har grundvattenproblem lösts med markavvattningsföretag(dikningsföretag) och de som inte är omförrättade eller upplösta finns kvar än idag. En modern lösning är väl som Claes varit inne på att göra en gemensamhetsanläggning för era båda fastigheter, alternativt fler. Grannen har uppenbarligen behov av att sänka grundvattennivån, precis som ni har. Lantmäteriet är den myndighet man ska vända sig till först i den här frågan. Vill grannen inte vara med kan ni kanske, om jag förstod det rätt, be om lov att använda vägdiket för att avleda vattnet och torka upp fastigheten?

Lycka till!
Grannen vill sannolikt inte vara med men jag kommer undersöka frågan hos Lantmäteriet. Tack till dig och Claes för idén

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.