575 läst · 13 svar
575 läst
13 svar
Överlåtelsebesiktning/hemförsäkring
Hej,
Har bott i mitt hus i 1.5år, köpte dödsbo så gjorde ingen besiktning..
20 år gammalt badrum med våtrumsmatta, barnen badade och blev rätt mycket vatten på golvet i badrummet.
Skarven i mattan har nu svällt och fuktekniker mätte fukt i skarven men inte någon annanstans.
Försäkringsbolaget vill ha överlåtelsebesiktningen som jag inte har.
Vad är mening med att ha en hemförsäkring om dom trycker på att dom vill ha överlåtelsebesiktning varje gång??
20 år gammalt badrum med våtrumsmatta, barnen badade och blev rätt mycket vatten på golvet i badrummet.
Skarven i mattan har nu svällt och fuktekniker mätte fukt i skarven men inte någon annanstans.
Vad är mening med att ha en hemförsäkring om dom trycker på att dom vill ha överlåtelsebesiktning varje gång??
Varför skulle det vara ett krav?
Tycker detta är väldigt märkligt,
för ett halv år sedan hade jag avloppsröret i köket som hade hoppat ur sin rörhållare och gjorde så att det blev stopp och det rann vatten igenom bjälklaget till källaren.
Då var det inte snack om någon överlåtelsebesiktning utan dom betalade så glatt för renovering och sanering.
Känns som dom försöker slingra sig ur detta..
för ett halv år sedan hade jag avloppsröret i köket som hade hoppat ur sin rörhållare och gjorde så att det blev stopp och det rann vatten igenom bjälklaget till källaren.
Då var det inte snack om någon överlåtelsebesiktning utan dom betalade så glatt för renovering och sanering.
Känns som dom försöker slingra sig ur detta..
Fast det är väl en oväntad skada? Att en skarv i en 20 år gammal våtrumsmatta leder till fuktskada är kanske inte oväntat?robbannnnn skrev:
Självklart inte, men skadan fanns ju inte där innan utan har uppkommit nu. Så det är väl också en oväntat skada?globaljuggler skrev:
Dom borde fortfarande täcka rivning och sanering..
Nej, det är inget oväntat att en 20 år gammal plastmatta går sönder tyvärr. Tvärtom så borde man insett detta och varit varsam och inte spilla vatten på den även om den är just i ett badrum.robbannnnn skrev:
Jag hoppas inte min försäkringspremie betalar andras dåligt underhållna badrum.
Edit: Och för transparensens skull så är mitt badrum ca 30 år, lilletoa 25 år och tvättstugan vet vi inte ens om den är omgjord på riktigt sedan huset byggdes. Men jag förväntar mig inte heller försäkringspengar vid vattenskada.
Redigerat:
Okej, Vi får se vad dom säger 
Försäkringen täcker, väntar på entreprenören nu som får räkna på kalaset!
Ett 20 år gammalt badrum har gjort sitt.robbannnnn skrev:
Hej,
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Villahemförsäkring, vilket bolag?
Försäkringar -
Överlåtelsebesiktning nödvändig här?
Köpa & Sälja hus -
Överlåtelsebesiktning - brädgolv mot mark, fukt
Köpa & Sälja hus -
Mäklaren trycker på att vi ska betala för överlåtelsebesiktning
Köpa & Sälja hus -
Överlåtelsebesiktning på redan besiktigat hus?
Köpa & Sälja hus