41 148 läst · 151 svar
41k läst
151 svar
Överdebitering vid tömning av trekammarbrunn? eller medvetet fusk?
Det är nog rätt att dom debiterar dig för 3 kbm för det är vad som ska tömmas och de har troligast en underentreprenör som sen utför tjänsten. I vafabs värld har dom tömt och du ifrågasätter när det inte är möjligt att kontrollera. Så nästa gång, dokumentera om dom inte tömmer allt och reklamera omgående. Bild med loggat klockslag är ju jättebra bevis.S speed296 skrev:
i min värld så sjunker slam till botten och för att tömma rent behöver man ju få bort allt vatten även om man naturligtvis kan säga att det är ok att slamsugare det mesta. På ytan är det ju mest fett som flyter upp och det är väl inte bara det man vill ha bort.
kontakta gärna vafab och fråga om hela tanken ska gömmas eller om man kan ha tjänsten att tömma halva så får du se vad dom svarar. Gissar att dom säger att man ska tömma hela brunnen
Vad tjänar man då på detta genom att inte tömma hela brunnen? Jo han som kör har ju en tankbil som rymmer kanske 15 kbm. Genom att strunta nån kubik här och där så slipper han tömma bilen och sparar in en resa och tid. Kanske slipper han åka 10 mil extra den dagen. Det är inte rätt men en förklaring till varför man fuskar. Det är kanske 5 min tid hos dig men resvägen att tömma är desto mer.
Så kolla som sagt så snart du kan efter nästa tömning. Gärna fota bilen när han kommer och brunnen när han precis åkt. Är det 3kbm ska det inte vara halvfullt på en kvart. Information som säkert vafab tacksamt tar emot om det är bra dokumenterat
Då får du väl köra mulltoa också?
Här i västerås så har dom 2 st taxor.
Den ena är för 1-3kb
Den andra är för 3kb och mer.
Känn efter i båda facken med tex en lång bräda eller liknande( lyft bägge lock). Du bör känna skillnaden på om det ligger dynga kvar i brunnen eller inte. Har svårt att tro att recover missat, men det klart, ingenting är
Omöjligt.
edit, kollade nu på notan jag fick för någon vecka sedan, helt klart luddig.
Den ena är för 1-3kb
Känn efter i båda facken med tex en lång bräda eller liknande( lyft bägge lock). Du bör känna skillnaden på om det ligger dynga kvar i brunnen eller inte. Har svårt att tro att recover missat, men det klart, ingenting är
Omöjligt.
Sid 23 i taxan säger just vad som står på din faktura. Momsen är det som skiljer siffrorna. Här står också att man tar betalt för anläggningens storlekD dj_fluffy skrev:Här i västerås så har dom 2 st taxor.
Den ena är för 1-3kb
Omöjligt.
https://c1.webien.cloud/vafabmiljo.se/app/uploads/2023/01/avfallstaxa-2023_samtliga-kommuner_ny.pdf
inget är enkelt i sverigeL lbgu skrev:Är det så enkelt borde väl i princip alla kunna göra det. Jag har säkert sparat 10000-tals kronor på alla dessa år jag sluppit låta kommunen tömma mitt avlopp. Min kostnad för slamtömning utslaget per år ligger väl någonstans mellan 100 och 200 kronor (tömmer 1 gång på 3 till 4 år).
Jag är inte helt säker på vad som krävs av bonden för att han ska få ta hand om skiten. Jag antar att det krävs att han odlar djurfoder och det då är ok att använda människogödsel. Lite på samma sätt som att djurgödsel är ok att använda vid odling av människoföda.
Nu när jag tänker efter såfick jag en gång faktura på tömning, trots att det inte var tömt. Jag har dels singel på uppfarten, där jag borde sett både hjulspår och spår efter slangen. Sen sitter sprinten till brunnslocket på ett speciellt sett, så jag märker om någon rört den
Men jag stod på mig och dom kom ut och tömde gratis
det fick jag på föra huset med dom hävda att dom hade vart där tills jag sa att jag hade kamera övervakningBlodsoppen skrev:Nu när jag tänker efter såfick jag en gång faktura på tömning, trots att det inte var tömt. Jag har dels singel på uppfarten, där jag borde sett både hjulspår och spår efter slangen. Sen sitter sprinten till brunnslocket på ett speciellt sett, så jag märker om någon rört den
det vara sopphämtningen
Problemet med dessa bolag är att de verkar ljuga reflexmässigt. Anledningen att jag bytte från kommunal hämtning var att de debiterade mig en kostnad för att öppna betonglocket till brunnen. (150 el. 250 kronor).Blodsoppen skrev:Nu när jag tänker efter såfick jag en gång faktura på tömning, trots att det inte var tömt. Jag har dels singel på uppfarten, där jag borde sett både hjulspår och spår efter slangen. Sen sitter sprinten till brunnslocket på ett speciellt sett, så jag märker om någon rört den
Jag hade fått löfte från dem att de skulle höra av sig innan tömning så jag kunde vara hemma och öppna locket för dem. De hörde givetvis inte av sig och när jag sen ringde och påpekade det påstod de att de visst hört av sig vilket jag vet att de inte gjort. I samband med det hittade jag uppgiften att det gick att byta till privat tömning så det var ju tur i oturen att de ljög.
Men det är ju ändå rätt illa att det verkar sitta i ryggmärgen på dem att alltid påstå att deras personal gjort rätt även om de antagligen inte har en aning om det. Är ju ändå ett kommunalt bolag som borde tjäna sina medborgare i första hand..
Medlem
· Korpilombolo
· 3 396 inlägg
Jag fick betala för en bomkörning. Drygt 500 kr. Vi har den schemalagda tömningen i november när vi inte är på plats. Förra året hade det kommit några cm snö vilket gjorde att chauffören "inte hittade" brunnen. Den ligger fem meter från vägen på en kortklippt gräsmatta och locket sticker upp mer än en decimeter över marken. Vi hade inte flyttat brunnen vid tillfället.
Kommunen kan inte ändra schemat (!) Så jag måste avboka varje november framöver och beställa i juli istället. För att inte riskera att det finns snö på locket när de ska tömma.
För övrigt är det ett fritidshus så det fylls inte på med så mycket.
Kommunen kan inte ändra schemat (!) Så jag måste avboka varje november framöver och beställa i juli istället. För att inte riskera att det finns snö på locket när de ska tömma.
dom komunala kan vara lika dåliga domL lbgu skrev:Problemet med dessa bolag är att de verkar ljuga reflexmässigt. Anledningen att jag bytte från kommunal hämtning var att de debiterade mig en kostnad för att öppna betonglocket till brunnen. (150 el. 250 kronor).
Jag hade fått löfte från dem att de skulle höra av sig innan tömning så jag kunde vara hemma och öppna locket för dem. De hörde givetvis inte av sig och när jag sen ringde och påpekade det påstod de att de visst hört av sig vilket jag vet att de inte gjort. I samband med det hittade jag uppgiften att det gick att byta till privat tömning så det var ju tur i oturen att de ljög.
Men det är ju ändå rätt illa att det verkar sitta i ryggmärgen på dem att alltid påstå att deras personal gjort rätt även om de antagligen inte har en aning om det. Är ju ändå ett kommunalt bolag som borde tjäna sina medborgare i första hand..
hände för mig ofta att dom vägrade komma ut om det var lite snö ute det var almänt känt på den orten att dom anställda där var rena pajasar vi hitta dom ofta sovande i bilarnaimported_Benno skrev:Jag fick betala för en bomkörning. Drygt 500 kr. Vi har den schemalagda tömningen i november när vi inte är på plats. Förra året hade det kommit några cm snö vilket gjorde att chauffören "inte hittade" brunnen. Den ligger fem meter från vägen på en kortklippt gräsmatta och locket sticker upp mer än en decimeter över marken. Vi hade inte flyttat brunnen vid tillfället.