A Alexn72 skrev:
Hur vet du hur mycket slam du hade innan de tömde och hur vet du hur mycket slam du hade efter.
Utan att varit nere i brunnen med något så tror jag du är skyldig dem en ursäkt.
Om dom suger min tank som är på 3000l och debiterar mig för bortforsling av 3000l, så förväntar jag mig att den är tom.

• Gilla
Curre99 och 1 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Här töms brunnen (i mitt fall minireningsverk) och lämnas helt tom efter avslutat uppdrag. I och med det det är ett minireningsverk töms dock enbart slamkammaren men även när jag hade vanlig trekammare tömdes den helt (alla tre kammare) utan återfyllning. Fast pris 1125:- för brunn upp t.o.m. 3 m3.
Västerås tar 590kr+m framkörning och sen 159kr+m /m3 = totalt 1334kr.............. Och normalt hade jag snällt betalat som jag gjort i alla år, men denna gång var jag nyfiken och kollade resultatet när bilen hade åkt.
Det syntes knappt någon sänkning av nivån.

• Gilla
leffeisala och 1 till
  • Laddar…
Ja, kostnaden är säkert schablon. Här kostar det samma
S speed296 skrev:
Det syntes knappt någon sänkning av nivån.
Har du frågat om dom fyller på vatten efteråt?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
S speed296 skrev:
Om dom suger min tank som är på 3000l och debiterar mig för bortforsling av 3000l, så förväntar jag mig att den är tom.
Fast nu har du fått en hel del svar om att man på många ställen återfyller efter tömning, kolla upp det. Det är bättre för dig och din tank att den inte är tom.
Att de inte fraktar bort 3kbm bajs och papper är väl fullständigt ointressant. Det viktiga för dig är att du har en fungerande anläggning.

Sen kan jag iofs tycka att det är intressant att få reda på hur mycket slam det faktiskt fanns som behövde tömmas, vilket i sin tur leder till frågan om det verkligen behövs tömmas så ofta. I min kommun kan man få tömning med längre intervaller om behovet är mindre.

• Gilla
Björkdahl och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, kostnaden är säkert schablon. Här kostar det samma

Har du frågat om dom fyller på vatten efteråt?
Nej har inte frågat, men inte heller sett att man fyller på.
Ska ringa relita imorgon och fråga

S speed296 skrev:
Varför?

• Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Fast nu har du fått en hel del svar om att man på många ställen återfyller efter tömning, kolla upp det. Det är bättre för dig och din tank att den inte är tom.
Att de inte fraktar bort 3kbm bajs och papper är väl fullständigt ointressant. Det viktiga för dig är att du har en fungerande anläggning.

Sen kan jag iofs tycka att det är intressant att få reda på hur mycket slam det faktiskt fanns som behövde tömmas, vilket i sin tur leder till frågan om det verkligen behövs tömmas så ofta. I min kommun kan man få tömning med längre intervaller om behovet är mindre.
Sant. men fakturan är i så fall felformulerad. ("Rörlig avgift tömning slam per m3" och sen debiterad för 3m3?
Är det som du skriver så är bara fakturan felformulerad, som det står nu så har dom tagit 3m3 till deponi hos reningsverket (å det är säkert inte gratis för ex Relita att tömma där)

Även om priset på Gödsel har skenat iväg som allt annat :)

B
S speed296 skrev:
Sant. men fakturan är i så fall felformulerad. ("Rörlig avgift tömning slam per m3" och sen debiterad för 3m3?
Är det som du skriver så är bara fakturan felformulerad, som det står nu så har dom tagit 3m3 till deponi hos reningsverket (å det är säkert inte gratis för ex Relita att tömma där)

är "rörlig avgift töming slam per m3" vad som står på fakturan så är det ju rätt! Du får betala för tömning av slam för din 3m2 tank.. full eller tom- same same.

• Gilla
Rooten48 och 1 till
  • Laddar…
Blodsoppen Blodsoppen skrev:
Jag förstår inte hur det är möjligt. Gräver han själv upp kakan? Vissa år har vårt avlopp varit på gränsen till stopp strax innan tömning. På grund av att det blir fullt
blir ingen stor kaka bakterierna äter upp allt

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
S speed296 skrev:
Vem frågar man om att få tömma själv, har jorbruksfastighet. kommunen?
vilken kommun bor du i?
Kommunens VA-enhets hemsida var där jag hittade info om att det gick. Var väl inget de gjorde reklam för direkt.
Däremot tror jag att det är rätt få kommuner som har det (undviker att skriva min kommun då jag inte vill ge ut allt för mycket privat info). Själv bor jag i en rätt landsbygdsdominerad kommun så antagligen därför det går (lite bondförnuft i kommunledningen), men bor man i en kommun dominerad av en större stad så är nog chansen minimal att det går.

• Gilla
perman och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Kommunens VA-enhets hemsida var där jag hittade info om att det gick. Var väl inget de gjorde reklam för direkt.
Däremot tror jag att det är rätt få kommuner som har det (undviker att skriva min kommun då jag inte vill ge ut allt för mycket privat info). Själv bor jag i en rätt landsbygdsdominerad kommun så antagligen därför det går (lite bondförnuft i kommunledningen), men bor man i en kommun dominerad av en större stad så är nog chansen minimal att det går.
det går att söka om dispans i dom flesta komuner

V
S speed296 skrev:

Snacka om att göra en höna av en fjäder

• Gilla
Franken. och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
det går att söka om dispans i dom flesta komuner
Är det så enkelt borde väl i princip alla kunna göra det. Jag har säkert sparat 10000-tals kronor på alla dessa år jag sluppit låta kommunen tömma mitt avlopp. Min kostnad för slamtömning utslaget per år ligger väl någonstans mellan 100 och 200 kronor (tömmer 1 gång på 3 till 4 år).
Jag är inte helt säker på vad som krävs av bonden för att han ska få ta hand om skiten. Jag antar att det krävs att han odlar djurfoder och det då är ok att använda människogödsel. Lite på samma sätt som att djurgödsel är ok att använda vid odling av människoföda.

• Gilla
speed296
  • Laddar…
S speed296 skrev:
Måste man inte suga i båda kammarna? han som var här sög bara ur den sista
Min tank har 2 lock ner till "skiten"
Tycker det är väldigt fel att debitera 3m3, när dom uppenbart max tagit 400l
Man måste suga ur den första.

• Gilla
bonden91-64
  • Laddar…
Unikt namn
A Alexn72 skrev:
Varför?
Om du tankar en bil vars tank rymmer 100L, och bensinmacken tar betalt för 100L bränsle oavsett hur mycket du fyller i.
Skulle du känna dig nöjd och betala eller ifrågasätta?

• Gilla
  • Wow
leffeisala och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.