PeterJeffrey skrev:
jag blev nyfiken på erat projekt.. vart bor ni? :)
I Ökna mellan Norra Bro och Hidingsta :) Vart har ni tänkt bygga?

"198 kvm timmerhus låter stort för även för två våningar om man tänker "byggnadsvård" och de hus som finns i trakterna. Har ni några lokala historiska förebilder för projektet?"

Vi va och kollade på ett hus från 1700 i Täby som var just 198 kvm (har jag för mej!?!) och timmer :) Måste väl finnas några gamla parstugor som är uppåt den storleken oxå i trakten?

Sen så har man ju lite mer fria tyglar om man bygger ett nytt hus :) tycker jag iallafall!

Första inlägget på forumet får hamna i den här tråden.
Bor uppenbarligen "granne" (ivf med på landet mått) med Rasmusax, dvs i närheten av Peterjeffrey

Har ett timrat sekelskifteshus på 210+50kvm, och en bunt uthus.

Bygnadsvård?
Nej, inte i den bemärkelsen att återställa hur allt såg ut vid 1900talets början.
Ja, i den bemärkelsen att ha respekt för hur man gjorde förut, inte förstöra proportioner, ta ut stora fönsteröppningar och såga sönder hela huset, likaså ha respekt för färg och form på utsidan av huset. Insidan har dock mer moderna tapeter och färgsättning.
Det murriga jugendstilen är inte något vi gillar, likaså linoliummattor är inte heller någon större favorit.
Bostadshusen, uthusen etc är nog genomgångna en första omgång inom en 10-15år...

Det är så grymt mycket lättare att inte behöva ta hänsyn till historien...

Byggnadsvård är ett tveeggat begrepp som blir allt svårare begrepp att använda för mig utan att förklara vad jag menar. I vissa fall innebär byggnadsvård ett "vårdande" synsätt - d.v.s. man använder traditionella metoder och material som inte uppenbart skadar huset, och dels ett "historiskt" synsätt där man utgår från byggnadens (eller miljöns) historia. Som det är nu behöver de båda delarna användas samtidigt och ändå kallas det för byggnadsvård. Som exempel kan man motivera att det historiskt korrekta materialet äggoljetempera används i miljöer där det aldrig använts. Själv försöker jag kombinera de båda sidorna, men det är inte helt lätt.

@BillyBragg: Visst finns det stora timmerhus, men vad jag minns av kåkarna i närheten av Dormen/Baggetorp/Torhyttan, är det inte de stora svullna timmerhusen jag tänker på direkt. Fria tyglar har nybyggare alltid, och i denna kommun har tyvärr byggnadsnämnden inga hämningar.

@Zynx: 210 kvm? Res- eller liggtimmer? Låter som en rikare lantbrukares hus med sexdelat plan. Byggnadsvård är inte lika med återställande till originalet, utan snarare förhålla sig till husets historia... å visst är det lättare att inte ta hänsyn till husets historia, men är det då byggnadsvård?

@Rasmusax Jag tror det är en kombination, har dock inte tittat överallt ännu. Jo det stämmer helt på din beskrivning, sexdelad historia högt i tak. Man har under 70talet byggt bort en del saker som vi försöker åtgärda.

Ex. som vi har gjort är att aldrig ta bort de underliggande lagren av tapeter och annat byggnadsmaterial i huset. Vi låter allt sådant vara kvar för att om man skulle vilja ta fram tapeterna som de var på 70, 50 eller 10talet så går det, vi gillar dock inte dem.

Vi har dock bekymmer med var vi skall ha tvättstuga och hur köket skall se ut. Huset är inte gjort för att ha en tvättstuga i sig, så den behöver då förläggas på ett sådant sätt i huset att det kan vara förväntat att det ligger där (ex en tillbyggnad) eller att den göms undan i ett av alla mindre utrymmen som finns.

Vi håller även på att bygga om ett äldre utedass till lusthus, genom att bland annat återställa takbeklädnad, fasadbeklädnad och färg. Men med tillägg på ett par nya fönster och sedan är planen att fräshca upp det invändigt med mönstermålade trägolv och spont på väggar och målat tak (i linoljefärg).

Så för våran del är det mycket att tänka på husen, ex så är kilsågade golv riktigt snyggt, men det har aldrig varit sådana golv i vårat hus, så det känns fel o lägga in dem.

Btw Rasmusax, en fika någon dag kanske?

Rasmusax skrev:
@BillyBragg: Visst finns det stora timmerhus, men vad jag minns av kåkarna i närheten av Dormen/Baggetorp/Torhyttan, är det inte de stora svullna timmerhusen jag tänker på direkt. Fria tyglar har nybyggare alltid, och i denna kommun har tyvärr byggnadsnämnden inga hämningar.

@Zynx: 210 kvm? Res- eller liggtimmer? Låter som en rikare lantbrukares hus med sexdelat plan. Byggnadsvård är inte lika med återställande till originalet, utan snarare förhålla sig till husets historia... å visst är det lättare att inte ta hänsyn till husets historia, men är det då byggnadsvård?
Nä ja är inte direkt van vid området (är från Arboga ursprungligen) men ja kan hålla med om de timmerhus man i allmänhet ser inte brukar var "stora svullna" :)
Men ja måste säga att jag hellre ser ett stort "okorrekt" timrat hus med kilsågad panel på landsbygden än en funkisvilla..

BTW vet nån vart de säljer faluröd ljusröd i Örebro? Vet att de finns på Ovolin men tänkte om det finns nån ÅF med lite bättre pris?

Måste tyvärr fråga - med risk att göra bort mig helt, men.. Vårat hus kommer ha yttermåtten 14x7.5m.. (Det är det längsta vi kan såga timmerstockarna ;) ) Vi bygger fulla 2 våningar, men om jag inte tänker fel nu, så har jag skrivit fel.. huset tar ju upp 105kvm, så jag tänkte nog bara "105+105=210m2"

så.. känns huset fortfarandes för stort? Vi bor lite skyddat, och kommer göra så att det bildas ett gårdsplan, med garaget upp mot vägen..

@ Zynx
vart räknas som "granne" då?

@PeterJeffery: det låter mer som en tvåvånings parstuga, och kanske kan volymen bli bra om ni tänker på proportionerna. Vill ni att det ska se "äkta" ut skulle jag rekommendera att sätta fönsterkarmarna i liv med fasaden, inte bygga svullna balkonger eller takkupor, skippa dansbanestora uteplatser, m.m. Jag vet inte hur platsen ser ut, men själv skulle jag lägga garaget ordentligt vid sidan av så att inte intrycket av just gårdsplan förstörs och det inte blir en villaentré...

Jo.. proportionerna är något vi jobbat mycket på.. Min pappa är egen arkitekt med inriktning äldre byggnader, och min fru med familj har ett väldigt estetiskt lagt sinne.. Så jo.. det har vi tänkt på att få bra proportioner, men ändå som vi vill ha det för 2000-talets standard.. Nej här ska inte vara några takkupor eller sånt, bara en glasveranda (2.5x5m)..
Det blir runt 10m (om jag inte minns fel) mellan husets gavel och garagets långsida, vilket kommer skapa en fin gårdsplan tillsammans med lillstugan och den stora häggen i centrum..

Spännande, då får jag hålla ögonen öppna när jag kör igenom byn härnäst...

@PeterJeffrey Jag bor vid gropen typ, och landsbygdsmått är det inte så farligt långt från er om jag förstått var du bor :)

@Zynz: Är det måntro timmerhuset på vänstersida om man kör förbi Gropens Snickeri o Kåbe-matt fabriken? där ligger hursom ett fint timmerhus med en massa uthus o sånt som jag tittat på.. :)

@PeterJeffrey: Det låter som om du åker upp mot Ökna från Gropen, och isåfall är det fel hus, enligt vad jag fattat... menar du denna rödmålade kåk med två timrade flyglar på vägens vänstra sida månde?

Apropå ingenting så flyttades den gamla huvudbyggnaden vid den gården i slutet av 1940-talet till Kvistbro kyrka och blev bygdegård, och ett nytt hus byggdes på gården i Ökna. Tyvärr blåste man ur den gamla kåken när den byggdes upp igen, något som enligt uppgift retade den förre ägaren enormt... han hade kanske hade hoppats på lite kulturhistorisk riktig byggnadsvård?

Kul att vi är flera som bor inom ett begränsat område som är inne på samma sajt, bor själv i närheten av där Rasmusax renoverar sin banstuga.

Redigerat av moderator:
I all form av byggnader behöver man då och då förhålla sig till historien, oavsett om det är nybyggt eller otydligt i "årsringarna".

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.