Alla Lekebergs bor kanske skulle ses för lite inspiration nån gång? :)
 
Hus byggt -39, stor renovering med runt -74 med bl.a. plåtfasad, ett utbygge -91 som ligger förskjutet i vinkel mot orginalhuset.
Själv har jag fortsatt med det då jag satte in PVC-fönster så jag borde nog inte yttra mig i byggnadsvårdsforumet men tyckte bara att det var så lustigt att vi är så många från ett koncentrerat ställe.

Huset har dock sin charm på sitt sätt men inte bevarat som original om man säger så.
 
hehe - njae du gör nog rätt i att ligga lågt i byggnadsvårdsforumet då :p
 
@PeterJeffrey: Ja, varför inte? Var ska vi börja? Allmän inbjudan via forumet eller privata meddelanden? Vilka är vi? PeterJeffrey, Rasmusax, Zynx, Lillfisken, Bezt?

@Bezt: För mig låter det som om du fortsätter en traditionell byggnadstradition: modernisera, bygga om och till. En dag kommer även "byggnadsvården" uppskatta dessa tilltag i ditt hus. Det är först i vår tid som man mer allmänt återställer hus till ett äldre skede av husets historia...
 
Ja har lyckats pula ihop en skiss i Google SketchUp som någorlunda visar hur köket vi ska bygga kommer se ut. Så jag tänkte om alla byggnadsvårds experter i den här tråden hade några bra kommentarer :)

Är väldigt svårt att få de att se byggnadsvårdsnördigt ut med alla vitvaror och liknande.. Skissen är ju givetvis inte exakt men visar som sagt på ett ungefär :) Färgerna är helt fel men jag fick bara tag i grå pärlspont till skissen så köket går i en mkt mörkare grå ton än vad som är tänkt..


K%C3%B6ket15.jpg

K%C3%B6ket12.jpg

K%C3%B6ket13.jpg

K%C3%B6ket16.jpg

K%C3%B6ket5.jpg

Köket kommer alltså att bli ett platsbyggt pärlspontskök.. Vi kommer inte att ha så många köksskåp och sånt eftersom vi har lite plats och vi vill ha öppna hyllor ovanför diskbänken. De har vi tänkt att lösa med två stora skåp så de borde lösa sej :) De kommer även att vara pärlspont på 3/5-delar av väggen.

Förhoppningsvis så kommer vi fånga känslan någorlunda bra men kommentera gärna om ni har några bra tips/ideér!

:)
 
Ja lekeberg är nog ett bra ställe att bo på om man inte gillar byggnadsvård och vill renovera stt hus så att det stadigt sjunker i värde... jag har gjort mig en liten förmögenhet på att köpa upp antika inredningsdetaljer som folk i det området river ut, och sälja dem vidare på annons.

Billybragg: har kommenterat i din blogg och tipsat om möjligheten att lack kyl/frys. De brukar vara svåra att få att smälta in i ett gammeldags kök.

Funderar ev. på placeringen av micron. Tror du inte den blir i vägen i "flödet" mellan diskho och spis? Älskar placeringen av spisen och vedspisen bredvid varandra, jag önskar att vi hade så men vår vedspis står inte ens i själva köket längre pga ändrad planlösning av de som bodde här tidigare.
 
Redigerat av moderator:
PeterJeffrey skrev:
Måste tyvärr fråga - med risk att göra bort mig helt, men.. Vårat hus kommer ha yttermåtten 14x7.5m.. (Det är det längsta vi kan såga timmerstockarna ;) ) Vi bygger fulla 2 våningar, men om jag inte tänker fel nu, så har jag skrivit fel.. huset tar ju upp 105kvm, så jag tänkte nog bara "105+105=210m2"

så.. känns huset fortfarandes för stort? Vi bor lite skyddat, och kommer göra så att det bildas ett gårdsplan, med garaget upp mot vägen..
Två fulla våningar är väl typiskt närke om något. Tror inte det blir för stort. Min mor har en parstuga uppåt dalarna som är ungefär den storleken.

Här kommer också en EFTERLYSNING

Om det är någon här som är eller känner någon som är, huslös, byggnadsvårdsintresserad, vill ha ett jätteprojekt att bita tag i och vill bo inom Örebro stad så efterlyser jag mig en granne! PERFEKT för någon som vill driva verksamhet så som antikhandel, tapetserarverkstad osv då det finn ett stort gårdshus och lager till.

Är det någon som söker en tomt för att flytta en gammalt hus eller bygga ett nytt efter gammal förlaga så söker jag mig en granne till!
 
@Bullerbybo Byggnadsvård har visat sig vara ett väldigt subjektivt begrepp, för en del innebär det att återställa till orginal, andra att efterlikna en viss tidsepok i huset och för en del bara att vårda sina byggnader så de inte förfaller.
Alla dessa definitioner är varken mer eller mindre rätt än någon av de andra, det är upp till var och en att lägga sina värderingar i begreppet.

Om det är intressant så kan vi starta upp en ny tråd där diskussioner kring byggnadsvård som begrepp kan föras.
 
bullerbybo skrev:
Ja lekeberg är nog ett bra ställe att bo på om man inte gillar byggnadsvård och vill renovera stt hus så att det stadigt sjunker i värde... jag har gjort mig en liten förmögenhet på att köpa upp antika inredningsdetaljer som folk i det området river ut, och sälja dem vidare på annons.
Nu är det så att jag inte går in i byggnadsvårdsforumet utan jag väljer att läsa hela forumet genom att klicka "senaste inläggen", kommer det då upp en tråd om Örebroare så har man fångat mitt intresse, jag gick inte in i tråden för att tala om att jag inte är intresserad för utan gjorde inlägg för att det var så många som gjort inlägg från en sån liten area men anser inte mig själv ägna mig åt byggnadsvård i den bemärkelsen som jag tror många syftar på i denna tråd.
 
Redigerat av moderator:
bullerbybo skrev:
Här kommer också en EFTERLYSNING

Om det är någon här som är eller känner någon som är, huslös, byggnadsvårdsintresserad, vill ha ett jätteprojekt att bita tag i och vill bo inom Örebro stad så efterlyser jag mig en granne! PERFEKT för någon som vill driva verksamhet så som antikhandel, tapetserarverkstad osv då det finn ett stort gårdshus och lager till.

Är det någon som söker en tomt för att flytta en gammalt hus eller bygga ett nytt efter gammal förlaga så söker jag mig en granne till!
Du har alltså ett stort ställe som är 'Till Salu' eller 'Uthyres' ? Vart då mer exakt? Hur gammalt är stället? Är nämligen ögon åt ett kompis par.
 
bullerbybo skrev:
Billybragg: har kommenterat i din blogg och tipsat om möjligheten att lack kyl/frys. De brukar vara svåra att få att smälta in i ett gammeldags kök.

Funderar ev. på placeringen av micron. Tror du inte den blir ivägen i "flödet" mellan diskho och spis? Älskar placeringen av spisen coh vedspisen bredvid varandra, jag önskar att vi hade så men vår vedspis står inte ens i själva köket längre pga ändrad planlösning av de som bodde här tidigare.
Jo vi ska försöka gömma den på nått sätt.. Kanske bygger en liten låda bredvid överskåpet och sätter den där.. ja måste skissa lite till..

Tråkigt nog verkar vi inte få plats med ett skafferi för de skulle jag verkligen vilja ha.. Kanske får försöka klämma in ett i köksentren...
 
bullerbybo skrev:
Ja lekeberg är nog ett bra ställe att bo på om man inte gillar byggnadsvård och vill renovera stt hus så att det stadigt sjunker i värde... jag har gjort mig en liten förmögenhet på att köpa upp antika inredningsdetaljer som folk i det området river ut, och sälja dem vidare på annons.
Lekeberg och Närke är kanske tyvärr inte i framkant vad gäller välbevarade hus och egen bebyggelsekaraktär, men vad gör det, någon kan väl börja engagera sig innan du hinner sälja av resten?
 
Redigerat av moderator:
Har klippt och klistrat lite här.

Håll er inom ramarna för forumreglerna är ni snälla. Diskussionen för övrigt är jätteintressant även för oss som inte har hus i Närke!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.