Nä va synd på fönstrena, de gör ju jätte mkt för hela husets utseende.. Som tur va sparade den tidigare ägaren dom gamla fönstrena och satte bara in ett extra glas så man ser "bubblorna" etc..

Vi hade plastmattor i stort sett i varje rum när vi flyttade in, och alla har/ska bytas.. Ja letade länge efter kilsågade/massiva golv till vardagsrummet och tog in offerter och grejer. Men sen åkte vi till Byggmax och kollade och köpte ett billigt parallellsågat golv som ja la med mittenbräda och hela plankor. De blev över förväntan faktiskt :) ja tror hela golvet gick på 6 000 istället för 16 000..

Vi har även ett "extra" hus på gården som vi kommer renovera då när de finns tid :) de kommer vi nog att göra slaviskt tidsenligt.. Men som sagt de får bli senare när man är arbetslös och rik..
 
cederbusch skrev:
Mjukglass, då blandar vi visst till lite olika konsistenser. Jag ser det mer som mjölk eller möjligen fil. :)

Jag gillar färgen som sagt, men efter att ha målat väggar och tak på 35 kvm samt hyllor med konsoller så börjar det kännas en smula drygt med 3 strykningar. Fast jag vet att resultatet blir så himla bra. Halva kylen är fylld med färgburkar hemma, något som vi fått höra lite lustigheter om. :)
Jag är latmask och köper bara färdigblandad (den håller ju längre också). Den kanske är mer som fil än glass men lukten får mig att tänka på glass i alla fall. Får anstränga mig för att inte smaka på den.
 
BillyBragg skrev:
Nä va synd på fönstrena, de gör ju jätte mkt för hela husets utseende.. Som tur va sparade den tidigare ägaren dom gamla fönstrena och satte bara in ett extra glas så man ser "bubblorna" etc..

Vi hade plastmattor i stort sett i varje rum när vi flyttade in, och alla har/ska bytas.. Ja letade länge efter kilsågade/massiva golv till vardagsrummet och tog in offerter och grejer. Men sen åkte vi till Byggmax och kollade och köpte ett billigt parallellsågat golv som ja la med mittenbräda och hela plankor. De blev över förväntan faktiskt :) ja tror hela golvet gick på 6 000 istället för 16 000..

Vi har även ett "extra" hus på gården som vi kommer renovera då när de finns tid :) de kommer vi nog att göra slaviskt tidsenligt.. Men som sagt de får bli senare när man är arbetslös och rik..
Ja kombinationen arbetslös och rik är väl det perfekta för ett gammalt hus - tyvärr brukar ju dessa två inte riktigt följas åt.

Vi har lagt furugolv från Byggmax i barnrummet i utbyggnaden och det är helt OK, men alla brädor är ju exakt lika breda vilket inte blir så "levande" tycker jag.

Fönstren är verkligen skam att de bytt ut för de nya (sent 60-tal tror jag) isolerar ju dessutom sämre än de gamla och är sämre virkeskvalitet. När vi byggt ut har vi köpt kulturfönster med glasbrytande spröjs men även dessa är ju av modern virkeskvalitet dvs sämre råvara. Men möjligheten att hitta ett helt parti med gamla fönster i rätt dimensioner känns tyvärr rätt avlägsen.
 
bullerbybo skrev:
Ja kombinationen arbetslös och rik är väl det perfekta för ett gammalt hus - tyvärr brukar ju dessa två inte riktigt följas åt.

Vi har lagt furugolv från Byggmax i barnrummet i utbyggnaden och det är helt OK, men alla brädor är ju exakt lika breda vilket inte blir så "levande" tycker jag.

Fönstren är verkligen skam att de bytt ut för de nya (sent 60-tal tror jag) isolerar ju dessutom sämre än de gamla och är sämre virkeskvalitet. När vi byggt ut har vi köpt kulturfönster med glasbrytande spröjs men även dessa är ju av modern virkeskvalitet dvs sämre råvara. Men möjligheten att hitta ett helt parti med gamla fönster i rätt dimensioner känns tyvärr rätt avlägsen.
Hehe nä sån tur har man väl tyvärr inte :)

Nä ja håller med om att de inte blir lika "levande" med bräder i samma dimensioner.. Hur många fönster handlar de om? Och va har de för dimensioner?
 
De fönster som sitter i nu är typ 110*110 eller 120*120 men fönsterhålen i timmerstommen är gissningsvis något högre (fönstren på gamla kort ser mer långsmala ut). Vi har "hel" övervåning och därför blir det ju ganska många fönster, ca 10 st. Så i princip skulle man behöva hitta någon som byter i ett helt hus,

Jag borde egentligen alltså smöra lite för "lillfisken" eller någon av hans gelikar, sådana som slänger ut precis sådant jag vill ha.
 
Hehe :) ah du får göra de..

Ja har en fråga till er Örebroare. Vad är sedvanlig ytterdörrsfärg här i området?? Vårt hus är från 1880-talet och har en dubbeldörr (om de gör ngn skillnad!?). Är det guldockra som gäller då??
 
Jag är f*n inte örebroare, men jag bor i länet! Precis som "lillfisken" Viktor håller jag till i det fagra Västernärke och närmare bestämt Kvistbro banvaktstuga http://www.svartabanan.se/kvistbro-banvaktstuga - jag måste visst uppdatera sidan med lite nya bilder...
 
Jag bor i Örebro och har ett litet torp i Åmmeberg/Askersund där vi byter timmerstockar under fönster och delvis syllen. Igår sattes sista nya fönstret in och en ny bamsealtandörr istället för ett litet fönster. Nästa steg är att bestäma om det gamla trägolvet duger eller om det blir ett nytt massivt trägolv.
 
Jag har sett många guldockradörrar, själva målade vi i kromoxidgrönt, också en vanlig färg på dörrar häromkring enligt flera.
Mkt lätt att blanda pigmentet i linoljan förresten.
Vi måste haft en himla tur med vårt hus, låter som vi har en extremt orörd kåk.
 
Förresten, vet någon hur vanligt det är med stentrappa framför torparnas farstukvist i vårt område?
Vad har det varit för stensort/utförande då?
Skulle vara lite skojigare med stentrapp känns det som.
 
Om du har en gammal torpstuga från tiden industrialismen tog fart i länet, skulle jag gissa att man kan ha använt en eller ett par enkla stenhällar av någon lokal stensort framför huvudentren. Ligger stugan i ett område med mycket kalksten, kan det ha legat några kalkstensflak framför dörren, men annars skulle jag gissa att granit varit vanligt. I något finare eller modernare miljöer var stenen huggen, annars var nog det mer naturstensblock. Ett tips: kolla runt på liknande hus i din omgivning!
 
Ja, till sommaren blir det mycket vandrande och åkande i krokarna, vi får passa på o kolla.
Finns ett stenbrott inom gångavstånd, tror det är granit.
 
utanför Mullhyttan är våran by.
Där ska vi föryngra byn med en egensågad timmerstuga, 198m2 på två våningar, en verkstad/garage på 75m2 med kilsågad panel, samt ett timrat spa på 20m2. På tomten ligger redan nu en liten stuga på 70kvm, som vi hoppas kunna göra om till ateljé eller B&B
så snart nya huset står klart.

Vi har underbart läge, och har underbara människor runt om oss som stöttar och hjälper oss i detta projekt! för vi har som sagt räknat på en tidsplan på 5 år, med start nu 1 augusti d^_^b
Jag är så otroligt förväntansfull över hur det kommer att vara när vi för första gången går in genom glasverandan, öppnar pardörrarna och kliver in i hallen och ser rakt in i det stora öppna köket, det brinner i vedspisen, det grova stora köksbordet och kökssoffan med den handbilade timmerväggen bakom.. :wow:
För att inte tala om det stora 3luftsfönstret över diskbänken med utsikt på den glesa vitsippe & björkskogen och dimman som stiger på gärdet bakom.. o de breeeda kilsågade golvtiljorna..

Tja.. Det var bara en liiiten teaser av vad som komma skall :D

För mer bilder,se www.facebook.com/PeterStone
 
jag blev nyfiken på erat projekt.. vart bor ni? :)
 
198 kvm timmerhus låter stort för även för två våningar om man tänker "byggnadsvård" och de hus som finns i trakterna. Har ni några lokala historiska förebilder för projektet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.