25 463 läst · 238 svar
25k läst
238 svar
Öppning i yttervägg
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Skruvvalet omfattas inte av något bygglov. Jag vet inte på raken vad WTS 3,6 har för hållf värden men jag har svårt att tro att de skulle vara högre än en M10x120 t.ex.
Det börjar närma sig
När jag gjuter plinten för pelarna kan jag blanda expanderbetong och vanlig fulbetong? Alltså först gjuter jag lejonparten med fulbetong för att sedan bara göra sista undergjutningen med expanderbetong?
När jag gjuter plinten för pelarna kan jag blanda expanderbetong och vanlig fulbetong? Alltså först gjuter jag lejonparten med fulbetong för att sedan bara göra sista undergjutningen med expanderbetong?
Jag har inte riktigt varit med i tråden som de andra, så jag kanske inte har stenkoll på vad du ska göra. Men det är så man brukar göra, ja.D Derbyboy skrev:
Att själva plinten är gjuten i betong och sedan undergjuts pelaren vid ett senare tillfälle med expander.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Nice
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vad spännande! Tänk vilken tid det har tagit.
@justusandersson! Kan du utifrån den här bilden säga hur många mm nedböjning balken har vid full snölast. Jag håller på att fundera på om jag kan bygga ett skärmtak.D Derbyboy skrev:
Tusen tack!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Tror du jag är ett orakel? Både @bossespecial och jag har väl räknat på det en gång, men det är inget jag kommer ihåg. Man behöver alla relevanta mått och uppgifter om man ska räkna fram nedböjningen. Men eftersom det är en känslig tillämpning med en balk över skjutfönster, tycker jag inte att du ska belasta väggen mer. Det är bättre att du gör ett skärmtak som står på fyra ben. Det kan dessutom bli elegantare.
Jag tror inte, jag vet att du är ett orakel men jag förstår och jag håller med.
Jag tänkte såhär:
troligtvis kan jag inte få bygglov för ett stort skärmtak 25 m2+ så då bygger jag bara ett litet (6-8 m2) tills dess byggrätten utökas (ca 5-10 år) och då kan jag kanske hänga det ovanför skjutpartiet.
För att få det snyggt menar jag att den bakre bärlina inkl stolor behöver fällas in i takstolen.
jag behöver åtminstone något litet eftersom skjutpartiet läcker in lite vatten i den undre skenan
Jag tänkte såhär:
troligtvis kan jag inte få bygglov för ett stort skärmtak 25 m2+ så då bygger jag bara ett litet (6-8 m2) tills dess byggrätten utökas (ca 5-10 år) och då kan jag kanske hänga det ovanför skjutpartiet.
För att få det snyggt menar jag att den bakre bärlina inkl stolor behöver fällas in i takstolen.
jag behöver åtminstone något litet eftersom skjutpartiet läcker in lite vatten i den undre skenan