Helst bör du nog använda syllpapp som är lite tjockare.
 
D
Kan en IPE160 ersätta en 90x315 limträ?

Fick konstruktionsberäkningen från konstruktören och han hade felaktigt använt en IPE160 trots att jag sagt att jag ville räkna på en limträ.
 
IPE 160 motsvarar snarare 90x270. Jag tycker inte du ska köpa det. Vi har ju tidigare kommit fram till att det är problematiskt med en stålbalk under de aktuella omständigheterna.
 
D
Absolut Justus,

Jag har påtalat att de ska räkna om med en limträ.

Jag tyckte det dessutom lät väldigt klent med en IPE160. Jag är orolig att de inte har kompetens nog att göra beräkningarna eller att de missat lägga in några faktorer eller värden i beräkningsprogrammet.
 
D
Nu har de räknat på 90x315 men då är skjuvvärdet (?) för högt. Nedböjningen är dock perfekt.

Skärmdump av beräkningsresultat med höga skjuvvärden i en belastningskombinationstabell.
 
Kan du lägga upp hela beräkningen? 1,4% är försumbart så den är ok(y)
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
D
Ahh ok, jag lägger upp den slutliga när den är klar. Måste ut och mäta avståndet mellan takstolarna. Det är tydligen viktigt för punktbelastningen på den mittersta stolpen.

Ska leverera avståndet till firman på måndag.
 
Skulle tvärkrafterna bli för stora för 90x315 får du gå upp till 115x315.
 
D
Det var vad konstruktören sa också men.....

Bosse trodde 101,4 procent va ok

Och nu har jag varit ute och måttat och jag kommer kunna lägga mittenpelaren rakt under en takstol.

Dessutom kommer jag dra ner spännvidden från 6,4 till 6,0m.

Därutöver hade de räknat med plåttak men det är pappersark.
 
Jo, jag läste bosses kommentar, men jag vill gärna se konstruktörens uträkning
 
Det har kanske ingen betydelse för dig men takregeln behöver inte ligga rakt över pelaren utan kan placeras max balkhöjden ut från pelarens kant utan att ha inverkan på tvärkraften. Tänkte utifall du gjorde justeringar just för att få takregeln mitt på pelaren..
 
D
ahhh, va märkligt. För nu var en takregel placerad 20-30 cm bort från centrumpelaren. Konstruktören sa att det var bättre att ha den rakt över centraumpelaren.

Nu har jag skissat upp takstolarna. Var tvungen att åka ut och mäta för att få det exakt. Inte kul i snöstorm men men....borde ha gjort det tidigare..

Skiss av takstolar med mätangivelser och en centrumpelare inte rakt under en takregel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Det har inte konstruktören fel i, man försöker eftersträva ett ”naturligt” kraftflöde. Men som nämndes kan man reducera tvärkraften av last nära upplag(inom 45grader från upplagets kant). Jag tycker du kan justera partiet så att det hämnar centriskt mellan väggarna. Små excentriciteter tenderar att se ut som om något inte blev helt rätt.
 
D
Den högra sidan kommer döljas av ett kylskåp och den vänstra sidan av en gardin/draperi.

Dessutom är måtten till väggarna inte helt rätt. Rummet enligt ritningen är 7250 mm enligt ritningen men när jag mäter får jag det till lite mer.

Från utsidan kan jag lätt hitta den takstolen som är i mitten. Jag mäter 3000 mm åt båda hållen. Det är inte helt lätt att dra in den linjen i huset och mäta avstånden till respektive vägg.

På höger sida fick jag det till 860 mm och på vänster sida 600 mm. Balken är 6000 mm.

860 + 6000 + 600 = 7460 mm

Det stämmer alltså inte med rummets mått på ritningen.

Därför anges 650mm på vänster sida.
 
Redigerat:
D
Det snyggaste hade varit att köra på en öppning som går från vägg till vägg minus plast för kylskåp på höger sida. Det skulle innebära en balk på 6,5m.

Standarmått (max) för skjutparti är 6m. Standarsmått för limträbalk är 6 m. Standardmått för drpaeri/gardin är 6m osv......

Därav väljer jag att gå ner till 6m.

Arkitektonisk ritning som visar planlösning med markerad balk på 6 meter och utrymme för kylskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.