321 läst · 10 svar
321 läst
10 svar
Odlingslåda tryckimpregnerat
Har läst både ja och nej om att bygga odlingslåda i tryckimpregnerat virke.
En del påstår att mängderna med koppar i tryckt inte skall vara några problem medans andra anser att man inte ens skall använda det mer än till sånt man inte äter även fast man klär in i plast eller markväv.
Vad har ni för åsikter kring detta?
Om man inte använder tryckt, vad ska man behandla virket med isf som är helt ofarligt men som skyddar virket? Linolja?
En del påstår att mängderna med koppar i tryckt inte skall vara några problem medans andra anser att man inte ens skall använda det mer än till sånt man inte äter även fast man klär in i plast eller markväv.
Om man inte använder tryckt, vad ska man behandla virket med isf som är helt ofarligt men som skyddar virket? Linolja?
Produkter som diskuteras: "Linolja"

Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Om det räcker att ramen är 15-20 cm hög så använd vanligt virke och byt det efter 5-6 år när den undre delen murknat för mycket.
Jag har själv använt 17x95 råspont som skruvas ihop 3 på höjden och häftat fast byggplast på insidan och några cm runt hörnen. Då går det att ta bort den understa brädan när den murknat för mycket och sätta dit en ny.
Nackdelen är att byggplast innehåller andra ämnen som också kan läcka ut och tas upp av grödorna.
Jag har själv använt 17x95 råspont som skruvas ihop 3 på höjden och häftat fast byggplast på insidan och några cm runt hörnen. Då går det att ta bort den understa brädan när den murknat för mycket och sätta dit en ny.
Nackdelen är att byggplast innehåller andra ämnen som också kan läcka ut och tas upp av grödorna.
Använd tillskuren platon på insidan, som skydd mot jord och ställ pallkragarna/virket på betongplattor. Då är virket skyddat mot jorden och håller länge.H Hemmanisse skrev:Har läst både ja och nej om att bygga odlingslåda i tryckimpregnerat virke.
Innehåller plasten färre skadliga ämnen (mjukgörare, PFAS, etc) än trä med kopparsalt? Kan vara bra att fundera ett varv extra innan man gör det värre än nödvändigt.
Ett alternativ, som jag skälv kör med, är att behandla odlingslådor och -kanter som förbrukningsvara. Obehandlat trä som man byter vartefter det blir dåligt. Det går också bra att bygga bäddar av kraftiga grenar, som man också byter vartefter de blir dåliga. Obehandlat virke och grenar blir fin kompost och jord med tiden.
Ett alternativ, som jag skälv kör med, är att behandla odlingslådor och -kanter som förbrukningsvara. Obehandlat trä som man byter vartefter det blir dåligt. Det går också bra att bygga bäddar av kraftiga grenar, som man också byter vartefter de blir dåliga. Obehandlat virke och grenar blir fin kompost och jord med tiden.
Marktäckväv ska vara gjort av livsmedel godkänt material så borde vara safe men känns sisådär att bygga i material som innehåller medel.Pjosk75 skrev:
Om det räcker att ramen är 15-20 cm hög så använd vanligt virke och byt det efter 5-6 år när den undre delen murknat för mycket.
Funderar på att bränna trät så materialet är dött eller eventuellt använda trätjära för att få det att hålla längre.
Odlingslådorna kommer stå på ben så inte direkt på mark men kommer stå utomhus året runt då jag kan inte har plats att ställa in dom för vinterförvaring
Medlem
· Blekinge
· 10 816 inlägg
Jag bygger allt utomhus med obehandlat trä för jag har bott intill en impregneringsfirma innan och vet hur dom luktar och skiter ned.
Obehandlat trä håller rätt länge, exempelvis en sandlåda håller längre än vad barnen är intresserade att leka sandlåda.
Utetrappan höll i 10 år.
Nya trappan lyxade jag till i ek. Sandlådan till barnbarnet byggde jag i en restpost av sibirisk lärk.
Odlingskrage skulle jag bygga i obehandlat virke alla dagar i veckan. Jag är inte rädd för byggplast för jag anser att diffusionen av ämnen från byggplasten till grodrötterna är extremt liten och långsamt.
Obehandlat trä håller rätt länge, exempelvis en sandlåda håller längre än vad barnen är intresserade att leka sandlåda.
Utetrappan höll i 10 år.
Nya trappan lyxade jag till i ek. Sandlådan till barnbarnet byggde jag i en restpost av sibirisk lärk.
Odlingskrage skulle jag bygga i obehandlat virke alla dagar i veckan. Jag är inte rädd för byggplast för jag anser att diffusionen av ämnen från byggplasten till grodrötterna är extremt liten och långsamt.
Medlem
· Blekinge
· 10 816 inlägg
Om man vill ha lite färg på utsidan av lådan då, vad skulle du använda?T Thomas_Blekinge skrev:Jag bygger allt utomhus med obehandlat trä för jag har bott intill en impregneringsfirma innan och vet hur dom luktar och skiter ned.
Utetrappan höll i 10 år.
Mina lådor kommer stå på ben så dom kommer inte stå direkt mot mark på stenplattor och trall.
På utsidan så duger vanlig slamfärg bra. Eller vilken färg som helst om du vill ha en speciell färg på dem.
Fäst byggplast på hela insidan så kommer lådan hålla i 10 år.
Tänk på att jorden i upphöjda lådor utan kontakt med marken torkar väldigt fort. Så det kommer behöva vattnas väldigt ofta.
Fäst byggplast på hela insidan så kommer lådan hålla i 10 år.
Tänk på att jorden i upphöjda lådor utan kontakt med marken torkar väldigt fort. Så det kommer behöva vattnas väldigt ofta.
Har man plast eller dammduk på insidan så är slamfärg eller linoljefärg lämpligt. Det blir annars väldigt tätt och det kommer komma in vatten någonstans.
Ett alternativ är att bygga med tanke på vad du kan ha för kärl på insidan, t ex ICB tankar sågade på hälften blir hållbart och tätt. Plastlådor eller -plastbackar funkar också.
Oavsett metod så tänk på avrinning, sätt gärna ett hål på sidan en bit från botten och fyll med grus, makadam eller leca upp till hålet.
Ett alternativ är att bygga med tanke på vad du kan ha för kärl på insidan, t ex ICB tankar sågade på hälften blir hållbart och tätt. Plastlådor eller -plastbackar funkar också.
Oavsett metod så tänk på avrinning, sätt gärna ett hål på sidan en bit från botten och fyll med grus, makadam eller leca upp till hålet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden