355 110 läst · 5 196 svar
355k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Köpt sju plantor sparris och pregat ner dem i jorden också. har nu 10-11 plantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eftersom jag inte har någon aning om när sticklingar skall tas, gör jag det nu.
Logga in
Skapa konto
Valnötsträden tar sig bra.
Logga in
Skapa konto
De små nötterna tog sig alla, 8/8...
Logga in
Skapa konto
En del växer fort andra sakta.
Logga in
Skapa konto
Sisådär, lite lagom många Physalisskott, behöver några fler.... Eh, kanske inte.
Nästan varje liten grön dutt är en blivande buske, jättekul, mitt i odlingsgångarna....
Det spelar ingen roll hur man kapar ett sovande träd! Inte mina ord, men min kollega gnagde av aprikosträdet, ingen fara, det växer ändå, bättre...
Först tveksam, börjar tro på han, nästan...
Valnötsträden trivs med nästan samma omilda "avkapning".
Dessa Moldaviska beskärningstekniker stämmer inte riktigt in på vad jag lärt mig, men de fungerar uppenbarligen.
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Först tveksam, börjar tro på han, nästan...
Logga in
Skapa konto
Valnötsträden trivs med nästan samma omilda "avkapning".
Dessa Moldaviska beskärningstekniker stämmer inte riktigt in på vad jag lärt mig, men de fungerar uppenbarligen.
Mvh P-A
Hur man fixar fler krusbärsbuskar.....
Varje år så viker jag ner en kvist, lägger en jordklut eller sten på den.
klipper av grenen när den delen som är "utanför" stenen har rotat sig, går ganska fort, max två månader.
Plantera om den i hink, viker ner en till gren, i hinken, den lilla blir en ny buske lagom till sommaren.
Små, nya skott, lägger jag ofta två och två, eventuellt så bryter jag isär buskarna innan utplantering..
Mvh P-A
Logga in
Skapa konto
Varje år så viker jag ner en kvist, lägger en jordklut eller sten på den.
Logga in
Skapa konto
klipper av grenen när den delen som är "utanför" stenen har rotat sig, går ganska fort, max två månader.
Logga in
Skapa konto
Plantera om den i hink, viker ner en till gren, i hinken, den lilla blir en ny buske lagom till sommaren.
Logga in
Skapa konto
Små, nya skott, lägger jag ofta två och två, eventuellt så bryter jag isär buskarna innan utplantering..
Logga in
Skapa konto
Mvh P-A
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 039 inlägg
Borde jag göra.
Tanken är att i höst flytta vinbär, krusbär och rabarber från landet till en "bärhörna", på så sätt frigör vi mer plats i landet. Då får vi även plats för mer bärbuskar också.
Bärhörnan behöver jag göra omgående, vi har lite vinbär och blåbär som behöver ner i jord. Samt ett par boysenbär som behöver en spaljé.
Tanken är att i höst flytta vinbär, krusbär och rabarber från landet till en "bärhörna", på så sätt frigör vi mer plats i landet. Då får vi även plats för mer bärbuskar också.
Bärhörnan behöver jag göra omgående, vi har lite vinbär och blåbär som behöver ner i jord. Samt ett par boysenbär som behöver en spaljé.
Hur sköter ni om era fruktträd?
Lördag morgon 05.30
Börjar med att rycka bort gräs och mossa.
Skär försiktigt en ny kant.
Vattnar minst två kannor (20 liter)
En säck jord med gödselblandning samt två kannor vatten igen.
Ett träd avklarat.
Mvh P-A
Lördag morgon 05.30
Börjar med att rycka bort gräs och mossa.
Logga in
Skapa konto
Skär försiktigt en ny kant.
Logga in
Skapa konto
Vattnar minst två kannor (20 liter)
Logga in
Skapa konto
En säck jord med gödselblandning samt två kannor vatten igen.
Logga in
Skapa konto
Ett träd avklarat.
Mvh P-A
När jag skolat om mina tomater så har jag lagt ned mycket av den späda stammen i jorden också. Har läst att man kan göra så. Men jag har bara stoppat ned så att de understa bladen ändå hamnat ovanför jordytan.
hade jag kunnat begrava även ett par grenar under jord? Jag tänker som nu när jag satt dem permanent ute i krukor. Jag ser att jag skulle kunna få i flera liter jord till i krukorna, men där är blad precis vid ytan. Kan jag rycka dessa och häva på lite jord till?
hade jag kunnat begrava även ett par grenar under jord? Jag tänker som nu när jag satt dem permanent ute i krukor. Jag ser att jag skulle kunna få i flera liter jord till i krukorna, men där är blad precis vid ytan. Kan jag rycka dessa och häva på lite jord till?
Ni är grymma!
Tack
Tack
Mina tiny tim har börjat få ett par tomater, och alla har fått blommor på alla tjuvar.
Kommer nog spara tjuvarna på dem, har o de är väldigt blandade åsikter om dessa ska tjuvas eller ej.
Kommer nog spara tjuvarna på dem, har o de är väldigt blandade åsikter om dessa ska tjuvas eller ej.
Blir det för varmt i växthuset när bladen får vita prickar? Eller är det vattendroppar som "bränner" i solen tro? Här är min squash:
Mina tomatplantor ser likadan ut (ursäkta taskig fokus):
Logga in
Skapa konto
Mina tomatplantor ser likadan ut (ursäkta taskig fokus):
Logga in
Skapa konto
Hej!Müssli skrev:
Jag tycker att det ser ut som vanliga brännskador, UV- ljuset skadar plantorna lätt om man inte täcker med tex fiberduk eller målar klarglaset i växthuset.
Tomater gillar sol, vatten och värme, men likt människor på stranden så behöver de skyddas....
Samma med Squashen, men du har väl inte den i växthuset?
Squash trivs bäst utomhus, helst med mycket gödsel, naturgödsel.
Mvh P-A
Müssli skrev:
Vattna dem tidigt på morgonen, på eftermiddagen är det väldigt viktigt att inte blöta ner plantorna (tomat), mao, vid kvällsvattning så skall bara jorden vattnas.
Mvh igen.....
Tack för tips!P Pagno skrev:Hej!
Jag tycker att det ser ut som vanliga brännskador, UV- ljuset skadar plantorna lätt om man inte täcker med tex fiberduk eller målar klarglaset i växthuset.
Tomater gillar sol, vatten och värme, men likt människor på stranden så behöver de skyddas....
Samma med Squashen, men du har väl inte den i växthuset?
Squash trivs bäst utomhus, helst med mycket gödsel, naturgödsel.
Mvh P-A
Jag har 4 stora krukor med squash i växthuset, hade ingen aning om att de trivs bäst utanför. Flyttar ut dem till altanen!
Bra att du flyttar ut dem, är det tak på altanen så rekommenderar jag att du flyttar ut dem i frikänd, Squash är en frilandsväxt men går att odla i drivhus, helst i tunnelväxthus.Müssli skrev:
/P-A