Köpt sju plantor sparris och pregat ner dem i jorden också. :D har nu 10-11 plantor.

• Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Unge blad på valnötsträd med en blommande buske i bakgrunden i en solig trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag inte har någon aning om när sticklingar skall tas, gör jag det nu.

Ungt valnötsträd som börjar gro med öppnande knoppar i naturlig omgivning och solljus.
Skapa konto

Valnötsträden tar sig bra.

Valnötsplanta med två ljusgröna skott som växer bland brunna höstlöv på marken.
Skapa konto

De små nötterna tog sig alla, 8/8...

Unga valnötsplantor växer i jorden bland löv och grässtrån i solljus.
Skapa konto

En del växer fort andra sakta.

Små gröna skott av valnötsträd och physalis som växer mellan grusstenar.
Skapa konto

Sisådär, lite lagom många Physalisskott, behöver några fler.... Eh, kanske inte.
Nästan varje liten grön dutt är en blivande buske, jättekul, mitt i odlingsgångarna....

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det spelar ingen roll hur man kapar ett sovande träd! Inte mina ord, men min kollega gnagde av aprikosträdet, ingen fara, det växer ändå, bättre...

Kapad trädstam med nya skott som växer ut, med gräs och jord i bakgrunden.
Skapa konto

Först tveksam, börjar tro på han, nästan...

Nyplanterat beskuret träd med nya blad, omgivet av gräs och jord.
Skapa konto

Valnötsträden trivs med nästan samma omilda "avkapning".
Dessa Moldaviska beskärningstekniker stämmer inte riktigt in på vad jag lärt mig, men de fungerar uppenbarligen.

Mvh P-A

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Hur man fixar fler krusbärsbuskar.....

Sekatör som klipper av en krusbärsbuskgren vid jorden bredvid nya skott.
Skapa konto

Varje år så viker jag ner en kvist, lägger en jordklut eller sten på den.

Krusbärsbuskgren som böjts ner och fästs med jord för att rota sig och bli en ny buske.
Skapa konto

klipper av grenen när den delen som är "utanför" stenen har rotat sig, går ganska fort, max två månader.

Krusbärsbuske bunden vid stödpinne i kruka med rotande gren i trädgårdsmiljö.
Skapa konto

Plantera om den i hink, viker ner en till gren, i hinken, den lilla blir en ny buske lagom till sommaren.

Krusbärsstjälk med rotklump som visar framgången med att föröka buskar genom markkontaktmetoden.
Skapa konto

Små, nya skott, lägger jag ofta två och två, eventuellt så bryter jag isär buskarna innan utplantering..

Två plasthinkar med jord, den ena med en ung krusbärsplanta och den andra med en nerböjd gren.
Skapa konto

Mvh P-A

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Borde jag göra.

Tanken är att i höst flytta vinbär, krusbär och rabarber från landet till en "bärhörna", på så sätt frigör vi mer plats i landet. Då får vi även plats för mer bärbuskar också.

Bärhörnan behöver jag göra omgående, vi har lite vinbär och blåbär som behöver ner i jord. Samt ett par boysenbär som behöver en spaljé.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Hur sköter ni om era fruktträd?

Lördag morgon 05.30

Börjar med att rycka bort gräs och mossa.

Fruktträd med nyklippt gräskant och bortryckt mossa runt stammen, redo för gödsling.
Skapa konto

Skär försiktigt en ny kant.

Fruktträd med nyskött mark runt stammen, avlägsnat gräs och mossa, vid skogskanten.
Skapa konto

Vattnar minst två kannor (20 liter)

Fruktträd med nyklippt kant och påfylld gödselblandning, vattenkanna i förgrunden.
Skapa konto

En säck jord med gödselblandning samt två kannor vatten igen.

Fruktträd med ny beskuren kant och omgivet av nylagd jord i en trädgård, vattenkanna i förgrunden.
Skapa konto

Ett träd avklarat.

Mvh P-A

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
När jag skolat om mina tomater så har jag lagt ned mycket av den späda stammen i jorden också. Har läst att man kan göra så. Men jag har bara stoppat ned så att de understa bladen ändå hamnat ovanför jordytan.

hade jag kunnat begrava även ett par grenar under jord? Jag tänker som nu när jag satt dem permanent ute i krukor. Jag ser att jag skulle kunna få i flera liter jord till i krukorna, men där är blad precis vid ytan. Kan jag rycka dessa och häva på lite jord till?

Jepp, ta bort bladen och sätt ner dem djupare om du vill att de skall få fler rötter.

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
Ni är grymma!
Tack :)

Mina tiny tim har börjat få ett par tomater, och alla har fått blommor på alla tjuvar.
Kommer nog spara tjuvarna på dem, har o de är väldigt blandade åsikter om dessa ska tjuvas eller ej.

• Tomatplanta 'Tiny Tim' med gröna blad och gula blommor i brun kruka på trätrall.
    Skapa konto
  • Tomatplanta 'Tiny Tim' med små tomater och blommande tjuvar, odlad i en kruka på en trädäck.
    Skapa konto
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Blir det för varmt i växthuset när bladen får vita prickar? Eller är det vattendroppar som "bränner" i solen tro? Här är min squash:
Squashplanta i kruka med vita prickar på bladen, placerad inuti ett växthus.
Skapa konto

Mina tomatplantor ser likadan ut (ursäkta taskig fokus):
Squashplanta i gul kruka med vita prickar på bladen i växthus, intill tomatplantor.
Skapa konto

Müssli Müssli skrev:
Blir det för varmt i växthuset när bladen får vita prickar? Eller är det vattendroppar som "bränner" i solen tro? Här är min squash:
[bild]

[bild]
Hej!
Jag tycker att det ser ut som vanliga brännskador, UV- ljuset skadar plantorna lätt om man inte täcker med tex fiberduk eller målar klarglaset i växthuset.

Tomater gillar sol, vatten och värme, men likt människor på stranden så behöver de skyddas....

Samma med Squashen, men du har väl inte den i växthuset?
Squash trivs bäst utomhus, helst med mycket gödsel, naturgödsel.

Mvh P-A

• Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
[bild]

[bild]

Vattna dem tidigt på morgonen, på eftermiddagen är det väldigt viktigt att inte blöta ner plantorna (tomat), mao, vid kvällsvattning så skall bara jorden vattnas.

Mvh igen.....

• Gilla
Snål-Jocke
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Hej!
Jag tycker att det ser ut som vanliga brännskador, UV- ljuset skadar plantorna lätt om man inte täcker med tex fiberduk eller målar klarglaset i växthuset.

Tomater gillar sol, vatten och värme, men likt människor på stranden så behöver de skyddas....

Samma med Squashen, men du har väl inte den i växthuset?
Squash trivs bäst utomhus, helst med mycket gödsel, naturgödsel.

Mvh P-A
Tack för tips!
Jag har 4 stora krukor med squash i växthuset, hade ingen aning om att de trivs bäst utanför. Flyttar ut dem till altanen!

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Tack för tips!
Jag har 4 stora krukor med squash i växthuset, hade ingen aning om att de trivs bäst utanför. Flyttar ut dem till altanen!
Bra att du flyttar ut dem, är det tak på altanen så rekommenderar jag att du flyttar ut dem i frikänd, Squash är en frilandsväxt men går att odla i drivhus, helst i tunnelväxthus.

/P-A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.