358 373 läst · 5 214 svar
358k läst
5,2k svar
Odlingshörnan..
FÖRSTA TOMATERNA I JORD!
Det är småttingar..
Först ut blev:
- Tigrett (tror röd)
- Venus
- Vilma
- Snowy fairytale (om jag läste rätt)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det är småttingar..
Först ut blev:
- Tigrett (tror röd)
- Venus
- Vilma
- Snowy fairytale (om jag läste rätt)
VILMA gick bra förra året har jag för mig, men dåligt året innan oavsett, det året jag fick skörd - var de goda!Jiji skrev:
Venus var en av de första tomaterna jag sådde inomhus, alltså första ”fönstertomaterna”. De var oxå väldigt goda, fick frukt hela vintern (inte många, men fanns hela tiden!) det är minst 5-6 år sedan jag sådde den.. så nu blir det kul o prova igen
Tigrett (gul o röd) e nya favoriter .. ska se om de blir lika bra i år som tidigare..
Snow.. hm TROR jag att jag odlade förra året och attden var snyggare än god.. men plantan var misskött delux.. så jag tänkte prova igen (men när jag googlade på bilder idag, så var frukterna inte lika de jag fick förra året)
Jag tänkte ev ha en tomatplanta i år och då får det bli ngt litet och kompakt så troligen Vilma men Tigrett lät intressant. Hur hög blir plantan?Snigla skrev:VILMA gick bra förra året har jag för mig, men dåligt året innan oavsett, det året jag fick skörd - var de goda!
Venus var en av de första tomaterna jag sådde inomhus, alltså första ”fönstertomaterna”. De var oxå väldigt goda, fick frukt hela vintern (inte många, men fanns hela tiden!) det är minst 5-6 år sedan jag sådde den.. så nu blir det kul o prova igen
Tigrett (gul o röd) e nya favoriter .. ska se om de blir lika bra i år som tidigare..
Snow.. hm TROR jag att jag odlade förra året och attden var snyggare än god.. men plantan var misskött delux.. så jag tänkte prova igen (men när jag googlade på bilder idag, så var frukterna inte lika de jag fick förra året)
Det kliar, det kliar så infernaliskt!!! Lyckades hålla mig ända till 2:a januari med första sådden.
Nu lättade abstinensen lite och jag nördar ner mig i odlingsbloggar varje ledig sekund. Kaaanske det blir en liten tomat nu…
Logga in
Skapa konto
Är det en sådan där låda som tomater säljs i som du sått i?Fadai skrev:
Bokashifråga
Hur lång tid tar det innan processen kommer igång?
Innan vätska kommer?
Hur länge ska den stå (när det är fullt) och gotta till sig.. innan man tömmer ut..
.. och en bonusfråga är det nått ni kan rekomendera att man INTE lägger i hinken?
Hur lång tid tar det innan processen kommer igång?
Innan vätska kommer?
Hur länge ska den stå (när det är fullt) och gotta till sig.. innan man tömmer ut..
.. och en bonusfråga är det nått ni kan rekomendera att man INTE lägger i hinken?
Jag har egentligen inte börjat få vätska föränn efter ganska många omgångar. I början, kanske de första sex månaderna fick jag minimalt med vätska. Men sen var bakterierna i hinkarna uppenbarligen mer aktiva för sedan började det komma massor med vätska.Snigla skrev:
Jag vet ju att du har skrivit att du vill ha vätskan snarare än innehållet. Men jag odlar direkt i de jästa matresterna och det växer som sjutton. Jag varvar med rotjoxet från gamla krukor och toppar med lite jord så att det tar ca en vecka för växterna att komma ner i sörjan (för att ph-värdet ska bli neutralt). Det växer så det knakar av detta. Jag bryr mig alltså inte om att "göra jord".
Vi lägger det mesta i hinkarna. Det är nog bara att testa. Jag använder inte strö eller spray längre utan ev lite lakvatten. Det är så bra balans i hinkarna att jäsningen kommer igång direkt.
Jag lägger inte sådant som har mkt grönt mögel. Jag är rädd att mjölksyrabakteriena ska slås ut. Men jag ska testa nu under våren om de verkligen gör det.
Det är på nått vis lite lustigt .. här (i bokashihinken) har jag hitills inte fått en droppe lakvatten.. men i min vanliga sophink (med brun påse för matsopor) kommer det vätska ganska fort ((beroende på vad man laguner..) - spray/strö!Jiji skrev:Jag har egentligen inte börjat få vätska föränn efter ganska många omgångar. I början, kanske de första sex månaderna fick jag minimalt med vätska. Men sen var bakterierna i hinkarna uppenbarligen mer aktiva för sedan började det komma massor med vätska.
Jag vet ju att du har skrivit att du vill ha vätskan snarare än innehållet. Men jag odlar direkt i de jästa matresterna och det växer som sjutton. Jag varvar med rotjoxet från gamla krukor och toppar med lite jord så att det tar ca en vecka för växterna att komma ner i sörjan (för att ph-värdet ska bli neutralt). Det växer så det knakar av detta. Jag bryr mig alltså inte om att "göra jord".
Vi lägger det mesta i hinkarna. Det är nog bara att testa. Jag använder inte strö eller spray längre utan ev lite lakvatten. Det är så bra balans i hinkarna att jäsningen kommer igång direkt.
Jag lägger inte sådant som har mkt grönt mögel. Jag är rädd att mjölksyrabakteriena ska slås ut. Men jag ska testa nu under våren om de verkligen gör det.
Bruna påsen läcker som ett såll.. och töms ju inte på vätska! Ändå brukar de ju säga att man ska ”bli av med vätskan” i bokashi hinken..
Jag tror att du kan vattna med vatten från bruna påsen. Testa på någon planta.Snigla skrev:Det är på nått vis lite lustigt .. här (i bokashihinken) har jag hitills inte fått en droppe lakvatten.. men i min vanliga sophink (med brun påse för matsopor) kommer det vätska ganska fort ((beroende på vad man laguner..) - spray/strö!
Bruna påsen läcker som ett såll.. och töms ju inte på vätska! Ändå brukar de ju säga att man ska ”bli av med vätskan” i bokashi hinken..
Matrester/grönsaksrens börjar ju mjölksyrajäsa av sig själv.
Jag slänger förresten även äggkartonger och bruna papperspåsar i mina hinkar. Ibland får jag kompost från andra i papperspåse och då lägger jag det med påse och allt i hinken.