32 494 läst · 51 svar
32k läst
51 svar
Odla i murbruksbalja, bra eller dåligt?
Nja, själv odlar jag tomat, gurka, physalis och mycket mer i svarta hinkar och det funkar utmärkt. De flesta plantor man köper på plantskolan har även svarta krukor.B Bopåzoo skrev:
det där var en snygg lösning, dock fanns de inte i mått som fungerar. Ett alternativ är annars att klä in lådorna med plast/duk för att hindra att det rinner ut från dem. Skulle kräva lite ändringar i hur träramen skulle byggas men koder kanske är gör vart. 90 L baljorna från biltema var perfekta i storlek tyvärr.Thomas59 skrev:En kompis utvecklade för många år sedan olika produkter för hemodling, i ett företag som heter URBANERO.
Har i många år använt hans produkt Window Garden för att hålla liv i butiksköpta kryddväxter men han tog även fram odlingssäckar, Micro Garden, i olika storlekar. Funkar fantastiskt bra OCH är väldigt snygga. Fick pris 2015 för årets trädgårdsprodukt. Hemsida: urbanero.se
Window Garden till höger i bild:
[bild]
MicroGarden
[bild]
odlingssäckar skulle kunna funka om de bara fanns i rätt storlek
klä in en 90l balja ifrån biltema med odlingssäck?T tpsoft skrev:det där var en snygg lösning, dock fanns de inte i mått som fungerar. Ett alternativ är annars att klä in lådorna med plast/duk för att hindra att det rinner ut från dem. Skulle kräva lite ändringar i hur träramen skulle byggas men koder kanske är gör vart. 90 L baljorna från biltema var perfekta i storlek tyvärr.
odlingssäckar skulle kunna funka om de bara fanns i rätt storlek
Jaha, det var ju inte så bra. Har odlat i deras murarhinkar tidigare men kommer nog välja något annat för det ätbara i fortsättningen. Inte för att jag tror att man dör av det, men om man har möjlighet att välja så..
Här kan du läsa mer om plaster: https://www.martha.fi/vardagskunskap/sa-valjer-du-trygga-plaster
förmodligen är det just att PE:n är återvunnen som är problemet, de kan inte garantera att flamskyddsmedel etc inte har använts i plastens tidigare liv.
Här kan du läsa mer om plaster: https://www.martha.fi/vardagskunskap/sa-valjer-du-trygga-plaster
förmodligen är det just att PE:n är återvunnen som är problemet, de kan inte garantera att flamskyddsmedel etc inte har använts i plastens tidigare liv.
Jag är absolut ingen expert men jag bor där det är varmt väder har vissa av mina växter i svarta hinkar dom måste skuggas mer (själva krukan) och mer vatten annars torkar dom ut för fort vissa kallar att rötterna brännsB Blåbäret_numero_uno skrev:
tex gjorde min morfar det som var trädgårdsmästare i Stockholm.
ang plasten har jag ingen aning om men jag själv tror inte att det har så stor skada vi äter så mycket skit vi inte ens vet om.
Det bästa är ju säkert att odla i lådor av obehandlat trä, men de håller ju inte så länge men man vet i alla fall att man inte odlar i något som är giftigt. Det blir troligen inte så mycket dyrare än plastlådor i längden.T tpsoft skrev:Hej
Planerar för att sätta upp lite odlingsytorna i växthuset som vi byggde förra året. Köpte därför några murbruksbaljor på Biltema: [länk]
upptäckte nu i efterhand att det utryckningen står att man inte ska använda dem för odling av ätbara växter vilket var just syftet. Men vad är det som gör att just dessa är olämpliga? Tex så säger granngården att deras motsvarighet går bra att odla i: [länk]
varför går den ena bra men inte den andra? Bör jag byta ut dem till några från Granngården istället? Något som har tips på andra kärl att odla i som har samma storlek?
Vill ju inte riskera att någon i familjen blir sjuk.
Hej! Har pluggat diverse olika plastsorter i min utbildning och väljer själv bort att odla ätbara saker i murbruksbaljor eller i andra föremål av plats som inte uttryckligen står att de är säkra att odla mat i. Man kommer inte att dö imorgon av att odla i mubruksbaljor men det handlar mer om saker som inte är synligt för blotta ögat och som våra kroppar tar upp, tex hormonstörande medel. Vi får så klart i oss massa sånt ändå från annat håll, men allt man kan minska ner på är ju bra. Men med det sagt så gör ju alla så klart precis som dom vill och känner för. Blommor som dahlior osv som man inte äter kan jag dock tänka mig odla i murbruksbaljor. Hoppas du hittar en bra lösning!
H H.L skrev:Hej! Har pluggat diverse olika plastsorter i min utbildning och väljer själv bort att odla ätbara saker i murbruksbaljor eller i andra föremål av plats som inte uttryckligen står att de är säkra att odla mat i. Man kommer inte att dö imorgon av att odla i mubruksbaljor men det handlar mer om saker som inte är synligt för blotta ögat och som våra kroppar tar upp, tex hormonstörande medel. Vi får så klart i oss massa sånt ändå från annat håll, men allt man kan minska ner på är ju bra. Men med det sagt så gör ju alla så klart precis som dom vill och känner för. Blommor som dahlior osv som man inte äter kan jag dock tänka mig odla i murbruksbaljor. Hoppas du hittar en bra lösning!
Korrelation innebär iofs inte kausalitet meeeen....
Polyeten hör till de minst bekymmersamma plasterna. Viss kan man tänka sig att något olämpligt kommit med vid återvinningen, men det är nog mest en fegmärkning. Viss plast har tillsatser som ska skydda från nedbrytning, för lite och baljan tål ej att vara ute, för mycket och ja tillsatsen är kanske onyttig, men det kan gälla ny plast också. Den svarta färgen är nog kimrök, skyddar mot ljus och inte särskilt farligt, men visst den kanske kan dölja något man inte vill se i det återvunna materialet.O [old rusty] skrev:
Tänk på att ta upp dräneringshål eller hitta ett annat sätt för att säkerställa att växterna inte får för mycket vatten.
Jag kommer köpa livsmedelsgodkända baljor att ha som innerbehållare. Känns tryggast så för man vet aldrig. Ska se vad jag kan hitta i helgen, annars blir det att beställa de via amazon. Vill ha runt 90 liter och mått på 80/50/30 cm (l/b/h) för att det ska fungera mellan ventilationsgaller och vattenledning.H H.L skrev:Hej! Har pluggat diverse olika plastsorter i min utbildning och väljer själv bort att odla ätbara saker i murbruksbaljor eller i andra föremål av plats som inte uttryckligen står att de är säkra att odla mat i. Man kommer inte att dö imorgon av att odla i mubruksbaljor men det handlar mer om saker som inte är synligt för blotta ögat och som våra kroppar tar upp, tex hormonstörande medel. Vi får så klart i oss massa sånt ändå från annat håll, men allt man kan minska ner på är ju bra. Men med det sagt så gör ju alla så klart precis som dom vill och känner för. Blommor som dahlior osv som man inte äter kan jag dock tänka mig odla i murbruksbaljor. Hoppas du hittar en bra lösning!
Jag inser att jag har dålig koll på murarhikarna jag har använt hittills. Jag borde kanske satsa på något i den här stilen istället, som ”innerkruka” i någon form av snyggare låda. Jag har ändå börjat tröttna på de fula svarta hinkarna.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...forvaringslador-korgar/forvaringslada-018181/
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...forvaringslador-korgar/forvaringslada-018181/
Det är inte möjligt att köra med vattendunkar (för dricksvatten - Biltema har väl såna som är godkända?) där du sågar av toppen? Vi har haft en uterumsodling i såna. Nu ville du bara ha 30 cm djup - vi körde med djupare (kanske 50 cm) och hade lecakulor på botten för vattenmagasin. Dunkarna är ju mer fyrkantiga och fyller ut bättre. Kanske något dyrare dock.T tpsoft skrev:Jag kommer köpa livsmedelsgodkända baljor att ha som innerbehållare. Känns tryggast så för man vet aldrig. Ska se vad jag kan hitta i helgen, annars blir det att beställa de via amazon. Vill ha runt 90 liter och mått på 80/50/30 cm (l/b/h) för att det ska fungera mellan ventilationsgaller och vattenledning.
Sök på artikelnummer 88-421 på BiltemaB Blåbäret_numero_uno skrev:Det är inte möjligt att köra med vattendunkar (för dricksvatten - Biltema har väl såna som är godkända?) där du sågar av toppen? Vi har haft en uterumsodling i såna. Nu ville du bara ha 30 cm djup - vi körde med djupare (kanske 50 cm) och hade lecakulor på botten för vattenmagasin. Dunkarna är ju mer fyrkantiga och fyller ut bättre. Kanske något dyrare dock.
Ja plastdunkar eller IBC tankar man kapar i rätt höjd eller vinkel om man vill ha något större/mindreB Blåbäret_numero_uno skrev:Det är inte möjligt att köra med vattendunkar (för dricksvatten - Biltema har väl såna som är godkända?) där du sågar av toppen? Vi har haft en uterumsodling i såna. Nu ville du bara ha 30 cm djup - vi körde med djupare (kanske 50 cm) och hade lecakulor på botten för vattenmagasin. Dunkarna är ju mer fyrkantiga och fyller ut bättre. Kanske något dyrare dock.
Edit: vill man ha en mindre odilingslåda än 1x1m så kan man kapa ett hörn ur en ibc tank eller en kant för olika storletak och former.
Avrinning i botten tycker jag du ska ha ändå för att minimera risken för röta, lägg en såndär dropplåt till ett skoställ eller något annat lågt under så du ser när det är dags att inte vattna mer.
Redigerat: