Om någon glömt varför GAAAHHHH!!!-tråden startades: Denna tråden är en stark ledtråd... :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
N Nilsson i Boda skrev:
När jag laddade ned "Min karta" från Lantmäteriet så sa de att informationen inte var juridiskt bindande. Som jag skrev så har jag hittat de rör som finns och det var bara två. Tomten är kvadratiskt så det finns två hörn som inte har rör utan är bara utmärkt på kartan.
N Nilsson i Boda skrev:
Tack för god idé med kommunen och lokala mättekniker. Tomten är kvadratisk och det finns två rör i två av hörnen. I de andra två finns de icke (säger Lantmäteriet). Jag tror jag måste blanda in Lantmäteriet och be dem eller rättare sagt betala för utsättande av rör i de två andra hörnen. Jag är säker på att resultatet blir att jag förlorat tomtyta.

Då återkommer jag till min fråga, vad gör jag då. Ägaren till granntomten måste förstå att delar av min tomt ligger bakom deras staket. Ska jag kräva att de betalar en summa? Kan jag fysiskt återta tomt? Någon som har haft egna erfarenheter?
F fsn skrev:
så om man köper en fastighet som enligt handlingarna är 30m bred och sen när man mäter så visar det sig att den bara är 25m så skall man ta det för man såg det innan? Låter ju både genomtänkt och begåvat.

Lita inte på att Lantmäteriet trots statlig eller kommunal myndighet gör rätt. Jag har varit med om att LM inte ens känner till hur ett officialservitut ska hanteras vid förrättning. Riktigt lågt! Din marks förrättningskarta och tomtrör i mark visar var din ägda tomtmark är. Jag använde spettet för att hitta tomtrör i backe. Lantmäteriet verkar inte ens veta hur de ska justera till olika felaktigheter, som kan uppstå med åren. Det finns kunnig och okunnig LM-personal och även helt nyutbildade.
Akta er alla om er tomtgräns ligger jämsides med trafikerad väg, där t o m styrande vägföreningsstyrelse, kan som i mitt fall ta sig friheten att både mäta och förhandla mot LM, kommun och till vissa egna ledamöters fördel, utan att den det särskilt berör samtidigt är med i förhandlingen.
Jag tycker väldigt synd om dig då ingen vill bråka med sina grannar, och grannen kommer att bli sur på dig, när du pekar fingret eller tillrättavisar grannen, trots att du har laglig rätt om du följer din förrättningskarta, och inte tomtkartan online, vilken är missvisande.
Enligt vad jag fått veta har du laglig rätt att ha din häck bredvid din tomtgräns, men inte över gränsen, då du ska
kunna sköta om din häck. Ett staket kan placeras på din tomtlinje, enligt vår kommun, och enligt Boverket och vissa på LM.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Skumpe
F fsn skrev:
jag har en bekant som blev dömd i Tingsrätten för att han hade köpt en stulen cykel så det är inte så förbannat omöjligt.

Men varför skulle man flytta tomtrör? Är det i en situation där grannen som blir av med mark är med på vad som händer så ser jag det inte ens som direkt svårt att bevisa.
Din egen erfarenhet av att någon blir dömd låter dig dra slutsatsen att det "inte är så förbannat omöjligt"? Behöver vi ens kommentera det? Enligt brottsförebyggande rådet är siffran för uppklarning av stölder av vanliga cyklar 0% och för eldrivna sådana 1%. Du behöver inte gissa utifrån din egen erfarenhet.

Du ger sedan ett exempel på en teoretisk situation där två grannar gemensamt flyttar en tomtmarkering och sedan då erkänner brottet? Eller hur ska vi tolka dig? Frågan gällde om det fanns något fall där någon blivit dömd för detta, inget annat och särskilt inte det du tar upp.
 
F
S Stefan HWH skrev:
Vill du ha en giltig karta får du betala för den, inte grannen.
Har tomt pinnar flyttats så är nog den som fått en större tomt i en primär situation.
lantmäteriet i en fastighetsbestämning gör rätt. Sätter ut på nytt i så fall.
Vad som händer sedan är deras problem och lösning.
Det verkar vara lite teflon, eller väljer du bara inte att förstå? Lantmäteriet fastställer gränsen, det gör dom om tomtrör saknas eller om nån hävdar att rören är flyttade. Det kostar pengar och oavsett vem som beställer denna åtgärd av Lantmäteriet så är det generella att kostnaden delas mellan berörda fastighetsägare.

finns tomtrör men man behöver hjälp att hitta dom så kan man på sina håll få hjälp av kommunen eller av en privat aktör, det betalas av beställaren.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
F
Skumpe Skumpe skrev:
Din egen erfarenhet av att någon blir dömd låter dig dra slutsatsen att det "inte är så förbannat omöjligt"? Behöver vi ens kommentera det? Enligt brottsförebyggande rådet är siffran för uppklarning av stölder av vanliga cyklar 0% och för eldrivna sådana 1%. Du behöver inte gissa utifrån din egen erfarenhet.

Du ger sedan ett exempel på en teoretisk situation där två grannar gemensamt flyttar en tomtmarkering och sedan då erkänner brottet? Eller hur ska vi tolka dig? Frågan gällde om det fanns något fall där någon blivit dömd för detta, inget annat och särskilt inte det du tar upp.
Om jag inte minns fel så var det i princip lika omöjligt som att bli dömd för cykelstöld.

Jag gav ett fiktivt exempel på där EN granne har flyttar gränsmarkeringen.
 
Redigerat av moderator:
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Jag har precis samma problem. Två grannar som är vänner tar lite var av min tomt. Den ena har lagt upp stora 3-4 kg,s stenar på en slags slipersuppbyggnad som tillhör mig. De har terrat mig sedan de köpt sitt hus och klagat på att mitt hus är såå stort. Vad jag har förstått så har de trott att tomtgränsen gick precis där mitt hus tar slut. Inte fråga om att kolla med mäklaren eller Lantmäteriet. Jag behöver myrsanera där nu. Det finns hästmyror bl.a.
Den andra grannen har satt hallonbuskar på min tomt och pålat upp beståndet. Det finns ett metallrör precis där som anger tomtgränsutmärkning men det skiter dem i.
 
  • Ledsen
PW92 och 1 till
  • Laddar…
F
blomknopp blomknopp skrev:
Jag har precis samma problem. Två grannar som är vänner tar lite var av min tomt. Den ena har lagt upp stora 3-4 kg,s stenar på en slags slipersuppbyggnad som tillhör mig. De har terrat mig sedan de köpt sitt hus och klagat på att mitt hus är såå stort. Vad jag har förstått så har de trott att tomtgränsen gick precis där mitt hus tar slut. Inte fråga om att kolla med mäklaren eller Lantmäteriet. Jag behöver myrsanera där nu. Det finns hästmyror bl.a.
Den andra grannen har satt hallonbuskar på min tomt och pålat upp beståndet. Det finns ett metallrör precis där som anger tomtgränsutmärkning men det skiter dem i.
Plocka hallonen då. dom är ju per definition dina.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det verkar vara lite teflon, eller väljer du bara inte att förstå? Lantmäteriet fastställer gränsen, det gör dom om tomtrör saknas eller om nån hävdar att rören är flyttade. Det kostar pengar och oavsett vem som beställer denna åtgärd av Lantmäteriet så är det generella att kostnaden delas mellan berörda fastighetsägare.

finns tomtrör men man behöver hjälp att hitta dom så kan man på sina håll få hjälp av kommunen eller av en privat aktör, det betalas av beställaren.
Vem beställer man denna tjänst från utan att behöva betala 10.000? Jag behöver två rör där det saknas och sen ett rör verkar helt felplacerat.
 
blomknopp blomknopp skrev:
Vem beställer man denna tjänst från utan att behöva betala 10.000? Jag behöver två rör där det saknas och sen ett rör verkar helt felplacerat.
Att sätta rör gör BARA lantmäteriet . och de är dyra. (De gör å andra sidan en utredning och rättar till om det finns motstridigheter i förättningsakter. Rören blir det som defacto ÄR gränsen.

Att sätta ut träkäpp eller annan markering gör vilken mätfirma som helst (ibland även kommunen). (Metria/Teodoliten/Exact/Trig, osv), De markerar ut var gränspunkten finns och gör det lika rätt som lantmäteriet.... De är billigare... och tar betalt per timma.
 
  • Gilla
Pergoteborg och 1 till
  • Laddar…
G Gallianoman skrev:
Att sätta rör gör BARA lantmäteriet . och de är dyra. (De gör å andra sidan en utredning och rättar till om det finns motstridigheter i förättningsakter. Rören blir det som defacto ÄR gränsen.

Att sätta ut träkäpp eller annan markering gör vilken mätfirma som helst (ibland även kommunen). (Metria/Teodoliten/Exact/Trig, osv), De markerar ut var gränspunkten finns och gör det lika rätt som lantmäteriet.... De är billigare... och tar betalt per timma.
Tack för svaret! Då ska jag sätta i gång!
 
F
blomknopp blomknopp skrev:
Vem beställer man denna tjänst från utan att behöva betala 10.000? Jag behöver två rör där det saknas och sen ett rör verkar helt felplacerat.
Logga in på dina sidor på Lantmäteriet. Saknas det verkligen rör och du vill ha juridiskt bindande så är det Lantmäteriet som gäller. Bara det faktum att den kostnaden då kommer att belasta dina grannar på samma sätt som dig kanske gör att dom slutar annektera din mark. Men logga in på Lantmäteriet så du får en bild över din fastighet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nissens
N Nilsson i Boda skrev:
De två rör jag hittade var metallrör målade röda. Jag fick mer info när jag beställde grannens information. Jag sände ett enkelt email till Lantmäteriet Kundcenter <kundcenter@lm.se>. De ska svara inom 2 dagar, vilket de gör.
Har du mätt upp det hela nu utgående från de två rören? Det är ju en lätt uppgift som ger en stor noggrannhet.
 
Dåligt av er granne, man kan ju inte låta grannen sätta stämningen mellan er när de gjort fel, medvetet lr omedvetet.

lite olustigt när ni ska sälja er fastighet o sitta hos mäklaren o behöva nämna att grannen ”snott del av er tomt”. Bråkig granne, det är ju stor sannolikhet att ni fått samma resultat ändå gällande ngt annat…

Abbe W Abbe W skrev:
Vi köpte fastighet där ett staket sats upp 1 till 8m in på vår tomt. Det var runt 300kvm för det var långt. För oss var det ett problem för det gick bara 2.5m från huset vid ena kortsidan.
Vi hade även andra delar som grannen sa sig "hyrt" av säljaren och fortsatt nyttjade utan att ersätta oss efter vi flyttat in.
De överklagade vårt bygglov och var och är fortsatt otrevliga.
Jag spelade med och tvingade in en Lantmäteri förrättning där vi innan "kommit överens " om vilka gränser som skulle gälla.
Det kostade ca 20.000 från oss båda då vi sa att vi skulle dela på kostnad.

Vi har dålig gransämja där de fortsatt jävlas, nu senast anmälde de oss till kommunen för att vi satt upp solceller.
Innan dess smällde de upp en 60m häck och 12 äppelträd för vår utsikt över vår förra, nu deras tomt...

Tänk dig för noga. Lycka till
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Jag har precis samma problem. Två grannar som är vänner tar lite var av min tomt. Den ena har lagt upp stora 3-4 kg,s stenar på en slags slipersuppbyggnad som tillhör mig. De har terrat mig sedan de köpt sitt hus och klagat på att mitt hus är såå stort. Vad jag har förstått så har de trott att tomtgränsen gick precis där mitt hus tar slut. Inte fråga om att kolla med mäklaren eller Lantmäteriet. Jag behöver myrsanera där nu. Det finns hästmyror bl.a.
Den andra grannen har satt hallonbuskar på min tomt och pålat upp beståndet. Det finns ett metallrör precis där som anger tomtgränsutmärkning men det skiter dem i.
Dags att sätta ner foten...?
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Dags att sätta ner foten...?
Helt rätt men är man en ensamstående kvinna så behandlas man så i många sammanhang. Den ena är störda och de andra bara så korkade.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Abbe W och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.