F
Abbe W Abbe W skrev:
Vi köpte fastighet där ett staket sats upp 1 till 8m in på vår tomt. Det var runt 300kvm för det var långt. För oss var det ett problem för det gick bara 2.5m från huset vid ena kortsidan.
Vi hade även andra delar som grannen sa sig "hyrt" av säljaren och fortsatt nyttjade utan att ersätta oss efter vi flyttat in.
De överklagade vårt bygglov och var och är fortsatt otrevliga.
Jag spelade med och tvingade in en Lantmäteri förrättning där vi innan "kommit överens " om vilka gränser som skulle gälla.
Det kostade ca 20.000 från oss båda då vi sa att vi skulle dela på kostnad.

Vi har dålig gransämja där de fortsatt jävlas, nu senast anmälde de oss till kommunen för att vi satt upp solceller.
Innan dess smällde de upp en 60m häck och 12 äppelträd för vår utsikt över vår förra, nu deras tomt...

Tänk dig för noga. Lycka till
Betyder detta att grannen alltså fick dessa 300kvm av dig och detta blev den nya gränsen?
 
Karlia
blomknopp blomknopp skrev:
Helt rätt men är man en ensamstående kvinna så behandlas man så i många sammanhang. Den ena är störda och de andra bara så korkade.
Du kanske skulle starta en egen tråd om ditt problem, det blir lätt rörigt och oklart om det är TS problem eller någon annans.

Trots att jag är just ensamstående kvinna vet jag inte hur en sådan "behandlas". Prata med grannarna, ta in jurist om så behövs.
 
  • Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
blomknopp blomknopp skrev:
Helt rätt men är man en ensamstående kvinna så behandlas man så i många sammanhang. Den ena är störda och de andra bara så korkade.
Karlias tips är vettigt, starta en egen tråd så får du säkert hjälp med vad du får och kan göra för att slippa att dina grannar snor din tomt. (y)
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fel, Lantmäteriet är en statlig myndighet under Finansdepartementet.
Kommunen kan mäta bäst de vill, men för att det ska ha någon juridisk inverkan var gränsen är måste Lantmäteriet (det statliga) vara involverat.
Det finns ett antal kommunala lantmäterienheter, https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Samverkan-med-andra/kommunala-lantmaterimyndigheter/ 39 av landets 290 kommuner har alltså egen lantmäteriverksamhet. Det är avtal mellan kommun och stat. I t.ex. Jönköping har vi haft det så sedan 1990 då kommunen tog över från det statliga Lantmäteriet. Innan dess hade kommunen fastighetsbildning inom planlagda områden.
 
F
R Roger_Gustavsson skrev:
Det finns ett antal kommunala lantmäterienheter, [länk] 39 av landets 290 kommuner har alltså egen lantmäteriverksamhet. Det är avtal mellan kommun och stat. I t.ex. Jönköping har vi haft det så sedan 1990 då kommunen tog över från det statliga Lantmäteriet. Innan dess hade kommunen fastighetsbildning inom planlagda områden.
Då kan man ju hoppas att det är skapligt separerat från övrig kommunal verksamhet då det finns jävsituation.
 
R Roger_Gustavsson skrev:
Det finns ett antal kommunala lantmäterienheter, [länk] 39 av landets 290 kommuner har alltså egen lantmäteriverksamhet. Det är avtal mellan kommun och stat. I t.ex. Jönköping har vi haft det så sedan 1990 då kommunen tog över från det statliga Lantmäteriet. Innan dess hade kommunen fastighetsbildning inom planlagda områden.
Som jag redan har svarat.
Se svar #172
 
F fsn skrev:
Betyder detta att grannen alltså fick dessa 300kvm av dig och detta blev den nya gränsen?
Nej, vi gjorde nya gränser 4.5m från huset osv och de köpte ny mark av bonden bakom vår tomt mot åker.
Till saken hör att de överklagade Bygglovet efter att vi kommit överens men innan det genomförts. Just nu önskar jag att jag inte gjorde något av detta och bara krävde att de respekterade existerande tomtgräns...
 
  • Gilla
blomknopp och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Du kanske skulle starta en egen tråd om ditt problem, det blir lätt rörigt och oklart om det är TS problem eller någon annans.

Trots att jag är just ensamstående kvinna vet jag inte hur en sådan "behandlas". Prata med grannarna, ta in jurist om så behövs.
Någon rekomenderade en mätarfirma som tar betalt per timme och det låter ju bra. När jag köpte mitt hus över 20 år sen fanns inga problem. Det blir så lätt toxiskt om man inte försöker ha samarbete och god ton. Sånt får man lära sig i skolan, man ska inte hålla på som vuxen.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Har inte lusläst alla inlägg, men det är väldigt starkt att kalla det "ockupation" när ni inte vet exakt var gränsen är, om grannen vet om det, om grannen haft uppsåt att göra intrång etc.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Ett vanligt fel. Telefonens gps är Inte exakt kan fela typ20m
 
Ibland kan man hitta gömda metallrör med en vanlig kompass. Förutsatt att man vet ungefär var de är. Du ser nålen ge utslag när den förs över metallröret.
 
  • Gilla
Matte001
  • Laddar…
FaffeF
N Nilsson i Boda skrev:
Som jag skrev så har jag hittat de rör som finns och det var bara två. Tomten är kvadratiskt så det finns två hörn som inte har rör utan är bara utmärkt på kartan.
Sjukt lång tråd, men nu har jag kollat igenom 200+ inlägg och inget har skrivit det här innan i alla fall :

  • Kolla att din fastighet är kvadratisk enligt fastighetskartan, eller åtminstone romb- eller parallellogramformad. D.v.s. längden på alla sidor är exakt lika långa, eller så är motstående sidor lika långa. I mitt exempel antar jag att att alla sidor är 50m långa.
  • Skaffa ett snöre som är två sidor (100m) långt. Jag antar att de två rör du har hittat är i två motstående hörn på tomten, inte i två hörn på samma sida. I så fall får du tar fram miniräknaren, och köpa lite mer snöre.
  • Fäst ändarna på snöret i gränsrören som du hade hittat.
  • Leta upp mitten på snöret, och ta tag där.
  • Gå iväg tills snöret är sträckt åt båda håll. Du står nu i det tredje hörnet!
  • Vänd dig om, gå tillbaka till mitten och fortsätt tills snöret återigen är sträckt åt två håll. Du har hittat det fjärde hörnet!
  • Om snöret vid något tillfälle fastnar i något (träd, hus eller liknande), så är det bara att använda motorsåg!
Det känns som den absolut enklaste metoden för mig, givet förutsättningarna med en geometriskt enkel tomt. Det borde inte bli speciellt stora mätfel.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Det kan vara en bra idé. När rören hittas så är de juridiskt bindande.
Exakt, chansen är stor att de hittar rören
 
useless useless skrev:
Vilka rör ska hittas?, Du har ju själv skrivit att det enligt handlingarna bara finns två rör?

Rören kan ligga begravda strax under marken.
Ett mätföretag har en nogrannhet på ca 1-2 cm så chansen är stor att hitta gamla tomtrör
 
blomknopp blomknopp skrev:
Jag har precis samma problem. Två grannar som är vänner tar lite var av min tomt. Den ena har lagt upp stora 3-4 kg,s stenar på en slags slipersuppbyggnad som tillhör mig. De har terrat mig sedan de köpt sitt hus och klagat på att mitt hus är såå stort. Vad jag har förstått så har de trott att tomtgränsen gick precis där mitt hus tar slut. Inte fråga om att kolla med mäklaren eller Lantmäteriet. Jag behöver myrsanera där nu. Det finns hästmyror bl.a.
Den andra grannen har satt hallonbuskar på min tomt och pålat upp beståndet. Det finns ett metallrör precis där som anger tomtgränsutmärkning men det skiter dem i.
Jag skulle börja med att spänna upp en lina mellan tomtrören. Om inte det hjälper så skulle jag bygga ett staget 1 dm in på min tomt.
 
  • Gilla
sommarglass
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.