R
J jack23 skrev:
Bara att mäta upp gränsen med mobilen och flytta staketet enligt gällande gräns!
Redan avhandlats i tråden och är helt fel. En (normal) mobiltelefon har inte i närheten den precision som behövs för att avgöra om staketet i fråga står rätt eller fel.
 
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
så om man köper en fastighet som enligt handlingarna är 30m bred och sen när man mäter så visar det sig att den bara är 25m så skall man ta det för man såg det innan? Låter ju både genomtänkt och begåvat.
Det är för att folk resonerar på detta vis som pågår så oändligt mycket bråk kring vad som i många fall är struntsaker. Trådstartaren säger att 200 kvm utgör 5-10% av tomtens storlek, det betyder att tomten borde vara mellan tusen och tvåtusen kvadratmeter. Jag tror därför inte att den är endast 30 meter bred.

De enda som vinner på dessa tvister är advokater och lantmäteriet.

Är denna remsa gräs verkligen värd förrättningskostnader på 40.000 plus en förstörd grannsämja?
 
  • Gilla
thompabompa
  • Laddar…
CFj CFj skrev:
När vi köpte vårat hus fick vi en hel mapp med dokumentation över fastigheten bland annat ett dokument från inskrivningsmyndigheten. Dessa dokument är stämplade kopior så det borde gå att få tag i fler om jag skulle behöva så även för er. Det so är bra med detta dokument är att där finns ritningar över tomterna med utskrivna meter mellan gränspinnarna samt även X och Y koordinater för vart pinnarna sitter/skall sitta.
Det kanske var så i DITT fall, men det beror helt på när fastigheten avstyckades och vem som gjorde det.

Jag har begärt ut papper på min fastighet för många år sen och det var handskrivna dokument och handritade kartor gjorda av en "distriktslantmätare" på 30 eller 40-talet (minns inte riktigt), tomten är månghörnig men enl kartan finns bara två utmärkta "punkter", som är markerade med "dubb i sten" (vad nu det är) och om jag minns rätt kompassriktningar och meterangivelser.

Ganska svårt att veta exakt då. Nu spelar det förvisso ingen roll i mitt specifika fall då tomterna är stora och jag har ett bra förhållande till grannarna, men det kan ju ha betydelse för andra.
 
Redigerat:
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
Det du måste ha är förättningskartan där tomten skapades, den borde finnas vid dina fastighetshandlingar. Du kan även kontakta lantmäteriet och där få en kopia med alla angivna gränspunkter, dessa är samma som mättekniker/lantmätare använder sig av. De inscannade kartorna är ej exakta. Du måste tänka på att lantmätaren tar ut 3500:- för varje påbörjat ärende plus timdebitering.
 
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
På lantmäteriets papper står det hur många meter din tomt är. Så står det i mina papper. Men jag har bara en liten tomt. En markering hos mig hade försvunnit så jag köpte ett måttband. Markeringen fanns ju kvar på andra sidan tomten. Sedan mätte jag. Betydligt billigare än att lantmäteriet kom ut
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
N Nilsson i Boda skrev:
Några kommentarer och funderingar på vad som skrivits. Tack för kommenterer och goda idéer.

- De rör som finns enligt Lantmäteriet, två stycken, har jag hittat.

- Tomten är kvadratisk så det saknas två punkter. Som finns på kartan från Lantmäteriet.

- Det enda raka är att skaffa korrekt underlag från Lantmäteriet var de två punkterna som saknar rör är baserade. Och sätta dit rör. Att använda personligen använda GPS, måttband och måtta ger bara en uppskattning. Det är en fastighetsreglering som ska göras.

- När jag har torrt på fötterna om hur det egentligen står till kan jag prata med grannen. Innan dess kan jag bara säga att jag tror att gränsen är fel, men GPS kan visa fel etc.

- Jag tror att grannen har ärlig uppsåt. Svårt att veta var gränsen går när det inte finns rör.

- När jag köpte tomten så uppmärksammade jag inte felet. Jag visste att tomten gick där borta i buskaget, men litade på Lantmäteriet.

- Lantmäteriet mätte upp och kartsatte tomten för ca 15 år sedan, så det är inget gammal historik.

Jag har funderat på att bygga så det är därför detta har auktualiserats. Det är då viktigt att veta var tomtgränsen går. Om den nu går 5 meter innanför grannens staket så borde jag kunna bygga direkt intill staketet. Om jag býgger så tillför jag värde till tomten då tycker jag att gränserna är viktiga.

Det jag är rädd för är att om grannen kan hävda någon typ av användningsrätt, dvs de har haft denna tomt så länge de kan minnas och ingen sagt något. Men borde inte grannen dessutom varit kritisk till tomtens storlek när de köpte tomten (efter Lantmäteriets styckning 15 år sedan)?
Vi köpte fastighet där ett staket sats upp 1 till 8m in på vår tomt. Det var runt 300kvm för det var långt. För oss var det ett problem för det gick bara 2.5m från huset vid ena kortsidan.
Vi hade även andra delar som grannen sa sig "hyrt" av säljaren och fortsatt nyttjade utan att ersätta oss efter vi flyttat in.
De överklagade vårt bygglov och var och är fortsatt otrevliga.
Jag spelade med och tvingade in en Lantmäteri förrättning där vi innan "kommit överens " om vilka gränser som skulle gälla.
Det kostade ca 20.000 från oss båda då vi sa att vi skulle dela på kostnad.

Vi har dålig gransämja där de fortsatt jävlas, nu senast anmälde de oss till kommunen för att vi satt upp solceller.
Innan dess smällde de upp en 60m häck och 12 äppelträd för vår utsikt över vår förra, nu deras tomt...

Tänk dig för noga. Lycka till
 
  • Gilla
pete_rask och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
¨
Det handlar inte om att vara "sugen". Det har varit uppe många gånger på detta forum och alla som berörs får vara med och betala. Jag är som sagt inte helt säker på hur jag ställer mig till det, men så är det.

Att någon i detta ärende har flyttat en tomtpinne har jag missat och det kanske öppnar upp för att få ersättning för eventuella kostnader genom skadeståndsanspråk. Det är dock inte det normala utfallet.
Vill du ha en giltig karta får du betala för den, inte grannen.
Har tomt pinnar flyttats så är nog den som fått en större tomt i en primär situation.
lantmäteriet i en fastighetsbestämning gör rätt. Sätter ut på nytt i så fall.
Vad som händer sedan är deras problem och lösning.
 
Nissens
GlennB GlennB skrev:
Det kanske var så i DITT fall, men det beror helt på när fastigheten avstyckades och vem som gjorde det.

Jag har begärt ut papper på min fastighet för många år sen och det var handskrivna dokument och handritade kartor gjorda av en "distriktslantmätare" på 30 eller 40-talet (minns inte riktigt), tomten är månghörnig men enl kartan finns bara två utmärkta "punkter", som är markerade med "dubb i sten" (vad nu det är) och om jag minns rätt kompassriktningar och meterangivelser.

Ganska svårt att veta exakt då. Nu spelar det förvisso ingen roll i mitt specifika fall då tomterna är stora och jag har ett bra förhållande till grannarna, men det kan ju ha betydelse för andra.
Med ett måttband och den kartan så borde det vara lätt…
 
Nissens Nissens skrev:
Med ett måttband och den kartan så borde det vara lätt…
Detta är en 10-årig affär sedan!
Då hade man datorer! Laser utsättning mm
 
Nissens
F Ferryman skrev:
Det är för att folk resonerar på detta vis som pågår så oändligt mycket bråk kring vad som i många fall är struntsaker. Trådstartaren säger att 200 kvm utgör 5-10% av tomtens storlek, det betyder att tomten borde vara mellan tusen och tvåtusen kvadratmeter. Jag tror därför inte att den är endast 30 meter bred.

De enda som vinner på dessa tvister är advokater och lantmäteriet.

Är denna remsa gräs verkligen värd förrättningskostnader på 40.000 plus en förstörd grannsämja?
Varför skulle den inte kunna vara 30 meter bred? Säg att den är 30x40 meter, det blir 1200kvm…
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Nissens
S Stefan HWH skrev:
Detta är en 10-årig affär sedan!
Då hade man datorer! Laser utsättning mm
Det hade ändå varit lätt med karta och måttband.
 
  • Gilla
Stefan HWH och 1 till
  • Laddar…
F Ferryman skrev:
Det är för att folk resonerar på detta vis som pågår så oändligt mycket bråk kring vad som i många fall är struntsaker. Trådstartaren säger att 200 kvm utgör 5-10% av tomtens storlek, det betyder att tomten borde vara mellan tusen och tvåtusen kvadratmeter. Jag tror därför inte att den är endast 30 meter bred.

De enda som vinner på dessa tvister är advokater och lantmäteriet.

Är denna remsa gräs verkligen värd förrättningskostnader på 40.000 plus en förstörd grannsämja?
Jag håller med dig. 40000 kr är en stor del av vad tomten skulle kosta om jag sålde.

Men om tomten legat i Stockholm och varit värd 3 miljoner då hade det varit andra saker. Då hade man säkert "krigat" för varje kvadrameter. Hade jag dessutom tänkt sälja så hade grannsämjan varit en mindre del i det hela.
 
  • Gilla
pete_rask och 1 till
  • Laddar…
F Ferryman skrev:
Det är för att folk resonerar på detta vis som pågår så oändligt mycket bråk kring vad som i många fall är struntsaker. Trådstartaren säger att 200 kvm utgör 5-10% av tomtens storlek, det betyder att tomten borde vara mellan tusen och tvåtusen kvadratmeter. Jag tror därför inte att den är endast 30 meter bred.

De enda som vinner på dessa tvister är advokater och lantmäteriet.

Är denna remsa gräs verkligen värd förrättningskostnader på 40.000 plus en förstörd grannsämja?
Ja, varför bjuda på mark, med den värdeminskning som följer på sin egna fastighet. Det ska vara enligt gränsen.
 
  • Gilla
Polyester och 1 till
  • Laddar…
L LinaOlsson skrev:
På lantmäteriets papper står det hur många meter din tomt är. Så står det i mina papper. Men jag har bara en liten tomt. En markering hos mig hade försvunnit så jag köpte ett måttband. Markeringen fanns ju kvar på andra sidan tomten. Sedan mätte jag. Betydligt billigare än att lantmäteriet kom ut
Det stog faktiskt inte. Men jag begärde in (från Lantmäteriet) grannens papper och där fanns avstånd och att det finns rör. Så tipset kan vara att skaffa in grannarnas papper för att får en helhetsbild.
 
  • Gilla
Stefan HWH och 1 till
  • Laddar…
GlennB GlennB skrev:
Det kanske var så i DITT fall, men det beror helt på när fastigheten avstyckades och vem som gjorde det.

Jag har begärt ut papper på min fastighet för många år sen och det var handskrivna dokument och handritade kartor gjorda av en "distriktslantmätare" på 30 eller 40-talet (minns inte riktigt), tomten är månghörnig men enl kartan finns bara två utmärkta "punkter", som är markerade med "dubb i sten" (vad nu det är) och om jag minns rätt kompassriktningar och meterangivelser.

Ganska svårt att veta exakt då. Nu spelar det förvisso ingen roll i mitt specifika fall då tomterna är stora och jag har ett bra förhållande till grannarna, men det kan ju ha betydelse för andra.

Anlita ett lokalt mätföretag om det ska bli nogrannt, dock ej giltigt juridiskt, men för ca 3000 så kan ts visa gränserna för sin granne. Sedan gå vidare om det behövs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.