Ja vi har just börjat bygga på en sommarstugetomt som avstyckades på 40-talet. De gamla originalkartorna från lantmäteriet är mycket noggrannare än de man numera kan ladda ner från deras digitala kartor. Skiljer 10-15 m på vissa av rörens placeringar (som jag hittat).
 
N NoOne2k skrev:
Kvalitén på fastighetsgränserna finns faktiskt tillgängligt för alla. Det finns en bra guide till det här: [länk]

Men för att hjälpa TS på vägen. Du har ju halva inne genom att ha hittat två tomtpinnar. Logga in på min fastighet hos Lantmäteriet och ladda ner förättningsakten från när tomten styckades. I den finns alla mått utskrivna och vad för typ av gränsmarkeringar det är (ex, rör i mark, rör i berg eller omarkerade). Sen är det bara att ge sig ut med en god vän och långt måttband för att kunna mäta sig fram var markeringarna borde vara. Hittar man inte dem då kan det vara läge att ta in Lantmäteriet eller annan konsult, men det är en kostnad de allra flesta vill undvika då det kan bli dyyyrt.
rör i berg = rb
rör i sten = rs
Om du ser dessa beteckningar!

Den i sten är ju möjlig att flytta men i berg är den kvar. Med en metalldetektor om dessa är gömda eller avsågade kommer MD ge utslag.
Planenheten i din kommun kan också ta fram en nybyggnadskarta, nog de billigaste alternativet om du inte får fram dem via Lantmäteriet.

K Kallebo skrev:
Fem meter är ju ingenting. Nu har jag inte någon superspaceig Iphone, men min "mil" som jag brukar springa kan slå på flera hundra meter.

Att basera tomtgränser med GPS verkar inte vara någon bra idé. Skaffa ett långt måttband och triangulera fram var pinnarna skulle ha stått. Förmodligen har grannen satt sitt staket i er tomtgräns.

  • Varför spelar det någon roll? Ska du göra något med tomten nu?
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.



När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?
N Nilsson i Boda skrev:
Vi köpte en tomt för många herrans år sedan, ca 10 år. Nu tänkte jag kolla upp gränserna för tomten. De rör som finns har jag hittat. Jag laddade ned "Min karta" från Lanrmäteriet. Där ser man gränserna på en karta och en blå prick där man är på kartan. Rör man sig rör sig den blå pricken också.

När jag ställde mig vid staketet mellan min tomt och grannen så var jag enligt kartan i "Min karta" långt utanför, jag skulle behöva ta ca 5 meter in på grannens tomt för nå den gräns som Lantmäteriet mätt upp och det som finns på kartan. Dvs grannen har ockuperat eller kansk lånat en del av min tomt.

Nu verkar det vara så att så har det sett ut när vi köpte tomten och även när grannen köpte sin tomt. Kanske är det så att grannen inte är medveten om det. Men på Lantmäteriets kartor är allt väldigt tydligt, vi har förlorat yta. Kanske 200 kvm vilket är ca 5-10% av tomtens hela yta. Inte mycket.

Min första tanken är att låta Lantmäteriet bekräfta gränserna, och sätta ut rör så inga missförstånd finns. Vad jag sedan ska göra vet jag inte. Har några här på forumet några tankar?

Stadsbyggnadsnämnden SBN har din tomtkarta! Om inte så kan du beställa utsättning typ en Nybyggnadskarta.
 
F
R RJMS skrev:
Nej. Här var en medlem @Daniel 109 som hade ett adekvat inlägg om att program inte alltid är intuitiva att använda så jag bara tycker att om du vet om enklare appar för att göra samma sak så beskriv det, i stället för att ifrågasätta och utmana () de av oss som kanske har lättare att ta till gamla matten. Vem vet, kanske fler på forumet kan lära sig ngt om det förklaras på ett vettigt sätt och inte så kvasimästrande. Hoppas du kan ta det på rätt sätt.
jag ifrågasatte att han klarar den matten, har man två tomtrör och några avstånd eller 4 rör på koordinater så är det inget nån med papper och penna snyter ur sig på ett par minuter om det inte är räta hörn och det är det sällan. Och jag vidhåller att det är ganska snabbt att sätta koodinaterna i CAD utan nån vana. I Autocad är det tex bara att välja line och skriva in koordinaterna, det är alltså inga dubbelkrökta ytor med tangentiell övergång man behöver lära sig.

men vad vet jag, jag jobbade ju bara med just detta i början av 90-talet i anläggningsbranchen och har väl i princip haft CAD i mitt jobb sen dess. Men det är klart att Daniel109 som vet exakt allt har bättre koll på det. Hoppas du kan ta det på rätt sätt.
 
  • Haha
  • Gilla
sysmali och 3 till
  • Laddar…
Nissens
N Nilsson i Boda skrev:
Jag har faktiskt inte skrivit det, men tomten är obebyggd. Så jag har inte bott där. Jag har vetat att gränsen gått i buskaget och jag tror jag kommer ihåg ett staket dessutom. Jag har inte mätt upp innan köpet av tomten.

Min tanke med att få klarhet är att det är bra för framtida arvsskiften, eventuella försäljningar, nybyggnationer, hantera träd i tomtgränsen, att grannen inte bygger något på min tomt men på deras sida av stängslet mm. Min tanke är inte att riva staket och plöja upp gräsmatta. Jag tror inte grannen varit medveten om gränserna.
Men du är ju inte heller ”medveten om gränserna” förrän de är uppmätta. Det kan ju vara så att dina antaganden är felaktiga, eller hur?
 
Nissens Nissens skrev:
Men du är ju inte heller ”medveten om gränserna” förrän de är uppmätta. Det kan ju vara så att dina antaganden är felaktiga, eller hur?
Stämmer, varken jag eller grannen kan vara säkra. Vi måste hitta rören för att veta säkert.
Jag tror både jag och grannen inte varit medveten om gränsen när vi köpte respektive fastighet. Man går inte och mäter upp tomten om den inte ser orimlig ut. Köper jag en ny tomt idag så kommer jag att leta efter alla rör eller andra markeringar.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Fem meter är ju ingenting. Nu har jag inte någon superspaceig Iphone, men min "mil" som jag brukar springa kan slå på flera hundra meter.

Att basera tomtgränser med GPS verkar inte vara någon bra idé. Skaffa ett långt måttband och triangulera fram var pinnarna skulle ha stått. Förmodligen har grannen satt sitt staket i er tomtgräns.

Vanlig GPS kan ha runt 50 m fel. Eller ibland mer. Differentiell GPS som Lantmäteriet har kommer ner mot -+ 2,5 cm. Attans så mycket dyrare GPS.
Varför spelar det någon roll? Ska du göra något med tomten nu?
 
S Stefan HWH skrev:
rör i berg = rb
rör i sten = rs
Om du ser dessa beteckningar!

Den i sten är ju möjlig att flytta men i berg är den kvar. Med en metalldetektor om dessa är gömda eller avsågade kommer MD ge utslag.
Planenheten i din kommun kan också ta fram en nybyggnadskarta, nog de billigaste alternativet om du inte får fram dem via Lantmäteriet.

Jag har funderat på att köpa en metalldetektor hur som helst, kanske dags nu. Jag har tomtkarta, jag vet alla avstånd, jag vet att det finns rör i alla hörn. Så det bara är att leta.







Stadsbyggnadsnämnden SBN har din tomtkarta! Om inte så kan du beställa utsättning typ en Nybyggnadskarta.
Jag har funderat på att köpa en metalldetektor hur som helst, kanske dags nu. Jag har tomtkarta, jag vet alla avstånd, jag vet att det finns rör i alla hörn. Så det bara är att leta.
 
  • Gilla
Polyester och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Antingen begär man en fastighetsreglering från lantmäteriet. Det innebär att den lagliga gränsen flyttas, och du får en hacka för din förlorade mark. Är ni överens om summan så blir förättningskostnaden lägre. En fastighetsreglering kan även göras med tvång. Man behöver inte vara överens. Kostnaden är hög oavsett.

Eller så får du tillbaka din mark. Grannen får flytta sitt staket.
Men alla som har gräns till tomten betalar sin del till lantmäteriet. Man står inte själv för hela kostnaden.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Men alla som har gräns till tomten betalar sin del till lantmäteriet. Man står inte själv för hela kostnaden.
Bör ju vara den som vill ha sin karta som betalar kalaset!
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Men alla som har gräns till tomten betalar sin del till lantmäteriet. Man står inte själv för hela kostnaden.
Finns det en lag som säger att alla ska betala? Om någon inte vill vara med, och struntar i gränser måste då denne betala?
 
N Nilsson i Boda skrev:
Finns det en lag som säger att alla ska betala? Om någon inte vill vara med, och struntar i gränser måste då denne betala?
Nej, jag är rätt säker på att den som vill ha sin ritning med uppgifter betalar för sig!
 
R
S Stefan HWH skrev:
Bör ju vara den som vill ha sin karta som betalar kalaset!
Man kan ju tycka vad man vill om det men faktum är att alla som drar nytta av "kalaset" betalar för det. Jag är splittrad i frågan.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Skumpe
hsd hsd skrev:
Du har ju köpt tomten som Du sett, förmodligen lika för grannen.
Om gränsen är annorlunda så är det väl inget att bry sig om
Men visst bråka med grannen om något som Du inte sett vid köpet ger säkert en framtida god grannsämja :thinking:
Sett var? Han kan ju ha sett den både på karta och i verkligheten och skiljer det bara 5-10% är det väl inte så konstigt att han inte reagerade?

Tycker din invändning är lite märklig.
 
R RoAd skrev:
Man kan ju tycka vad man vill om det men faktum är att alla som drar nytta av "kalaset" betalar för det. Jag är splittrad i frågan.
Den som blir av med den inmutade ytan är nog inte sugen på att betala. Gör grannen inte rättning enligt lantmäterikarta så är det bara att gå via rätten. Då kan man säkert som bevismaterial ta med hela kostnaden. Men man kan tycka att de borde ringa en klocka att han har flyttat ut tomtpinnen lite vårdslöst!
 
Emmatanten
Jag jobbar som mättekniker och har utfört många liknande jobb där grannar tror att man blivit av med tomt. Problemet har i princip alltid varit att man kollat på översiktskartor som man tror stämmer överens med verkligheten, vilket de inte gör.
Eftersom det i detta fall finns två gränsrör borde det inte vara en svår uppgift att återskapa de som saknas. Glöm inte att det är skillnad på gränsutvisning som kan göras av sakkunnig och en fastighetsbestämning som görs av lantmäteriet och efter lantmäteriförrättning blir juridiskt bindande. Det är också straffbart att flytta markeringar så börja inte själv :) Lycka till!
 
  • Gilla
Twilight81 och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.