S Soltorp40 skrev:
Detta är en gammal och kär fråga i forumet...

Jag kan inte (heller) svara på den eller försvara någon part - för jag har bara två färger: Svart (bokstäverna) och vitt (mellanrummen), verkligheten är däremellan...

Några saker att fundera på medan man kramar sina snöbollar inför nästa anfallsvåg:

Förekomsten av "nätbutiker" och stora välutrustade varuhus (Hornach, Bygg-Max etc) är egentligen resultatet av en sjuk materialmarknad! En marknad där ett fåtal grossister har en "fantasilista" (GNP, eller GrundNettoPrislistan) som sedan företag får rabattprocent på - och olika procent på olika fabrikat - kan mycket väl vara 33% på prylar från Schneider medn 18% på motsvarande från ABB etc. Högre % vid större årsvolym köpt.

För frågvisa kunder visar man listpriser och nämner inte att man själv betalar kanske 50% därav i genomsnitt.

Nätbutiker/varuhus rundar detta med stora inköp, inköp i andra länder etc (precis som Norrlands guld är billigare om den först har åkt lastbil till Tyskland och sedan baklucka tillbaka till Sverige jämfört med att handla den på "bolaget").

Jag är elingejör, med full auktorisation. När det är mycket månad kvar i slutet av plånboken och orderboken åker ibland blåstället på - jag bor i ett storstadsområde, man kan alltid hitta någon stackare som behöver hjälp med spis eller tvättmaskin...

Jag har konto hos ett par elgrossister, någon VVS, någon bygg etc.

Men jag har inte firma med 20 montörer som ger årsvolym som ger mig 70% rabatt på "listpriset". Även hos "billiggrossisten" - som säljer exakt samma kabel som "dyra kedjan" - är priset jag måste ge påtagligt högre än om jag åker till ett varuhus eller näthandlar.

Om jag alltså är lat, köper hos grossisten, lägger på 20% och fakturerar till kunden så är jag alltså avsevärt dyrare än nätbutiken hade varit. Men inte får jag ihop till någon firmabil eller lyxlirarlön för det.

MEN:
Kunden vinner lite på att köpa av mig ändå:

Jag tar bara betalt för 9 m kabel från elcentralen till tvättmaskinen - det blir 41m kvar på rullen som jag måste lägga på hyllan och hoppas att jag kan sälja till någon annan någon gång - och de sista 4 metrarna av 50m-ringen blir troligen kassation till slut.

Kunden behöver inte vara hemma och passa DHL eller ta sig till ombudet och hämta, drabbas aldrig av transportskador eller retur-strul.

Och när jag kommer för montaget har jag med mig skruv och plugg som passar till den brytare jag skaffat, lämpliga klammer, tätning, ...

Kort sagt: jag har en kompetens att veta vad som behövs för att göra HELA installationen. Det räcker inte med kabeln, det är ett antal "tillbehör" som man inte kan klara sig utan. Jag har lagt pengar på att lära mig detta, jag vill ha tillbaka dessa pengar, alltså tar jag lite betalt. Om kunden skall be mig göra en beställningslista så får jag fakturera en arbetstimme för det, och "resterna" i olika kartonger får bli kundens egendom efteråt...

Denna kompetens är en del i merkostnaden för materialet - sedan har vi endera tiden för att springa runt hos grossisten och leta bland hyllorna, ibland vänta på leverans någon dag eller "tänka om" och planera om utförandet på stående fot i "butiken" - eller också sitta hemma, surfa upp E-nr och logga in i beställningsformuläret, lägga upp order och vänta på tid för avhämtning/leverans. Timmen går väldigt fort!

Sedan skall jobbet (numera) dokumenteras, jag skall fakturera (och betala för mitt ekonomisytsem som kostar flera tusenlappar varje år), ta betalt (och betala till banken som kostar några tusenlappar för kontot mm varje år, 1400:- extra om kunden skall kunna skicka med Swisch till mig etc), skicka ansökan till skattmasen om ROT-bidrag och bokföra det, vänta på att bidraget kommer och bokföra det. Och så då förstås varje år deklarera (kostar mer än några tusenlappar till han som får ihop det).

MOMS betalar jag som företagare inte (jo alltså - jag lägger ut pengar för MOMS på det jag köper in, och sedan får jag tillbaka det av staten vid redovisning, och så lägger jag på MOMS på de räkningar jag skickar ut, och så redovisar jag det och betalar in mellanskillnaden. Alla steg ut och in skall bokföras på öret. Redovisning 1 eller 4 ggr/år för den som är liten, 12 ggr/år för lite mer snurr på firman. Missat redovisning med en dag - 625:- straffavgift per gång.

Löner från firman redovisas per anställd person per månad - kostnad för miss 500:- / gång.

Nu har vi ännu inte lagt på en enda krona för "el-kunnande" - bara rena runtomkringkostnader

I elkunnandet förväntas jag ha, läsa och följa "gällande standard" - bara en prenumeration på böckerna kostar ett antal tusenlappar per år, sedan tar det mig kanske uppåt en full arbetsvecka per år för att läsa och följa alla ändringar som ges. Eller skall jag göra det på "fritiden" när andra ser på underhållnings-TV.

Som kund kanske det känns som att "elektrikern" bara har behövt gå 3 år i gymnasiet och sedan 3 år med låg men stigande lön som lärling, men sedan skär han guld med Morakniven.

Verkligheten är något helt annat.

Jobbar man på stor firma så måste montörerna dra in pengar för kontoret, lagret, förrådet, ekonomimänniskan och några till. Firman håller med arbetskläder, fordon, försäkring, betalar sjuklön (de första 2 veckorna av VARJE sjukdom betalar företaget, inte försäkringskassan!) etc.

Har man liten egen firma så måste man lägga typ 5 timmar i veckan som är ofakturerbara och dessutom kanske 30 - 50 000 kr/år på kringkostnader, och då är man väldigt rädd om sina verktyg, använder privatbilen, har inga lån och ingen lokal etc.

Om man blir sjuk betalar även här firman 2 veckor. Säg att det händer 2 gånger per år (småbarn i skolan...) - det är 4 veckor att dra in lön för på de "friska veckorna" som är kvar.

Om någon sedan vill göra en kalkyl och fundera på "skall jag öppna firma eller inte", så glöm inte att vi har en "hemlig skatt" i Sverige också. Den får bara firmaägare veta om. Den är 32% på lönen, kallas ofta "arbetsgivaravgift", men får enligt lag inte skrivas ut på lönebesked. Det kostar alltså 132 :- för en arbetsgivare att ge 100 :- i lön till en anställd (t.ex. sig själv), och från det skall skatten dras, vilket kan vara vad som helst mellan 15:- och 50:- beroende på hur mycket den personen kommer att tjäna totalt under helåret på alla sina jobb. I princip är skatten minst ca 30-34% (kommunalskatt)j om man ligger i nivå "normal hantverkarlön" - men det är en del grundavdrag och annat hokus-pokus som drar ner om man ligger i den lägre skalan, och det är statlig skatt som tillkommer och drar upp om man ligger i den övre skalan. Grundavdragen är numera såpas stora att de märks i "totalprocenten" för en "normallön".

För att avrunda:
Sverige har hög skatt och höga avgifter på arbete och företagande. Det är inte en slump att de flesta stora, internationella, företag flyttar produktion till andra länder. Det är samma "inte slump" som gör att statens stora byggprojekt (förbifarter, tågtunnlar etc) köps av byggföretag/konsortier i andra länder som tar in jobbare utifrån på yttre villkor.

Vill man bo i detta land, och ha fräck belysning i trädgården, och göra det inhemskt är det bara att inse att det kostar på att ligga på topp - och kanske unna de som skall fixa trädgården åt Dig att kunna ha en lika bra trädgård och ett lika ordnat liv själva.
Jag betalar gärna för kompetens, men ogärna för påslag som känns omotiverade. Även om jag förstår att det är en del av intäkterna i stort. Det jag föredrar är noll påslag på material, men en högre timpenning och debitering av all tid (även beställning och planering). Då betalar jag för det som hantverkaren bidrar med, kunnandet. Känns bättre än ett materialpåslag som är mycket löst kopplat till kompetensen.

Den målare jag brukar anlita är inte billigast i timmen, men jag får färgen billigare än jag kan hitta på egen hand. Så jag känner mig väldigt olurad.

Jag vet att inte alla är som jag, och att vissa kunder stirrar dumblint på timpriset.
 
  • Gilla
parsen och 5 till
  • Laddar…
Jag tycker prisinformationslagen även ska gälla för hantverkare på samma sätt som i butik.
Med dagens system så kan man få ut prislistor till kund i ett nafs. Och så dynamiska är det inte att de skiljer från dag till dag.
Lätt för hantverkaren att vara transparent. "Här har du prislista på material samt andra poster som tim kostnad etc etc."
 
  • Gilla
Henrik.woll och 1 till
  • Laddar…
S Soltorp40 skrev:
Detta är en gammal och kär fråga i forumet...

Jag kan inte (heller) svara på den eller försvara någon part - för jag har bara två färger: Svart (bokstäverna) och vitt (mellanrummen), verkligheten är däremellan...

Några saker att fundera på medan man kramar sina snöbollar inför nästa anfallsvåg:

Förekomsten av "nätbutiker" och stora välutrustade varuhus (Hornach, Bygg-Max etc) är egentligen resultatet av en sjuk materialmarknad! En marknad där ett fåtal grossister har en "fantasilista" (GNP, eller GrundNettoPrislistan) som sedan företag får rabattprocent på - och olika procent på olika fabrikat - kan mycket väl vara 33% på prylar från Schneider medn 18% på motsvarande från ABB etc. Högre % vid större årsvolym köpt.

För frågvisa kunder visar man listpriser och nämner inte att man själv betalar kanske 50% därav i genomsnitt.

Nätbutiker/varuhus rundar detta med stora inköp, inköp i andra länder etc (precis som Norrlands guld är billigare om den först har åkt lastbil till Tyskland och sedan baklucka tillbaka till Sverige jämfört med att handla den på "bolaget").

Jag är elingejör, med full auktorisation. När det är mycket månad kvar i slutet av plånboken och orderboken åker ibland blåstället på - jag bor i ett storstadsområde, man kan alltid hitta någon stackare som behöver hjälp med spis eller tvättmaskin...

Jag har konto hos ett par elgrossister, någon VVS, någon bygg etc.

Men jag har inte firma med 20 montörer som ger årsvolym som ger mig 70% rabatt på "listpriset". Även hos "billiggrossisten" - som säljer exakt samma kabel som "dyra kedjan" - är priset jag måste ge påtagligt högre än om jag åker till ett varuhus eller näthandlar.

Om jag alltså är lat, köper hos grossisten, lägger på 20% och fakturerar till kunden så är jag alltså avsevärt dyrare än nätbutiken hade varit. Men inte får jag ihop till någon firmabil eller lyxlirarlön för det.

MEN:
Kunden vinner lite på att köpa av mig ändå:

Jag tar bara betalt för 9 m kabel från elcentralen till tvättmaskinen - det blir 41m kvar på rullen som jag måste lägga på hyllan och hoppas att jag kan sälja till någon annan någon gång - och de sista 4 metrarna av 50m-ringen blir troligen kassation till slut.

Kunden behöver inte vara hemma och passa DHL eller ta sig till ombudet och hämta, drabbas aldrig av transportskador eller retur-strul.

Och när jag kommer för montaget har jag med mig skruv och plugg som passar till den brytare jag skaffat, lämpliga klammer, tätning, ...

Kort sagt: jag har en kompetens att veta vad som behövs för att göra HELA installationen. Det räcker inte med kabeln, det är ett antal "tillbehör" som man inte kan klara sig utan. Jag har lagt pengar på att lära mig detta, jag vill ha tillbaka dessa pengar, alltså tar jag lite betalt. Om kunden skall be mig göra en beställningslista så får jag fakturera en arbetstimme för det, och "resterna" i olika kartonger får bli kundens egendom efteråt...

Denna kompetens är en del i merkostnaden för materialet - sedan har vi endera tiden för att springa runt hos grossisten och leta bland hyllorna, ibland vänta på leverans någon dag eller "tänka om" och planera om utförandet på stående fot i "butiken" - eller också sitta hemma, surfa upp E-nr och logga in i beställningsformuläret, lägga upp order och vänta på tid för avhämtning/leverans. Timmen går väldigt fort!

Sedan skall jobbet (numera) dokumenteras, jag skall fakturera (och betala för mitt ekonomisytsem som kostar flera tusenlappar varje år), ta betalt (och betala till banken som kostar några tusenlappar för kontot mm varje år, 1400:- extra om kunden skall kunna skicka med Swisch till mig etc), skicka ansökan till skattmasen om ROT-bidrag och bokföra det, vänta på att bidraget kommer och bokföra det. Och så då förstås varje år deklarera (kostar mer än några tusenlappar till han som får ihop det).

MOMS betalar jag som företagare inte (jo alltså - jag lägger ut pengar för MOMS på det jag köper in, och sedan får jag tillbaka det av staten vid redovisning, och så lägger jag på MOMS på de räkningar jag skickar ut, och så redovisar jag det och betalar in mellanskillnaden. Alla steg ut och in skall bokföras på öret. Redovisning 1 eller 4 ggr/år för den som är liten, 12 ggr/år för lite mer snurr på firman. Missat redovisning med en dag - 625:- straffavgift per gång.

Löner från firman redovisas per anställd person per månad - kostnad för miss 500:- / gång.

Nu har vi ännu inte lagt på en enda krona för "el-kunnande" - bara rena runtomkringkostnader

I elkunnandet förväntas jag ha, läsa och följa "gällande standard" - bara en prenumeration på böckerna kostar ett antal tusenlappar per år, sedan tar det mig kanske uppåt en full arbetsvecka per år för att läsa och följa alla ändringar som ges. Eller skall jag göra det på "fritiden" när andra ser på underhållnings-TV.

Som kund kanske det känns som att "elektrikern" bara har behövt gå 3 år i gymnasiet och sedan 3 år med låg men stigande lön som lärling, men sedan skär han guld med Morakniven.

Verkligheten är något helt annat.

Jobbar man på stor firma så måste montörerna dra in pengar för kontoret, lagret, förrådet, ekonomimänniskan och några till. Firman håller med arbetskläder, fordon, försäkring, betalar sjuklön (de första 2 veckorna av VARJE sjukdom betalar företaget, inte försäkringskassan!) etc.

Har man liten egen firma så måste man lägga typ 5 timmar i veckan som är ofakturerbara och dessutom kanske 30 - 50 000 kr/år på kringkostnader, och då är man väldigt rädd om sina verktyg, använder privatbilen, har inga lån och ingen lokal etc.

Om man blir sjuk betalar även här firman 2 veckor. Säg att det händer 2 gånger per år (småbarn i skolan...) - det är 4 veckor att dra in lön för på de "friska veckorna" som är kvar.

Om någon sedan vill göra en kalkyl och fundera på "skall jag öppna firma eller inte", så glöm inte att vi har en "hemlig skatt" i Sverige också. Den får bara firmaägare veta om. Den är 32% på lönen, kallas ofta "arbetsgivaravgift", men får enligt lag inte skrivas ut på lönebesked. Det kostar alltså 132 :- för en arbetsgivare att ge 100 :- i lön till en anställd (t.ex. sig själv), och från det skall skatten dras, vilket kan vara vad som helst mellan 15:- och 50:- beroende på hur mycket den personen kommer att tjäna totalt under helåret på alla sina jobb. I princip är skatten minst ca 30-34% (kommunalskatt)j om man ligger i nivå "normal hantverkarlön" - men det är en del grundavdrag och annat hokus-pokus som drar ner om man ligger i den lägre skalan, och det är statlig skatt som tillkommer och drar upp om man ligger i den övre skalan. Grundavdragen är numera såpas stora att de märks i "totalprocenten" för en "normallön".

För att avrunda:
Sverige har hög skatt och höga avgifter på arbete och företagande. Det är inte en slump att de flesta stora, internationella, företag flyttar produktion till andra länder. Det är samma "inte slump" som gör att statens stora byggprojekt (förbifarter, tågtunnlar etc) köps av byggföretag/konsortier i andra länder som tar in jobbare utifrån på yttre villkor.

Vill man bo i detta land, och ha fräck belysning i trädgården, och göra det inhemskt är det bara att inse att det kostar på att ligga på topp - och kanske unna de som skall fixa trädgården åt Dig att kunna ha en lika bra trädgård och ett lika ordnat liv själva.
Det där är ju synonymt för alla serviceyrken, inkl mitt eget (it-konsult). Om du hade sagt åt mig att beställa en lämplig dator/switch/skrivare till dig, och jag hade lagt på 100% materialkostnad, hade du tyckt det var ok?
Eller hade du föredragit att jag gav dig tre alternativ du fick välja mellan där priserna var utskrivna så du själv kunde jämföra och välja?
Det är min vardag, och tro mig när jag säger att vi har MÅNGA artiklar att hålla reda på från flera olika leverantörer.
Jag sitter inte och letar billigast pris åt kunderna, men jag ger dom valmöjlighet utifrån förutsättningarna och kommunicerar priser INNAN jag lägger order och absolut innan jag skickar ut det till kunderna.
Det är inget svårt, det krävs inte speciell kompetens att vara transparant, men det kräver lite engagemang.
 
Redigerat:
  • Gilla
TobbeP och 3 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men i vanlig ordning lägga dimridåer ut istället för att besvara mina frågor och påståenden.
Nu har du både skrivit inlägg och gillat andras inlägg utan att svara på min fråga till dig, men du sitter kanske och funderar på ett svar på min fråga jag ställde, eller så lever du inte som du lär och tänker skita i att svara.
 
E
X xLnT skrev:
Nu har du både skrivit inlägg och gillat andras inlägg utan att svara på min fråga till dig, men du sitter kanske och funderar på ett svar på min fråga jag ställde, eller så lever du inte som du lär och tänker skita i att svara.
Vilken fråga?
Jag har besvarat att när ni ligger upp bakgrundsinformation så går det att få svar, inte förr.

Vad jag ser nu är någon som är grinig för att kopparpriserna är upp på sina högsta nivåer på länge.

Där saknas underlag för diskussion, inlägg 1 var bemött redan i inlägg 2 och allt efter det är bara allmänna spekulationer som inte har något med just detta att göra då vi vet mindre än absolut ingenting vad det handlar om.

Mitt samvete är rent och jag sover som ett barn får svaret bli så länge.
 
E El-Löken66 skrev:
Vilken fråga?
X xLnT skrev:
Om du hade sålt samma varor med samma pris som elektrikern, hur hade du motiverat påslaget när kunden påpekade det?
Om du hade bemödat dig att faktiskt (återigen) läsa vad som skrivs så hade du väl inte missat denna frågan?
 
S
Agge8080 Agge8080 skrev:
Du tänker att jag har nog med el för resten av mitt liv med den där leveransen?

Om du nu kommer med ett smart inlägg om att man skall avtala om priset på materialet, berätta då hur man gör det så att det blir rätt nästa gång.
Det enklaste i det läget är att köpa materialet själv och låta elfirma koppla in eländet. Men hade du ingen offert på detta från början? Du ska akta sig noga för att ta in arbeten utan offert. I annat fall har du ju inget att bestrida. Du kan ju pressa offererade priset. Grossistpriser är ofta höga som hlvt och det pris som du får betala. I värsta fall köper hantverkaren grejorna på Biltema och tar grossistpris till kund.
 
  • Gilla
Johan 81
  • Laddar…
E elmont skrev:
elbutiks pris n!xv 79:-/m = 9875
Slang 3x50m 1150x3 st= 3450 (säljes bara i hela 50 meters ringar)
Frakt 200:-
tot 13625:- påslag 17% = lika med lite över 16 000:-
Långt ifrån ocker även om det är lite dyrt.
Elbutiks priser är nog rätt nära vad en småskuttare kan få betala.
Och till alla er som skriker utan att ha en aning om vad det kostar, varför uttala er när ni inget vet :thinking:
Jag hittar inte samma priser som du. Jag hittar faktiskt inte N1XV-R 5G2,5 alls på elbutik.se. Kanske är jag blind, men jag ser bara N1XV-U 5G2,5 för 42 kr/m. Du råkade inte ta priset för 5G6 som stod under? Jag är inte ute efter att leta fel, men jag fick inte ihop det.
Skärmdump från elbutik.se som visar två typer av jordkabel, N1XV-U 5G2,5 och N1XV-R 5G6, med priser 42 kr/m respektive 79 kr/m.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
X xLnT skrev:
Om du hade bemödat dig att faktiskt (återigen) läsa vad som skrivs så hade du väl inte missat denna frågan?
Den som är besvarad menar du?
På tal om att läsa.
 
E
E Erik Lindroos skrev:
Jag hittar inte samma priser som du. Jag hittar faktiskt inte N1XV-R 5G2,5 alls på elbutik.se. Kanske är jag blind, men jag ser bara N1XV-U 5G2,5 för 42 kr/m. Du råkade inte ta priset för 5G6 som stod under? Jag är inte ute efter att leta fel, men jag fick inte ihop det.
[bild]
Lägg fram vilket e-nummer du menar så vi slipper jämföra plommon med kokosnötter.
 
E El-Löken66 skrev:
Den som är besvarad menar du?
På tal om att läsa.
När du svarar, blir det väldigt mycket enklare för personer att läsa vad dina svar avser om du använder funktionen citera.
Så vilket i din text var svaret på min fråga för jag har läst igenom ditt svar flera gånger nu och kan inte härleda något av det till min fråga.
 
E El-Löken66 skrev:
Lägg fram vilket e-nummer du menar så vi slipper jämföra plommon med kokosnötter.
Ursäkta en amatör, men är e-numret något annat än det EAN-nummer som syns i bilden?
 
X xLnT skrev:
När du svarar, blir det väldigt mycket enklare för personer att läsa vad dina svar avser om du använder funktionen citera.
Så vilket i din text var svaret på min fråga för jag har läst igenom ditt svar flera gånger nu och kan inte härleda något av det till min fråga.
Trägen vinner...
...eller inte. ;)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
E
E Erik Lindroos skrev:
Ursäkta en amatör, men är e-numret något annat än det EAN-nummer som syns i bilden?
Detta med artikelnummer är lite klurigt då en del leverantörer gör om dessa i sina system av diverse anledningar.

Men i första hand använder vi ändå dessa E-nummer då vi vill jämföra något och detta funkar för det mesta.

Vill du gå steget vidare så är det som du skriver EAN, som är en typ av GTIN, som behövs jämföras, detta nummer får aldrig modifieras men har inte samma sökbarhet hos leverantörerna av el.
 
E
X xLnT skrev:
När du svarar, blir det väldigt mycket enklare för personer att läsa vad dina svar avser om du använder funktionen citera.
Så vilket i din text var svaret på min fråga för jag har läst igenom ditt svar flera gånger nu och kan inte härleda något av det till min fråga.
Jag använder funktionen Svara.

Läs gärna genom tills du förstår innan du postar igen då alla förstår utom du så blir det onödigt att fylla denna tråd med dina frågetecken.

Med all respekt.
 
  • Gilla
feRRo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.