71 858 läst · 552 svar
72k läst
552 svar
Ockerpriser på el
Jag tänker mig att du i det du beskriver i stort sett bara har att göra med andra företag. Att då få leveranser dagtid är inget problem. Man har kanske till och med en receptionist/vaktmästare som tar emot grejerna och ställer dem rätt. Den situationen är inte jämförbar med en privatperson som får 150 m N1XV skickat till sig och ska hämta trumman hos den lokala ICA-handlaren alt får gnäll från postnord för att den inte är hemma 1130 en vardag för att ta emot palleverans (på vilken lastkaj då).sunnis skrev:
Man ska vara ärlig åt andra hållet också. Att få det levererat till elfirman skulle fungera bra men då har du istället problemet att de måste ha lagerutrymme för att förvara alla ordrar och dessutom hålla reda på grejerna tills man gör jobbet (om man tillämpar principen jobbet görs när grejerna är på plats). Grossisterna fyller ett syfte och de behöver sannolikt fortsätta finnas. Bara för att de existerar behöver man inte missbruka det (Se t.ex. det som Uffe A skriver).
Njaeh..... Så många är det inte som elektriker heller. Det mesta är standardgrejer och sen finns det lite uddaartiklar som man ser väldigt sällan.J Johan456 skrev:
Ännu ett bra exempel på hur åtminstone jag vill att min hantverkare ska agera. Det finns som sagt goda exempel därute också, vi hör bara inte om dem lika ofta.U Uffe A skrev:Och jag beställer hos grossen vi deras webbsida
Får direkt veta lagersaldo och leveransdag
Åker dit på morgonen kl sju när de öpnnar
Hämtar ut det och åker iväg
Tar max fem minuter
Men är inte så lusfräck att jag gör ett påslag på 50%
Har svårt att förstå hur ni kan titta era kunder i ögonen efter att ha lurat dom på det sättet
Sen hade ni säkert kunna hittat grejorna billigare på Wish ellen någon annan billig webbshop
Det vi hör om är istället de hantverkare som åker iväg tre gånger på en dag till grossen, är borta en timme varje gång och kommer hem med en ask klammer och två meter kabel (som de åkte två pers för att hämta).
Bra marginaler???sunnis skrev:
Det rättfärdigar väl inte att ni ska göra en bra vinst på det
Man ska väl se till kundens bästa och ha rimliga påslag, eller?
Får hoppas att ni redovisar era inköpspriser till kund så att denne ser att ni inte luras och tarför mycket betalt
Vad har det för betydelse vad vi har i marginal så länge priset ut till kund är densamma som de själva skulle köpa det för? Skillnaden i stort är att vi oftast hoppar en mellanhand som ska ha sin marginal.U Uffe A skrev:Och jag beställer hos grossen vi deras webbsida
Får direkt veta lagersaldo och leveransdag
Åker dit på morgonen kl sju när de öpnnar
Hämtar ut det och åker iväg
Tar max fem minuter
Men är inte så lusfräck att jag gör ett påslag på 50%
Har svårt att förstå hur ni kan titta era kunder i ögonen efter att ha lurat dom på det sättet
Sen hade ni säkert kunna hittat grejorna billigare på Wish ellen någon annan billig webbshop
Jag vet inte hur vanligt det är men hur mycket företaget betalar för mig i arbetsgivareavgift har redovisats på samtliga mina lönespecar i 16 år nu.S Soltorp40 skrev:Utdrag från skatteverkets information:
Lönespecifikation till de anställda
Du som är arbetsgivare ska vid varje löneutbetalning lämna uppgift till dina anställda om vad du redovisat i arbetsgivardeklarationen för deras räkning.
Vanligast är att lämna en lönespecifikation till sina anställda där uppgifterna framgår. Exempel på uppgifter i arbetsgivardeklarationen är bruttolön, avdragen skatt, förmåner, traktamente och andra kostnadsersättningar.
Lönespecifikationen fungerar som ett bevis på att du har betalat ut ersättning för arbete och dragit av skatt. Det är viktigt, då din anställda ska kunna stämma av sina lönespecifikationer mot sin inkomstdeklaration.
En lönespecifikation bör också innehålla följande uppgifter
- Namn, adress och organisationsnummer till arbetsgivaren
- Namn, adress och personnummer på den anställda
- Utbetald nettolön, utbetalningsdatum
- Övertid, frånvaro, semesteruppgifter
Jag har bestämt för mig att det tidigare varit uttryckligen förbjudet att redovisa AGA:n på lönebesked, men så verkar det inte vara nu.
Skatteverkets information om vad som skall/bör ingå på ett lönebesked är dock rätt tydlig - se ovan. Och här är ingen AGA upptagen för redovisning...
I praktiken är det som jag förstått mycket ovanligt att detta redovisas. Och redan namnet (ARBETSGIVAR-avgift) är egentligen en villfarelse. Avgiften är en skatt som baseras helt på utbetalad lön till den anställde. Det är en "LÖNEAVGIFT". Denna avgift svarar för 25% av totala skatteintäkten enligt nåon uppgift på nätet.
Men det är en bit från frågan som TS ställde, vad skall "rätt kabel", hemkörd i trädgården få kosta jämfört med vad det kostar att åka till Biltema och köpa 3 rullar av något som man tror passar, alternativt gissa sig till en beställning på Internet och få det med paketbil till Pelles Godis-grotta?
Med "nästan rätt" kabel kan man ju få lamporna att lysa, men komma i läget att säkringen inte går när den skulle behöva göra det - så att det slutar med nerbrunnen bod i trädgården om man har otur. Hoppas inte bilen står vid boden och skadas...
Jag vill ju inte dela med mig av min lön till alla här så den är lite censurerad men det framgår ändå hur min lönespec brukar se ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gratulerar!V vectrex skrev:
Ingen elektriker lön det där inte..
tommib, Det handlar i alla fall om ett antal tusen och då är det bara "standardmatr". Ta bara en sak vanliga 230V vägguttag minst tre fabrikat, enkla dubbla treväg fyrväg, utvändiga infällda, för montage i kombiram, kapslade okapslade. två olika färgnyanser av alla fabrikaten, skruvanslutning snabbkoppling och så vidare.
Och det som man kan kalla standar matr är inte enbart det som man använder i villor för så "snävt" arbetar nästan ingen elfirma. Då får man inkludera det som behövs i kontor, affärer småindustri, hotell mm mm
Elektroskandias katalog innehåller om jag inte mins helt fel flera hundra tusen unika artiklar.
Och det som man kan kalla standar matr är inte enbart det som man använder i villor för så "snävt" arbetar nästan ingen elfirma. Då får man inkludera det som behövs i kontor, affärer småindustri, hotell mm mm
Elektroskandias katalog innehåller om jag inte mins helt fel flera hundra tusen unika artiklar.
Hade elektrikern något erbjudande om lägsta-pris-garanti?Agge8080 skrev:
Hyfsad jämförelse. Om vi drar den lite längre så blir frågan vilket pris du bestämde med elektrikern när du beställde?Dålig jämförelse med, mer som ett sätt att försöka rättfärdiga svineri. Om jag köper en TV och vi bestämmer pris i butik, sedan hämtar jag ut den på utlämningen. När fakturan kommer så tillkommer en utlämningsavgift på 1000:-, plus att killen på utlämningen råkat få en P-bot den dagen, den har de lagt på fakturan med. Det är mer nära elektrikerbeteende.
Man måste alltid begära en prisuppgift innan man beställer något. Hantverkstjänster är verkligen inget undantag.
De enda som tror att de inte behöver veta vad nånting kostar innan de beställer är folk med självskadebeteende när det gäller sin egen ekonomi.
Jodå nog går det att köpa 150 meter av den, kanske inte genom webbshoppen dock men genom den fysiska butiken o då till samma pris.E El-Löken66 skrev:
Sedär har lite bättre rabatt, men poängen var fortfarande att visa att den fiktiva kalkylen var lite tokig och att materialet inte är så hemskt dyrt och att TS blir lite mjölkad på pengar.
Då bör den ha ett annat e-nummer, det brukar vara uppdelat på kapbara kablar och hela trummor. Priset kan ju dock vara liknande.L Lutte skrev:Jodå nog går det att köpa 150 meter av den, kanske inte genom webbshoppen dock men genom den fysiska butiken o då till samma pris.
Sedär har lite bättre rabatt, men poängen var fortfarande att visa att den fiktiva kalkylen var lite tokig och att materialet inte är så hemskt dyrt och att TS blir lite mjölkad på pengar.
Sen är det ju fortfarande olika e-nummer vi jämför, den kabeln är exempelvis lågprismärket A-collection, kanske är bra, inte vet jag, men vi vet fortfarande inte vad TS fått ut.
Och du får väl fortfarande en kapkostnad för spolning till annan trumma sant betala pant för den trumman?
Kolla fakturan så du får med allt.
Du har säkert rätt, i vår lokala butik har vi faktiskt inte fått någon kapkostnad då vi köpt kabel på löpmeter och oftast köper vi kabel utan trumma bara en kringla.E El-Löken66 skrev:Då bör den ha ett annat e-nummer, det brukar vara uppdelat på kapbara kablar och hela trummor. Priset kan ju dock vara liknande.
Sen är det ju fortfarande olika e-nummer vi jämför, den kabeln är exempelvis lågprismärket A-collection, kanske är bra, inte vet jag, men vi vet fortfarande inte vad TS fått ut.
Och du får väl fortfarande en kapkostnad för spolning till annan trumma sant betala pant för den trumman?
Kolla fakturan så du får med allt.
Men då brukar det röra sig om 0-100meter vi köper. Dock inte markkabel då det vi inte använder oss av det i mitt yrke.
Däremot kan jag helt hålla med om att a-collection är en billigare kabel jämfört draka eller liknande. Dock brukar inte prisskillnaden vara så stor mellan dom inte för oss iaf.
Nu tänker jag låta tråden ha sin gång utan mig, lev väl löken.
NEJ, det måste man inte. Det gör man inte heller (de flesta). Och framförallt så borde man inte behöva.P pmd skrev:
I den perfekta världen där alla är hedersamma så skulle man bara beställa och sen få det gjort och sen betala det som är en rimlig kostnad för det man fått utfört (samt även att det var OK utfört).
Nu finns det tyvärr både en del skojare och en del oduglingar, så man vågar inte alltid beställa utan att få prisuppgift/prisindikation först.
Men som några exempel på saker många inte ber om prisuppgift på innan är:
Ett tandläkarbesök
En bygglovsansökan
En bilreparation
En taxiresa.
Det finns alltså saker där man har en kombination av tillit samt att det ändå behöver göras, vilket får många att inte hålla på och få offerter på jobbet.