D Du och 19till skrev:
Den ser inte ut att vara jättetung, några personer som lyfter, ev en som drar undan pallen så slipper ni gå medans ni lyfter.
300kg cirka

Sitter bordet stadigt nog i resten för att lyfta? Bordet har väl iofs mestadels av vikten, se till så att inte den välter!
En kraftig regel under bordet på båda sidor så lyfter flera personer i reglerna, och någon som drar undan pallen.

D Du och 19till skrev:
Sitter bordet stadigt nog i resten för att lyfta? Bordet har väl iofs mestadels av vikten, se till så att inte den välter!
En kraftig regel under bordet på båda sidor så lyfter flera personer i reglerna, och någon som drar undan pallen.
Man ska inte lyfta i bordet, sabbar alla inställningar då.

• Gilla
jac och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle knacka på hos någon granne som troligen har en palldragare. Varför hålla på och baxa när det finns verktyg och ett slätt golv?
Priside ör en tårta men det går nog att växla till whiskey/sylt/bullar/lova att den får leka med hyveln ibland.

Tyvärr har jag inga bättre förslag än de som redan lämnats men om det krisar och du inte får bort den från pallen kan jag komma och hämta den så du slipper allt besvär 😂.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tyvärr har jag inga bättre förslag än de som redan lämnats men om det krisar och du inte får bort den från pallen kan jag komma och hämta den så du slipper allt besvär 😂.
Hehe, ytterst vänligt av dig. :)

• Haha
mexitegel
  • Laddar…
Är det full ram runt översta pallen, bygg en brygga med 3 reglar en backen ner som mallar i höjd med understa pallen, sen ha 3 stålrör minst 25 mm tjocka att peta in mellan pallarna, görs med att lyfta översta.
Och rulla ut, se bara till att en rulle kommer mellan pall och reglar på nedfarten.
Det är ingen vikt att tala om, så det går bra.

Hep Hep skrev:
Nu är vi åtminstone fyra i Vallentuna med varsin A3. Vi kanske kan få kommunen att byta ut sin slogan om hur mycket hästar det finns.
Vem är den fjärde?

För ett par år sedan råkade jag prata med någon kompis kompis och vi kom in på snickeri och maskiner. Tyvärr ingen jag kommer ihåg namnet på. Jag var mer imponerad av hans maskiner än av honom om jag ska vara ärlig.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
Saxpy Saxpy skrev:
Tack för alla råd, får se hur det blir.

Jo, jag har köpt hjulsatsen så nån vagga tänkte jag inte bygga. Har också hört att hjulen skulle vara bra, när man väl får ner den på golvet... :)

@Hep , @ivp tack för erbjudandet om hjälp, kan blir så. Kul att det finns lite flera hobbysnickare i trakten. 4st A3:surprised:r i lilla Vallentuna, galet bra. Felder skrattar hela vägen till banken...

Ni råkar inte har några bra ställen att skaffa virke förresten? Brukade köpa via ett litet snickeri på Rådmansö men det finns dessvärre inte kvar längre.
Dels tänkte jag säga att det inte verkar bli något med min förkylning, så från i morgon kan jag assistera med hyveln.

Sedan tänkte jag på det där om virke. Jag råkade spontanköpa en kubik okantad björkvirke i höstas. Bra pris, men jag har egentligen inte plats, så vill du köpa några plankor björk för mitt inköpspris på 7000:-/kubik är det bara att säga till.

Saxpy Saxpy skrev:
Ni råkar inte har några bra ställen att skaffa virke förresten? Brukade köpa via ett litet snickeri på Rådmansö men det finns dessvärre inte kvar längre.
Näfveqvarns slab & wood shop har en butik i Hägersten. Öppet på helger.

Jag lyfte upp min med ett kedjespakblock och sänkte ned på en rullplatta. Mycket enkelt och smidigt att göra ensam. Du kan få låna blocket. Finns i Täby.
Verkstad med maskin lyft med kedjespakblock ovanför en rullplatta, organiserad verktygsförvaring i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag lyfte upp min med ett kedjespakblock och sänkte ned på en rullplatta. Mycket enkelt och smidigt att göra ensam. Du kan få låna blocket. Finns i Täby.
Men ska ändå av platten när den kommer på plats. Finns det något att fästa i taket. är det betonggolv så är det bäst att vicka upp den på rör, två stycken under och ett till som kan petas in om det behövs. Enkelt att svänga hela alltet genom att lägga ett rör lite snett under och då svänger det lite i taget. Lite lurigt om man inte gjort det tidigare med riktig tunga pjäser.

J jonaserik skrev:
Men ska ändå av platten när den kommer på plats. Finns det något att fästa i taket. är det betonggolv så är det bäst att vicka upp den på rör, två stycken under och ett till som kan petas in om det behövs. Enkelt att svänga hela alltet genom att lägga ett rör lite snett under och då svänger det lite i taget. Lite lurigt om man inte gjort det tidigare med riktig tunga pjäser.
Min står på samma platta, men i en annan stad nu åtta år senare. TS skulle ju montera hjulsatsen. Det kommer att lösa sig.

mattiasp mattiasp skrev:
Min står på samma platta, men i en annan stad nu åtta år senare. TS skulle ju montera hjulsatsen. Det kommer att lösa sig.
Kart inte fel att ha den på en platta med bra låsbara hjul, då går den att flytta på, vid städning och om den står liksom i vägen när den inte används. Min plan och rikt står på platta och ångrar mig inte.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.