Men den obalansen kan komma oavsett elpris och eventuella avdrag eller avsaknaden av dem. Så vad har det med saken att göra?

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Så stor påverkan tror jag heller inte det skulle få, det blir nästan 10% av de som röstar, i den extremen, men ingen sida har heller så stor marginal till den andra att de kan bortse från eventuell påverkan.
Jepp, ingen av blocken kan nog bortse från ev påverkan. Men i denna budget så känns det som att sittande regering tagit en kalkylerad risk med att plocka bort 60öringen då störredelen av solcellsanläggningsägarna i slutändan får mer i handen och då minimeras påverkan från bortaget av 60öringen.

D
M MrDizzy skrev:
Jepp, ingen av blocken kan nog bortse från ev påverkan. Men i denna budget så känns det som att sittande regering tagit en kalkylerad risk med att plocka bort 60öringen då störredelen av solcellsanläggningsägarna i slutändan får mer i handen och då minimeras påverkan från bortaget av 60öringen.
Den kopplingen är nog inte tydlig, vi har förmodligen just blivit av med 40 miljarder tex, men nu spekulerar vi bägge två, det är en popularitetstävling, fakta är som bäst sekundärt, och en del kommer se det som ett långfinger mot eliten och miljömuppar, de kommer applådera, för en del andra blir det kanske droppen åt andra hållet, den definitiva mätningen kommer ju men jag tror det är för tidigt att vara helt säker på att det genomförs, mycket kan hända på två år.

H Harald Blåtumme skrev:
Batterinasare dyker upp var och varannan vecka, några vettiga kalkyker baserat på aktuella data lyser fortsatt med sin frånvaro.

Senaste var att jag skulle betala 100 kkr efter "grönt avdrag", sedan presenterades en löjeväckande kalkyl baserat på att man skulle hyra ut batterierna - grundat på data från de senaste 24 månaderna.

Inte en suck att detta kan gå ihop baserat på aktuella data från senaste året och det vet dom mycket väl. Bondfångeri.
Priserna på stödtjänster är publika på Mimer hos SVK

https://mimer.svk.se/ProductionConsumption/ProductionIndex

Snittet sen marginalprissättningen infördes 1 Februari var häromveckan 12,44 €/MW FCR-D Upp och 39,48 €/MW FCR-D Ned

Aggregatorerna jobbar lite olika med budning och utspädning, samt införandet av LER, men ett rimligt antagande är att det budas 60% på Upp och Ned simultant

Om det snittet är indikativt för framtiden vet ingen, den kvalificerade batterikapaciteten har ökat flerfalt i år. Men, vi har också haft välfyllda vattenmag, mycket vind och mycket sol, vilket gör att vattenkraften kunnat ägna sig åt reglerkraft istället för elproduktion och dragit ned priset.

Om snittet håller och du har ett 10kW-batteri (€=11,5 SEK)

Upp: 0,01 MW * (12,44*11,5) SEK * 8765 timmar * 60% = 7 523 SEK/år
Ned: 0,01 MW * (39,48*11,5) SEK * 8765 timmar * 60% = 23 876 SEK/år

Ca 31 000 i potentiell intäkt, 20% till aggregator, 5% till balansansvarig.ger 23 250 per år i handen

Absolut inte 2023-nivåer men fortfarande en ganska intressant investering kan jag tycka, särskilt så länge du kan dra gröna avdraget

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
S Sesulo skrev:
Vidare i din text är väl uträkningen felaktig? Från 1:a januari är energiskatten 42.8 öre/kWh (exkl. moms) dessutom tillkommer 25% moms vilket blir ett minimum på 59 öre/kWh
42,8 + 25% (10,7) = 53,5😉

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Lätt är det inte, men det kan gå beroende på förutsättningar. Sedan räknar jag med det billigaste batterierbjudandet jag har hittat som låg på ca 1kr/kWh beräknat på antalet laddcykler som ingick i garantin. De flesta batterier är dyrare än så.

Det absolut enklaste sättet att hantera effekttariffer på är ju annars att göra allt nästan som man brukar, men att stänga av och slå på saker på halvtimmen. Exempelvis slå igång ugnen en kvart/halvtimme innan den timme den skall användas, så att effekten för användningen sprids över två timmar.

Del två i "enkelt" är att låta laddboxen köra full effekt de sista minuterna varje timme. Hur många minuter beror på hur mycket annat som används och om man närmar sig tidigare maxeffekt under månaden. Gör inte detta samtidigt som du värmer ugnen eller bastun dock...
1kr/kWh 😂😂

F fsn skrev:
1kr/kWh 😂😂
Förklara gärna vad som var så roligt.

Edit:
Låt mig ta Tibber Homevolt som exempel:
Pris: 67000kr
Kapacitet: 13,3 kWh (allt är iofs inte tillgängligt)
Laddcykler: ca 6000

Slutpris knappt 1 kr/kWh, i praktiken runt 1,4 kr/kWh om vi antar att man kan nyttja 70% av batteriet.

Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
P PurreP skrev:
Om det snittet är indikativt för framtiden vet ingen, den kvalificerade batterikapaciteten har ökat flerfalt i år.
De kommer att fortsätta att öka i rask takt. Så jag är helt säker på att ersättningen går ner framöver. Man kan ju även använda värmesystem och annat till detta om
Det är lönsamt.

D Daniel 109 skrev:
De kommer att fortsätta att öka i rask takt. Så jag är helt säker på att ersättningen går ner framöver. Man kan ju även använda värmesystem och annat till detta om
Det är lönsamt.
Så är det för alla marknader som är lönsamma, när det finns arbitrage att hämta så mättas den efterhand.

Men, det är en väldigt snabbrörlig energivärld och det kommer uppstå diverse olika marknader på lokal och regional nivå

Det budas redan idag med värmesystem och andra styrbara assets.

Det som är avgörande är vattenkraften, volymen därifrån är överlägset störst. Om marknaden ändras med avseende på exempelvis responstid kan nya arbitrage uppstå.

Investeringen bar såklart mycket mycket mindre risk vid en återbetalningstid på 18 månader, mycket kan hända på de 48ish månader som man kan räkna på idag.

D Daniel 109 skrev:
Men den obalansen kan komma oavsett elpris och eventuella avdrag eller avsaknaden av dem. Så vad har det med saken att göra?
Hej Daniel 109

Jag upprepar det jag skrev; ”Den problematik som sedan uppstått genom ” skattereduktionen på 60 öre” är främst att man då inte följer grundidén att elpriset skall sättas i skärningspunkten mellan tillgång och efterfrågan och följaktligen att ett lågt (eller negativt elpris) innebär att elproducenter slutar att mata in eleffekt på elnätet samtidigt som elanvändare blir mer intresserade att öka effektuttaget, dessa båda reaktioner förbättrar då effektbalansen på elnätet.”

När elpriset på Nordpool ”för morgondagen” indikerar ett negativt elpris då är utbudet på effekt större än efterfrågan. Då är det, sedan skattereduktionen på 60 öre per kilowattimme har försvunnit, möjligt för den som har solceller får ett större intresse att inte mata in eleffekt.

Det innebär att man då bättre ”följer grundidén att elpriset skall sättas i skärningspunkten mellan tillgång och efterfrågan” och det innebär i sin tur att effektbalansen på elnätet snarare uppnås (man undviker för mycket inmata eleffekt) genom att man lyssnar på ”elprissignalen”.

Det är självklart bättre att aktörerna (som tänkt) lyssnar på ”elprissignalen” än att Svenska Kraftnät måste agera (brandkårsutryckning) för att upprätthålla effektbalansen.

Jag är intresserad av en robust elkraftförsörjning till ett rimligt lågt pris.

• Gilla
STB och 3 till
  • Laddar…
Frågan är då om "60-öringen" för vindkraftverken också försvinner? det vore ju olyckligt för de kinesiska räntesnurrorna ;)

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej Daniel 109

Jag upprepar det jag skrev; ”Den problematik som sedan uppstått genom ” skattereduktionen på 60 öre” är främst att man då inte följer grundidén att elpriset skall sättas i skärningspunkten mellan tillgång och efterfrågan och följaktligen att ett lågt (eller negativt elpris) innebär att elproducenter slutar att mata in eleffekt på elnätet samtidigt som elanvändare blir mer intresserade att öka effektuttaget, dessa båda reaktioner förbättrar då effektbalansen på elnätet.”

När elpriset på Nordpool ”för morgondagen” indikerar ett negativt elpris då är utbudet på effekt större än efterfrågan. Då är det, sedan skattereduktionen på 60 öre per kilowattimme har försvunnit, möjligt för den som har solceller får ett större intresse att inte mata in eleffekt.

Det innebär att man då bättre ”följer grundidén att elpriset skall sättas i skärningspunkten mellan tillgång och efterfrågan” och det innebär i sin tur att effektbalansen på elnätet snarare uppnås (man undviker för mycket inmata eleffekt) genom att man lyssnar på ”elprissignalen”.

Det är självklart bättre att aktörerna (som tänkt) lyssnar på ”elprissignalen” än att Svenska Kraftnät måste agera (brandkårsutryckning) för att upprätthålla effektbalansen.

Jag är intresserad av en robust elkraftförsörjning till ett rimligt lågt pris.
Det där är ju inte korrekt men funkar kanske för vissa, det är inte de svenska solcellerna som skapar de stora obalanserna och det vet nog du också. Det här är bara del av ett propagandaspel som genom olika former av sponsring letat sig hela vägen upp i rikspolitiken, -sad, very sad, som en känd politiker skulle sagt.

spikplanka spikplanka skrev:
Frågan är då om "60-öringen" för vindkraftverken också försvinner? det vore ju olyckligt för de kinesiska räntesnurrorna ;)
Den har aldrig funnits så det ska nog gå bra....

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
1kr/kWh 😂😂
Du får ut betydligt mer än 6000 laddcykler ur batteriet med en moderat degradering.

Det roliga är att det är ett rätt trubbigt sätt att uttrycka det. Men i viss mån ärligt då vissa "begåvingar" skryter om sitt arbitrage med en prisskillnad på 50-60 öre. Jag har sagt att det skulle aldig vara aktuellt under 2kr.

M Martin Lundmark skrev:
Det är där du blandar ihop saker. Marknaden lyssnar på prissignaler. Skärningspunkten blir annorlunda på grund av subventionerna. Detta påverkar inte på något vis effektbalansen och det SVK gör där. Handeln på dagenföremarknaden resulterar i en balanserad elhandel, det är avvikelser från den som sedan måste hanteras.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.