8 788 läst · 72 svar
9k läst
72 svar
Obehöriga elinstallationer i 3 av 10 hem
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 186 inlägg
Den har varit med någon månad nu, har själv reagerat på den.
Den enda fulel jag har i huset är installerad av en behörig elektriker.
Den enda fulel jag har i huset är installerad av en behörig elektriker.
Jag vidhåller att svensk ellagstiftning är absurd.
Så fult uttryckt. Som försäljaren från Telia som ringde på och försökte håna mig för att jag hade "skogs-tv". Försöka anspela på folks eventuella mindrevärdeskänslor är under all kritik. Tillägger att på mig resulterade det istället i glödande ilska.
Redigerat:
Finns ju inget krav att man ska spara kvitton osv på vem som gjort jobb. Hade varit bättre med tydliga riktlinjer på hur det ska se ut, så kan Svensson kolla om huset är ok och om inte ta dit nån som ändrar
Ja, vi har ju diskuterat det här i oändlighet
På besiktningen så kan Meckar-Berra få sin dom när han bytt bromsok... OK eller inte.
Något liknande finns inte inom elinstallation eftersom lagstiftningen i första hand stödjer själva yrkeskåren.
På besiktningen så kan Meckar-Berra få sin dom när han bytt bromsok... OK eller inte.
Något liknande finns inte inom elinstallation eftersom lagstiftningen i första hand stödjer själva yrkeskåren.
...och möjligheten att ta ett elkörkort för grundläggande installations- och renoveringsjobb i egen bostad för eget bruk, i ickekommersiellt syfte. Som ska vara uppnåeligt för vanliga hemmafixare.
Det vore drömmen, men känner jag det här landet rätt så blir det ungefär som kurserna som krävs för att hantera råttgift (vilket var tillåtet fram till några år sen). 10.000-tals kronor, flera dagars kurser och certifieringar som bara gäller i ett par år, sen måste de förnyas.ricebridge skrev:
Inte konstigt att Sverige sjunker på listan över minst korrupta länder när sådan här lobbyverksamhet pågår.