Även lobbyorganisationerna mobiliserar för att få folk att känna sig värdelösa. Denna reklam idag på Byggahus:
Reklambild med texten "Du har väl inte FUL-EL hemma?" och logotyp för "TRYGGA ELJOBB".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den har varit med någon månad nu, har själv reagerat på den.

Den enda fulel jag har i huset är installerad av en behörig elektriker.
 
  • Gilla
Boan och 3 till
  • Laddar…
Jag vidhåller att svensk ellagstiftning är absurd.
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Så fult uttryckt. Som försäljaren från Telia som ringde på och försökte håna mig för att jag hade "skogs-tv". Försöka anspela på folks eventuella mindrevärdeskänslor är under all kritik. Tillägger att på mig resulterade det istället i glödande ilska.
 
Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
fia_mstd fia_mstd skrev:
Så fult uttryckt. Som försäljaren från Telia som ringde på och hånade mig för att jag hade "skogs-tv". Försöka anspela på folks eventuella mindrevärdeskänslor är under all kritik.
Kanalpaketsförsäljare från operatörer finns det en speciell plats i helvetet för.
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
harry73
Kretikos Kretikos skrev:
Kanalpaketsförsäljare från operatörer finns det en speciell plats i helvetet för.
Och om ni installerar ful-el är det där ni hamnar :D
 
  • Gilla
Kretikos och 1 till
  • Laddar…
B
Finns ju inget krav att man ska spara kvitton osv på vem som gjort jobb. Hade varit bättre med tydliga riktlinjer på hur det ska se ut, så kan Svensson kolla om huset är ok och om inte ta dit nån som ändrar
 
Ja, vi har ju diskuterat det här i oändlighet ;)
På besiktningen så kan Meckar-Berra få sin dom när han bytt bromsok... OK eller inte.
Något liknande finns inte inom elinstallation eftersom lagstiftningen i första hand stödjer själva yrkeskåren.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
B
Menar mest att för att få bort dåliga installationer,borde det ges ut information om vad som är rätt, så folk kan se för att kunna ringa nån.
 
...och möjligheten att ta ett elkörkort för grundläggande installations- och renoveringsjobb i egen bostad för eget bruk, i ickekommersiellt syfte. Som ska vara uppnåeligt för vanliga hemmafixare.
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
...och möjligheten att ta ett elkörkort för grundläggande installations- och renoveringsjobb i egen bostad för eget bruk, i ickekommersiellt syfte. Som ska vara uppnåeligt för vanliga hemmafixare.
Det vore drömmen, men känner jag det här landet rätt så blir det ungefär som kurserna som krävs för att hantera råttgift (vilket var tillåtet fram till några år sen). 10.000-tals kronor, flera dagars kurser och certifieringar som bara gäller i ett par år, sen måste de förnyas.
Inte konstigt att Sverige sjunker på listan över minst korrupta länder när sådan här lobbyverksamhet pågår.
 
B
Men om vi börjar med att höja kunskapen hos vanligt folk om vad som är fel, inte bara vem som gjort så är det ju en bra början. Många inser ju inte att de har kassa elamläggningar ens...
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Lite som vi gör här på forumet då?
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.