C
Här är för övrigt sammanfattningen och rapporten på Elsäkerhetsverkets hemsida:
http://www.elsakerhetsverket.se/om-...-kan-minska-obehoriga-elinstallationsarbeten/

Intressant att notera är följande fotnot:
[1] Från och med den 1 juli 2017 införs nya regler för att få utföra elinstallationsarbeten. Den personliga behörigheten kompletteras av kravet att elinstallationsarbete endast får utföras av elinstallationsföretag som uppfyller särskilda krav.

Det verkar som att elsäkerhetsverket vidhåller att elinstallation endast för göras av företag med de nya reglerna!?! Slut på hempulandet även för de som är behöriga? :p
 
Vilka vill man skydda med dom nya reglerna? Med tanke på att i princip alla som har förolyckats de senaste åren (efter att Semko-trefashandskarna har fasats ut) har varit yrkesverksamma elarbetare...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
G
useless skrev:
Jag tycker 30% låter väldigt lite. Finns det nån kåk äldre än ett decennium där man inte har gjort egna fullösningar, typ klamra en rkk på väggen till motorvärmaruttaget, flyttat nån strömbrytare, etc?
Min tanke exakt. Jag har haft ett antal kåkar genom åren, inte någon har haft vad jag skulle kalla fackmannamässiga installationer genomgående.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Det finns även elektriker som tyvärr inte är särskilt fackmannamässiga - vet en behörig ellinstallatör som tyvärr fick sparken på grund av spriten. Han blev därefter sämre och hade problem med både minne och finmotorik men nog för han fortsatte med elinstallation till privatpersoner och även företag då han fortfarande var behörig. Det var många ställen där han varit antingen slarvig eller rentav lat med följd att både färger och kopplingar inte höll måttet. Trots detta var det aldrig någon som anmälde honom utan han tog behörigheten med sig i graven.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Trådlyft.
Elsäkerhetsverket har kommit med lite ny propaganda. Fascinerande läsning.
Förra året omkom två privatpersoner i elolyckor.

En oppfinnar-jocke som försökte driva maskar ur jorden med något Youtube-experiment.
En som klättrade upp i en kraftledning.

Nu kan man ju tänka att det här skulle bara i all tysthet passera in i Darwin awards-mappen.
Icke så då man har med Elsäkerhetsverket att göra.. deras slutsats är, hör och häpna:
- Alla måste bli medvetna om riskerna med att göra elinstallationer själva. Man har ett stort ansvar bostadsägare för både sin elanläggning och för sina handlingar. Vi behöver alla höja säkerhetskulturen kring el, både i våra hem och inom elyrken.
https://www.elsakerhetsverket.se/om...den/2017/tva-personer-omkom-i-elolyckor-2017/
 
  • Gilla
Sammy_j och 11 till
  • Laddar…
B
Borde inte Villägarna kunna driva frågan att få lite balans i debatten?
 
  • Gilla
Sammy_j och 3 till
  • Laddar…
tommib
Det är rätt otroligt egentligen att ett statligt verk får hålla på med desinformation av detta slag. Citatet ovan har ju absolut inget att göra med dödsfallen. Maskletandet är helt i klass med folk som t.ex. skjuter palmträdsbomber från händerna eller röker i garaget där de förvarar läckande gasoltuber. Det är bara så vårdslöst. Ja, el är farligt om man hanterar det på fel sätt. Det är bensin, rökning, alkohol, alvedon, bilen, skidorna, hopprepet och ett helt vanligt popcorn också.* Det betyder inte att myndiga människor inte kan anförtros att hantera det, precis som vi hanterar annat. Att komma dragande med elinstallationer i hemmet gjorda av hempulare och antyda att det har något som helst samband med dessa två olyckor att göra får mig att behöva blodtrycksmedicin... som också är farligare och dödar fler per år än el.


* hört från kollega. Ett barn i åldern 1-2 år avled efter att ha satt ett halvpoppat popcorn i halsen medan föräldrarna tittade bort. Det händer fler olyckor av denna typ än elolyckor.
 
  • Gilla
Sammy_j och 8 till
  • Laddar…
Om bara doktorn skrivit ut psykofarmaka i tillräcklig styrka och omfattning så hade inga dödliga elolyckor inträffat i år.

Skämt åsido har jag svårt att se vad Darwin Awardnominerade dumheter har med hushållsel att göra...
 
tommib
Ljus Ljus skrev:
Om bara doktorn skrivit ut psykofarmaka i tillräcklig styrka och omfattning så hade inga dödliga elolyckor inträffat i år.
Även det väsentligt dödligare än el. Både att skriva ut och att inte skriva ut...
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Jag håller fullständigt med. Som vuxen medborgare i Sverige är jag betrodd med att köpa alkohol av hjärtats lust, jag kan efter tre dagars utbildning och examen få köpa skjutvapen med vilka jag på ett ögonblick kan ha ihjäl min nästa, jag är skyldig att sätta mitt liv på spel i krig (och hade kunnat utbildas på saker som stridsvagn, granatkastare, jaktflyg eller tungt artilleri, om jag inte valt vapenfri), jag får ta körkort och förarbevis och certifikat för samtliga av mänskligheten uppfunna fordon, jag får sätta hur många barn jag vill till världen och uppfostra dem efter egna idéer inom vissa råmärken.
Men om jag tar en vanlig sketans elkabel och klamrar fast den utefter en vägg så begår jag i formell mening ett brott. Enligt en lag som syftar till att skydda mig från dödsfall och skador som i praktiken inte existerar, och som i förekommande fall är av försumbar omfattning i jämförelse med olyckstillbuden inom de ovan nämnda fallen.
Det är så dumt så man skulle vilja använda direktverkande el på den eller dem som hittat på det.
 
  • Gilla
BosseHansson och 5 till
  • Laddar…
B
Det har BARA med att skydds skrået. Visst, säkerhet, men det hade lätt gått lösa på andra nivåer. 2018 borde vi kommit längre.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T
Kan ingen som är lite vass på att formulera sig och ställa vassa motfrågor maila till denne Jan Jansson, och fråga hur han gör den kopplingen och vad sambandet är.
Eftersom de skrivit artikeln som de gjort måste de ju kunna sakligt förklara hur det hänger ihop.
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Kan ingen som är lite vass på att formulera sig och ställa vassa motfrågor maila till denne Jan Jansson, och fråga hur han gör den kopplingen och vad sambandet är.
Eftersom de skrivit artikeln som de gjort måste de ju kunna sakligt förklara hur det hänger ihop.
Jodå. Jag har nu inlett en mejlväxling med honom. Första mejlet till honom återges i sin helhet här:

- - - - - - - -

(Öppen mejlkonversation som kommer att publiceras på www.byggahus.se, där jag är medlem men inte ansvarig, jag företräder endast mig själv.)


Hej!

Läser artikeln ”Två personer omkom i elolyckor 2017” på ESV:s sajt. I den uttalar du dig om riskerna med att göra elinstallationer hemma.

De dödsolyckor som inträffat under 2017 har dock ingenting med egna elinstallationer att göra. Tvärtom var det helt orelaterade händelser. Man skulle väl lika gärna kunna tolka statistiken som att de flesta privata elinstallationer är säkra, eftersom de inte orsakat en enda dödsolycka under året?

På vilket sätt menar du att det viktigaste är att höja säkerhetsmedvetandet kring egna installationer och kring försäljningen av elmateriel, som du säger i artikeln?

Tacksam för svar!

mvh
 
  • Gilla
BosseHansson och 9 till
  • Laddar…
Har fått svar nu. Publiceras i sin helhet nedan. Jag tänker förstås ställa följdfrågor, men är tacksam för input från er andra. Skriv isf en kommentar här innan måndag (15 jan).

- - - - - - - -

Hej!
Elsäkerhetsverkets statistik över elolyckor och tillbud bygger på registrerade anmälningar som kommit till myndighetens kännedom genom
• anmälningar från Arbetsmiljöverket (så kallade paragraf 2-anmälningar) avseende elolycksfall som inträffat och som drabbat en arbetstagare
• anmälningar till Elsäkerhetsverket via myndighetens webbplats eller via telefon
• anmälningar och rapporter från innehavare av en nätkoncession
• anmälningar och rapporter från innehavare av en starkströmsanläggning för spårburen trafik eller trådbuss
• mediebevakning

Då privatpersoner inte har någon skyldighet att anmäla elolyckor noterar Elsäkerhetsverket att flera elolyckor sker med privatpersoner.
I Elsäkerhetsverkets rapport om elolyckor 2013 ingick som bilaga en rapport från Karlstads universitet som visar en bredare bild av olyckor som inte fångas upp av rapporteringen till Elsäkerhetsverket. Se länk nedan.

https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elolycksrapport-2013.pdf

Sammanfattning av rapporten.
Elsäkerhetsverkets vision att skapa trygg och störningsfri el är ännu inte uppnådd. Föreliggande studie visar att trots preventiva insatser på elolycksområdet skadas fortfarande ett stort antal personer – såväl lindrigt som svårt – till följd av kontakt med el. Antalet elolyckor med dödlig utgång har dock minskat under senare decennier. Det är i huvudsak män mellan 20 och 50 år som drabbas av såväl skador som dödsfall till följd av elolycka, delvis i samband med förvärvsarbete. För närvarande skadas årligen cirka 1 500 personer i elolyckor, varav 200-250 så allvarligt att det blir inlagda på sjukhus och 3-6 avlider. Två grupper som särskilt framträder i den nu redovisade statistiken, vid sidan av de yrkesverksamma, är barn och lekmän. Gruppen lekmän utgörs till stor del av ”hemmafixare”. En slutsats av studien är att preventiva insatser riktade mot dessa två målgrupper är av största vikt på vägen mot trygg och störningsfri el. Den databearbetning som ligger till grund för resultaten i denna rapport, skiljer sig på ett par väsentliga punkter från Elsäkerhetsverkets tidigare kartläggningar. Myndighetens egen skadestatistik är till stor del baserad på rapportering av skador inom förvärvsarbete. Denna datamängd omfattar cirka 300 individer per år vilket jämfört med våra siffror tyder på en kraftig underrapportering. Rapporten bygger på elrelaterade personskador som sammanställts utifrån Sveriges tre befolkningsövergripande register där personskador återfinns; dödsorsaksregistret (DOR), patientregistret (PAR) samt Injury Database (IDB).

Elsäkerhetsverket försöker därför att vid varje informationstillfälle öka medvetenheten hos allmänheten om risken med el och att själv utföra elinstallationer.

Hälsningar

Lars Jansson

LARS JANSSON
Elinspektör

ELSÄKERHETSVERKET
Box 4, 681 21 Kristinehamn

TEL 010-168 05 43
VXL 010-168 05 00

www.elsakerhetsverket.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.